Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Isnin, 9 Februari 2015

LAPORAN GURU BERTUGAS ( 2 FEB HINGGA 6 FEB)

LAPORAN GURU BERTUGAS ( 2 FEB HINGGA 6 FEB)

TERIMA KASIH PENGACARA MAJLIS.
ASSALAMUALAIKUM WARAMATULLAHIBARAKATUH DAN SELAMAT PAGI.

YANG BERUSAHA

PN MISIA HJ ZAIN ,PENOLONG KANAN PENTADBIRAN,

EN RAZALIE BADAR,PENOLONG KANAN HAL EHWAL MURID

EN SELAMAT MASUNI,PENOLONG KANAN KOKURIKULUM

EN JAMAL SHUKURI BOLHASSAN ,PENOLONG KANAN PPKI

YANG DIHORMATI

BARISAN KETUA BIDANG

RAKAN-RAKAN GURU

PEMIMPIN PELAJAR,

BARISAN PENGAWAS

SERTA YANG DIKASIHI ANAK-ANAK DIDIK YANG DIRAHMATI ALLAH SELALU HENDAKNYA.

DIPAGI YANG INDAH INI,MARILAH KITA MEMANJATKAN KESYUKURAN KERANA MASIH DIBERI KEIZINANDAN DIBERI PELUANG OLEH-NYA UNTUK DI ALAM MILIKNYA JUA.

SESUNGGUHNYA MASA ITU EMAS,MASA IBARAT MATA PEDANG,MASA IALAH KEHIDUPAN.DEMIKIANLAH ANTARA METAFORA DAN PERIBAHASA TENTANG KEPENTINGAN MASA.

DEMI MASA ,SESUNGGUHNYA MANUSIA BERADA DALAM KERUGIAN KECUALI ORANG –ORANG TAHU MENGHARGAI MASA.MINGGU PERTAMA DI BULAN FEB KITA TELAH TINGGALKAN .HARI INI ISNIN 9 FEB 2015 .KITA MEMULAKAN LANGKAH CEMERLANG MINGGU KEDUA.

TERLEBIH DAHULU CIKGU MENGUCAPKAN TAHNIAH KEPADA SEMUA PELAJAR YANG HADIR PADA HARI INI.SANGGUH BANGUN AWAL DAN BERSIAP DIRI KE SEKOLAH ADALAH JUGA SATU PERGORBANAN DAN PERJUANGAN DEMI MASA DEPAN DIRI DAN KELUARGA KAMU SEKALIAN.

