Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Isnin, 13 Jun 2011

Wahai pelajar ponteng kau suka, bagi cuti kau tak nak..Kenapa ekk

My Life My Rules...
Hari ini kerja dah bermula balik.Saya pasti siapa yang menjadi pendidik seperti saya ,akan terasa kurangnya semangat untuk menjejakkan kaki ke alam persekolahan.
Pagi-pagi lagi kerja dah mula..Terpaksa mencari pelajar-pelajar aliran perdana yang terpaksa digantung persekolahan..Yang lucunya masing-masing merayu supaya jangan digantung..
Saya: awak tahu tak kesalahan awak
Pelajar A: Tak Tau cikgu.
Saya: Hari tu kan awak dah dapat surat pertuduhan tak
pelajar: dapat cikgu..
Saya: habis tu kenapa cakap tak tahu
Pelajar B..Habislah saya cikgu ,mak ayah saya..kena palu saya nanti cikgu..
(merungut pelajar yang lain..saya dahlah lama tak datang sekolah datang hari ni terus kena gantung)
Saya: sebab awak tak datang lamalah awak kena gantung..patutnya awak suka lah saya bagi holiday lama untuk awak..harap awak datang dengan semangat yang baru.
Pelajar C:Cikgu saya ada merit kenapa tak dimasukkan patutnya saya belum digantung..salah cikgu A tu tak masukkan untuk saya.
Saya: ok sekarang saya bagi masa kat awak senaraikan merit yang awak buat dan minta Cikgu A sahkan
Tau tak senarai yang diberikan pada saya
-Wakil sekolah untuk acara bola sepak (kira oklah dapat 10 mata merit)
-tolong cikgu bawa buku ke kelas (4 kali) (2x4=8 mata merit)amboi...banyak cantik muka tolong bawa buku 4kali pun dikira..masa buat salah beribu-ribu lemon terpaksa saya padamkan separuh salah diorang..Sebabnya saya cikgu yang ada hati dan perasaan.Mudah kesian kat dia orang walaupun saya tahu dia salah.
Kerana saya yang baik ini ,pelajar C saya gugurkan pergantungan dan saya bagikan amaran terakhir.Andai namanya masih lagi saya jumpa..Siaplah
Yang syok pulak tu ada pulak pelajar perempuan yang mengantungkan diri sebelum terima arahan dari saya..Bagi surat pertuduhan dia pulak terus tak datang..Bila hari ni bagi dengan selamba saya dah tak datang sekolah seminggu dah cikgu.Hari ni baru saya datang.Rujuk dengan cikgu tingkatan..memang benar dia dah ambil tindakan sendiri .Atas dasar simpati saya terpaksa merelakan cuti tanpa izin dan cuti dengan izin seminggu lagi..
Aduhlah ..saya dah cukup tension dengan mengadap pelajar yang tegar ni..Jiwa saya bukan jiwa yang keras dengan ujian.Saya mudah tertewas dengan linangan airmata pelajar..Saya tak pandai garang dengan mereka.Kenapalah saya diberikan tugas macam ni...
Inilah dunia guru bukan sahaja mengajar terpaksa juga mengambil alih melayan karenah anak-anak murid yang penuh kurang adab nilai nya..
SEMOGA SAYA TERUS TABAH..





Azib diusia 3 bulan







Rawat hati akibat terpisah...

