Simple Tapi Sedap.
Puding Castard Fruit Cocktail
1 cawan tepung castard
5 cawan air ( dah termasuk air fruit cocktail )
5 sudu besar gula pasir
Cara2 nya :
Tapis fruit cocktail
Ambil airnya jadikan 5 cawan
Bancuh air tadi dengan tepung castard dan masukan gula
Kacau atas api perlahan hingga masak dan berkilat
Tuang dalam acuan yang disukai
Sejukan sebelum dimakan dengan kuahnya.
Kuahnya :
1 tin susu cair
1/2 cawan gula
2 helai daun pandan
Campur semua bahan2
Kemudian dipanaskan atas dapur hingga naik wap ( jangan dimasak hingga mendidih ye )
Jika suka kuahnya lebih bolihlah digandakan
Sedap dimakan bersama fruit cocktail
Share
Aku hanya seorang guru yang pastinya berbeza dengan guru biasa.Kerana duniaku dikelilingi insan-insan istimewa yang pelbagai masalah dan ketidakupayaan..Duniaku adalah bersama mereka walau mereka tidak dapat mendengar,walau mereka tidak dapat melihat ,walau apapun kekurangan yang ada pada mereka dia tetap anak-anak muridku yang menjadikan aku seorang guru.
Terima Kasih Atas Kunjungan
Jumaat, 19 Jun 2015
Puding Kastard Fruit Koktail
Kertas Kerja Program Penyayang
UNIT HEM PPKI
KERTAS KERJA
PROGRAM PENYAYANG
TAHUN 2015
|
PERKARA
|
BUTIRAN
|
a.
|
Nama
Program
|
Program
penyayang
|
b.
|
Objektif
Program
|
1. Menimbulkan kesedaran supaya murid
menghormati semua guru dan insan sekeiling..
2. Meningkatkan hubungan silaturrahim antara murid dan guru.
3. Menggalakkan kehadiran murid ke sekolah
|
c.
|
Tarikh
Program
|
Bulan
Januari hingga bulan Oktober 2015
|
d.
|
Tempat
Program
|
1. Sekolah
2. Pintu Pagar
|
e.
|
Penganjur
Program
|
: Jawatankuasa HEM PPKI SMK Demak Baru
|
f.
|
Tetamu
Kehormat
|
: Tiada
|
g.
|
Kumpulan
Sasaran
|
: Semua
Murid PPKI
|
h.
|
Bilangan
Guru Terlibat
|
: 13 orang
|
i.
|
Bilangan
PPM Terlibat
|
: 5 orang
|
j.
|
Bilangan
Murid Terlibat
|
: Semua Pelajar PPKI
|
k.
|
Senarai
Aktiviti
|
1. Menyambut
kedatangan murid di pintu pagar
2. Sambutan Hari Lahir
|
l.
|
Kos
Perbelanjaan(RM)
|
: Sumbangan kuih atau kek darripada ibu bapa
yang menyambut hari lahir
|
m.
|
Laporan
Ringkas Program
|
Program
yang dijalankan ini bermula dari bulan Januari hingga bulan Oktober. Dengan
adanya aktiviti sebegini ianya akan
dapat meningkatkan hubungan silaturlahim antara murid dan guru. Secara tidak langsung juga
ia akan dapat meningkatkan kehadiran
dan mengurangkan masalah disiplin di
kalangan murid PPKI apabila murid ini rasa di sayangi.
|
n.
|
Masalah/kekangan
yang Dihadapi
|
1. Terlalu ramai murid PPKI yang tidak mampu
dan berpendapatan rendah.
2.Kutipan
duit tidak banyak
|
o.
|
Kelebihan/Manfaat
Program
|
1. Dapat meningkatkan hubungan mesra antara,
murid dan guru.
2. Pelajar rasa diberi perhatian dan dihargai
|
p.
|
Cadangan
Bagi Penambahbaikan Program
|
1. Membuat aktiviti sambutan Hari Jadi untuk
semua murid PPKI
2. Program guru menyambut murid di pintu pagar wajar
diteruskan .
|
............................................... ..............................................................
