Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Sabtu, 25 Disember 2010

Luahan Hati...

Dalam hidup ini aku mencari kebahagiaan
Semua orang pastinya impikan kebahagiaan dalam hidup sehari-hari...Tiada siapapun mahukan kesedihan kerana ianya amat menyakitkan....
Dalam menyulam tali perhubungan ,aku mermerlukan keikhlasan,kejujuran kerana bagiku apalah erti kasih sayang andainya semua itu kepuraan ..Terimalah aku seadanya..Kerana Aku tetap Aku...
 Aku tetap Aku...apapun yang berlaku....pastinya tidak akan merubah segala pendirianku..
Biarpun ombak merubah pantai...tapi kasihku tetap tak akan berubah...sedalam mana kasih sayang ini jangan sesekali dipersoalkan kerana aku pasti sekali aku menyayangi...sampai bilapun aku tetap menyayangi...


Aku ingin menjerit,meraung dengan kesedihan yang pernah aku alami...tapi untuk apa kesedihan tidak akan membawa apa-apa erti ...Perlukah aku berdendam ...Oh tidak lupakan saja kerana yang berlalu biarlah pergi bersama hembusan bayu...
Hari esok dan hari-hari seterusnya aku ingin melangkah dan terus melangkah ...biar bibir ku sentiasa tersenyum...Biarlah cahaya kebahagiaan itu sentiasa bersinar seperti terangnya ibarat mentari di siang hari ...indahnya pula umpama bintang di malam hari...


Apa aku dah tulis nie....yang pasti ianya lahir dari hati.............

Kerana Mu Aimy....Mak Jaga sampai pagi

Hai...di saat insan lain lena beradu mungkin juga dibayangi mimpi-mimpi tapi diri ini masih lagi berjaga..Malam ini malam kedua tak dapat tidur sampai ke pagi...
Risau....Tension ...Macam2 Ada..............
Aimy masih demam lagi.Panasnya luar biasa macamana mata mahu lelap takut peristiwa yang pernah berlaku kat abang nya Alif berulang...Nak tulis rancangan mengajar untuk tahun depanpun takde semangat..Nasib baik ada blog nie dapat juga menemani malam dan pagi sepiku ini....
 

Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu PPKI 4


                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari
Isnin
Tarikh

Masa
7.10-8.20
Tajuk
Pemahaman 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
  2. Memberikan jawapan yang sesuai dengan soalan yang dikemukakan

Kemahiran Berfikir
Menterjemah, Mentafsir dan Menilai
Nilai
Rajin, Tekun
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja







Aktiviti
1.    Guru menerangkan kepada murid tentang aktiviti pada hari ini iaitu menjawab soalan pemahaman.l
2.    Guru mengedarkan lembaran kerja untuk bacaan murid.
3.    Guru meminta murid menceritakan sesuatu perkara dengan perkataan sendiri.


Refleksi





                                                






SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari
Selasa
Tarikh

Masa
10.50-12.10
Tajuk
Penulisan  



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membaca arahan serta memberi pendapat berpandukan rujukan dan menulis karangan dalam bentuk prosa.
Kemahiran Berfikir
Sumbang saran,menjana idea
Nilai
Bantu-membantu
BBM

1.Kad ayat
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.      Menyatakan pendapat yang bernas dalam perbincangan .
2.      Membuat rujukan untuk mendapatkan maklumat.
3.      Menyusun dan menulis semula ayat –ayat yang sesuai mengikut urutan isi
4.      Menulis.

Refleksi














                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari
Rabu
Tarikh

Masa
11.30-12/10
Tajuk
Kata Ganda 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membezakan jenis-jenis ayat Kata Ganda secara lisan dan bertulis.
Kemahiran Berfikir
Menjana minda,membanding dan membeza
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta ayat
2.Kad perkataan
3.Permainan bahasa






Aktiviti
1.Menjawab dengan memberi penerangan
2.Memberi pendapat tentang sesuatu pernyataan
3.Menulis ayat yang mengandungi Kata Ganda

Refleksi














SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari
Khamis
Tarikh

Masa
8.20-9.00 Pagi
Tajuk
Tatabahasa/Ejaan



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Mengeja perkataan yang disebutkan guru.
Kemahiran Berfikir
Menjana minda,membanding dan membeza
Nilai
Bersungguh-sungguh
BBM

1.Kad perkataan
2.Permainan bahasa






Aktiviti
1.Mengeja secara lisan
2.Mengeja di dalam buku latihan.


Refleksi















                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari
Isnin
Tarikh

Masa
7.10-8.20
Tajuk
Pemahaman 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Berbual tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang sesuai.
  2. Memberikan jawapan yang sesuai dengan soalan yang dikemukakan

Kemahiran Berfikir
Menterjemah, Mentafsir dan Menilai
Nilai
Bekerjasama
BBM

3.    Carta
4.    Lembaran kerja







Aktiviti
4.    Guru menerangkan kepada murid tentang aktiviti pada hari ini iaitu menjawab soalan pemahaman.l
5.    Guru mengedarkan lembaran kerja untuk bacaan murid.
6.    Guru meminta murid menceritakan sesuatu perkara dengan perkataan sendiri.


Refleksi





                                                






SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari
Selasa
Tarikh

Masa
10.50-12.10
Tajuk
Penulisan  



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Membaca arahan serta memberi pendapat berpandukan rujukan dan menulis karangan dalam bentuk prosa.
Kemahiran Berfikir
Sumbang saran,menjana idea
Nilai
Prihatin
BBM

1.Kad ayat
2.Lembaran kerja







Aktiviti
5.      Menyatakan pendapat yang bernas dalam perbincangan .
6.      Membuat rujukan untuk mendapatkan maklumat.
7.      Menyusun dan menulis semula ayat –ayat yang sesuai mengikut urutan isi
8.      Menulis.

Refleksi














                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari
Rabu
Tarikh

Masa
11.30-12/10
Tajuk
Baca Berita



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Memahami apa yang dibacakan.
Kemahiran Berfikir
Menjana minda,membanding dan membeza
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta ayat
2.Kad perkataan
3.Permainan bahasa






Aktiviti
1.Menjawab dengan memberi penerangan
2.Memberi pendapat tentang sesuatu pernyataan
3.Menulis ayat yang mengandungi Ayat Cakap Ajuk dan Cakap Pindah

Refleksi














SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2010
Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Kelas
PPKI 4
Hari

Tarikh

Masa
8.20-9.00 Pagi
Tajuk
Tatabahasa/Ejaan



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Mengeja perkataan yang disebutkan guru.
Kemahiran Berfikir
Menjana minda,membanding dan membeza
Nilai
Bersungguh-sungguh
BBM

1.Kad perkataan
2.Permainan bahasa






Aktiviti
1.Mengeja secara lisan
2.Mengeja di dalam buku latihan.


Refleksi