Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ahad, 21 September 2014

Resepi sate Terengganu





Photo
Bahan-Bahan
Daging ayam  sekilo dihiris 2.5cm
11/2 sudu kecil garam
4 sudu besar gula pasir
2 sudu besar madu
2 sudu besar minyak masak
lidi sate
Minyak untuk merenjis (guna serai dalam minyak dletakka sedikit madu dan hirisan bawang merah)


Bahan Untuk dikisar halus
3 ulas bawang merah
2 buah keras
2 ulas bawang putih
3 cm minyak hidup /2 sudu serbuk kunyit
4cm halia
2 batang serai
4 cm lengkuas

Cara Menyediakannya
Campurkan gula madu,minyak masak dan garam ke dalam bahan kisar
perap daging 3 jam ke atas
cucuk dengan lidi dan bakar
renjis minyak dengan serai (Lidi direndam di dalam air selama 2 jam untuk mengelakkan lidi terbakar).


Resepi Kuah Kacang

Minyak untuk menumis
air secukupnya
1 keping asam keping atau 1 sudu besar air asam jawa
2-3 sudu besar gula melaka
garam
250ml santan pekat
500 gm kacang tanah di sangal ,dibuang kulit ditumbuk/dikisar
2 batang serai diketuk
15 biji bawang merah
20-30 tangkai cili kering
2cm lengkuas dikisar
2ulas bawang putih dikisar
2 biji buah keras dikisar.

Ingat Tu...

Kenangan bukanlah percuma.namun kosnya sedikitpun tidak melibatkan wang ringgit.tetapi masa.
Semuanya bergantung kepada kita untuk bagaimana membuatkan setiap moment tersebut berharga.setiap anak2 layak untuk mendapat zaman kanak2 yang indah.janganlah mensia2kannya...

Mee Kolok Goreng

Photo: Mee kolok goreng 
Bahan-Bahan(1 hingga 2 Orang Makan)
100gm Mee Kolok dicelur dan ditoskan
sedikit hirisan daging/ ayam yang telah direbus
1-2 sudu cili kisar
1 sudu makan mee maggi cukup rasa
1 sudu makan kicappekat
1 sudu makan kicap cair
1 sudu makan sos tiram
1 biji telur
sedikit sawi dan taugeh
garam dan gula secukup rasa
daun sup/bawang

Cara-Cara
Panaskan sedikit minyak dalam kuali
Tumis cili kering hingga garing
Masukkan daging/ayam dan kicap ,pecahkan telur
tambahkan gula dan garam
sedikit cuka
serbuk maggi dan akhir sekali mee ,taugeh dan sawi .taburkan dengan daun bawang dan sup
Gaul sekejap dan boleh hidangkan...Selamat Mencuba
 

Resepi Kek Minyak Gebu Dan Sedap


Photo: Kek minyak baru masak
Bahan-Bahan
5 Biji Telur
2 cawan tepung gandum
1 sudu Barking Powder
1/2 cawan gula kaster
1 cawan susu pekat
1 sudu besar ovellate
1 cawan minyak jagung
1 sudu kecil vanila
sedikit perisa yang didsukai
perwarna merah ,kuning,hijau

Cara-Cara
Ayak tepung bersama barking powder
Sapu loyang dengan mentega,letakkan kertas
panaskan pengukus

Pukul telur ,gula ,overlatte hingga kembang
masukkan susut pekat dan esen vanila
pukul sekejap
Masukkan minyak dan perisa sambil dipukul sekadar untuk adunan sahaja

Akhir sekali masukkan tepung gandumsedikit demi sedikit
gaul rata.Selepas itu bahagikan kepada 3 adunan tuangkan kedalam loyang bersaiz 8" atau 9"
Kukus sehingga 45 hingga 50 minit ke atas.

Antara Nikmat Yang DitariK

Kalau Allah tak gerakkan hati...duduk dekatpun tak mampu nak jerguk mak walaupun sekejapkan...sedàngkan dgn kawan2 blh pulok setiap hari tanya khabar kut fb lah wasaplah...
Mungkin mak kita dah letak di no paling last org2 yg kita ingati....itulah nikmat yg Allah tarik balik tanpa kau sedari...