NORZITA MOHAMED EN
JAMAL- SHUKURI BOLHASSAN
Setiausaha HEM Penolong
Kanan PPKI
Tarikh
: Tarikh :
Ulasan/Cadangan Pengetua :
............................................................................................................................................................
Kertas Kerja Marhabbah
SMK DEMAK BARU, KUCHING
UNIT HEM PPKI
JAWATANKUASA
KEBAJIKAN PELAJAR PPKI
KERTAS KERJA PROGRAM
MARHABBAH
PERKARA
|
BUTIRAN
|
|
a.
|
Nama
Program
|
Program
Marhabbah
|
b.
|
Objektif
Program
|
1. membantu murid-murid yang kurang
berkemampuan.
2. meningkatkan hubungan silaturrahim antara
ibu bapa, murid dan guru.
3. menggalakkan kehadiran murid ke sekolah
4. meningkatkan rasa kesedaran dan
tanggungjawab terhadap insan yang kurang berkemampuan di kalangan
pelajar dan guru
|
c.
|
Tarikh
Program
|
Bulan
Januari hingga bulan Oktober 2014
|
d.
|
Tempat
Program
|
1. Sekolah
2. Rumah Pelajar PPKI yang dikenalpasti
|
e.
|
Penganjur
Program
|
: Jawatankuasa Kebajikan PPKI SMK Demak Baru
|
f.
|
Tetamu
Kehormat
|
: Tiada
|
g.
|
Kumpulan
Sasaran
|
: Murid PPKI yang kurang berkemampuan
|
h.
|
Bilangan
Guru Terlibat
|
: 13 orang
|
i.
|
Bilangan
PPM Terlibat
|
: 5 orang
|
j.
|
Bilangan
Murid Terlibat
|
: Pelajar PPKI
|
k.
|
Senarai
Aktiviti
|
1. Aktiviti Sumbangan Ikut Keperluan
2. Program Lawatan ke Rumah
3. Aktiviti Sumbangan Pakaian Terpakai
|
l.
|
Kos
Perbelanjaan(RM)
|
: sekurang-kurangnya RM100 (anggaran untuk
aktiviti sumbangan dan lawatan)
|
m.
|
Laporan
Ringkas Program
|
Program
yang dijalankan ini bermula dari bulan Januari hingga bulan Oktober. Dengan
adanya aktiviti sebegini ianya akan
dapat meningkatkan hubungan silaturlahim antara ibu bapa, murid dan guru.
Secara tidak langsung juga ia akan dapat meningkatkan kehadiran dan disiplin di
kalangan murid PPKI dengan memberi bantuan dan sokongan moral.
|
n.
|
Masalah/kekangan
yang Dihadapi
|
1.
|
o.
|
Kelebihan/Manfaat
Program
|
1. Dapat meningkatkan hubungan mesra antara
ibu bapa, murid dan guru.
2. Pelajar rasa diberi perhatian dan dihargai
|
p.
|
Cadangan
Bagi Penambahbaikan Program
|
1. Mendapatkan sumbangan dari pihak luar
2. Program wajar diteruskan dan meningkatkan
bilangan pelajar yang perlu diberi bantuan.
|
Disediakan oleh :
....................................................
NORZITA MOHAMED
Setiausaha HEM PPKI
Tarikh :
Ulasan/Cadangan Pengetua :
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
PELAN STRATEGIK HEM PPKI
PERANCANGAN
STRATEGIK:
BIDANG PENGURUSAN HAL EHWAL MURID 2014
ISU
STRATEGIK
|
MATLAMAT
|
OBJEKTIF
|
KPI
|
SASARAN
|
STRATEGI
|
|||||
TOV
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
|||||
Kehadiran
murid PPKI ke sekolah masih lemah.
