Jemari ini terus menari...entah apa dirasà..nak luahpun tak kena...cuma ada rakan guru yang meluahkan rasa terkilan bila tiada ucapan terima kasih dari orang lain.
Untuk apa kita rasa terkilan...tidak perlulah penghargaan manusia.Allah kan sentiasa melihat àpa yang kita lakukan.yang penting niat kita untuk apa .
Tak dinafikan dulu pernah rasa terkilan dengan segala yang dilakukan seperti tidak dihargai..dihina .dibenci menjadi umpatan orang lain sudah menjadi lumrah..apa yang dilakukan menjadi bualan orang .
walaupun niat kita murni sering dijadikan salah fàham orang..tapi itu dulu.Allah sentiasa bersama jika niat murni kita itu ikhlas.kekuatan menghadapi masàlah itulah yang nikmat besar yang kita dapat.kita tak mudah goyah dengan insan- insan yang ingin melihat kita jatuh..sebaliknya lagi besar ujian lagi hebat kita tunjukkan pada insan-insan yang mrmbenci kita..doakan yang baik-baik sahaja buat mereka.maafkan mereka dan jangan juga kita lupa .yang kita juga seperti mereka yang sentiasa membuat kesilapan..
Senyumlah senjata utama untuk diri sentiasa tenang..ditolak ke kiri kita tersenyum ditolak ke kanan pun senyum tetap terukir di bibir...
Aku hanya seorang guru yang pastinya berbeza dengan guru biasa.Kerana duniaku dikelilingi insan-insan istimewa yang pelbagai masalah dan ketidakupayaan..Duniaku adalah bersama mereka walau mereka tidak dapat mendengar,walau mereka tidak dapat melihat ,walau apapun kekurangan yang ada pada mereka dia tetap anak-anak muridku yang menjadikan aku seorang guru.
Terima Kasih Atas Kunjungan
Isnin, 25 Mei 2015
Dari Hati Ini..
Latihan Teater SMK DEMAK BARU
Murid-murid sedang mengikuti latihan teater untuk dipersembahkan pada Hari Koperasi..
Dari pukul 2.00 hingga 5 petang murid-murid masih bersemangat membuat latihan
PERANCANGAN STRATEGIK: BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM
PERANCANGAN
STRATEGIK:
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM
ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI
|
|||||
TOV
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|||||
SIKAP PELAJAR
1. Kurang inisiatif untuk meningkat-kan prestasi Bahasa Melayu.
|
Meningkatkan
pencapaian akademik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
|
Meningkatkan
kecemerlangan PT3 dan penguasaan
Bahasa Melayu yang cemerlang dalam kalangan pelajar.
|
Peratus
murid lulus
|
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Meningkatkan
prestasi Bahasa
Melayu
PT3
|
Bilangan
murid/Peratus semua A
|
48/
159
30.19%
|
105/
122
86.1%
|
130/
148
87.8%
|
144/
150
96.0%
|
146/
151
96.7%
|
150/
153
98.0%
|
||||
GPMP
|
1.86
|
1.14
|
1.12
|
1.04
|
1.03
|
1.02
|
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM : PELAN
TAKTIKAL
MATLAMAT:Meningkatkan pencapaian
kecemerlangan akademik
OBJEKTIF:Meningkatkan pencapaian PT3
STRATEGI 1:Meningkatkan penguasaan
Bahasa Melayu
BIL
|
Pelan Taktikal
(Program)
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos
|
Output/Hasil
|
KPI
|
Pelan Operasi
|
Catatan
|
1.
|
‘BIJAKSA’
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
1. Peningkatan kecemerlangan BM
2. Penguasaan BM yang baik dalam
kalangan pelajar
|
Peningkatan bilangan A dan bilangan
Band 6 bertambah
|
1. Bengkel/Teknik menulis esei
berdasarkan format PT3
2. Memasukkan konsep i-Think
|
Semua pelajar
|
2.
|
Gemilang BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
1. Peningkatan ‘A’ dalam Bahasa Melayu
|
Peningkatan bilangan A dan bilangan
Band 6 bertambah
|
1. Latih tubi
2. Kuiz
3. Pembacaan majalah ilmiah
4. I-Think
|
Semua pelajar
|
3.
