Perancangan
Strategik PKBP (2010-2015)
SMK
Demak Baru
VISI
Pendidikan Khas Bermasalah
Pembelajaran (PKBP) SMK Demak Baru membetuk Individu Bekerjaya dan Berdikari
MISI
Membimbing pelajar
Pendidikan Khas untuk mencapai kejayaa dalam bidang
:
·
Kurikulum dan Kokurikulum
·
Berkemahiran
·
Berdikari
·
Bersosial dan
Berkomunikas
i
·
Permuafakatan dengan
semua komuiti
PIAGAM PELANGGAN
Kami warga PKBP SMK Demak Baru dengan penuh tekad da
iltizam,berikrar dan berjanji akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha untuk :
·
Menyediakan pendidikan berkualiti da terbaik kepada anak
didik dengan memberikan peluang seluas-luasnya demi memperkembangkan potensi
individu selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan
Khas.
·
Berusaha untuk menyediaka Program Pendidikan Khas
Bermasalah Pembelajaran SMK Demak Baru sebagai institusi pedidikan yang unggul
dalam bidang kurikulum,kokurikulum,vokasional da urus diri.
·
Memastikan kebajikan pelajar da staf diberi perhatian
yang sewajarnya.
·
Memastikan murid yang berkemampuan menduduki peperiksaan
Awam.
·
Memastikan sekolah sentiasa peka dan resposif aka
kehendak pelanggan:
1.
Sentiasa memberi layanan perkhidmatan yang mesra
2.
Sentiasa bersedia dan sanggup menerima
pandangan,cadangan,syor dan teguran daripada semua pihak demi mempertingkatkan
prestasi perkhidmatan dan kecemerlangan akademik.
PERANCANGAN STRATEGIK
,TAKTIKAL DAN PELAN OPERASI 2010-2015
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategik
|
Indikator Kejayaan
|
KEBERSIHAN
KECERIAAN
PERSEKITARAN PKBP
Kebersihan
di kawasan sekeliling kebiasaannya kotor selepas waktu rehat da waktu
kokurikulum akibat pembuangan sampah yang tidak terkawal oleh pelajar PKBP
dan pelajar aliran perdana.
|
1.Ketiadaan
tong sampah yang mencukupi untuk ditempatkan dikawasan yang strategik.
2.Kekurangan
kesedaran sivik di kalangan pelajar.
3.Kemahiran
membersih masih belum dikuasai oleh segelintir pelajar
|
1.Jelas
dan kawasan sekeliling PKBP sentiasa dalam keadaan bersih dan terkawal.
2.Pelajar
mempunyai kesedaran sivik dan bertanggungjawab
3.Mendidik
amalan kebersihan kepada semua pelajar PKBP.
4.Pelajar
aliran perdana mengamalkan sikap tanggungjawab dan bertimbangrasa terhadap
kebersihan sekeliling PKBP.
|
1.Menyediakan
tong sampah yang mencukupi di kawasan strategik.
2.Menyediakan
agihan tugas kepada setiap kelas PKBP.
3.Membawa
pelajar PKBP maka di kantin semasa waktu rehat.
4.Pelajar
aliran perdana tidak dibenarkan makan di kawasan PKBP
|
1.Kawasan
sekuliling yang bersih dan terkawal.
2.Pelajar
lebih bertaggungjawab untuk menjaga kebersihan sekolah.
|
PENCAPAIAN OLAHRAGA MASIH KURANG
MEMBANGGAKAN
Tiada
pelajar yag benar –benar layak untuk mewakili sekolah ke peringkat negeri da
kebangsaan
|
1.Guru
kurang berkemahiran dalam bidang olahraga.
2.Pelajar
yang berpotensi tidak dilatih dan di cungkil diperingkat awal.
3.Pemilihan
yang tidak sistematik oleh pihak Jabatan.
|
1.Melahirkan
murid yang berpotensi da berkebolehan dalam bidang olahraga.
2.Murid
berjaya mendapat sekurang-kurangnya pingat gangsa di perigkat kebangsaan.
3.
Membina keyakinan untuk bersaing dengan orang lain.
|
1.Megenalpasti
pelajar yang benar-benar layak dan berpotensi pada peringkat awal.
2.Mempunyai
guru-guru yang berkemahiran dan berkebolehan dalam bidang olahraga.
3.Mengadakan
latihan yang sistematik dan berterusan.
|
1.Melahirkan
pelajar yang menguasai teknik-teknik yang betul dalam olahraga.
2.Lahirnya
pelajar yang sihat dan cergas.