|
Menjadikan
kes ponteng sifar menjelang 2015
Meningkatkan
hubungan silaturahhim antara guru,ibu bapa dan murid
|
Meningkatkan
kesedaran dikalangan murid dan ibu bapa,ibu bapa
|
Peratus
murid Ponteng
|
30
|
25
|
20
|
15
|
0
|
Meningkatkan kesedaran murid PPKI
Serta ibu bapa dan penguatkuasaan
disiplin
|
BIDANG
PENGURUSAN HAL EHWAL MURID : PELAN TAKTIKAL
MATLAMAT:
Meningkatkan kesedaran murid dan ibu bapa
untuk hadir ke sekolah
OBJEKTIF:Meningkatkan
kesedaran hadir tanpa ponteng
STRATEGI 1:Memperluaskan
hubungan dengan ibu bapa
BIL
|
Pelan
Taktikal
(Program)
|
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Kos
|
Output/Hasil
|
KPI
|
Pelan
Operasi
|
Catatan
|
1.
|
Kempen Budaya
Penyayang
|
1.Setiausaha HEM
2.AJK HEM
3.Semua guru dan
PPM PPKI
|
Jan – Okt
|
1.
Menimbulkan kesedaran supaya
murid menghormati semua guru dan insan
sekeliling.
|
% murid yang
bersahsiah tinggi
|
1.
Kempen Budaya Penyayang
|
Semua pelajar
|
|
2..
|
Program
Marhabbah
|
1.Setiausaha HEM
2.AJK HEM
|
Jan – Okt
|
1.
Membantu murid-murid yang kurang
berkemampuan
|
Bilangan murid
yang dibantu meningkat
|
1. Program Marhabbah
|
Murid yang kurang
berkemampuan
|
PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM: Kempen Budaya Penyayang
MATLAMAT: Meningkatkan kesedaran supaya murid
saling menghormati semua guru dan insan sekeliling.
OBJEKTIF:Meningkatkan rasa saling menghormati
TEMPOH:Jan-Nov 2014
SASARAN: Murid-Murid PPKI
KOS:
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
1.Setiausaha HEM
2.AJK HEM
3.Semua
guru dan PPM PPKI
|
Feb
– Ogos
|
Sekiranya
setiausaha HEM tiada, AJK HEM akan mempengerusikan mesyuarat
|
2
|
Jadual tugas guru
dan murid di pintu pagar
|
1.Setiausaha HEM
2.AJK HEM
3.Semua
guru dan PPM PPKI
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
1.Setiausaha HEM
2.AJK HEM
3.Semua
guru dan PPM PPKI
|
Sepanjang
tahun
|
||
4
|
Post mortem
|
1.Setiausaha HEM
2.AJK HEM
3.Semua
guru dan PPM PPKI
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM: Program Marhabbah
MATLAMAT: Membudayakan perasaan sayang kepada insan yang
kurang mampu
OBJEKTIF: Meningkatkan rasa kesedaran dan
tangungjawab terhadap insane yang kurang berkemampuan
TEMPOH
: Jan –Mei
Kos:
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
STATUS/PELAN KONTIGENSI
|
1
|
Mesyuarat Panitia
– Penyelarasan program
|
1.Setiausaha Kebajikan PPKI
2.AJK Kebajikan
3.Semua
guru dan PPM PPKI
|
Feb
– Ogos
|
|
2
|
Mengenal pasti
pelajar yang lkurang berkemampuan
|
1.Setiausaha Kebajikan
2.AJK Kebajikan
3.Semua guru dan
PPM PPKI
|
Feb
– Ogos
|
|
3
|
Pelajar-pelajar
yang dikenal pasti di bantu
|
1.Setiausaha Kebajikan
2.AJK Kebajikan
3.Semua
guru dan PPM PPKI
|
Ikut
keperluan
|
Kutipan
dana daripada sumbangan guru dan PPM PPKI
|
4
|
Post mortem
|
1.Setiausaha Kebajikan
2.AJK Kebajikan
3.Semua guru dan PPM PPKI
|
Selepas
aktiviti dijalankan
|
Langgan:
Catatan (Atom)