Rancangan Pengajaran Harian |
F
Subject: Mata Pelajaran: KEUSAHAWANAN |
Tema: TRANSISI KERJAYA Tajuk: AKTIVITI MEMBUAT
JAMBANGAN BUNGA |
Kelas: KKBP Arif |
Tarikh: 8/9/2020 Hari: Selasa Masa: 08.30 pagi – 11.30 Pagi |
|||||||||||
Kod Standard
Pembelajaran: 2.1, 2.1.1 |
Nilai Murni: -Homat-menghormati -Sabar -Berkeyakinan,kasih
sayang |
Pautan Merentas
Kurikulum: - Kemahiran Hidup - Matematik |
||||||||||||
Student Aspirations/ Aspirasi
Murid |
||||||||||||||
Knowledge Pengetahuan |
/ |
Thinking Skills Kemahiran berfikir |
/ |
Leadership Skills Kemahiran memimpin |
/ |
Bilingual Proficiency Kemahiran dwibahasa |
|
Ethics & Spirituality Etika dan kerohanian |
/ |
National Identity Identiti nasional |
/ |
|||
Objektif Pembelajaran: Pada akhir PdPc, murid
dapat 1. membuat satu jambangan
bunga dengan citarasa sendiri menggunakan pelbagai aksesori. |
Kriteria Kejayaan: 1.Murid dapat
menyebut sekurang-kurangnya 5 bahan-bahan untuk membuat jambangan bunga. 2.Murid dapat
menghasilkan satu jambangan bunga
dengan cantik dan kemas. 4. Murid dapat
mempamerkan hasil kerja masing-masing. |
|
SoKey Concepts/ Key Vocabulary: Konsep / Perbendahaaan
Kata Utama: jambangan(tempat menaruh bunga), ,kertas
pembalut(sesuatu kertas,kain dsb yang digunakan untuk membungkus),facebook(mukabuku),blog(catatan
sesawang iaitu memberikan ulasan ,berita atau cerita ) ,media sosial(sejenis
media yang digunakan terus secara talian dengan membolehkan para pengguna dengan
mudahuntuk menyertai,berkongsi dan bercerita, |
Resources: Sumber: video youtube, smartphone,laptop,Peralatan membuat jambangan bunga(
kertas pembalut,bunga.coklat.gunting,reben,tali,pisau,gam panas,dll). |
|
Lesson Outline/ Rangka Pengajaran |
Impact/ Reflection Impak/ Refleksi |
|||
Starter/ Set Induksi •
aktiviti untuk menarik minat
murid (Set Induksi) •
memaklumkan kepada murid
tentang objektif pembelajaran •
ingatan terhadap
pembelajaran terdahulu (5 minit) |
STARTER : Idea Rush/Pop Corn 1.Guru mengucapkan
salam dan bertanya khabar murid. 2.Guru
bertanyakan murid hadiah apa yang selalu mereka terima daripada orang lain
pada hari jadi mereka. 3. Guru
menunjukkan contoh jambangan bunga yang telah dihasilkan dengan mengaitkan
pengalaman semasa murid.kerjaya dan masa depan. 4.guru mengaitkan
media sosial yang menjadi sumber utama untuk membuat pendapatan melalui
jualan online. 5. Murid diberitahu
tentang objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan yang harus dicapai oleh
murid. 6.Guru bertanya kepada
murid sama ada faham atau tidak (show your view) |
I see,I think ,I
Wonder(Saya Lihat,saya fikir& saya bertanya) a)senaraikan/apa yang
mereka lihat(see) b)fikirkan apa yang
mereka lihat dan kaitkan dengan hidup seharian dan lain-lain (think) c)bertanya soalan -soalan
yang berkaitan.(wonder) - murid menjawab
pertanyaan guru - guru menggunakan bahan
maujud untuk mengaitkan dengan pdpc hari ini |
||
Main Activities/ Aktiviti Utama •
kandungan pembelajaran •
contoh dan tunjuk cara •
peluang membuat latihan •
bimbingan dan maklum
balas berterusan •
bagi pelbagai gaya
pembelajaran •
cabaran bersesuaian untuk
semua murid •
peluang untuk belajar
secara kolaboratif •
bimbingan dan maklum
balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL (45minit) |
1. Guru
menerangkan aktiviti yang akan dijalankan. 2.Guru menerangkan dengan jelas cara
membuat jambangan bunga.(tayangan video youtube.) 3. Guru meminta
murid untuk menyebut bahan-bahan untuk mebuat jambangan bunga. 4.Guru membuat sedikit demo cara-cara untuk membuat jambangan bunga. |
- Strategi Penyoalan - Peer Assessment (Penilaian Rakan Sebaya) - Aktiviti Touch N Go Contoh soalan: Strategi Penyoalan 1.
