SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Asas Kepada Perdagangan
1.Keperluan dan kehendak manuasia
a.Maksud keperluan
b.Maksud kehendak
c.Hieraki keperluan Maslow.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud
a.
keperluan
b.
Kehendak
2.Membezakan
keperluan dan kehendak
Aras 2
1.Menjelaskan
keutamaan keperluan berbanding kehendak
Aras 1
melakar hierarki keperluan Maslow.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menjana idea
|
Nilai
|
Menyedari
semua orang ada kehendak dan keperluannya.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
1. Para murid menyenaraikan contoh keperluan dan
kehendak.
2. Penerangan boleh menggunakan model Hierarki
Keperluan Maslow.
3. Menyenaraikan contoh pengeluaran bersifat barang
dan perkhidmatan.
4. Latihan
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Asas Kepada Perdagangan(Pengeluaran)
a.Maksud pengeluaran
b.Jenis-jenis pengeluaran
c.Cabang-cabang pengeluaran
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud pengeluaran
2.Mengenal
pasti cabang-cabang pengeluaran.
Aras
2
1.Mentafsir
bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran.
|
Kemahiran Berfikir
|
Membuat
andaian dan menyenarai
|
Nilai
|
Menyedari
bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran.
|
BBM
|
3. Carta
4. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
1.
Menyenaraikan aktiviti perniagaan berkait dengan cabang-cabang pengeluaran.
2.Mengkaji
beberapa kegiatan pengeluaran.
3.Aktiviti
di dalam kumpulan
4.
Latihan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran)
a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan
b.Usahawan dan peniaga
c. Peranan usahawan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud factor-faktor pengeluaran.
Aras
2
1.Menjelaskan
peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mengkaji
dan menyenaraikan
|
Nilai
|
Sesuatu
kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan
apa yang dilakukan.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
Kajian
kes: Profil usahawan tempatan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran)
a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan
b.Usahawan dan peniaga
c. Peranan usahawan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud factor-faktor pengeluaran.
Aras
2
1.Menjelaskan
peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mengkaji
dan menyenaraikan
|
Nilai
|
Sesuatu
kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan
apa yang dilakukan.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
Kajian
kes: Profil usahawan tempatan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Asas Kepada Perdagangan( Pengkhususan )
a.Maksud pengkhususan
b.Usahawan dan peniaga
c.Kesan pengkhususan dalam pengeluaran.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud pengkhususan.
2.Mengenalpasti
bentuk-bentuk pengkhususan
Aras
2
1.Menjelaskan
kesan pengkhususan dalam pengeluaran.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mengkaji
dan menyenaraikan
|
Nilai
|
Sesuatu
kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan
apa yang dilakukan.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
Kajian
kes:Pilih situasi sebenar yang melibatkan pengkhususan kerja dan perniagaan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Asas Kepada Perdagangan( Sistem Barter)
a.Maksud sistem barter
b.Kelemahan sistem barter
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud sistem barter.
Aras
2
1.
Menghuraikan kelemahan sistem barter.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mengkaji
dan menyenaraikan
|
Nilai
|
Sesuatu
kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan
apa yang dilakukan.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
Simulasi
system barter.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Unsur Perdagangan.(Perdagangan)
a.Maksud perdagangan
b.Maksud perniagaan
c.Bantuan perniagaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan
maksud perdagangan dan perniagaan.
2.
Menerangkan jenis bantuan perniagaan.
3.Mengelaskan
fungsi-fungsi bantuan perniagaan.
Aras
2
1.Menghuraikan
kepentingan bantuan perniagaan kepada perniagaan.
Aras 3
1.Membina
carta aliran unsur-unsur perdagangan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mengkaji
dan menyenaraikan
|
Nilai
|
Kejayaan
sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
1. Menyediakan
carta aliran unsur-unsur perdagangan.
2. Membuat
penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3. Latihan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Unsur Perdagangan (Kaitan pengeluaran perdagangan dan perniagaan.)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan
dengan contoh hubungkait pengeluaran,perdagangan dan perniagaan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mengkaji
dan menyenaraikan
|
Nilai
|
Kejayaan
sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
1. Menyediakan
carta aliran unsur-unsur perdagangan.
2. Membuat
penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3. Latihan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan dalam negeri dan maksud
perniaagaan dalam negeri)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan
maksud perniagaan dalam negeri .
|
Kemahiran Berfikir
|
Melengkapkan
carta aliran saluran agihan.
|
Nilai
|
Bersungguh-sungguh.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
1. Menerangkan
maksud perniagaan dalam negeri.
2. Membuat
penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3. Latihan.
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Saluran Agihan-Jenis-jenis saluran agihan.)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan
bentuk-bentuk saluran agihan.
Aras 2
1.Memilih
saluran agihan yang sesuai dalam memasarkan barangan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Kajian
tentang pengendalian sebuah kedai runcit.
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
1. Menerangkan
maksud saluran agihan.