Butterfly Graphic #43 
Perpisahan sesuatu yang amat menyakitkan..sama ada kita pergi meninggalkannya atau kita ditinggakkan..atau juga kita kehilangan..Adakah anda sedang bersedih tika nie..Jangan sedih-sedih ekk..sebab setiap apa yang kita temui dan pernah bersama-sama kita ,hujungnya akan pergi jua.Tidak perlu terlalu menangis apabila terpisah dengan sesesorang biarpun dia amat-amat kita sayangi..sebab pertemuan dan perpisahan tetap berlaku biar bagaimana kita cuba mengelaknya..chewah!!!..tulis ayat punyalah sedap saya nie kan..Tapi hakikatnya saya rasa saya salah seorang insan yang dalam kategori mudah sedih..mudah pilu..jenis airmata yang turun laju..Tengok citer dalam dramapun sama-sama menangis dengan pelakon macam lah saya pulak pelakonnya.Inikan pula realiti yang saya kena tempuhi..
Terasa pula ingin mencari ubat merawat hati andai terjadi perpisahan dengan insan-insan yang kita sayangi..
Seandainya dia pergi disebabkan kematian..redhalan dengan pemergiannya itu.Buktikan kecintaan abadi dengan memanjatkan doa dan Al-fatehah agar mendapat manfaat di alam sana.usah ditangisi kerana kita pasti akan menyusul jua cuma masa dan ketika entah bila..
Andai dia pergi akibat prpisahan cinta,biarkanlah dia pergi sebab setiap kita berhak menentukan dan memilih siapa yang berhak  hidup di sisi kita...siapa yang patut dicintai..tidak perlu kita menyesali perpisahan sebab kita pastinya tidak akan tahu apakah setiap pertemua itu baik untuk kita atau sebenarnya perpisahan lebih bermakna buat kita demi kebaikan kehidupan kita di dunia dan juga di akhirat.
Terkadang saya terfikir sesakit manapun kita menghadapi perpisahan yang macam tu..ada insan lain yang lebih sakit kerana terpisah oleh kehilangan dan tiada tanda untuk dingati..cuba kita fikirkan ekk..ibu bapa yang kehilangan anak akibat tindakan insan -insan yang tidak bertanggunjawab..hilang begitu sahaja..Tiada khabar berita .Sungguh..saya tidak dapat bayangkan kesedihan pada ibu bapa yang mengalaminya.
Perpisahan antara ibu dan anak jauh kesannya berbanding dengan perpisahan antara kekasih atau perpisahan suami isteri.di tambah pula dengan kehilangan secara misteri..amat menyakitkan!!
Bagaimana dengan nasib anak-anak yang hilang..Teringat nasib Adik Sharlinie..masih belum tiada khabar..harapnya dia masih bernyawa walau jauh dari mak ayah nya..Dan Semoga Allah mempertemukan nya dengan ibu dan ayah secepat mungkin..kerana dia kanak-kanak yang tidak mengerti apa-apa..
Kenapa aku sensitif ni..yelah bila dah punya anak-anak anugerah Allah ini..ia dalah permata yang amat bernilai dan perlu dijaga..Nikmat yang Allah berikan pada kita dengan zuriat kita sendiri..Ada orang terpaksa mengambil anak angkat untuk menghiasi alam rumahtangga tapi kita diberikan nikmat dari benih kita sendiri..

Sebelum Malam berlabuh.....