Resepi Donut Gebu





Siap satu menu donut gebu

Resepi

3 cawan tepung gandum
1 cawan air suam kuku
2 sudu besar mentega
5 sudu besar gula pasir
3 sudu besar susu pekat manis
1 paket yis jenama mauripan
1 biji telur

Caranya
Cairkan mentega dan ketepikan
Gula dan susu disatukan dalam air suam.kacau sehingga larut.masukkan yis kacau lagi.biarkan selama 10 minit
Pukul telur sedikit dan campurkan bersama mentega cair tadi
Masukkan campuran yis ke dalam mangkum yang diisi tepung
Gaul sebati dengan senduk kayu dan masukkan kedalam oven yang telah dipanaskan seketika.tujuannya yis cepat mengembang.
Banyakkan tepung di tangan .bulatkan dan leperkan adunan dan terap acuan donut.

Sediakan minyak untuk mengoreng
Nampak kekuni gan angkat dan tabur gula caster.

Selamat mencubaikhlas Cikgu Ita

Photo: Siap satu menu donut gebu

Resepi

3 cawan tepung gandum
1 cawan air suam kuku
2 sudu besar mentega
5 sudu besar gula pasir
3 sudu besar susu pekat manis
1 paket yis jenama mauripan
1 biji telur

Caranya
Cairkan mentega dan ketepikan
Gula dan susu disatukan dalam air suam.kacau sehingga larut.masukkan yis kacau lagi.biarkan selama 10 minit
Pukul telur sedikit dan campurkan bersama mentega cair tadi
Masukkan campuran yis ke dalam mangkum yang diisi tepung
Gaul sebati dengan senduk kayu dan masukkan kedalam oven yang telah dipanaskan seketika.tujuannya yis cepat mengembang.
Banyakkan tepung di tangan .bulatkan dan leperkan adunan dan terap acuan donut.

Sediakan minyak untuk mengoreng
Nampak kekuni gan angkat dan tabur gula caster.

Selamat mencuba󾠣ikhlas Cikgu Ita

Resepi Sagu Gula Melaka

Sagu gula melaka...

Resepinya
300g sagu dicuci dan ditoskan
2 liter air
2 helai daun pandan disimpul
3/4 camca teh perwarna merah
1 keping nisan atau gula melaka dimasak dengan 11/4 air
1 cawan gula pasir dan daun pandan dimasak bersama gula melaka tadi
1 cawan pati santan dengan 1/4 camca teh garam..satukan dan panadkan sekejap.(simpan dalam peti ais)

Caranya
Didihkan 2 liter air bersama daun oandan dan perwarna merah
Masukkan sagu dan masak dengan api yang sederhana..hingga sagu menjadi jernih
Kacau sentiasa dan tutup api biar kan sagu seketika di dalam periuk
Tuang dan tapis sagu dibawah air paip untuk membuang kanjinya.
Masukkan dalam acuan yang disukai
Dan simpan dalam peti sejuk..tuang santan dan gula melaka apabila hendak dimakan..
Selamat mencubaikhlas dr Cgu Ita

Ikan ICT (Ikan Celup Tepung)

Baru siap ikan ict.ayam ala kfc dan udang celup tepung

Resepi ikan celup tepung

Bahan
5 ekor ikan kembung atau selayang
5 sudu tepung beras
1 sudu tepung jagung
1 sudu serbuk kunyit
Sedikit kapur
1biji telur
Sedikit garam
Minyak yang banyak untuk mengoreng
Sedikit gula..hujung sudu kecil sahaja
Caranya
Bancuh semua bahan dengan meletakkan air sedikit demi sedikit
Panasjan minyak dengan api yang sederhana
Ikan dicelupkan dalam adunan
Kemudian digoreng hingga masak.💕cgu ita

Resepi Pulut Nyiur


Menu seterusnya pulut nyiur jelah..

Resepi Pulut nyiur

2cawan pulut
1/2 kelapa parut putih
Garam
Gula

Caranya
Masukkan pulut masak macam nasi biasa tapi kurangkan air takut lembik
Kelapa dikukus sekejap untuk elak dari cepat basi
Gaulkan kelapa bersama garam dan gula
Nak sedap lagi goreng ikan kering atau ikan kukus...makan dengan pulut yang telah digaul nyiur tadi...😛ikhlas Cgu Ita


Photo: Menu seterusnya pulut nyiur jelah..