2. Menerangkan
jenis-jenis saluran agihan.
3. Membuat
nota
|
Refleksi
|
|
SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan runcit)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti
fungsi peruncit.
|
Kemahiran Berfikir
|
Kajian
tentang pengendalian sebuah kedai runcit.
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
|
Aktiviti
|
1. Menerangkan
fungsi peruncit
2. Menerangkan
jenis-jenis perniagaan runcit.
3. Membuat
nota
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Bentuk-bentuk lain peruncitan )
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti
bentuk-bentuk lain peruncitan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mentafsir
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Melayari
internet untuk mendapatkan laman web syarikat perniagaan yang terlibat dalam
E-dagang.
2. Mengenalpasti
bentuk-bentuk lain peruncitan.
3. Membuat
nota
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan Borong)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti
fungsi pemborong.
|
Kemahiran Berfikir
|
Mentafsir
dan mengenalpasti
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Kajian
untuk mengenalpasti barang-barang yang diperniagakan melalui pemborong.
2. Membuat
nota.
3. Menyediakan
carta aliran barang daripada pengeluar kepada pengguna.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong)
-Pemborong berfungsi penuh.
-pemborong berfungsi terhad
-Ejen dan broker.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan
jenis-jenis perniagaan borong.
2.Membandingkan
perniagaan runcit dengan perniagaan borong.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menjelaskan
dan mengenalpasti
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Menjana
idea bagaimana pemborong mengawal aliran barang dalam sesuatu kawasan.
2. Membuat
nota.
3. Membandingkan
perniagaan runcit dengan perniagaan borong.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong)
-Pemborong berfungsi penuh.
-pemborong berfungsi terhad
-Ejen dan broker.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan
melalui contoh jenis-jenis pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad.
2.Menghuraikan
cirri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menjelaskan
dan menghuraikan.
|
Nilai
|
Bersemangat
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Menghuraikan
aktiviti ejen dan broker.
2. Membuat
nota.
3. Membandingkan
perniagaan runcit dengan perniagaan borong.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Pengambilan fungsi pemborong)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti
jenis-jenis perniagaan yang boleh mengambil alih fungsi pemborong.
2.Mengkritik
peranan pemborong.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menjelaskan
dan menghuraikan.
|
Nilai
|
Bersemangat
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Menyenaraikan
jenis barang yang pengguna dan peruncit mendapat terus daripada pengeluar.
2. Membuat
nota.
3. Membuat
latihan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyenaraikan
jenis-jenis dokumen .
|
Kemahiran Berfikir
|
Menjelaskan
dan menghuraikan.
|
Nilai
|
Pentingnya
menggunakan dokumen.
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Mengisi
dan melengkapkan dokumen-dokumen perniagaan dalam negeri.
2. Membuat
nota.
3. Membuat
latihan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.
-Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti
penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menjelaskan
dan menghuraikan.
|
Nilai
|
Jujur
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Melakar
dokumen perniagaan dalam negeri.
2. Membuat
nota.
3. Membuat
latihan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.
-Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti
penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menjelaskan
dan menghuraikan.
|
Nilai
|
Jujur
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Menghasilkan
folio dokumen perniagaan.
2. Membuat
nota.
3. Membuat
latihan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan
tunai).
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud jualan tunai.
2.Menyenaraikan
kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai.
Aras 2
1.Menjelaskan
contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Simulasi
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Simulasi
urusan jual beli bersesuaian dengan produk.
2. Membuat
nota.
3. Membuat
latihan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan
tunai).
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud jualan tunai.
2.Menyenaraikan
kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai.
Aras 2
1.Menjelaskan
contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Simulasi
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Buku
skrap tentang produk dan kaedah jualan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Kredit)
-Maksud jualan kredit
-Jenis-jenis jualan kredit
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan
maksud jualan kredit.
Aras 2
1.Mengira
faedah sewa beli,harga tokokan,margin harga dan amaun bayaran ansuran.
2.Menjelaskan
dengan contoh kaedah jualan kredit yang diamalkan.
3.Menghuraikan
perbezaan kaedah sewa beli bayaran tertunda.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Buku
skrap tentang produk dan kaedah jualan
2. Merancang
jualan
3. Simulasi
melayan pelanggan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Kelebihan dan kekurangan jualan kredit)
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1. Menyenaraikan kelebihan
dan kelemahan jualan kredit.
2. Menghuraikan perbezaan
kaedah jualan kredit.
3. Membuat keputusan yang
rasional semasa memilih kaedah jualan prabayar.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1. Carta
2. Lembaran kerja
3. Internet
|
Aktiviti
|
1. Menyenaraikan
kelebihan dan kekurangan jualan kredit.
2. Menghuraikan
perbezaan kaedah jualan kredit.
3. Membuat
nota.
4. Latihan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Prabayar)
-Maksud jualan prabayar
-Kelebihan dan kekurangan jualan prabayar.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud
jualan prabayar.
