Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Ahad, 26 Februari 2017

Senyum terapi yang membahagiakan


Senyumlah
sentiasa sayapun lakukan itu walaupun dalam jiwa dan hati saya menangis
terkadang saya begitu terluka dengan seseorang.rakan sekerja atau kawan yang rapat dengan kita
terkadang terasa dengan keletah anak dan suami
namun dari dulu saya terapkan senyuman dibalik duka
sebab itu ramai yang mengenal tidak tahu maksud senyuman ini.
Untuk apa kita bercerita tentang duka kita kerana kita tahu hanya kita dan DIA yang sahaja membantu kita di sangat kita tersungkur teruk.
Percayalah antara terapi yang membahagiakan hanyalah sebuah senyuman..tiap kali kita lakukan itu seakan ada aura-aura positif yang meresap dalam diri..

-Anak Pantai-

Jamuan Makan dan Sambutan Hari Lahir Penolong kanan PPKI SMK Kampong Jawa













Telatah anak murid saya



Lucu dengan satu peristiwa dengan murid saya ni...hari Rabu hanya dia seorang yang hadir untuk mata pelajaran moral..memandangkan sebelum ini tiap kali di tanya mana buku latihan..pasti mereka ini akan menjawab buku dan digunakan untuk matapelajaran lain...tak mahu berlaku lagi saya mengeluarkan rm 5.oo dan mengarahkan beliau ke kedai buku membelikan 5 buah buku yg satunya bernilai rm 1 .saya sengaja mengarahkan beliau membelikan buku untuk dia dan kawan2.saya ingin mengjar erti amanah dan jujur...lucunya dia dia tunjukkan saya 3 buah buku.sy tanya mana bakinya dan dia menjawab tidak ada.saya kata mana mungkin rm 2 tidak ada..sy tahu harga buku tu berapa.dia lantas menunjukkan sebatang pensil warna biru yang dibelinya..mulanya nak marah tapi tersenyum saya bila mengingatkan cerdiknya dia.cuma saya pesan dan ingatkan dia lain kali hanya ikut arahan guru .
Kesimpulannya....saya kena ajar dan ajar lagilah agar hasil pembelajaran tercapai.
Image may contain: 2 people

Harapan



Semoga sinar mentari itu berpanjangan hingga ke petang..mudahan tiada gerimis di tengahari...
Sememangnya kehidupan tidak selamanya indah dalam suka tertiba ada duka..silih berganti...lumrah selagi kita masih bernyawa..ujian kita terimapun tak sama..ada antara kita di uji dengan perasaan.kerjaya.anak2 dan keluarga.harta benda..kawan2 ...sejauhmana kita mampu menghadapi ujian itu yang penting...
Jadi diri sendiri....fikir sebelum bertindak...yang penting kita tahu Dia sentiasa mendengar luahan hambanya...

Aku tetap aku...takkan aku menjadi sepertimu


-Anak Pantai-

Renungkan sejenak

Kita terlupa terkadang kita terlalu menghargai orang lain berbanding kedua ibu bapa kita.ibarat sebagai contoh apabila kita ingin menghadiahkan hadiah kepada yang berhormat atau tetamu yg diraikan..betapa kita teelalu menjaganya...contohnya sebakul buah sufah pasti kita mencarinya dipasaraya berbanding di pasar malam...dan kita balut buah tu cantik2 dgn hiasan bunganya sekali kerana kita takut org yg terima tak gembira dan tak rasa dihargai..
Cuba kita ingatkan balik waktu kita belikan buah unruk ibu bapa kita...pasti nya bagi kita pasar malam menjadi pilihan dan buahvyang kita pilihpun sesuka hati...blm fikir lg bgmana bungkusannya..rasanya kita hanya bawa pada mereka dlm bungkusan plastik yg berharga 20 sen...sedangkan kedua merekalah pintu syurga kita di sana....

Betaoa saya sendiri terlupa tentang itu.....

Begitulah kebanyakkannya kita lebih mengutamakan orang lain dari ibubapa sendiri semata2 mahu dipuji. Tetapi sedarkah kita ucapan terima kasih yg terkeluar dari mulut ibubapa kita adalah doa yg sangat ikhlas walaupun barangan atau hadiah yang kita hulurkan tidak seberapa nilainya kerana ibubapa tidak meminta yg indah2 cukup sekadar mengingati sudah memadai.
-Anak Pantai-

