Terima Kasih Atas Kunjungan

Sabtu, 22 Julai 2017

Teks Atur cara pentadbiran Karnival Pendidikan Khas Daerah Klang.

MASA
ATUR CARA
TINDAKAN
CATATAN
11.30-12-30
TENGAHARI
PERSEDIAAN AWAL SEBELUM PERASMIAN
·         Semua JK sudah bersedia di tempat masing-masing
·         Last Check untuk dewan
·         Sound Check ( PA System)
·         Bilik Kaunseling-(Holding Room)dipastikan dalam keadaan teratur dan kemas
·         Air mineral &hiasan bunga di holding room
·         Test CD yang berkaitan  (kompang,Angklung ,lagu Negaraku dan lagu Negeri )
·         Buku atur cara diletakkan ditempat yang sepatutnya
·         Air mineral dan gelas diletakkan di meja/tempat duduk VVIP
·         Bunga hiasan,alas,meja di tempat duduk VVIP
·         Peralatan lain meja,kerusi telah disusun atur
·         Alas meja.dulang dan hadiah telah berada di meja hadiah
·         Pastikan kerusi meja VVIP dan tetamu  tidak berdebu
·         “Tagging “kerusi VVIP,tetamu jemputan
·         Susunan kedudukan VVIP /tetamu jemputan
·         Memastikan cenderati untuk perasmi diletakkan di tempat yang sepatutnya
·         Kumpulan angklung telah bersedia dan murid untuk bacaan doa telah bersedia.
·         Pengacara majlis/jurukamera/juruvideo telah bersedia untuk ditempat masing-masing
·         Senarai kehadiran tetamu VVIP perlu diletakkan di atas rostrum untuk pengetahuan perasmi.
·          Dua teks ucapan di dalam  folder
·         Buku tandatangan pelawat(buku Persatuan dan buku pelawat sekolah )
·         Bilik jamuan telah sedia dalam keadaan teratur,kemas dan bersih.(alas meja,tempat membasuh tangan ,tisu, gelas dan yang berkaitan ).

Ø  JK PERASMIAN
Ø  JK MULTIMEDIA
Ø  JK LOGISTIK
Ø  JK SAMBUTAN DAN PROTOKOL
Ø  JK HADIAH
Ø  PENGACARA MAJLIS





















Ø  JK JAMUAN


**JK PROTOKOL DAN PERASMIAN PERLU DAPATKAN SENARAI VVIP












Cenderahati untuk perasmi diberikan semasa perasmi di dalam kereta untuk pulang






12.00-12.30 TENGAHARI
1.1 PERSEDIAAN MENYAMBUT TETAMU JEMPUTAN
·         JK Protokol/Sambutan perlu berada di depan pintu masuk dewan pada jam 12.00 tengahari
·          AJK dari Jk Protokol perlu juga berada di tempat duduk(kerusi )  untuk memastikan tetamu mendapat tempat duduk di tempat yang sepatutnya.  



Ø  JK SAMBUTAN DAN PROTOKOL

12.30-1.00 PTG
2.KETIBAAN TETAMU JEMPUTAN
·         Senarai tetamu jemputan
·         Protokol dan sambutan telah bersedia untuk sambut tetamu
·         Perlu mengiringi tetamu ke tempat duduk yang ditentukan.
Ø  JK SAMBUTAN DAN PROTOKOL
Ø  JURUKAMERA
Ø  JK PERASMIAN


3.PERSEDIAAN KETIBAAN PERASMI
·          JK Protokol /sambutan/perasmian perlu berada di depan dewan di pintu masuk pada jam 12.10
·         Pengacara /jurukamera bersedia
·         Pembawa bunga manggar
·         Muzik kompang juga bersedia
·         Floor manager akan memberi Q kepada pengacara majlis untuk mengumumkan ketibaan perasmi dengan diiringi dengan muzik kompang ke dewan .
·         Pengacara majlis akan mengumuman ketibaan perasmi dan mohon hadirin berdiri.
·         Protokol/sambutan /juruiring perlu mengiringi VVIP ke tempat duduk yang telah ditentukan &tunjukkan tempat duduk VVIP .
·         Setelah VVIP dan tetamu duduk ,buku program diserahkan kepada 5 orang VVIP .

·         pengacara akan memulakan acara seterusnya ~~~~\(skrip Emcee)


Ø  JK SAMBUTAN DAN PROTOKOL
Ø  JURUKAMERA
Ø  JK PERASMIAN
Ø  PENGACARA MAJLIS
Ø  PA SISTEM
Ø  FLOOR MANAGER




























** cadangan supaya ada tempat khas untuk tandatangan buku pelawat




4.UCAPAN ALUAN PENGACARA MAJLIS
·         pantun
·         Mengalukan kehadiran VVIP dan hadirin mengikut  susunan nama dan jawatan yang betul
·         Mengucapkan selamat datang dan terima kasih
·         Menyatakan objektif

Ø  PENGACARA MAJLIS


5.NYANYIAN LAGU NEGARAKU DAN LAGU NEGERI SELANGOR

·         Pengacara menjemput semua berdiri untuk nyanyian lagu Negaraku dan Lagu Negeri Selangor
·         PA Sistem bersedia
·         Selesai nyanyian, MC persilakan hadirin duduk
·         MC maklumkan tentang bacaan doa.