3.Ramai
pelajar terpilih untuk mewakili sekolah dalam mana-mana peringkat
pertandingan.
|
PERANCANGAN STRATEGIK
,TAKTIKAL DAN PELAN OPERASI 2010-2015
Isu
|
Masalah
|
Matlamat
|
Strategik
|
Indikator Kejayaan
|
VANDALIEME
Kegiatan
merosakkan harta sekolah seperti tombol pintu,mesi-mesin yang ada peralatan
P&P yang ada,menconteng lantai.
|
1.Lantai
kotor akibat contengan oleh pelajar PKBP yang tidak bertanggungjawab.
2.Menganggu proses P&P akibat peralatan yang rosak.
3.Pelajar
bebas mengambil da merosakkan peralatan guru.
|
1.Memastikan
semua harta sekolah dapat berfungsi dengan baik.
2.Menanam
kesedaran di kalangan pelajar PKBP akan pentingnya memelihara dan menyayangi
harta benda sekolah.
3.Menjimatkan
kos penyelenggaran untuk kegunaan perkara lain
|
1.Mewujudkan
“sistem tracking “ yang lebih sistematik.
2.Mengawasi
pergerakan pelajar sepanjang masa. 3.Menyediakan kaunselor.
|
1.Vandelisme
ke atas semua harta PKBP dapat dikurangkan.
2.Kos
penyelenggaraan dapat dikurangkan.
|
GURU KURANG PENDEDAHAN KEMAHIRAN
Guru-guru
di PKBP walaupun berkelayakan dalam bidang Pend.Khas tetapi masih kurang
kemahiran dalam bidang vokasional.
|
1.Pengajaran
kemahiran tidak dapat dilakukan denga lebih berkesan.
2.Ruang
dan peralatan terhad.
|
1.Melahirkan
pelajar yang berkemahiran dalam bidang-bidang tertentu..
2
P&P dapat dijalankan dengan lebih berkesan dan menarik.
3.Mencungkil
dan mengasah bakat pelajar PKBP.
|
1.menjalin
kerjasama dengan pihak luar.
2.Menambah
baik peralatan yang sedia ada .
3.Memberi
kursus dalaman kepada guru-guru dalm bidang vokasional.
|
1.Melahirkan
pelajar yang berkemahiran dan berdikari.
2.Dapat
mempamerkan Lahirnya pelajar yang sihat dan cergas.
3.Hasil
kerja pelajar dapat dijadikan sumber tabungan kebajikan PKBP.
|
KEKURANGAN TEMPAT MENYIMPAN FAIL/DOKUMEN
Ketiadaan tempat untuk penyimpanan
fail/dokumen yang sistematik
|
1.Fail/dokumen
tidak dapat disusun degan teratur.
2.Melambatkan
proses pencarian fail/dokumen.
|
1.Wujudkan satu tempat khas yang sesuai.
2.Wujudnya
sistem fail yang teratur.
3>Menjimatkan
masa /pencarian fail/dokumen.
|
1.Menyediakan
satu tempat penyimpanan fail/dokumen yang sesuai dan selamat.
2Memberi
taklimat atau kursus kepada semua guru dan PPM tentang pengurusan fail yang
sistematik.
|
1.Mempunyai
sistem fail yang teratur.
2.Mempunyai
tempat penyimpanan fail yang baik.
|
ANALISIS
SWOT
KEKUATAN (STRENGTH)
1.Pentadbiran dan pasukan guru PKBP yang
komited
2.Pelajar
yang berpotensi dan berkebolehan.
3.Hubungan yang baik dengan komuniti.
4.Pelajar PKBP pengawas yang boleh dipimpin
dan dibangunkan.
5.Sekolah satu sesi.
6.Guru prihatin terhadap masalah pelajar.
7. Disiplin pelajar terkawal.
8.Mempunyai keadaan kemudahan asas yang
baik,sempurna dan selamat.
9.Mempunyai kelas yang kondusif.
10.Guru-guru yang terlatih dalam bidang Pendidikan Khas.
11. Mempunyai PPM yang mencukupi dan
komited.
12. Pelajar mendapat elaun khas dari
kerajaan.
|
KELEMAHAN
(WEAKNESSES)
1. Tabiat
pelajar yang suka menconteng da merosakkan harta benda.
2. Proses
P&P terganggu akibat peralatan yang rosak.
3. Pelajar
bebas mengambil dan merosakkan peralatan guru.
4. Hampir
semua guru tidak mempunyai kemahiran
dan pengalaman dalam bidang vokasional.
5. Ketiadaan
kaunselor untuk pelajar Pendidikan Khas.