Resepi Nasi dagang Terengganu cara saya

Saya sertakan disini resepi saya nasi dagang terengganu


Image may contain: food

RESEPI NASI DAGANG.
Bahan-bahan untuk Nasi: -
4 cawan beras jasmin
2 cawan air.
3 1/2 cawan santan pekat + sedikit gula dan garam
Daun pandan
1 sudu halba
2 ulas bawang merah
1/2 in halia
Cara cara :
1. Beras dicampur dengan beras pulut di rendam 8 jam atau semalaman (kalau tak sempat 2-4 jam pun ok)
2. Kukus beras selama 20 minit
3. Angkat dan kaut semua nasi ke dalam bekas yang agak besar dan digaulkan dengan separuh air sehingga rata. biar seketika hingga semua air meresap. Masukkan lagi air sehingga meresa. . Biar sekejap
4. Kukus semula selama 20 minit lagi.
5. Sementara itu hiris bawang dan halia halus2. Masukkan di atas nasi dlm kukusan dan juga buah halba.
6. Angkat nasi utk kali kedua dan arunkan dengan santan pekat hingga rata. Santan pekat tu panaskan dulu sekejap di atas apu supaya nadi dagang dapat tahan hingga ke petang.dalam santan tu tambah garam dan gula.mesti manis sikit dan lenaknya agar bila campur dalam nasi terasa lemak dan manis.Tak perlu habiskan jika nasi nampak sudah elok lembutnya. Kukus lagi dalam 5 minit hingga 10 minit.
7. Boleh dihidangkan….
Image may contain: food
RESEPI GULAI IKAN AYA :
Rebus Ikan Aya Hitam bersama beberapa asam keping dan juga garam..
Jangan buang air rebusan
* boleh tambah telur rebus juga.. Ada yang suka makan Nasi Dagang dengan gulai telur rebus
* lebih sedap guna Ikan Aya Hitam dari Ikan Aya Kurik
Bahan-bahan gulai :
1 sudu serbuk ketumbar
2 hiris lengkuas
1 hiris halia
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 sudu cili mesin
1 paket rempah gulai adabi (nak sedap tambah lebih)
1 1/2 liter santan
1 batang kulit kayu manis
1 sudu kerisik
4 keping asam keping
1/2 buku kecil gula melaka.
10 biji cili padi
sedikit garam
Cara-cara :
1. Masak Santan sehingga naik minyak.
2. Masukkan semua bahan-bahan serbuk, rempah gulai cili mesin, kulit kayu manis, kerisik, asam keping, dan gula melaka
3. Masak lama, biarkan mendidih. Masukkan sedikit garam sesuai dengan rasa.
4. Masukkan air rebusan ikan tadi dan juga ikan yang di rebus. jangan masukkan asam keping rebusan ikan nanti masam.
5. Biar beberapa minit. Masukkan cili padi
6. Masak sebentar dan boleh dihidang. Pilihan sendiri mahu pekat atau pun tidak.. Kalau mahu pekat masak lama.. Siap!

Pantun Untuk Hari Guru -2017

Lama saya tidak meluangkan masa menitipkan bicara.lantaran kesibukan masa.namun blog ini lah yang paling saya sayangi,ianya ibarat sebuah catatan diari perjalanan hidup saya.
tertiba hari ini saya nak ciptak beberapa rangkap pantun sempena sambutan hari guru pada tahun ini. Mana tahu pantun ini dapat membantu kalangan rakan-rakan guru yang memerlukan..kalau terasa menarik ambillah ya...memang niat saya untuk membantu kalian


Mendaki bukit tersesat arah
kerana terlupa membawa peta
16 Mei hari bersejarah
hari buatmu guru tercinta.

Terbang merpati tinggi  di awangan
Di pagi hari mencari makan
Jasamu guru menjadi sanjugan
Sampai bilapun tak terlupakan.

Ungkapan terima kasih kuucapkan
padamu guru-guru budiman
selaut budi dan pengorbanan
akan dikenang sepanjang zaman.


sejuta madah hiasan indah
digubah  pula di hening pagi
walau khidmatmu tamatlah sudah
jasa dan baktimu guru  tetap di kenangi.


Nukilan: ANAK PANTAI












Pokok Nilai

Siap jugak pokok nilai  ni hasil pertolongan anak sulung Nur Alya.Adalah teman untuk saya menyiapkan kerja sekolah..Sayang awak Alya hihi
apapun kat bawahlah hasilnya tak sabar nak letak dalam kelas KKBP Kreatif









Kelasku Syurgaku KKBP KREATIF SMK KAMPOBG JAWA


Alhamdulillah syukur 85% hias kelas sudah berjaya dilaksanakan.Tidak goyah dengan dugaan..aku tetap aku akan terus bersikap positif demi masa depan anak-anak istimewa tercinta,
Terima kasih MR BUDU kerana sangat memahami isteri mu ini.yang sentiasa memberikan galakan dan sokongan dalam apa jua keadaan
Terima kasih anak-anak  Alya,Alif ,Adam, Aimy ,dan Azib


























Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998