Red Rose
Lama sudah rasanya blog ini kutinggalkan tanpa cerita..mungkin tiada apa yang perlu untuk dikongsikan ataupun mungkin dah kekeringan idea untuk ditulis..Pun begitu terima kasih berbanyak pada yang sudi mengunjungi blog saya ni..Yang setia pada cerita-cerita saya.Sesungguhnya saya amat bangga anda sentiasa menjadi sahabat saya walaupun hanya di alam maya ini..
Oh..ya..sebelum malam berlabuh tapi dah berlabuhpun saat titipan jemari saya ni mengukir di papan key laptop..Dah pagipun..Frust jugak tadi ketinggalan mengikuti Af final.Tapi takpe astro sentiasa akan mengulang dan ulang ..Bagus juga astro ni suka ulang tayang benda yang sama hingga terkadang sampai dah hampir loya dihidangkan dengan.benda yang sama.Kalau macam ni ..susahlah otak nak berjalan kan..
Penghujung malam ini masanya sesuai sangat untuk kita muhasabah diri dan mengingati kembali apa yang telah dilakukan  .Chewah..lagak pakar motivasi pulak saya nie kan....Kewajarannnya jangan ditanya kerana melaluinya kita akan sedar sama ada hari-hari yang dilalui sebelum ini penuh bererti atau kita membiarkan sahaja dia pergi berlalu tanpa erti.
Beberapa  aspek yang perlu difikirkan 
Keluarga..!!!!
Anak-anak!!!
kerjaya!!!
Diri-sendiri!!
Keluarga.....Setakat ini alhamdulillah...setiasa dilingkari kebahagiaan.Tak lupa memanjatkan rasa kesyukuran kerana Allah menghadiahkan seorang suami yang bertanggung jawab ,penyayang dan sentiasa menjadi tulang belakang ketika suka dan duka...Orang kata sesekali bertikam lidah..mulut memuncung ,rajuk  dan benci itulah adalah adat dalam alam rumahtangga dan menjadi rencah-rencah menambah rasa perhubungan suami isteri.
Anak-anak...Sesungguhnya Allah juga mengurniakan saya putera-puteri yang sampai sekarang saya tak sangka anak dah 5 orang..saya nie masih lagi nak bergaya..tak terasa pun diri dah tua..anak dara dah ada..Itu semua tak penting kan..Lain orang lain gayanya yang penting disudut hati kita kebahagiaan sentiasa ada.Tau tak..kecanggihan sains dan teknologi sekarang nie..terkadang telah menarik nikmat saya dan anda dengan anak-anak tanpa kita sedari...FB..blog..twitter..sms dan banyak lagi rupanya mengambil nikmat saya dengan mereka..Masa yang sepatutnya diisi dengan mereka kita kini banyak habiskan dengan benda itu semua..Kesian anak-anak kita ..(peruntukan sedikit masa indahmu...kerana mereka memerlukanmu...)Chewah..lepas nie..saya kenalah fikir apa yang saya mahu  dan anak-anak mahukan.
Kerjaya...rasanya menuju ke jalan yang betul.Cukuplah pengalaman lalu mengikuti insan-insan yang sentiasa mencari kesilapan orang lain akhirnya memakan diri kita..Dalam kerjaya sebagai seorang pendidik anak-anak istimewa ini kesabaran yang tinggi dan kasih sayang serta keikhlasan harus tidak kering dalam hati..Pun begitu dengan siapa kita bekerja...ikutlah segala arahan yang diberikan tanpa alasan selagi berada dilaluan yan betul..Jangan dengar sangat apa orang kata.. 
 Diri -sendiri...oklah kut..ada suka ada duka..Semua orang macam tu kan..Hidup umpama roda terkadang di atas terkadang dibawah..juga umpama cuaca ..ada panas,mendung dan tertiba hujan yang tak disangka..Begitu juga dengan diri saya..Suka dan duka silih berganti..Bila suka saya terkadang terlupa Dia Yang Maha Kuasa..lupa bersyukur dengan segala yang diberikan..Bila kesedihan menghimpit mula Dia menjadi tempat mengadu paling utama..Inilah kita Hamba yang sentiasa lupa ..Hidup ini juga ibarat masakan..ada manis,pahit,masam dan masin..yang saya dan anda lakukan seimbangkan segala rasa..Kalau manis sepanjang masa buat kita alpa tapi tak mahulah pulak masin dan pahit sentiasa ada..kalau masam sesekali tu pun takpe..kalau manis je..takut kena kencng manis pulak kan..hihihi
Kesimpulannnya..tetapkan hala tuju, tentukan juga sasaran untuk apa yang kita mahukan dalam keluarga,anak-anak,kerjaya dan diri sendiri..
Buat anda dan juga buat saya..pastikan apa yang disasarkan adalah untuk kebaikan diri dan mendatangkan kebaikan buat yang tersayang..

Nota kaki:
  • semalam berlalu begitu sahaja..maaf kekawan tiada masa untuk kita berbicara..esok harap masih ada
  • Bawa anak-anak pergi ke tasik..seronok melihat mereka memberi makan ikan.
  • Cheksu ..nasi dagang yang dibuat sangat sedap..jujur dari hati nie..