Resepi Pulut nyiur

2cawan pulut
1/2 kelapa parut putih
Garam
Gula

Caranya
Masukkan pulut masak macam nasi biasa tapi   kurangkan air takut lembik
Kelapa dikukus sekejap untuk elak dari cepat basi
 Gaulkan kelapa  bersama garam dan gula
Nak sedap lagi goreng ikan kering atau ikan kukus...makan dengan pulut yang telah digaul nyiur tadi...󾰛ikhlas Cgu Ita

Udang dan ketam goreng kunyit

Hasil ngail adik ptg td... udang goreng kunyit
1 sudu kecil garam.1 sudu serbuk kunyit.gaul dan goreng
 
 
Photo: Menu terakhir malam minggu...ketam goreng kunyit

Rojak Kateh Terengganu

Permintaan suami buat lagi rojak kateh
Terengganu
Resepi
Isi daging di dalam kaki yang dibakar dan di rebus..nak mudah saya beli yang dah siap.kat sarawak nie dia panggil Tendong.
(Rebus hingga empuk dan buang air dan toskan isi daging)
Garam dan gula secukup rasa
1 keping Nisan atau gula melaka
3 sudu makan asam jàwa ambil airnya dengan 1/ cawan air panas.
2 senduk cili boh atau 15 tangkai cili kering
500ml untuk air
Sedikit cuka
Sedikit belacan.

Cara membuatnya
Masukkan semua bahan dan isi daging yang telah direbus tadi .rasanya ikut kesesuaian kelaurga kalau suka pedas lebihkan cili.kalau suka masam lebihkan cuka
Photo: Permintaan suami buat lagi rojak kateh 
Terengganu 
Resepi
Isi daging di dalam kaki yang dibakar dan di rebus..nak mudah saya beli yang dah siap.kat sarawak nie dia panggil Tendong.
(Rebus hingga empuk dan buang air dan toskan isi daging)
Garam dan gula secukup rasa
 1 keping Nisan atau gula melaka
3 sudu makan asam jàwa ambil airnya dengan 1/ cawan air panas.
2 senduk cili boh atau 15 tangkai cili kering
500ml untuk air
Sedikit cuka
Sedikit belacan.

Cara membuatnya
Masukkan semua bahan dan isi daging yang telah direbus tadi .rasanya ikut kesesuaian kelaurga kalau suka pedas lebihkan cili.kalau suka masam lebihkan cukaPhoto: Rojak kateh terengganu...terliur yàng kawan2 duk post...usahakan jugak buat ni....tercapai hajat

Kepala Sotong Masam Manis

Kepala sotong masak tumis lada..badan sotong dah buat ketupat..

Resepi
Kepala sotong
1sudu cili boh
1 ulas bawang besar dihiris bulat
4 ulas bawang putih dititik
2 biji cili merah dibelah dua
1 inci halia dititik
2 sudu sos tomato
2sudu sos cili
Sos tiram
1 sudu sos masam manis
Kicap cair
1 biji tomato dibelah empat
1/2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
1 batang serai dititik

Panaskan minyak tumis bahan di atas hingga naik bau.masukkan sos dan tambahkan air
Masukkan kepala sotong.letak garam dan gula agak2 jelah ya
Masukkan tomato..masaklah hingga rasa dah ok angkat.
Photo: Kepala sotong masak tumis lada..badan sotong dah buat ketupat..

Resepi
Kepala sotong
1sudu cili boh
1 ulas bawang besar dihiris bulat
4 ulas bawang putih dititik
2 biji cili merah dibelah dua
1 inci halia dititik
2 sudu sos tomato
2sudu sos cili
Sos tiram
1 sudu sos masam manis
Kicap cair
1 biji tomato dibelah empat
1/2 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
1 batang serai dititik

Panaskan minyak tumis bahan di atas hingga naik bau.masukkan sos dan tambahkan air
Masukkan kepala sotong.letak garam dan gula agak2 jelah ya
Masukkan tomato..masaklah hingga rasa dah ok angkat.

