Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Rabu, 1 September 2010

Cuti Sakit Lagi

Sekarang nie kesihatanku semakin tidak menentu..hinggalah hari ini aku tewas juga..Terpaksa mohon cuti sakit sebab rasanya aku tak mampu nak mengajar dengan kudrat yang lemah ni..Berat badanpun makin susut dari 54kg semasa baru puasa hari ni bila timbang dah 47kg..Macamana tak susut makanan susah nak masuk..kalau dapat masukpun mulalah melawan untuk tidak memuntahkannya balik..Di sekolah cuba untuk menyembunyikan kelemahanku ini...ikutkan hati mahu je aku ambil cuti tanpa gaji sebulan dan berehat kat rumah..Tapi aku nak kuatkan semangat lawan apa yang kurasa..Jangan lemah sangat...Ujian kali ini memang hebat tak pernah kualami sebelum ini...Semoga aku tabah menghadapinya...

Abg Sham Pergimu Tak Kembali

Pagi merdeka  yang cerah dan damai,ketika aku sekeluarga membersihkan rumah sebelum kami balik kampung tiba-tiba handphoneku berbunyi.Di skrin hanya keluar nombor sahaja bukan nama daripada si pemanggil.hati berbelah bahagi untuk menjawabnya ataupun tidak.Sememangnya dah jadi kebiasaanku apabila nombor yang aku tak tahu muncul memang susah benar aku nak menjawabnya.Tapi ku cuba menjawab panggilan tadi.Suara seorang perempuan yang pernah aku dengar..Dia pulak menanyakanku betul ke yang bercakap ni ita...Rupanya Shikin isteri abg Sham..Dengan penuh tangisan dia memberitahuku Abg Sham dah takde..Telah pergi bertemu penciptanya pada tanggal 19 Ogos 2010 iaitu pada hari Khamis setelah koma ketika usia 39 tahun..setelah hampir sepuluh tahun melawan derita sakit buah pinggangnya..Shikin mohon maaf padaku kerana terlewat memberitahu disebabkan nombor ku baru ditemui...Saat itu aku rasa macam mimpi...terkedu dan hanya sempat berpesan pada Shikin agar bersabar dengan ujian yang dihadapinya...Airmata ku mengalir laju tanpa menghiraukan suami dan anak-anak..Aku pulak yang tak dapat menahan kesedihan kerana aku terkilan aku tak menghubungi Abg Sham dah lama walaupun ada tergerak hati untuk bertanya khabar tetapi bila kesibukan membayangi diri aku terlupa untuk menghubunginya...
Mengapa aku sedih dengan pemergiannya...Arwah denganku sememangya tiada langsung pertalian saudara tapi antara kami terlalu mengambil berat antara satu sama lain..Aku rapat dengannya dari arwah belum berumahtangga hinggalah apabila beliau berkahwin dengan Shikin ,aku dan arwah serta keluarganya semakin rapat dan mesra..Arwah sememangnya menganggap aku macam adik sendiri..Dia sentiasa prihatin apa yang berlaku dan apa yang aku lakukan..Aku jugak menyayangi arwah macam abang aku sendiri...kerana selama ni aku tidak merasa kasih sayang seorang abang..Bila aku ada masalah dia lah yang banyak membantu dan sentiasa memberikan nasihat demi nasihat..Arwah juga seorang yang sentiasa tidak kedekut dan baik hati..Kemana pun apabila dia pergi pasti akan ada buah tangan untuk aku...Segala pemberiannya pula masih kujaga dan kupakai hingga kini...Hingga hari ini salah satu pemberiannya iaitu beg kecil..hari-hari digunakan oleh anak perempuanku ke sekolah..Sesungguhnya banyak kenangan -kenangan bersama arwah semasa hayatnya..Masih juga jelas di pandangan mata ketika aku melawatnya semasa arwah menjalani dialisis ..Dengan semua jururawat yang ada kat situ arwah dengan ceria memperkenalkan aku adik dia...Itulah kali terakhir aku berjumpa dan melihatnya..Selepas itu aku hanya bertanya khabar kesihatannya melalui telefon sahaja..dan khabar yang terakhir Abg Sham telah tiada....InsyaAllah pertalian kemesraan ini tidak akan terputus walau arwah telah tiada kerana isteri dan anak-anak arwah masih ada..
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Allahyarham Cikgu Noor Hisham Mohamed dan di tempatkan dalam golongan insan-insan yang soleh..Al-Fatihah....