|
Lawatan Akademik Penanda Aras BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
1. Peningkatan GPMP
|
|
1. Bengkel Penyelarasan Penyemakan Kertas
Bahasa Melayu/Ceramah teknik menjawab soalan PT3
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:’BIJAKSA’
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
KP
|
Feb – Ogos
|
Sekiranya KB
bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal pasti
pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan karangan
|
GMP
|
Feb – Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menulis sekurang-kurangnya sebuah karangan bergambar/umum dan fakta dalam
seminggu
|
GMP
|
Minimum sebuah
karangan seminggu
|
Strategi i-Think
dan Six Thinking Hat
|
4
|
Post mortem
|
KB, KP
|
Selepas aktiviti
dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Gemilangkan Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal pasti
pelajar yang lemah dalam tatabahasa
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menjawab soalan kuiz secara lisan ataupun bertulis
|
GMP
|
Kuiz
sebulan sekali
|
Memasukkan
kemahiran berfikir/KBAT
|
4
|
Post mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Lawatan Akademik Penanda Aras Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal pasti
pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan karangan
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar dibimbing
untuk menjawab soalan dengan teknik yang betul
|
GMP
|
Setiap
minggu
|
Kemahiran
berfikir/KBAT
|
4
|
Post mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan KPI
|
KP
|
|
|
PERANCANGAN STRATEGIK:
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM
ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI /
INISIATIF
|
|||||
TOV
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|||||
SIKAP PELAJAR
1.Tidak
fokus semasa sesi pengajaran dan pembelajaran/semasa latih tubi/Tidak minat
KOMSAS
|
Meningkatkan
pencapaian akademik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
|
Meningkatkan
kecemerlangan PT3 dan penguasaan
Bahasa Melayu yang cemerlang dalam kalangan pelajar.
|
Peratus
murid lulus
|
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
1. Meningkat-kan prestasi Bahasa Melayu
PT3
|
Bilangan
murid/Peratus semua A
|
48/
159
30.19%
|
105/
122
86.1%
|
130/
148
87.8%
|
144/
150
96.0%
|
146/
151
96.7%
|
150/
153
98.0%
|
||||
GPMP
|
1.86
|
1.14
|
1.12
|
1.04
|
1.03
|
1.02
|
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM : PELAN
TAKTIKAL
MATLAMAT:Meningkatkan pencapaian
kecemerlangan akademik
OBJEKTIF:Meningkatkan pencapaian PT3
STRATEGI 1:Meningkatkan penguasaan
Bahasa Melayu
BIL
|
Pelan Taktikal
(Program)
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos
|
Output/Hasil
|
KPI
|
Pelan Operasi
|
Catatan
|
1.
|
Bicara Tatabahasa
|
KP
|
Ogos-September
|
|
Penguasaan
BM yang baik dalam kalangan pelajar
|
|
1
.Bengkel/Teknik
menjawab soalan
tatabahasa format
PT3
|
Semua pelajar
|
2.
|
AkSAS
Aksi Sastera
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
2. Peningkatan dalam kemahiran KOMSAS
|
|
1. Lakonan komponen sastera
2 Kuiz Bahasa
dan sastera
3. Pelbagai
kec erdasan
|
Semua pelajar
|
3.
|
Lawatan Akademik Penanda Aras BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
2. Peningkatan GPMP
|
|
Bengkel
Penyelarasan
Penyemakan Kertas Bahasa Melayu PT3/Bengkel
Berfokuskan Motivasi
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:’BICARA TATABAHASA’
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Julai-September
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam tatabahasa dan KOMSAS
|
GMP
|
Ogos-September
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
bersoal jawab tentang aspek tatabahasa dan KOMSAS
|
GMP
|
Sebelum
peperiksaan percubaan dan percubaan yang sebenarnya
|
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:AKSAS (Aksi Sastera)
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam KOMSAS
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
melakonkan watak dalam petikan cerpen/prosa klasik/ bahan prosa lain sekurang-kurangnya sekali seminggu
|
GMP
|
Minimum
satu genre seminggu
|
Menggunakan
pelbagai kecerdasan
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Lawatan Akademik Penanda Aras Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam tatabahasa
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
Kumpulan
Harapan
|
3
|
Pelajar-pelajar
berlatih menjawab soalan tatabahasa dan KOMSAS
|
GMP
|
Setiap
minggu
|
Menggunakan
konsep i-Think
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PERANCANGAN
STRATEGIK:
BIDANG PENGURUSAN
KURIKULUM
ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI
/ INISIATIF
|
|||||
TOV
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
|||||
SIKAP PELAJAR
Kurang
mahir menjawab soalan KBAT
|
Meningkatkan
pencapaian akademik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
|
Meningkatkan
kecemerlangan PT3 dan penguasaan
Bahasa Melayu yang cemerlang dalam
kalangan pelajar.
