Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Rabu, 14 Julai 2010

Wahai Pelajar ...Mengapa Kegelapan Pilihanmu

Terkadang aku betul-betul kecewa dengan sikap sesetengah pelajar kini..Pantang dicuit sikit sudah menunjukkan belangnya.Walaupun hanya menjeling pasti akan penumbuk hinggap kat muka ..Itu belum tentu lakonan terbaik di depan ibu bapa mengalahkan aktor Que Haidar atau Rosham Noor..Padahal di sekolah anak macam hantu,ponteng kelas ,lawan guru sudah menjadi tabiat mereka..Ibu bapa tanpa usul periksa datang menyerang tapi akhirnya muka merah bagai buah saga kerana termalu anak sendiri rupanya perangai mengalahkan hantu..Seminggu kepala aku dah dijergah migrain..baru pagi tadi macam dah ok sikit..tertiba hari ini kes disiplin datang bertimpa-timpa..Lantas kepala kembali berdenyut.Salah satu kes tadi betul-betul buat aku sedih..Bayangkan sekolah dah tingkatan 4,apabila aku tanya apa pekerjaan ayahnya dia jawab tak tahu...Patutlah sesuka hati je buat perangai kat sekolah ,pekerjaan ayah sendiripun tidak diperdulikan..Dimana timbulnya semangat untuk belajar bersungguh-sungguh..Apa yang menyedihkanku majoriti pelajar yang melanggar peraturan sekolah ini datang dari keluarga yang di belenggu kemiskinan..Tapi malangnya kemiskinan itu tidak memberikan motivasi buat mereka..Lantas kenangan silam muncul kembali..terkenang di zaman kemiskinan ku dulu ,Allah memilih ku untuk menjadi salah seorang insan yang berjaya walaupun dibelenggu dengan dugaan yang bertimpa...Allah tinggikan semangatku untuk terus berusaha tanpa jemu..Ya Allah aku berdoa padaMu..Kau lapangkanlah hati anak-anak muridku agar mudah bagi mereka menuntut ilmu,jua kau tingkatkanlah kesedaran bagi mereka agar menjadi anak dan pelajar yang berjaya..Tabahkan hati mereka dalam menuntut ilmu serta kau jadikanlah mereka pelajar-pelajar yang mempunyai akhlak yang terpuji....