6.BACAAN DOA

Ø  Pengacara menjemput pelajar pendidikan khas untuk membacakan doa



Ø  JK PERASMIAN
Ø  PEMBACA DOA


8.PERSEMBAHAN MULTIMEDIA
·         Selesai bacaan doa pengacara mengumumkan persembahan multimedia perjalanan karnival
·         Tayangan M/MEDIA rakaman sepanjang perjalanan karnival berlangsung.

Ø  PENGACARA MAJLIS

Ø  JK M/MEDIA



9.PERSEMBAHAN ANGKLUNG

·         Selesai tayangan mulmedia pengacara majlis menjemput kumpulan Angklung Murid-murid PPKI SMK Kampong Jawa untuk membuat persembahan,
·         Persembahan Angklung


Ø  PENGACARA MAJLIS
Ø  PA SISTEM
Ø  JK PERSEMBAHAN

1.00 PTG
10.UCAPAN PENGERUSI PENGELOLA OLEH TUAN HAJI  MOHD KAMALUDIN BIN TAIB

·         Selesai persembahan angklung pengacara mempersilakan pengerusi pengelola untuk menyampaikan ucapan.
·         Protokol/sambutan bersedia menjemput Pengetua SMKKJ untuk ke rostrum diiringi muzik background jika ada.




Ø  PENGACARA MAJLIS
Ø  JK PROTOKOL/SAMBUTAN
Ø  PA SISTEM


11.UCAPAN PERASMIAN OLEH PN NORIZA BINTI MOHD NOOR
·         Selesai ucapan Pengerusi Pengelola ,pengacara mempersilakan Perasmi untuk menyampaikan ucapan perasmian penutupan
·         JK Protokol /sambutan bersedia menjemput perasmi untuk ke rostrum diiringi- muzik (jika ada)


Ø  PENGACARA MAJLIS
Ø  JK PROTOKOL& SAMBUTAN


12.GIMIK PERASMIAN

·         Selepas ucapan perasmi-Perasmi masih berdiri -protokol atau pengacara majlis maklumkan pada perasmi supaya kekal di pentas bagi upacara gimik perasmian-Muzik sedia
·         Pengacara majlis memaklumkan tentang upacara gimik perasmian dan menjemput Pengerusi pengelola,wakil jabatan dan PPD ke pentas untuk bersama-sama  merasmikan karnival .
·         Gimik perasmian
·         Selepas selesai gimik pengacara majlis mengucapkan terima kasih kepada perasmi dan VVIP atas perasmian tersebut.



Ø  PENGACARA MAJLIS

Ø  JK PROTOKOL

Ø  JK PERASMIAN


1.30 PTG
13.PENYAMPAIAN HADIAH DAN SIJIL
·         Pengacara mempersilakan wakil jabatan diiringi oleh pengetua SMKKJ sebagai pengerusi pengelola untuk menyampaikan sijil

Ø  Sijil kepada Sekolah terlibat (wakil sahaja iaitu Pn Normala Misman PK PPKI  SMKKJ)
Ø  Sijil kepada Hakim (panggil setiap orang hakim untuk mengambil sijil)
·         Pengacara majlis mengucapkan terima kasih kepada wakil jabatan dan mempersilakan duduk.
·         Pengacara majlis menjemput perasmi diiringi pengerusi pengelola untuk hadiah kepada para pemenang.
·         Hadiah berupa sijil dan wang tunai.
Ø  Pertandingan Memancing
Ø  Pertandingan gerai
Ø  Pertandingan BBM
Ø  Pertandingan Inovasi Bahan Terbuang.
·         Pengacara majlis mengucapkan terima kasih kepada perasmi dan pengerusi pengelola.


Ø  PENGACARA MAJLIS
Ø  JK SAMBUTAN DAN PROTOKOL



Ø  JK HADIAH DAN CENDERAMATA
Ø  JK PERASMIAN
Ø  JK KAMERA

***Sekiranya wakil jabatan tidak hadir digantikan dengan PPD.

13.SESI BERGAMBAR
·         Selesai penyampaian hadiah pengacara mengucapkan terima kasih kepada perasmi dan menjemput VVIP dan pemenang  bergambar di pentas
Ø  PENGACARA MAJLIS
Ø  JURUKAMERA
Ø  JK SAMBUTAN DAN PROTOKOL

2.00 PTG
14.JAMUAN
·         Pengacara majlis mempersilakan tetamu VVIP ,guru besar dan pengetua ke bilik kesihatan untuk menikmati hidangan
Ø  PENGACARA MAJLIS
Ø  JK SAMBUTAN DAN PROTOKOL
Ø  JK JAMUAN
Ø  JURUKAMERA


14.CENDERAHATI KEPADA PERASMI
·         JK Hadiah  membawa cenderahati buah-buahan ke kereta untuk diberikan kepada perasmi
Ø  JK HADIAH
Diberikan ketika perasmi pulang.