Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Sabtu, 3 Januari 2015

Kecelaruan emosi

Resah
Keliru
Was-was
Sedih
Gelisah
Terkadang duka tertiba
Prasangka terlalu tinggi
Tinggi sangat rasa rendah diri
Cemburu
Terkilan
Terasa.
Pedih jiwa terhiris
Kemarahan tiba- tiba
Hmmm...kecelaruan emosikah ini...😂😂😂😂😂

Untuk Peringatan Kita Bersama...

Di majlis ilmu parenting bersama ustaz pahrol mohd joi surau al kauthar s4 bdr baru bangi. 1 jan 2015.

Antara perkongsiannya:
1. Kalau kita berasa sukar mendidik anak bersabarlah. Tgk lah betapa sukar kita nk didik diri sendiri utk istiqamah solat awal waktu, solat berjemah, bc quran sekurang2nya semuka sehari, puasa isnin khamis dsbnya..tambah2 lagilah utk mendidik org lain..maka bersabarlah dlm mendidik.
Dlm byk keadaan matlamat kita utk ank2 sudah benar tp kebenaran kerap tewas kerana tidak sabar dan tidak bijaksana.

2. Tuntutlah ilmu berterusan..walaupun perkara asas. Biarlah kita mati semasa menuntut ilmu.

3. Jgn label anak. Blh kata anak malas tp jgn label dia 'pemalas'. Panggil nama anak dgn nama yg baik sbb itu adalah labelnya.

4. Letakkan misi dan visi yg jelas kpd ank. Jd hamba Allah yg baik. Ilmu wahyu adalah asas menjadi hamba Allah yg baik. Ditambah dgn acquired knowledge ilmu akademik. Sesungguhnya lebih SUKAR didik ank jd BAIK drp didik ank jd CERDIK.

5. Anak bkn milik kita tp amanah kpd kita. Didiklah anak mengikut kehendak pemberi amanah. Jgn bw ank2 kpd kita, bwlah ank2 kpd Allah.

6. Ibu sama dgn ramadhan sbb ibu adalah madrasah ank2 dan ramadhan adalah madrasah ummah. Ibu ada cuaca dlm rumahtangga. Doa ibu lebih mustajab dr doa ayah kerana sygnya lebih berakar kpd ank drp ayah.

Sbb itu hadiah terbaik seorang ayah utk anaknya adalah mencintai ibu anak tersebut (isterinya) sepenuh hati.

7. Pendidikan ank2 bermula di saat seorang lelaki mencari calon isterinya.

Yg sudah berkahwin dan ada ank2 tidak terlambat untuk membuat kebaikan..didiklah isteri berterusan. Ceriakan isteri maka cerialah rumahtangga.

8. Didiklah anak dgn al quran. Ibnu sina hafiz pd masa umurnya 7 thn. Ini antaranya kerana semasa dlm kandungannya ia telah didik oleh ibu yg hafizah.

Kita bkn hafiz..tp pastikanlah ank2 sekurang2nya kenal huruf alquran melalui kita. Ambillah barakah ini.

9. Ibu bapa pemimpin kpd ank2. Pemimpin yg baik adalah yg besar pengaruhnya kpd ank2. Skrg ni ank2 tadika lebih percaya ustazah di sekolah dr ibu bapanya. Anak remaja lebih percaya kawan dr ibu bapanya..akhirnya ibu bapa hlg pengaruh kerana dunia tp sempadan amat besar pengaruhnya.

Tingkatkanlah pengaruh dr rasa percaya dan kepercayaan. Dlm rmhtangga,  dipercayai adalah lebih utama drp dicintai. Contoh: Berapa ramai isteri yg mencintai suaminya tp tidak mempercayainya..

Walk the talk. Didiklah diri kita dlm usaha mendidik ank2 kita. Bantulah ank2 menjadi soleh dan solehah dgn membanyakkan amalan SUNAT. Oleh itu, untuk mendidik anak2 mengerjakan amalan wajib didiklah diri kita mengerjakan amalan sunat.

10. Niatkanlah kebaikan yg kita lakukan sprt sedekah banjir dsbnya sbg tawasul ank2 menjadi baik. Cth: moga dgn sedekah ini, tetaplah solat anak2ku..

11. Sayangilah anak2 kerana kita syg dia bkn krn syg diri kita. Cth: kita jadikan ank2 kuda lumba utk kebanggaan kita. Ank dpt result yg baik terus ruar2kan..ank yg x dpt elok diamkan dan dimarah krn memalukan kita..jgn membezakan ank2 yg pandai dgn yg kurang pandai..

Sedikit perkongsian utk kebaikan bersama.
(copy paste

Lagi gambar suasana selepas banjir di Manik Urai

Semoga kalian tabah.....

Pisang Buruk Mengimbas Kembali


Semalam kaki melangkah ke pasar Kubah Ria..Di minda banyak benda yang nak cari.dalam peti ais wajib ada santan.kelapa putih .ikan aya atau ikan selayang dan ayam..bagi aku itulah benda asasnya...menjejakkan kaki ke pasar orangnya tak ramai .bukan hari minggu.dari jauh kelibat penjual ikan .masing- masing melambaikan tangan padaku..biasanya aku akan pergi membeli di semua gerai mereka.gerai sebelah beli ikan selayang.gerai sebelah lagi ikan tongkol dan sebelah lagi udang .atau sotong.nak adil dan nak menjaga hati orang bukan senang kan..habis beli ikan sayur dan santan pasti aku tak akan lupa pergi satu gerai makcik ni untuk beli sebarang jenis pisang. Yang syok kat makcik ni tiap kali aku pergi membeli pisang dekat makciknya pasti adalah pisang- pisang buruk yang dia berikan pada aku...dalam fikiran makcik ni tahu ke aku suka pisang..aku suka jemput pisang dan goreng pisang..tak makan nasi pun tak apa janji aku dapat makan pisang..seingat aku dari sekolah ren.sek menengah.masuk u dan hingga hari ini goreng pisang atau jemput pisanglah yang paling aku suka.
Bila makcik ni bagi dia tanya aku nak tak pisang ni...aku jawab makcik bagi jelah saya dah biasa makan pisang buruk pemberian orang sejak saya kecik lagi.orang susah bagi apapun syarat mengeyangkan perut seharian.
.pisang buruk ni betul- betul mengusik kenangan..sebab ianya sentiasa menyedarkan diri ini..kemanapun kaki melangkah sejarah diri tidak akan dilupakan..

Suasana Banjir Di ManiK Urai

Tidak terucap dengan kata-kata betapa pedihnya melihat penderitaan kalian..
Tabahkan hati wahai saudara seislam ku...semoga selepas ini..kehidupan kalian dipermudahkan dan mendapat rezeki yang melimpah ruah..