Terima Kasih Atas Kunjungan

Selasa, 29 Mei 2018

Contoh rancangan pengajaran harian Keusahawanan PPKI

Rancangan Pengajaran Harian

 


Subject:  
Mata Pelajaran:
KEUSAHAWANAN
Tema: TRANSISI KERJAYA
Tajuk: AKTIVITI MEMBUAT BROOCH (BUNGA)

Kelas: KKBP FASIH
Tarikh:  
Hari:
Masa: 7.30 - 8.30 PG
            
Kod Standard Pembelajaran:
2.1,    2.1.1
Nilai Murni:
-Menghormati
-Berkeyakinan
Pautan Merentas Kurikulum:
- Kemahiran Hidup
Student Aspirations/ Aspirasi Murid
Knowledge
Pengetahuan

/
Thinking Skills
Kemahiran berfikir

/
Leadership
Skills
Kemahiran memimpin

/
Bilingual Proficiency
Kemahiran dwibahasa

Ethics & Spirituality
Etika dan kerohanian

/
National Identity
Identiti nasional

/

Objektif Pembelajaran:
Pada akhir PdPc, murid dapat
1. membuat satu brooch bentuk bunga.
Kriteria Kejayaan:
1. Murid mengetahui peralatan atau alat yang diperlukan untuk membuat brooch bentuk bunga.
2. Murid mengetahui cara mengunting dan memotong kain felt.
3. Murid dapat mengam brooch bentuk bunga.
4. Murid dapat menghias brooch menggunakan beberapa akesesori.
SoKey Concepts/ Key Vocabulary:
Konsep / Perbendahaaan Kata Utama:
Kain felt-sejenis kain yang digunakan dalam aktiviti membuat kraftangan
Resources:
Sumber:  VIDEO youtube, SMARTPHONE, SPEAKER

Lesson Outline/ Rangka Pengajaran
Impact/ Reflection
Impak/ Refleksi
Starter/ Set Induksi
 aktiviti untuk menarik minat murid (Set Induksi)
 memaklumkan kepada murid tentang objektif pembelajaran
 ingatan terhadap pembelajaran terdahulu
STARTER : Share and Turn
1. Guru mengucapkan salam dan membuat sedikit gurauan.
2. Guru bertanya khabar tentang murid.
3. Guru meminta murid membuka sampul surat
4. Murid diberitahu tentang objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan.
5.Guru bertanya kepada murid sama ada faham atau tidak (show your view)



Main Activities/ Aktiviti Utama
 kandungan pembelajaran
 contoh dan tunjuk cara
 peluang membuat latihan  
 bimbingan dan maklum balas berterusan
 bagi pelbagai gaya pembelajaran
 cabaran bersesuaian untuk semua murid
 peluang untuk belajar secara kolaboratif
 bimbingan dan maklum balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL)
One -Two -Group
1. Guru terlebih dahulu membuat pembahagian kumpulan iaitu secara berpasangan (mengikut keupayaan murid berdasarkan penilaian sebelum ini)
2.Guru menerangkan dengan jelas cara membuat brooch berbentuk bunga.(tayangan video/modul)
3. Menggunakan mini whiteboard tiap kumpulan diminta menyenaraikan peralatan yang digunakan untuk membuat brooch bunga dalam masa 1 minit .
(VAK AUDITORI -MENDENGAR ARAHAN)
4.Tiap kumpulan diminta seorang wakil untuk membentangkan. 








-Peta ithink

Contoh soalan:

1. Senaraikan bahan -bahan yang diperlukan untuk membuat brooch bunga.
2.Berikan 4 langkah cara untuk membuat brooch bunga.
3. Di manakah peralatan membuat brooch ini boleh di dapati.
5. Murid menjalankan aktiviti membuat brooch berbentuk bunga:(VAK :KINESTETIK:)
l penyediaan peralatan
l melukis atau menekap bentuk bulat menggunakan acuan.
l mengunting
l mengam
l menghias menggunakan aksesori seperti manik ,butang dan lain-lain.
6. Murid yang lemah dibimbing murid memotong kain felt berbentuk bulat .Murid aras sederhana dibimbing dengan kemahiran membuat brooch.
(Pembezaan :content)
7.Kuiz-guru mengedarkan set langkah membuat brooch dan minta murid menyusun mengikut langkah.
Plenary/ Penutup
Refleksi:  kajian dan penilaian pembelajaran
Akan datang: kenal pasti langkah-langkah seterusnya
Aktiviti penutup
C/L: Pembentangan Hasil Sendiri
1. Setiap kumpulan diminta membentangkan hasil mereka.Murid yang lain membuat penilaian pada hasil kerja kawan mereka (Lihat-Fikir-Komen)
2. Guru memberikan pujian dan hadiah sebagai token kepada murid yang dapat menyiapkan brooch
3. Guru memberi ulasan terhadap kemampuan dan kreativiti murid.
4.Murid faham cara membuat brooch dan aktiviti ini merupakan salah satu cara untuk menjalankan perniagaan kraftangan.


Gallery Walk












Pentaksiran







Pembelajaran Abad ke 21
-Lembaran kerja



Aras Pemikiran



-Berpusatkan Murid


-Mencipta


-Komunikasi/Pembentangan



- Menilai

-Kreatif


-Menganalisa


- Pemikiran Aras Tinggi

-Mengaplikasi

Students to follow-up
Tindakan susulan murid

Remedial / Pemulihan
Murid yang lemah digandingkan dengan murid yang lebih pandai.


Reinforcement
Pengukuhan
-Kuiz di akhir PdPc.
-Murid yang lebih trampil membimbing rakan yang lemah.
Enrichment
Pengayaan