Senaraikan 4 media sosial yang boleh digunakan untuk membuat jualan . 2.Berikan 5 bahan utama
yang perlu ada untuk menyiapkan satu jambangan bunga . |
||
5.Murid menjalankan aktiviti membuat:(VAK
:KINESTETIK:) 6.Guru
menggunakan strategi perbezaan antara murid Iaitu
menyesuaikan mengikut keupayaan murid -Murid yang
menguasai diberikan kebebasan sendiri untuk menghasilkan jambangan bunga
tanpa bantuan atau menggunakan sumber lain. -Murid yang
lemah guru memberikan mereka melihat contoh jambangan bunga yang telah sedia
ada dan juga memberikan mereka smartphone atau laptop untuk panduan mereka 7.Murid mula menghasilkan jambangan bunga. 8. Murid yang
lemah diberi bimbingan untuk membuat jambangan bunga. 9.Semasa murid
menjalankan aktiviti, guru menggunakan strategi penyoalan untuk mengetahui
apa yang murid tahu, apa yang murid faham, dan apa yang murid boleh buat. C/L:
Pembentangan Hasil Sendiri 10.Setiap murid
diminta membentangkan hasil mereka.Murid yang lain membuat penilaian pada
hasil kerja kawan mereka (Lihat-Fikir-Komen) (VAK AUDITORI
-MENDENGAR ARAHAN) 11. Kuiz- Murid
menjalankan aktiviti secara individu mengikut arahan guru. (VAK AUDITORI
-MENDENGAR ARAHAN) |
||||
Plenary/ Penutup Refleksi: kajian dan penilaian
pembelajaran (10 minit) |
Assessment For Learning : 1. Murid
menggunakan kriteria kejayaan untuk menyemak apa yang telah mereka capai dan perkara yang perlu
diperbaiki. 2. Penilaian murid
kepada guru berkaitan pdpc. 3. Murid memberi maklum
balas tentang pdpc guru pada hari ini. 4.Murid
memberitahu murid lain tentang apa yang telah mereka capai dan cadangkan
untuk penambahbaikan. 5.Guru
memberikan pujian dan hadiah sebagai token kepada murid yang memberikan 6.Guru memberi ulasan terhadap
kemampuan dan kreativiti murid. 7.Maklum balas
guru memberitahu murid tentang apa yang telah mereka capai dan di mana mereka
perlu perbaiki. |
- Pentaksiran Kendiri - Borang Maklum Balas/Senarai
semak Murid dikehendaki menanda
item-item dalam senarai semak untuk menunjukkan kefahaman murid dalam topik
yang telah mereka pelajari. - Maklum Balas Rakan
Sebaya - Maklum Balas Guru |
||
Pentaksiran Pembelajaran Abad ke 21 |
-Lembaran kerja |
|
-Aras Pemikiran |
|
-Berpusatkan Murid |
|
-Mencipta |
|
|
-Komunikasi/Pembentangan |
|
-Menilai |
|
|
-Kreatif |
|
-Menganalisa |
|
|
- Pemikiran Aras
Tinggi |
|
-Mengaplikasi |
|
|
Students to follow-up Tindakan susulan murid |
Remedial / Pemulihan |
Reinforcement Pengukuhan |
Enrichment Pengayaan |