Pucuk Paku Goreng

Pucuk paku goreng

Resepi
1 ikat pucuk paku...ambil bahagian yang lembut
5 ulas bawang putih( ditumbuk )
1 ulas bawang besar
Sedikit ikan bilis/ udang kering
Garam
2-3 biji cili halus atau cili padi
Kalau suka 1 sudu sos tiram...
Sedikit air

Panaskan minyak tumis bawang putih dan bawang besar .masukkan ikan bilis atau udang kering.masukkan sedikit air.sos tiram masukkan pucuk paku dan garam...gaul seketika.angkat dan dimakan bersama nasi serta telur dadar..
Photo: Pucuk paku goreng

Resepi
1 ikat pucuk paku...ambil bahagian yang lembut
5 ulas bawang putih( ditumbuk )
1 ulas bawang besar
Sedikit ikan bilis/ udang kering
Garam
2-3 biji cili halus atau cili padi
Kalau suka 1 sudu sos tiram...
Sedikit air

Panaskan minyak tumis bawang putih dan bawang besar .masukkan ikan bilis atau udang kering.masukkan sedikit air.sos tiram masukkan pucuk paku dan garam...gaul seketika.angkat dan dimakan bersama nasi serta telur dadar..

Resepi Roti Jala

Alhamdulillah siap tebar roti jala

Resepi
1 kilo gandum
1650ml air
3 biji telur
Sedikit garam
Pewarna kuning atau serbuk kunyik
Blender semua hingga sebati
Panaskan kuali sapukan minyak dikuali menggunakan carik daun pandan.kalau nak roti jala berkilat selepas tebar dan roti jala nampak macam nak masak sapukan minyak di atas roti tadi..seketika terbalikkan roti
Angkat dan biarkan yang berminyak tadi diluar gulungan roti..baru nampak roti jala macam berkilat.


Pulut Kuning Kukus


Pulut kuning dengan rendang ayam
Resepi
500 g beras beras pulut
1 keping asam keping
1 inci kunyit hidup tumbuk dan tapis airnya
1 sudu serbuk kunyit
1/2 sudu gula
11/2 cawan santan pekat
1 sudu garam
Cuci beras pulut dan rendam semalaman bersama garam dan asam keping selama 2 jam atau semalaman.
Kukus sehingga naik wap dari tepi periuk
Angkat keluarkan pulut tuangkan santan yang telah digaulkan dengan sedikit garam dan gula.kacau dan masukkan semula dalam periuk pengukus.letakkan sehelai daun pandan.kukus lagi hingga naik wap.
Bila dah masak boleh ditekankan dalam acuan supaya berbentuk..
Kalau nak pulut berkilat masukkan gula setelah api ditutup....ikhlas cgu ita

Guli-Guli Nisan ( Coklat Nisan)

Coklat nisan terengganu...nostalgia zaman sekolah ren berjual untk mencari rezeki...sambil buat call mak tanya caranya....pertama kali buat sejak tinggalkan sek ren dulu (
 
 Ok senang je...santan pekat yg kita beli kedai tu.nisan tu 3 kerek.garam sikit kucaulah sampai pekat
  • sediakan nisan 3 keping,santan 1 paket dan sedikit garam
     
  • kacau dengan api yang sederhana
    Norzita Mohamed's photo.
  • cuba titikkan pada dulang nak tengok kekenyalannya
  • Norzita Mohamed's photo.
  • gorengkan sedikit tepung dalam kuali
  • taburkan kacang
  • bulatkan dan gaul dengan tepung
 



 

Resepi Laksam Sedap

3.23 pagi baru siap kukus laksam.....

Resepi Laksam
Photo: 3.23 pagi baru siap kukus laksam.....
Resepi
6 cawan tepung beras
1 cawan gandum
10 cawan air suam (6 cawan air panas 4 cawan air biasa)
1 sudu garam...blender semuanya dan kukus dgn tudung periuk. ..Resepi Kita
6 cawan tepung beras
1 cawan gandum
10 cawan air suam (6 cawan air panas 4 cawan air biasa)
1 sudu garam...blender semuanya dan kukus dgn tudung periuk. .



Kuih Bunga @ Kuih Belimbing

  1. Kuih bunga sebab acuannya bunga @ kuih belimbing...permintaan anak-anak lagi...

    Resepi
    1 cawan tepung
    1 cawan air
    1 sudu makan marjerin
    1 sudu makan gula
    1 biji telur gred A
    Esen vanila

    Cara membuatnya
    Panaskan air.marjerin.gula dan esen vanila hingga mendidih
    Telur dipukul sekejap
    Ayak tepung.masukkan air panas tadi putar cepat2 dan selepas itu masukkan telur
    Guna acuan bunga goreng dengan minyak yang banyak dan api yang sederhana.
    Angkat dan taburkan gula
    Siap
    Norzita Mohamed's photo.
    Norzita Mohamed's photo.