2.Menyenaraikan kelebihan
dan kelemahan kaedah jualan prabayar.
3.Menjelaskan contoh
kaedah jualan prabayar
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Menyatakan
maksud jualan prabayar
2. Menyenaraikan
kelebihan dan kelemahan kaedah jualan prabayar.
3. Penerangan
kaedah jualan prabayar.
4. Membuat
latihan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Konsainan)
-Maksud jualan konsainan
-Kelebihan dan kekurangan jualan konsainan.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan
konsainan.
2.Menjelaskan dengan
contoh kaedah jualan konsainan.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Sabar
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Menyatakan
maksud jualan konsainan.
2. Menyenaraikan
kelebihan dan kelemahan kaedah jualan dengan jenis jualan lain.
3. Simulasi
urusan jual beli bersesuaian dengan produk.
4. Membuat
latihan.
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Antarabangsa
-Maksud perniagaan antarabangsa.
-Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud
perniagaan antarabangsa.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Menyatakan
maksud perniagaan antarabangsa.
2. Membuat
nota
3. Membuat
latihan.
4. Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Antarabangsa
-Maksud perniagaan antarabangsa.
-Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menghuraikan
perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Guru
membuat perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
2. Membuat
nota
3. Membuat
latihan.
4. Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Antarabangsa
-Kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan
Negara.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menghuraikan
kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan negara.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Guru
menjelaskan kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan
Negara.
2. Membuat
nota
3. Membuat
latihan.
4. Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Antarabangsa
-Perniagaan import,eksport dan entreport
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud
perniagaan import,eksport dan entreport.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
2. Membuat
nota
3. Membuat
latihan.
4. Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Antarabangsa
-Prosedur import dan eksport
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud
perniagaan import,eksport dan entreport.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Prihatin
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
2. Membuat
nota
3. Membuat
latihan.
4. Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Antarabangsa
-Halangan dalam perniagaan antarabangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan halangan
dalam perniagaan antarabangsa.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Gigih
berusaha
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan halangan dalam perniagaan antarabangsa.
2. Membuat
nota
3. Membuat
latihan.
4. Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Perniagaan Antarabangsa
- Dokumen
perniagaan antarabangsa
- Jenis
dokumen perniagaan antarabangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti
dokumen-dokumen perniagaan antarabangsa.
Aras 2
1. Menjelaskan penggunaan
dokumen import dan eksport.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan menjelaskan.
|
Nilai
|
Sabar.
|
BBM
|
1.Carta
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1. Guru
menerangkan dokumen-dokumen perniagaan .
2. Membuat
nota
3. Membuat
latihan.
4. Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Industri
Kecil dan sederhana
-Industri
kecil sederhana
-Maksud
dan cirri-ciri
-Kegiatan
industri kecil dan sederhana
-Kepentingan
industri kecil dan sederhana.
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud
industri kecil dan sederhana.
2.Mengenalpasti
cirri-ciri industri kecil dan sederhana.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan merumuskan.
|
Nilai
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
1.Buku
Skrap
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1.Guru
menerangkan tentang
-Maksud,cirri
dan kepentingan industri kecil dan sederhana .
2.Membuat
nota
3.Membuat
latihan.
4.Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Industri
Kecil dan sederhana
-Kaitan
industri kecil dan sederhana dengan industri berat.
-Masalah-masalah
industri kecil dan sederhana
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan kaitan
industri kecil dan sederhana dengan industri berat .
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan merumuskan.
|
Nilai
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
1.Buku
Skrap
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1.Guru
menerangkan tentang
-Masalah-masalah
industri kecil dan sederhana.
2.Membuat
nota
3.Membuat
latihan.
4.Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Pemilikan
Perniaagaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan cara-cara
memulakan perniagaan:
-sendiri
-ambil alih
-warisan
-francais
-diundang.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan merumuskan.
|
Nilai
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
1.Buku
Skrap
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1.Guru
menerangkan tentang
-Memulakan
perniagaan
-Pengendalian
perniagaan
-Jenis
pemilikan perniagaan
-Penswastaan.
2.Membuat
nota
3.Membuat
latihan.
4.Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2013
Mata Pelajaran
|
Perdagangan
|
Kelas
|
PPKI 7
|
Hari
|
|
Tarikh
|
|
Masa
|
|
Tajuk
|
Pelaburan
|
Hasil Pembelajaran
|
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud
pelaburan ,pelabur dan spekulator.
2.Membezakan pelabur
dengan spekulator.
|
Kemahiran Berfikir
|
Menghurai
dan merumuskan.
|
Nilai
|
Bertanggungjawab
|
BBM
|
1.Buku
Skrap
2.Lembaran
kerja
3.Internet
|
Aktiviti
|
1.Guru
menerangkan tentang
-maksud
pelaburan,pelabur dan spekulator
-Jenis
pelaburan
-Panduan
am melabur.
2.Membuat
nota
3.Membuat
latihan.
4.Aktiviti
dalam kumpulan
|
Refleksi
|
|