6. Guru
kurang berkemahiran dalam bidang olahraga
7. Murid
yang berpotensi tidak dilatih da dicungkil di peringkat awal.
8.
Pemilihan yang tidak sistematik oleh pihak jabatan.
9 .
Salahlaku yang berulang dilakukan oleh pelajar.
10. Pengajaran kemahiran tidak dapat
dilakukan dengan lebih berkesan.
11 .Ruang dan peralatan terhad.
12 .Fail
/dokumen tidak dapat disusun dengan teratur.
13. Proses pencarian fail/dokumen lambat
14. Ketiadaan tong sampah yang mencukupi
untuk ditempatkan di kawasan yang
strategic.
15. Kekurangan kesedaran sivik dikalangan
pelajar.
Kemahiran membersih masih belum dikuasai oleh segelintir pelajar.
|
PELUANG-PELUANG
(OPPORTUNITY)
1.Kementerian sangat prihatin terhadap
keberkesanan pengurusan Pend.Khas di sekolah.
2.Sokongan PIBG dalam pelaksanaan program
dan aktiviti PKBP sangat baik.
3. Agensi luar memberi kerjasama terhadap
program PKBP seperti JPA dan lain-lain.
4.Kerjasama NGO mudah diperolehi.
5.Masyarakat sekeliling yang prihatin.
6.Sokongan yang baik daripada ibu bapa
pelajar PKBP.
7.Mempunyai peruntukan untuk menjalankan
pelbagai aktiviti dalam dan luar .Contohnya seperti lawatan ,bowling dan
lain-lain.
|
ANCAMAN/KEKANGAN
(THREATS)
1.Pelajar PKBP terdedah dengan pelbagai kes
salah laku pelajar aliran perdana seperti gangsterisme ,buli,kes juvana yang
menjejaskan imej sekolah.
2.Terdapat orang perseorangan diluar
sekolah yag sedia mempengaruhi pelajar.
3.Ibu bapa menyalahkangunakan duit elaun
pelajar.
4.Kemudahan yang belum sempurna dan
mencukupi dalam bidang kemahiran.
|
PELAN
TAKTIKAL TAHUN 2010
BIL
|
PROGRAM
|
OBJEKTIF
|
T/JAWAB
|
TEMPOH
|
KOS/SUMBER
|
TOV
|
ETR
|
INDIKATOR
PENCAPAIAN
|
1.
|
Program Pemantapan Kebersihan dan Keceriaan
Sepanjang Tahun
|
1.Mewujudkan suasana pembelajaran yang
lebih kondusif dan selamat.
|
1.Penyelaras
2.JK Kebersihan dan Keceriaan.
3.Semua Guru dan PPM
|
Jan-Nov
|
RM 500.00
|
1.Peratus pelajar yang tidak menjaga dan
mengamalkan kebersihan sebanyak 65%
|
1.Peratus pelajar yang tidak menjaga da
mengamalkan kebersihan sebanyak 45%.
|
Peratus pelajar sekolah yang menjaga dan
mengamalkan kebersihan.
|
2.
|
Program Sihat Dan Cergas
|
1.Melahirkan atlit yang mempunyai kemahiran
dan kebolehan dalam olahraga.
|
1.Penyelaras
2.JK Kokurikulum
3.Guru PJ
4.Guru Pembimbing Olahraga.
|
Jan-Nov
|
RM 500.00
|
1.Peratus pelajar yang berkemahiran
15%
|
1.Peratus pelajar yang mempunyai kemahiran
dan berkebolehan 30%.
|
1.Peratus pelajar yang mempunyai kemahiran.
|
3.
|
Program Zero Vandalisme
|
1.Memastikan harta bendasekolah sentiasa
dalam keadaa baik dan selamat digunakan.
2. Menanamkan
Kesedaran dan sikap bertanggungjawab untuk
menjaga harta benda sekolah dan orang lain.
|
1.Penyelaras
2.JK HEM
3. Semua Guru /PPM
|
Jan-Nov
|
RM 200.00
|
!.Peratus kerosakan harta benda sekolah
45%.
2.Peratus rasa kesedaran memelihara
kebersihan dan keceriaan sekolah 15%.
|
1. Peratus kerosakan harta benda sekolah
10%.
2.Peratus rasa kesedaran memelihara
kebersihan dan keceriaan 50%.
3.
|
1.Peratus kerosakan harta benda sekolah.