Resepi Puding Di Raja


Tercapai hajat makan puding di raja...pertama kali mencuba...menu terakhir pagi ni

Resepi
6 biji pisang raja atau pisang mas
Ceri merah atau hijau
Buah prum tapi saya gantikan dengan buah strawberi
Segenggam jala emas
Minyak secukupnya untuk mengoreng pisang
Sedikit gajus digoreng saya gantikan dengan kàcang tanah

Untuk kuah puding
1 tin susu cair
1/2 cawan air
3 biji kuning telur
sehelai daun pandan
1 /2 cawan gula
Esen vanila
Pukul kuning telur dengan air dan susu sejat
Tapis untuk membuang pusat putih telur
Masukkan gula kacau atas api yg kecil bersama daun pandan.masukkan sedikit esen vanila kacau hampir pekat.keluarkan daun pandan apabila sudah masak.

Caranya
Panaskan minyak dan goreng pisang
Gorengkan gajus atau kacang tanah

Resepi jala emas
3biji telur ambil yang kuning sahaja
100gram gula
2 cawan air
1 helai daun pandan

Masukkan air gula dan daun pandan
Masukkan kuning telur dalam bekas roti jala dan jalakan dalam air gula tadi
Angkat guna tapis teh
Toskan seketika lepastu carikkan dengan 2 lidi sate di atas pinggan

Aturkan pisang goreng2 - 3 lapis di dalam mangkuk
Taburkan jala emas
Kemudian aturkan buah prum atau strawberi ceri dan biji gajus
Tuangkan kuah apabila ingin di makan.kuah simpan di dalampeti ais lagi lebih enak rasanya.
Selamat mencuba 💕ikhlas dari cgu ita.
Norzita Mohamed's photo.
Norzita Mohamed's photo.

Rojak Kateh Terengganu

Permintaan suami buat lagi rojak kateh
Terengganu
Resepi
Isi daging di dalam kaki yang dibakar dan di rebus..nak mudah saya beli yang dah siap.kat sarawak nie dia panggil Tendong.
(Rebus hingga empuk dan buang air dan toskan isi daging)
Garam dan gula secukup rasa
1 keping Nisan atau gula melaka
3 sudu makan asam jàwa ambil airnya dengan 1/ cawan air panas.
2 senduk cili boh atau 15 tangkai cili kering
500ml untuk air
Sedikit cuka
Sedikit belacan.

Cara membuatnya
Masukkan semua bahan dan isi daging yang telah direbus tadi .rasanya ikut kesesuaian kelaurga kalau suka pedas lebihkan cili.kalau suka masam lebihkan cuka
Photo: Permintaan suami buat lagi rojak kateh 
Terengganu 
Resepi
Isi daging di dalam kaki yang dibakar dan di rebus..nak mudah saya beli yang dah siap.kat sarawak nie dia panggil Tendong.
(Rebus hingga empuk dan buang air dan toskan isi daging)
Garam dan gula secukup rasa
 1 keping Nisan atau gula melaka
3 sudu makan asam jàwa ambil airnya dengan 1/ cawan air panas.
2 senduk cili boh atau 15 tangkai cili kering
500ml untuk air
Sedikit cuka
Sedikit belacan.

Cara membuatnya
Masukkan semua bahan dan isi daging yang telah direbus tadi .rasanya ikut kesesuaian kelaurga kalau suka pedas lebihkan cili.kalau suka masam lebihkan cuka

Ketupat Sotong Terengganu


Ketupat sotong pagi tadi...

Resepi
2 kilo sotong* saiz sederhana dicuci dan dibuang kulit
2 cawan beras pulut ditanak hingga masak dengan secubit garam
Masukkan pulut separuh dalam badan sotong gunakan lidi untuk menutupnya
Kukus sotong yang telah diletak dalam pulut hingga sotong masak

3 cawan santan pekat dicampur dengan 1 cawan air panas
6 ulas bawang merah dan halia di mayang
Sedikit halba
Garam dan gula ikut selera
Masak guna api sederhana..bila hampir masak masukkan sotong yang dikukus tadi seketika kemudian angkat...rasanya mesti ada manis - manis sikit..nak makan dengan nasi atau makan macam tu pun boleh

Yang pasti pukul 5 pagi tadi ketupat ini siao untuk suami bawa ke ofis jamu stafnya makan...alhamdulillah..
Photo: Ketupat sotong pagi tadi...