|
Peratus
murid lulus
|
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
Meningkatkan
pestasi BM PT3
|
Bilangan
murid/Peratus semua A
|
48/
159
30.19%
|
105/
122
86.1%
|
130/
148
87.8%
|
144/
150
96.0%
|
146/
151
96.7%
|
150/
153
98.0%
|
||||
GPMP
|
1.86
|
.14
|
1.12
|
1.04
|
1.03
|
1.02
|
BIDANG PENGURUSAN KURIKULUM : PELAN
TAKTIKAL
MATLAMAT:Meningkatkan pencapaian
kecemerlangan akademik
OBJEKTIF:Meningkatkan pencapaian PT3
STRATEGI 1:Meningkatkan penguasaan
Bahasa Melayu
BIL
|
Pelan Taktikal
(Program)
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos
|
Output/Hasil
|
KPI
|
Pelan Operasi
|
Catatan
|
1.
|
‘Kuiz KBAT’
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
-Peningkatan
kecemerlangan BM
-Penguasaan
BM yang baik dalam kalangan pelajar
|
|
Bengkel/Teknik
menulis esei berdasarkan format PT3
Memasukkan
KBAT
|
Semua pelajar
|
2.
|
Galery Walk
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
-Peningkatan
‘A’ dalam Bahasa Melayu
|
|
Pameran
bahan KOMSAS dan Tatabahasa,i
Kuiz
KOMSAS, dan Tatabahasa/KBAT
|
Semua pelajar
|
3.
|
Lawatan Akademik Penanda Aras BM
|
KP
|
Jan – Okt
|
|
Peningkatan
GPMP
|
|
Bengkel
Penyelarasan Penyemakan Kertas Bahasa Melayu/Ceramah teknik menjawab soalan
PT3
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:’Kuiz KBAT’
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam menjawab KBAT
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menulis jawapan untuk soalan KBAT.
|
GMP
|
Minimum
Dua soalan KBAT dalam seminggu
|
Kemahiran
berfikir/KBAT
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM: Galery Walk
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang mahir untuk menghasilkan bahan bagi Galery Walk.
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
Kepimpina
pelajar
|
3
|
Pelajar-pelajar
mempamerkan bahan tatabahasa dan KOMSAS.
|
GMP
|
Minimum
setiap kumpulan menghasilkan satu bahan
untuk dipamerkan.
|
Kemahiran
Berfikir/KBAT/Kepimpinan
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
PANITIA BAHASA MELAYU
PELAN OPERASI
NAMA
PROGRAM:Lawatan Akademik Penanda Aras Bahasa Melayu
MATLAMAT:
Meningkatkan kecemerlangan iaitu dalam BM dan penguasaan BM dalam kalangan
pelajar
OBJEKTIF:Meningkatkan
kecemerlangan pelajar dalam BM untuk PT3
TEMPOH:FEB
– SEPT 2015
SASARAN:Tingkatan
1 - 3
KOS:
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN
KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat
Panitia – Penyelarasan program
|
KP
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
KB bahasa tiada, KP akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Mengenal
pasti pelajar yang lemah dalam pemahaman bahan prosa
|
GMP
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
menjawab soalan KBAT dengan menggunakan konsep
i-Think
|
GMP
|
Minimum
latihan KBAT seminggu sekali
|
Konsep
i-Think
|
4
|
Post
mortem
|
KB,
KP
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
|
5
|
Pelepasan
KPI
|
KP
|
|
|
Langgan:
Catatan (Atom)