Dalam hidup ini aku mencari kebahagiaan
Semua orang pastinya impikan kebahagiaan dalam hidup sehari-hari...Tiada siapapun mahukan kesedihan kerana ianya amat menyakitkan....
Dalam menyulam tali perhubungan ,aku mermerlukan keikhlasan,kejujuran kerana bagiku apalah erti kasih sayang andainya semua itu kepuraan ..Terimalah aku seadanya..Kerana Aku tetap Aku...
Aku tetap Aku...apapun yang berlaku....pastinya tidak akan merubah segala pendirianku..
Biarpun ombak merubah pantai...tapi kasihku tetap tak akan berubah...sedalam mana kasih sayang ini jangan sesekali dipersoalkan kerana aku pasti sekali aku menyayangi...sampai bilapun aku tetap menyayangi...
Aku ingin menjerit,meraung dengan kesedihan yang pernah aku alami...tapi untuk apa kesedihan tidak akan membawa apa-apa erti ...Perlukah aku berdendam ...Oh tidak lupakan saja kerana yang berlalu biarlah pergi bersama hembusan bayu...
Hari esok dan hari-hari seterusnya aku ingin melangkah dan terus melangkah ...biar bibir ku sentiasa tersenyum...Biarlah cahaya kebahagiaan itu sentiasa bersinar seperti terangnya ibarat mentari di siang hari ...indahnya pula umpama bintang di malam hari...
Apa aku dah tulis nie....yang pasti ianya lahir dari hati.............
Aku hanya seorang guru yang pastinya berbeza dengan guru biasa.Kerana duniaku dikelilingi insan-insan istimewa yang pelbagai masalah dan ketidakupayaan..Duniaku adalah bersama mereka walau mereka tidak dapat mendengar,walau mereka tidak dapat melihat ,walau apapun kekurangan yang ada pada mereka dia tetap anak-anak muridku yang menjadikan aku seorang guru.
Terima Kasih Atas Kunjungan
Sabtu, 25 Disember 2010
Kerana Mu Aimy....Mak Jaga sampai pagi
Hai...di saat insan lain lena beradu mungkin juga dibayangi mimpi-mimpi tapi diri ini masih lagi berjaga..Malam ini malam kedua tak dapat tidur sampai ke pagi...
Risau....Tension ...Macam2 Ada..............
Aimy masih demam lagi.Panasnya luar biasa macamana mata mahu lelap takut peristiwa yang pernah berlaku kat abang nya Alif berulang...Nak tulis rancangan mengajar untuk tahun depanpun takde semangat..Nasib baik ada blog nie dapat juga menemani malam dan pagi sepiku ini....
Risau....Tension ...Macam2 Ada..............
Aimy masih demam lagi.Panasnya luar biasa macamana mata mahu lelap takut peristiwa yang pernah berlaku kat abang nya Alif berulang...Nak tulis rancangan mengajar untuk tahun depanpun takde semangat..Nasib baik ada blog nie dapat juga menemani malam dan pagi sepiku ini....
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu PPKI 4
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | Isnin |
Tarikh | |
Masa | 7.10-8.20 |
Tajuk | Pemahaman |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir | Menterjemah, Mentafsir dan Menilai |
Nilai | Rajin, Tekun |
BBM | 1. Carta 2. Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Guru menerangkan kepada murid tentang aktiviti pada hari ini iaitu menjawab soalan pemahaman.l 2. Guru mengedarkan lembaran kerja untuk bacaan murid. 3. Guru meminta murid menceritakan sesuatu perkara dengan perkataan sendiri. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | Selasa |
Tarikh | |
Masa | 10.50-12.10 |
Tajuk | Penulisan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membaca arahan serta memberi pendapat berpandukan rujukan dan menulis karangan dalam bentuk prosa. |
Kemahiran Berfikir | Sumbang saran,menjana idea |
Nilai | Bantu-membantu |
BBM | 1.Kad ayat 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 1. Menyatakan pendapat yang bernas dalam perbincangan . 2. Membuat rujukan untuk mendapatkan maklumat. 3. Menyusun dan menulis semula ayat –ayat yang sesuai mengikut urutan isi 4. Menulis. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | Rabu |
Tarikh | |
Masa | 11.30-12/10 |
Tajuk | Kata Ganda |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membezakan jenis-jenis ayat Kata Ganda secara lisan dan bertulis. |
Kemahiran Berfikir | Menjana minda,membanding dan membeza |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Carta ayat 2.Kad perkataan 3.Permainan bahasa |
Aktiviti | 1.Menjawab dengan memberi penerangan 2.Memberi pendapat tentang sesuatu pernyataan 3.Menulis ayat yang mengandungi Kata Ganda |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | Khamis |
Tarikh | |
Masa | 8.20-9.00 Pagi |
Tajuk | Tatabahasa/Ejaan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengeja perkataan yang disebutkan guru. |
Kemahiran Berfikir | Menjana minda,membanding dan membeza |
Nilai | Bersungguh-sungguh |
BBM | 1.Kad perkataan 2.Permainan bahasa |
Aktiviti | 1.Mengeja secara lisan 2.Mengeja di dalam buku latihan. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | Isnin |
Tarikh | |
Masa | 7.10-8.20 |
Tajuk | Pemahaman |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
|
Kemahiran Berfikir | Menterjemah, Mentafsir dan Menilai |
Nilai | Bekerjasama |
BBM | 3. Carta 4. Lembaran kerja |
Aktiviti | 4. Guru menerangkan kepada murid tentang aktiviti pada hari ini iaitu menjawab soalan pemahaman.l 5. Guru mengedarkan lembaran kerja untuk bacaan murid. 6. Guru meminta murid menceritakan sesuatu perkara dengan perkataan sendiri. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | Selasa |
Tarikh | |
Masa | 10.50-12.10 |
Tajuk | Penulisan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Membaca arahan serta memberi pendapat berpandukan rujukan dan menulis karangan dalam bentuk prosa. |
Kemahiran Berfikir | Sumbang saran,menjana idea |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Kad ayat 2.Lembaran kerja |
Aktiviti | 5. Menyatakan pendapat yang bernas dalam perbincangan . 6. Membuat rujukan untuk mendapatkan maklumat. 7. Menyusun dan menulis semula ayat –ayat yang sesuai mengikut urutan isi 8. Menulis. |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | Rabu |
Tarikh | |
Masa | 11.30-12/10 |
Tajuk | Baca Berita |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Memahami apa yang dibacakan. |
Kemahiran Berfikir | Menjana minda,membanding dan membeza |
Nilai | Prihatin |
BBM | 1.Carta ayat 2.Kad perkataan 3.Permainan bahasa |
Aktiviti | 1.Menjawab dengan memberi penerangan 2.Memberi pendapat tentang sesuatu pernyataan 3.Menulis ayat yang mengandungi Ayat Cakap Ajuk dan Cakap Pindah |
Refleksi | |
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | PPKI 4 |
Hari | |
Tarikh | |
Masa | 8.20-9.00 Pagi |
Tajuk | Tatabahasa/Ejaan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, murid dapat : 1.Mengeja perkataan yang disebutkan guru. |
Kemahiran Berfikir | Menjana minda,membanding dan membeza |
Nilai | Bersungguh-sungguh |
BBM | 1.Kad perkataan 2.Permainan bahasa |
Aktiviti | 1.Mengeja secara lisan 2.Mengeja di dalam buku latihan. |
Refleksi | |
Langgan:
Catatan (Atom)