Resepi
2 kilo sotong* saiz sederhana dicuci dan dibuang kulit
2 cawan beras pulut ditanak hingga masak dengan secubit garam
Masukkan pulut separuh dalam badan sotong gunakan lidi untuk menutupnya
Kukus sotong yang telah diletak dalam pulut hingga sotong masak

3 cawan santan pekat dicampur dengan 1 cawan air panas
6 ulas bawang merah dan halia di mayang
Sedikit halba
Garam dan gula ikut selera
Masak guna api sederhana..bila hampir masak masukkan sotong yang dikukus tadi seketika kemudian angkat...rasanya mesti ada manis - manis sikit..nak makan dengan nasi atau makan macam tu pun boleh
 
Yang pasti pukul 5 pagi tadi ketupat ini siao untuk suami bawa ke ofis jamu stafnya makan...alhamdulillah..
 
 Photo: Ketupat sotong Terengganu

Mee goreng mudah dan sedap

Mee goreng mudah dan sedap

Resepi
Sebungkus mee kuning
Rebusan air ayam dan isi ayam yang telah direbus.
Sebungkus sawi
Taugeh
1 biji telur
1 sudu kicap cair
1 sudu cili boh
1 sudu sos tomato
1sudu sos cili
1 sudu sos tiram
1/2 sudu cuka
Gatam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis
Cili besar dan daun sup
6 ekor udang
6 ulas bawang putih dititik
1 ulas bawang besar dihiris
Caranya
1.panaskan minyak.masukkan cili boh tumis cili hingga hilang bau.masukkan bawang putih dan bawang besar...
Letak semua sos dan kicap
Masukkan air rebusan dan isi ayam
Masukkan udang
Masukkan sayur
Pecahkan telur
Masukkan gula garam sesedap rasa
Taburkan dengan cili besar yang fihiris halus dan daun sup .serta hirisan limau.
Photo: Mee goreng  mudah dan sedap

Resepi
Sebungkus mee kuning
Rebusan air ayam dan isi ayam yang telah direbus.
Sebungkus sawi
Taugeh
1 biji telur
1 sudu kicap cair
1 sudu cili boh
1 sudu sos tomato
1sudu sos cili
1 sudu sos tiram
1/2 sudu cuka
Gatam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis
Cili besar dan daun sup
6 ekor udang
6 ulas bawang putih dititik
1 ulas bawang besar dihiris
Caranya
1.panaskan minyak.masukkan cili boh tumis cili hingga hilang bau.masukkan bawang putih dan bawang besar...
Letak semua sos dan kicap
Masukkan air rebusan dan isi ayam
Masukkan udang
Masukkan sayur
Pecahkan telur
Masukkan gula garam sesedap rasa
Taburkan dengan cili besar yang fihiris halus dan daun sup .serta hirisan limau.

Resepi Mee Rebus Simple


Malam ini menu berasaskan mee

Mee Rebus Simple


Resepi
Sebungkus kecil mee kuning
Sedikit isi ayam yang direbus dengan garam
Sedikit sayur sawi
Sedikit hitidan lobak masin
Serbuk lada hitam
Garam
Sedikit cuka
1 biji tomato
4 ekor udang
2 biji telur
Daun saderi
5 ulas bawang putih dititik
3 ulas bawang merah dihiris halus
Sedikit minyak

Caranya
Panaskan minyak tumis bawang putih dan merah hingga hampir kehitaman..
Masukkan air dan ayam yang telah direbus tadi.
Masukkan udang.sayur .serbuk lada hitam.hirisan lobak masin garam dan cuka sesedap rasa.pecahkan telur masukkan tomato dan daun sup
Siap..

