Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Selasa, 27 November 2012

Masam Manis Alam Pertunangan

Benar juga kata-kata orang,alam pertunangan adalah satu alam yang banyak cabaran dan dugaannya.
Aku dan dia juga tidak terlepas dari menempuhinya.
Lantaran aku jauh di Pantai Timur,dia di Pantai Barat sana.
Aku dengan kerjayaku sebagai seorang pendidik yang sentiasa berjumpa dengan rakan-rakan guru dan dia pula sebagai pegawai di salah sebuah agensi kerajaan.
Tika itu ,Alllah mendatangkan banyak  ujianNya  padaku .
Pernah juga satu ketika cadangan bodoh aku lontarkan pada mak.tapi mentah-mentah mak menolak cadangan aku.
Aku cuba-cuba tanyakan pendapatnya..suka tak aku tinggal sahaja di Terengganu,tak perlu aku kahwin dengan tunangan ku itu.Kataku lagi untuk cuba provokasikan mak ,aku katakan kalau aku kahwin je dengan orang Terengganu pasti mak  tak berjauhan dengan aku ,
Aku pulak tidak perlulah bersusah payah untu mohon tukar.Kan senang tu.Dengan muka yang masam mak katakan padaku anak tak kenang budi.Biarlah aku duduk jauh manapun dia tak kisah.Dia kata ingat kesusahan orang kerana kita pada mu.
Aku sebenarnya saja je nak test sejauhmana dia sukakan tunangan ku itu,dan sebenarnya aku juga keliru .
Kenangan pahit yang hampir memutuskan pertunangan kami,iaitu pada suatu malam gurauan menjadi mimpi yang mengerikan.Aku salah faham dengan kenyataan nya.Aku yang mulakan gurauan itu dan aku juga yang naik angin dengan guarauanku sendiri.Aku katakan padanya buaya darat.dia pula membalasnya dengan kata pada aku pisau cukur.
Apa lagi melentinglah aku dibuatnya.Aku marah dan katakan padanya rupanya selama ini dia anggap aku pisau cukur yang sentiasa mengikis duitnya.Padahal masa tu dia bergurau bila aku sebut pisau cukur dia terus terbayang iklan pisau cukur Gilette tu sebab tu dia kata aku pisau cukur.Tapi alasan dia aku tak terima.Siap aku nak pulangkan lagi cincin tunangku.Dan siap nak bayar balik duit yang dia bagikan padaku selamani...Huh..gila betul masa ni. 
Seminggu aku sepikan diri...dia pulak senyap juga.Tertiba aku rasa tak keruan bila colku tidak dijawab.Apa nak jadi ni..Keluarga pulak memang marah pada ku waktu itu
Tanpa pengetahuan mak,aku isi borang cuti untuk ke Kuala Lumpur.Aku pulak pergi ke sana tanpa memberitahu dahulu pada dia.Risau juga sebenarnya takut bila pergi dia takde.Sampai di Kuala Lumpur terus cuba menelefon pejabatnya,tapi rakan sekerjanya beritahu dia bercuti.Aku cuba memberanikan diri menelefon dirumahnya,Masa tu manalah lagi ada Handphone ni..Leganya dia yang menjawab.Aku cakapkan padanya aku ingin bertemu dengannya.Dia macam tak percaya aku sampai di Kuala Lumpur dan telahpun berada di bekas rumah sewaku di Pandan Indah.Memang satu kejutan buat dia.sesungguhnya pertemuan ini pula adalah detik kemanisannya yang sukar digambarkan.
Pertemuan itu telah menyebabkan aku dan dia bersetuju untuk meneruskan kembali pertalian kami.Dan dia telahpun membuat keputusan aku dan dia mesti segera bersatu.Kami telah berjanji untuk menjadi sepasang suami isteri pada bulan September sempena bulan kelahiranku..  
Dalam diri aku tanamkan dialah calon yang sesuai pilihan ku.Usah lagi merasa ragu-ragu dan terus alpa dengan ujian yang mendatang.

 

Waktu itu usia kita hargailah

Yang paling jauh bukannya bintang,matahari atau bulan.
Tetapi adalah masa yang telah berlalu dan tidak akan kembali.
Kelmarin yang luput menjadi kenangan.
Kelmarin yang terluput mengukir sesuatu,yang ada hanya hari ini dan akan datang.
Gunakanlah hari ini sebaik mungkin kerana esok belum pasti milik kita sedangkan semalam telah pergi buat selama-lamanya.
-Iman Syafie-