2.Peratus rasa kesedaran memeihara kebersihan
dan keceriaan.
|
PELAN
TAKTIKAL TAHUN 2010
BIL
|
PROGRAM
|
OBJEKTIF
|
T/JAWAB
|
TEMPOH
|
KOS/SUMBER
|
TOV
|
ETR
|
INDIKATOR
PENCAPAIAN
|
4.
|
Program Hubungan Mesra
·
Kerajaan
·
NGO
·
PIBG
·
Individu
|
1.Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
guru-guru P.Khas dalam bidang-bidang
tertentu yang berkaitan.
2. Pelajar dapat mempelajari dan meguasai
kemahiran secara langsung.
|
1.Penyelaras
2.JK Kurikulum
3.JK Kokurikulum
4. Semua Guru
5. PPM
6.Pelajar
|
Jan-Nov
|
RM 500.00.
|
1.Peratus guru berkemahiran 30%.
2.Peratus pelajar yang menguasai kemahiran
10%.
|
1.Peratus guru berkemahiran 60%.
2.Peratus pelajar menguasai kemahiran 50%.
|
Peratus guru dan pelajar menguasai
kemahiran.
|
5.
|
Program ‘FAST AND EFFISION ‘
|
1.Membolehkan guru mencari sumber dan maklumat yang
lengkap berkaitan pelajar.
2. Mempunyai bilik atau tempat menyimpan
fail yang selamat dan teratur.
|
1.Penyelaras
2. Semua Guru
3. PPM
4.Pengurusan Sekolah.
|
Sepanjang tahun
|
RM 3000.00
|
1.Peratus
pengurusan
Fail 25%
|
1.Peratus pengurusan fail 25%
|
Peratus pengurusan fail.
|
PELAN
OPERASI 2010
Nama Projek:
|
Program Pemantapan Kebersihan dan Keceriaan
Sepanjang Tahun
|
Objektif:
|
Mewujudkan suasana pembelajaran yang
kondusif dan selamat.
|
Tempoh:
|
Januari hingga November
|
Kumpulan Sasaran:
|
Semua murid PKBP
|
Guru Terlibat:
|
1.Penyelaras
2.JK Kebersihan dan Keceriaan
3.Semua Guru PKBP
4.PPM
|
Proses Kerja :
|
1.
Jawatankuasa
Kebersihan dan Keceriaan bermesyuarat bagi mengagihkan tugas, merancang dan
mengurus perancangan program.
2.
Pelaksanaan:
-
Pertandingan
Kebersihan Kelas
-
Jadual tugas
menjaga bilik-bilik khas dan persekitaran
-
Gotong –royong
kebersihan kelas dan persekitaran.
|
Kekangan:
|
1.Sikap
pelajar yang masih kurang mengamalkan kebersihan
2.Kekurangan
kemahiran membersih masih belum dikuasai oleh sebilangan pelajar.
|
Pemantauan:
|
Aspek
penilaian meliputi:
Pemantauan
dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2.JK
Kebersihan dan Keceriaan
3.Guru
Kelas
4.PPM
|
Penilaian :
|
1.Keberkesanan
pengurusan program
2.Bilik-bilik
khas dan kelas
3.Kumpulan
sasaran menunjukkan perubahan sikap yang lebih baik.
|
Penambahbaikan:
|
Penambahbaikan akan
dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.
|
PELAN
OPERASI 2010
Nama Projek:
|
Program Sihat dan Cergas
|
Objektif:
|
Melahirkan atlet yang mempunyai kemahiran
dan kebolehan dalam olahraga
|
Tempoh:
|
Januari hingga November
|
Kumpulan Sasaran:
|
Semua murid PKBP
|
Guru Terlibat:
|
1.Penyelaras
2.JK Olahraga
3.Guru Kelas
4.PPM
|
Proses Kerja :
|
1.Megadakan perbincangan /mesyuarat
2. Melantik penyelaras Program
3.Menetapkan kos,tarikh,masa
dan tempat
|
Kekangan:
|
1.Sikap
pelajar yang masih kurang mengamalkan kebersihan
2.Kekurangan
kemahiran membersih masih belum dikuasai oleh sebilangan pelajar.
|
Pemantauan:
|
Aspek
penilaian meliputi:
Pemantauan
dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2.JK Kebersihan
dan Keceriaan
3.Guru
Kelas
4.PPM
|
Penilaian :
|
1.Keberkesanan
pengurusan program
2.Bilik-bilik
khas dan kelas
3.Kumpulan
sasaran menunjukkan perubahan sikap yang lebih baik.
|
Penambahbaikan:
|
Penambahbaikan akan
dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.
|
PELAN
OPERASI 2010
Nama Projek:
|
Program Hubungan Mesra
|
Objektif:
|
1.Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
guru-guru Pendidikan KHas dalam bidang yang berkaitan.