Resepi Pisang Tanduk Bersira

Pisang tanduk bersira

Resepi
2 biji pisang tanduk
2 helai daun pandan
2 biji cengkih
1/2 senduk gula
1 1/2 cawan air

Caranya
Kupas pisang dan potong
Masuk kan air daun pandan ,gula dan cengkih Serta daun pandan..
Masak hingga air hampir kering...
Photo: Pisang tanduk bersira

Resepi
2 biji pisang tanduk
2 helai daun pandan
2 biji cengkih
1/2 senduk gula
1 1/2 cawan air

Caranya
Kupas pisang dan potong
Masuk kan air daun pandan ,gula dan cengkih Serta daun pandan..
Masak hingga air hampir kering...Resepi Kita

Nasi Ayam Sedap

Resepi  Nasi Ayam

Lauk Ayam
1 ekor ayam
2 inci halia
Bawang merah
Bawang Putih

Bahan perap
Sos tiram
Kicap cair
Kicap manis
Madu
Minyak bijan

Kisah halia dan bawang putih dan bawang merah
Perap ayam dengan bahan kisar selama 30 minit

masuk kan air didalam periuk dan masuk kan ayam
Tunggu hingga separuh masak Angkat dan toskan
Perapkan dengan bahan Perap tadi.
Perapkan dalam 30 minit hingga 1 jam

Nasi ayam
6 cawan beras
6 cawan air rebusan ayam
2 gelak daun pandan
1 Kiub ayam
1 senduk marjerin
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang Putih
1/2 inci halia
Garam
1 sudu susu pekat manis
Rempah. Penulis - cengkih,bunga lawang,buah pelaga,kulit kayu manis

Bersihkan beras dan sejat kan
Gunakan kuali atau terus periuk rice cooker di atas dapur. Masuk kan marjerin tumis bawang halia yang telah dikisar,bahan penumis,daun pandan hingga kekuningan dan naik bau
Masuk kan air rebusan dan Kiub ayam dan susu .masukkan beras

biar mendidih baru letak kan dalam periuk nasi elektrik.
Tabur nasi dengan bawang goreng.

Sambal
5 biji cili besar
5 biji cili halus
5 ulas bawang Putih
1 sudu cuka
1 sudu garam
2 sudu gula
1 senduk air rebusan ayam
Blender kemudian panaskan di atas api hingga hampir pekat

Kicap
Kicap hasil perapan ayam tadi di campurkan dengan 1 senduk air sup masak hingga pekat

Sup
Air rebusan ayam tadi di tambah kan dengan Jeruk kubis,Kiub ayam,garam,sup bunjut adabi.bawang Putih di goreng dan di taburkan di dalam sup.tabur juga daun bawang dan daun sup

Hidangkan salad ,timun dan tomato yang dihiris nipis,
Selamat mencubaikhlas dari cgu Ita 
Photo: Nasi Ayam 
Resepi 

Lauk Ayam
1 ekor ayam
2 inci halia
Bawang merah
Bawang Putih

Bahan perap
Sos tiram
Kicap cair
Kicap manis
Madu 
Minyak bijan

Kisah halia dan bawang putih dan bawang merah
Perap ayam dengan bahan KASar selama 30 minit

masuk kan air didalam periuk dan masuk kan ayam 
Tunggu hingga separuh masak Angkat dan toskan
Perapkan dengan bahan Perap tadi.
 Perapkan dalam 30 minit hingga 1 jam

Nasi ayam
6 cawan beras
6 cawan air rebusan ayam 
2 gelak daun pandan
1 Kiub ayam 
1 senduk marjerin
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang Putih
1/2 inci halia
Garam 
1 sudu susu pekat manis
Rempah. Penulis - cengkih,bunga lawang,buah pelaga,kulit kayu manis

Bersihkan beras dan sejat kan
Gunakan kuali atau terus periuk rice cooker di atas dapur.  Masuk kan  marjerin tumis bawang halia yang telah dikisar,bahan penumis,daun pandan hingga kekuningan dan naik bau
Masuk kan air rebusan dan Kiub ayam dan susu  .masukkan beras 

biar mendidih baru letak kan dalam periuk nasi elektrik.
Tabur nasi dengan bawang goreng.

Sambal
5 biji cili besar
5 biji cili halus
5 ulas bawang Putih
1 sudu cuka
1 sudu garam
2 sudu gula
1 senduk air rebusan ayam
Blender kemudian panaskan di atas api hingga hampir pekat

Kicap
Kicap hasil perapan ayam tadi di campurkan dengan 1 senduk air sup masak hingga pekat

Sup
Air rebusan ayam tadi di tambah kan dengan Jeruk kubis,Kiub ayam,garam,sup bunjut adabi.bawang Putih di goreng dan di taburkan di dalam sup.tabur juga daun bawang dan daun sup

Hidangkan salad ,timun dan tomato yang dihiris nipis,
Selamat mencuba󾌰ikhlas dari cgu Ita untuk Resepi Kita

