Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Jumaat, 24 Disember 2010

Aimy Demam Aku Diuji...

free3-1.gifAlahai kesian anakku yang kecik Aimy...dari malam tadi badannya kepanasan..Dari malam jugaklah aku berjaga tak tidur takut apa-apa berlaku..Hari nie masih demam semakin tinggi panasnya..Nasib baik jugaklah klinik buka walaupun hari nie hari cuti..Dahlah hari semakin hampir nak balik Sarawak..Harap biarlah Aimy cepat sembuh..Begitu juga tak sangka-sangka dugaan buatku berlaku hari ini,Walaupun sebenarnya setiap hari kualami tapi tidaksekerap hari ini...Ketika memandu aku dah rasa lain macam,bila bercakap pun dah rasa oksigen tak sampai..Tapi aku tahan ingat ianya akan hilang dengan sendiri tapi rupanya tak..Sampai je di Pasar Maras..aku dah mula sesak nafas..Rehat kan dulu dalam kereta fikiran dah terfikir macam-macam perkara...Aduh panik..Bila ku tarik nafas dalam-dalam ,aku kembali rasa selesa sedikit..Keluar dari kereta berjalan hanya beberapa langkah rasa sesak nafas balik..Boleh dikatakan hampir lima kali benda yang sama berlaku...Lantas kupecut kereta laju-laju agar sampai cepat ke klinik.Doktor pulak susah nak bagi jawapan aku sakit apa..Tengoklah selepas nie kalau kerap sangat berlaku lagi terpaksalah buat pemeriksaan kat hospital barulah dapat jawapan yang sebenarnya..Doaku agar aku sekeluarga biarlah diberikan kesihatan yang baik untuk kembali ke bumi Borneo yang sedang menanti.....
free3-1.gif

Senyum Sokmo

Memang benarlah senyuman itu penawar bagi setiap kedukaan..Kadangkala senyuman menyembunyikan apa yang kita rasa dan hadapi ketika itu..
Seperti mana antara lirik lagu "di bibir aku mengukir senyuman...di hatiku tersimpan kepedihan..."
Sentiasalah membuatkan  senyuman kita menceriakan insan lain...
Senyum sokmo..
 

Hari ini 24 Dec 2010-Antara suka terselit sendu

Hari ini 24 Dec 2010..Sebenarnya entah kenapa aku sedikit keliru dengan tarikh ini...Adakah aku gembira kerana hari ini aku berjumpa kembali dengan suami tercinta setelah terpisah hampir tiga minggu..Aduh..sememangnya siapa tidak gembira untuk berjumpa kembali dengan insan tersayang..Namun jauh disudut hati kenapa aku begitu sendu...Mungkin ada yang tidak mengerti...pelik ke dia nie..Hakikatnya inilah yang kurasa..Pejam pelik rupanya percutian aku di kampung halaman bersama mak,ayah serta keluarga semakin hampir penamatnya untuk 2010 nie..Aduhai pantasnya perjalanan masa.Seakan semalam baru sahaja aku menjejakkan kaki di tanah semenanjung nie..Hari ini suamiku kembali untuk mengambil kami kembali ke Kuching.Belum puas kukecapi angin musim tengkujuh ..belum puas mataku menatapi besarnya pukulan ombak menghempas pantas..Belum sempat jua kutitipkan kata-kata di persisir pantai seperti mana pulangku yang dulu, belum puas jua kuberbicara dengan mak,ayah dan keluarga...Apatah lagi saban hari diri ini menjamu seleran dengan air tangan mak...Selepas ini semua itu tiada lagi buat sementara waktu...Tiada lagi usik tawa adik=adik dan kakak pada anak-anakku,tiada lagi jua lauk pauk kegemaranku akan terhidang seperti sebelum ini...tiada lagi dapat kutatap keindahan pantai dengan ombak dan pasir yang memutih...Tiada lagi keriuhan sebenarnya antara aku dan keluarga...Tiada lagi kenangan terindah untuk aku ciptakan bersama insan yang kusayangi...Berat kaki melangkah berat lagi hati yang menanggung...Tapi pasti aku terpaksa pergi jua demi tugasdan keluarga..Namun ,pastinya kepulanganku ke Bumi Kenyalang ini membawa sarat dengan kenangan yang telah tercipta antara aku dan mereka...Kenangan itu akan abadi terpahat di hati..Pada teman ,sesungguhnya aku bahagia bertemu kalian..Apa yang kita rancangkan menjadi kenyataan walaupun pertemuan itu hanya sesingkat cuma ,yang pasti pertemuan itu semakin merapatkan kita untuk terus menjalinkan satu persahabatan..Apa yang kuharapkan persahabatan itu akan kekal abadi..Doaku..walau dimana sahaja kita berada yakinlah persahabatan ini akan sentiasa mekar dan akan terjalin rapi..Terima Kasih teman kerana menemani hari-hariku...
Pada semua..jika berdoalah kita agar kita masih diberi kesempatan untuk bersua kembali pada JUn 2011 .Pada keluarga kepulangan kami nanti pastinya akan bertambah bilangannya...
Pertemuan itu amat indah tapi perpisahan amat memeritkan...namum perpisahan tidak akan terjadi tanpa dimulakan dengan pertemuan...

Tahniah Buat Maxwell Ak Aping

 
Semalam keputusan PMR telahpun diumumkan..Nasib SMK Demak Baru untuk peperiksaan PMR kali ini belum lagi diketahui ..Naik kah peratus kali ini atau sebalikknya..Tapi keputusan untuk pelajar khas iaitu Maxwell telahpun diketahui melalui kiriman pesanan ringkas Cikgu Zaimash..Fuhh lega Maxwell tidak menghampakan ...Walaupun tidak berjaya memperolehi A dalam subjek Sejarah ,hanya sekadar mendapat B...tapi itu sudah cukup melegakan aku...Teringat sebelum exam hari tu aku janji dengan kalau A dia dapat dalam subjek sejarahku, aku akan membawanya naik kapal terbang ke Kuala Lumpur bersama denganku...Tapi kerana Maxwell memperolehi B...pastinya difikiran sekarang nie hadiah apa yang bakal kuberikan padanya..Tunggulah ya..pasti akan ada hadiah buatmu ...Apapun tahniah Maxwell kerana membuktikan dirimu mampu walaupun kamu dianggap murid istimewa..Terima Kasih jua kerana tidak menghampakan kami...
Jika diimbas ketika dirimu memasuki alam sekolah menengah di aliran perdana,Maxweel nie antara murid yang menghadapi kesukaran membaca...Ianya menjadi masalah pada guru-guru di aliran perdana untuk mengajar..Lantas perbincangan diambil antara guru dengan penyelaras dan juga pentadbir..Setelah ujian dijalankan Maxwell bersama Naamah terpaksa ditempatkan di kelas pendidikan khas...Tapi rupanya disinilah sinar kebahgiaan buat kalian...Semakin hari Maxweel semakin lancar membaca,..begitu juga Naamah..Ini membanggakan cikgu-cikgu Pendidikan khas...dan hari ini Maxwell berjaya membuktikan pada guru di aliran perdana bahawa Maxwell mampu dengan syarat adanya kemahuan dan azam untuk terus berjaya..