2.Pelajar dapat meguasai da mempelajari
kemahiran secara langsung.
|
Tempoh:
|
Januari hingga November
|
Kumpulan Sasaran:
|
Guru-Guru
PKBP,PPM
Semua murid PKBP
|
Guru Terlibat:
|
Guru-Guru PKBP,PPM ,Murid PKBP
|
Proses Kerja :
|
1.Megadakan perbincangan /mesyuarat
2. Menubuhkan AJK dan agihan tugas
3.Menetapkan kos,tarikh,masa dan tempat
4.Mencadangkan aktiviti yang
bersesuaian
5.Mengenalpasti dan menjemput jurulatih yang berkaitan
6. Perlaksanaan Program
7.Pengawasan,penglibatan dan pemantauan program
8.Membuat laporan.
|
Kekangan:
|
1.Guru
yang kurang berkemahiran
2.Kos
dan masa.
|
Pemantauan:
|
Aspek
penilaian meliputi:
Pemantauan
dilakukan oleh :
1.Pengetua
2.Penyelaras
3.Guru
Kelas
4.PPM
|
Penilaian :
|
Dijalankan selepas
satu program dilaksanakan.
|
Penambahbaikan:
|
Penambahbaikan akan
dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.
|
PELAN
OPERASI 2010
Nama Projek:
|
Program FAST AND EFFISION
|
Objektif:
|
1.
Membolehka guru
mencari sumber /maklumat yang lengkap dengan pelajar secara tepat dan pantas.
2.
Mempunyai bilik
tempat simpanan fail yang selamat dan teratur
|
Tempoh:
|
Januari hingga November
|
Kumpulan Sasaran:
|
Guru-Guru PKBP dan PPM
|
Guru Terlibat:
|
1.Penyelaras
2.Guru-Guru PKBP
3.PPM
|
Proses Kerja :
|
1.Megadakan perbincangan
/mesyuarat
2. Menubuhkan AJK dan agihan
tugas
3.Menetapkan kos,tarikh,masa dan tempat
4. Mengenalpasti dan melakar reka bentuk dan susun atur fail
5.Pelaksanaan program
6. Pengawasa,penglibatan dan pemantauan program
7. Membuat laporan
|
Kekangan:
|
Tempat yang terhad
|
Pemantauan:
|
Aspek
penilaian meliputi:
Pemantauan
dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2.
Setiausaha Kokurikulum
3.
Setiausaha Kurikulum
4.
Setiausaha HEM
|
Penilaian :
|
1.Keberkesanan
pengurusan program
2.Bilik-bilik
khas dan kelas
3.Kumpulan
sasaran menunjukkan perubahan sikap yang lebih baik.
|
Penambahbaikan:
|
Penambahbaikan akan
dilakukan bagi memperolehi keberkesanan program pada masa hadapan.
|
PELAN
OPERASI 2010
Nama Projek:
|
Program Zero Vandalisme
|
Objektif:
|
1.Memastikan harta benda sekolah sentiasa
dalam keadaan selamat
|
Tempoh:
|
Januari hingga November
|
Kumpulan Sasaran:
|
Semua murid PKBP
|
Guru Terlibat:
|
Semua guru dan PPM
|
Proses Kerja :
|
1.Megadakan perbincangan dan
bengkel
2. Melantik penyelaras Program
3.Menetapkan kos,tarikh,masa dan tempat
4.Mengenalpasti aktiviti bersesuaian
4.1- Latihan pengurusan tingkahlaku di kalangan guru,PPM dengan
menjemput jurulatih
Luar/ kumpulan Multi
Disiplin.
4.2. Pameran dan Tayangan Video
4.3. Permainan menjaga telur ayam berkumpulan (memupuk sikap
bertanggungjawab ,amanah dan
Bekerjasama.
4.4- Membuat buku skrap berkumpulan.
|
Kekangan:
|
1.Murid
pelbagai masalah tingkahlaku
2.
Tiada pendedahan teknik pengurusan tingkah laku di kalangan murid PKBP.
|
Pemantauan:
|
Aspek
penilaian meliputi:
Pemantauan
dilakukan oleh :
1.Penyelaras
2.Guru
Ko -Kurikulum
3.Guru
HEM
4.
Semua guru dan PPM
|
Penilaian :
|
1.Secara
berterusan
2.Selepas
sesuatu program dilaksanakan
|
Penambahbaikan:
|
Berdasarkan
hasil penilaian ,penambahbaikan aka dilakukan dari masa ke semasa
1.Pelajar
diberi ganjaran /insentif
2.Anugerah
pelajar “Student of the Week”.
|