Resepi Kuih Ketayap Pokaddot

  1. Minum petang kami kuih ketayap pokadot👪

    Resepi kuih ketayap

    Bahan inti
    1/2 biji kelapa parut putih
    1/2 cawan gula pasir
    Sedikit garam
    2 sudu air
    1 sudu tepung beras

    Caranya
    Masukkan kelapa air dan gula .masak hingga pekat.masukkan tepung .angkat dan biarkan sejuk

    Bahan kulit
    1 cawan tepung gandum
    1 biji telur
    11/2 cawan santan
    1 sudu besar marjerin
    Perwarna kuning dan merah serta hijau
    Sedikit garam

    Masukkan semua bahan dan blander.
    Panaskan kuali leper dan sapu sedikit minyak dengan daun pandan
    Masukkan titis warna merah atau hijau corak kreativiti sendiri
    Masukkan warna kuning lebih kurang 1 senduk diatas titis merah tadi .pusing- pusingkan kuali .
    Angkat dan letakkan inti di tengah dan gulungkan ..Selamat mencuba
    Ikhlas dari Cikgu Ita
     
    elamat mencuba
    Ikhlas dari Cikgu Ita
     
    r
    Norzita Mohamed's photo.

Onde-Onde Pelangi

Onde Onde kuih petang ni...

Resepi
Tepung pulut ikut seberapa banyak
5 helai daun pandan- diblender untuk di buat jus
Gula melaka/ nisan dipotong kecil
Kelapa muda diparut
Sedikit garam
Sedikit air kapur
Perwarna kuning.merah

Cara-cara
Bancuh tepung pulut dengan air daun pandan dan air kapur sedimit hingga adunan boleh digetel dan tidqk melekat.
Buat sebesar ibu jari masukkan gula melaka di tengah.dalam masa yang sama didihkan .masukkan 2 helai daun pandan.
Masukkan adunan tadi hingga ianya timbul di permukaan air.ceduk dengan penapis.
Toskan dan masukkan ke dalam pinggan kelapa yang di campurkàn dengan sedikit garam.

Ikhlas dr Cikgu Ita
Norzita Mohamed's photo.
Norzita Mohamed's photo.Norzita Mohamed's photo.

Jering Rebus

Berbaloi rebus jering satu rumah berbau dengan jering hari ni..
Puashati betul 6 jam lebih merebus jering ni
Apapun impian nak makan jering rebus tercapai dengan usaha sendiri...

Resepi jering rebus
Jering tua
dibuang kulit.ambil isinya dan dibelah dua
Air
1/2 helai daun kunyit
1 batang paku
Sedikit air dapur.abu putih

Caranya
Masak air secukupnya hingga mendidih.
Masukkan jering
Tukar air rebusan dalam 3_4 kali
Air yang terakhir masukkan semua bahan .masak lagi hingga mendidih dan hilang bau.
Hidangkan jering dengan kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam dan gula.

Ikan Tongkol Masak Singgang Terengganu

Ikan tongkol masak singgang Terengganu.
Resepi
3 keping ikan tongkol
Sedikit kunyit hidup dihiris
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
2/3 asam keping
1/2 inci lengkuas dihiris
Beberapa cili padi
Garam secukup rasa
Kalau suka boleh tambah kacang bendi😙

Cara memasak
Campurkan semua bahan dengan air yang secukupnya
Kalau nak manis boleh tambah gula atau perasa..tak letakpun tak apa..

Ikhlas dr sy cikgu It
a

Masak Lemas Udang Bersama Nenas (Terengganu )

Antara menu petang ni..

Masak lemak udang bersama nenas

Resepi


6 ekor udang
4 hiris nenas
1 helai daun kunyit
2 batang serai dititik
1 cawan santan pekat
1 cawan air
1 keping asam gelugor / atau sedikit asam jawa

Bahan yang ditumbuk halus

5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit
5 biji cili padi atau lebih
Sedikit belacan
Sedikit lengkuas.

Caranya
Masukkan semua bahan tumbuk.serai dan undang sekejap lepas tu masukkan nenas
Tuang santan.masukkan asam gelugor daun kunyit masak guna api pelahan
Masukkan garam dan gula..masak lagi hingga nenas masak...cubalah..

Ikhlas Cikgu Ita
 
Photo: Masak lemak udang bersama nenas󾬐