BERIKUT ADALAH LAPORAN SEPANJANG KAMI BERTUGAS.
            a)Secara keseluruhannya persekolahan berjalan seperti mana yang dirancang.
Disiplin berada dalam keadaan terkawal.tidak ramai yang datang lewat ke sekolah .dan pelajar yang selalu lewat ke sekolah pula adalah pelajar yang sama setiap hari.justeru itu,cikgu memoho agar pelajar yang selalu datang lewat ke sekolah ini akan berusaha hari demi hari untuk hadir awal ke sekolah.
Pelajar yang tidak memakai tanda nama bagi cikgu mungkin kamu belum menerima nam tag kamu dan mungkin juga hilang .namun cikgu yakin kamu telah menempah tanda nama itu di koperasi dan belum lagi menerima nya..
Begitu juga pelajar yang masih tidak memakai tali leher,stokin dan sebagainya.cikgu masih berfikiran positif pada kamu sekalian walupun terkadang alasan yang diberikan semestinya tidak logik dan masuk akal.
Cuma cikgu nak tegaskan di sini kekemasan ,penampilan seseorang melambangkan sisi kehidupanya.bukan baru dan cantik yang dilihat tetapi bagaimana kamu menaplikasinya dalam kehidupan.
Lumrah kehidupan di mana-mana pun kita terikat dengan peraturan,sesiapa yang boleh mengikut peraturan ,dialah insan yang berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat.
 b)  Semasa guru bertugas meronda didapati ramai murid yang pandai mengisi masa lapang dengan membaca buku dan menyiapkan kerja rumah sama ada sebelum perhimpunan pagi, semasa peredaran guru dan semasa rehat. Syabas diucapkan dan diharap tabiat seperti ini terus diamalkan.
  c)  Tahniah diucapkan kepada murid-murid yang menunjukkan tingkahlaku yang baik seperti memberi salam dan ucap selamat kepada guru-guru yang berselisih dengan mereka. Amalan mulia ini dapat diteruskan dan dipanjangkan kepada rakan-rakan dan juga pelawat-pelawat yang datang ke sekolah. Dan cikgu juga mengambil kesempatan di sini mengucapkan tahniah kepada beberapa orang pelajar yang membantu cikgu mengutip sampah di kantin dan kawasan sekitar selama kami bertugas pada minggu lepas.cikgu minta maaf tidak dapat dapat menyebut nama-nama pelajar ini kerana terlalu ramai. Tapi yakinlah Allah melihat  tiap perbuatan baik kamu .Terima kasih sekalung budi kerana membantu cikgu.
      Ada kenangan manis bagi cikgu selama kami  bertugas .cikgu dapat bersembang dan bermersa dengan sebahagian pelajar..yang selama ini tidak berkesempatan dengan pelajar semua..
Namun begitu cikgu ada beberapa perkara yang ingin dinyatakan dan minta semua pelajar mengambil perhatian ye.
 d)  Sikap segelintir murid lelaki yang suka berlari-lari di dalam kelas dan ketika menaiki tangga. Andainya terjatuh atau tersungkur, ini akan memudratkan semua pihak.kalau boleh hentika perbuatan ini,pelajar semua bukan lagi berada di sekolah rendah..
e)  Semua murid perlu peka dengan persekitaran sama ada di kawasan kantin dan juga kelas supaya dapat memastikan ianya bersih sebelum belajar.Buang sampah ditempat yang sepatutnya.dan pastikan sampah yang berada di dalam  bakul sampah di dalam kelas itu di buang.Masih banyak kelas yang membiarkan sampah bertaburan dan membiarkan sampah begitu sahaja.
     Begitu juga masih terdapat kelas-kelas yang belum lagi meletakkan bahan-bahan yang sesuai di papan kenyataaan di setiap kelas.
      Sebelum balik pastikan suis kipas dan lampu telah ditutup.semasa rondaan sebelum balik terdapat beberapa kelas yang terlupa berbuat demikian .ini adalah salah satu pembaziran  yang kamu tidak nampak. Cikgu tak nyatakan kelas-kelas yang terlibat sebabnya cikgu telah maklumkan pada semua guru dalam telegram sekolah.Justeru ,selepas ini setiap warga di dalam setiap kelas apabila masa terakhir ,fikirkan beberapa perkara sebelum pulang.tutup suis lampu dan kipas,tingkap dan pintu ditutup.kalau boleh kuncikan kelas tu.dan jangan sesekali tinggalkan buku teks dan buku latihan di dalam meja kamu. Banyak kelas yang cikgu masuk dan bila cikgu angkat meja ..ada buku teks dan peralatan yang ditinggalkan.cikgu bimbang buku dan peralatan itu hilang dicuri dan sebagainya.
f)   kebersihan blok dan tandas semuanya berada dalam keadaan baik .Cuma ada tandas lelaki yang berbau rokok.Cikgu berharap minggu ini tidak ada lagi bau rokok itu..Kami hanya berharap yang merealisasikan harapan kami adalah pelajar sekalian.
g)  Tangga di tengah untuk laluan ke pejabat dan bilik guru adalah dikhaskan untuk guru-guru dan pelawat sahaja.Pelajar sama sekali dilarang menggunakan laluan ini Mohon juga diambil perhatian laluan jalan kaki setelah memasuki kawasan sekolah adalah belakang blok bilik guru dan surau.harap  diambil perhatian oleh pelajar semua

     Secara keseluruhan cikgu rumuskan di sini,pelajar-pelajar SMK DEMAK BARU ini sebenarnya masih berada dalam sahsiah dan tingkahlaku yang terpuji.Berdisiplin dan mempunyai daya juang untuk belajar yang tinggi.Cuma Orang kata sebab,nila setitik habis susu sebelanga,sebab seekor kerbau membawa lumpur,semuanya akan terpalit.Elalkan kita menjadi nila dan kerbau yang dinyataka itu.


CIKGU RASA HANYA SETAKAT ITU SAHAJA LAPORAN KAMI GURU BERTUGAS PADA MINGGU LEPAS.JIKA ELOK ITULAH ANUGERAH DARI ALLAH SWT BERIKAN,JIKA DISEBALIKNYA ITULAH KELEMAHAN YANG YANG ADA PADA  KAMI  CIKGU-CIKGU.
CIKGU TINGGALKAN DENGAN KATA-KATA
HIdup akan lebih tenang dan ceria sekiranya kita lebih memikirkan dan berusaha untuk mengubah diri berbanding mengubah orang lain.
Wassalam
DARIPADA

CIKGU NORZITA MOHAMED