Terima Kasih Atas Kunjungan

Khamis, 10 November 2016

Petua Kejayaan versi diriku

Petua Kejayaan

Jadikan Keikhlasan itu senjata dalam semua perkara yang kau lakukan. Bila ikhlas hasilnya pastilah tip top sebab kau lakukan tanpa harapkan balasan dan pujian orang.

Selalu cabar diri sendiri untuk melakukan yang terbaik sebolehnya buat sehabis baik.Di situ kita dapat mengukur di mana kekuatan dan kelemahan kita.

Buat sesuatu jangan menanti arahan ...sebolehnya buat dahulu sebelum orang lain yang memberi arahan buat kita.

Jangan sesekali memperlekehkan idea dan cadangan orang lain sebaliknya jadikan cadangan orang lain itu sebagai salah satu senjata untuk ke arah kecemerlangan hidup dan kerjaya kita

Senyum dalam apa keadaan walaupun dalam keadaan sukar kerana senyuman itu satu terapi yang amat mujarab.

-Anak Pantai-

Kerjasama membawa berkat

Seronok ,puas hati dan bangga dengan  team kali ini...bersemangat,bermotivasi dan sentiasa ingin belajar membuatkan hasilnya menjadi mantap.
Semoga kalian terus amalkan sikap yang sebegini
terima kasih Allah kerana menghadirkan insan-insan ini di sisi..
Teruskan berfikiran positif kalian..


Pelan Strategik Kurikulum PPKI SMK Kampong Jawa

PELAN STRATEGIK KURIKULUM
PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI
SMK KAMPONG JAWA
2016 – 2020


PELAN STRATEGIK KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA

NKRA
Peluasan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan
JADUAL 1
Sub-NKRA
Prasekolah / Literasi dan Numerasi / Sekolah Berprestasi Tinggi / Tawaran Baru
JPS/SJK-PS/01
 Bidang Keutamaan PPPM
Kualiti Sekolah
KPI Pengarah/PPD/Sekolah
PPKI SMK Kampong Jawa
Sekolah
SMK Kampong Jawa
Bidang / Unit
PPKI /Kurikulum

TERAS
STRATEGIK
ISU-ISU
STRATEGIK
STRATEGI
PELAN TINDAKAN
KPI
SASARAN TOV
2016
2017
2018
2019
2020
(Berdasarkan 4 teras strategik)
(Huraian isu/masalah tentang BK atau fungsi organisasi)
(Berdasarkan 11 anjakan PPPM atau fungsi organisasi/SWOC)
(Berdasarkan 25à101inisiatif atau pelan tindakan di JPN/PPD/Sekolah)
(Pernyataan indikator yang boleh diukur)





1.  Mengikut Pembelajaran Murid














































1.  Peratus murid Bermasalah Pembelajaran yang menguasai 3M hanya 40%



2. Penguasaan murid BL masih lemah dalam mentafsir gambar rajah timbul.



3. Pelaksanaan e-RPI guru kurang telus.





4.  Kurang penekanan nilai keagamaan dalam kalangan murid.










5.  Prestasi murid dalam bidang akademik kurang memberangsangkan.





Meningkatkan kemahiran 3M melalui kerjasama antara guru dan ibu bapa




Memberi pendedahan gambar rajah timbul secara berterusan.





Melakasanakan e-RPI dengan berkesan melalui perkongsian kemahiran dan pengalaman dalam kalangan guru.


Pengisian kerohanian dalam kalangan murid.












Meningkatkan bilangan murid PPKI yang lulus dalam peperiksaan.

Meningkatkan penguasaan murid melalui program:

a.    Minggu Bahasa Melayu
b.    English Week
c.    Program Nilam


Meningkatkan penggunaan gambar rajah timbul melalui program:
a.      Program Celik gambar rajah Timbul



Pengisian e-RPI secara telus.






Membimbing dan mendidik murid melalui program seperti :

a.  Bacaan Yaasin/Program Pendidikan Moral.

b.  Tadaruss Al-Quran/Ihya Ramadan.

c.  Kem Ibadah/ Pend.Moral


Penilaian murid melalui:

a.  Ujian Diagnostik


b.  Peperiksaan 2 kali setahun


c.  Penyemakan buku.


Peratus murid yang menguasai 3M dalam semua mata pelajaran



Peratus murid yang boleh mentafsir gambar rajah timbul.



Meningkatkan peratusan pengisian e-RPI





Penurunan sekurang-kurangnya 0.2% dalam salahlaku murid











Peratus murid lulus.


40%







0







45%







2%








50%



43%







30%







50%







1.8%















55%



46%







35%







55%







1.6%















60%



49%







40%







60%







1.4%















65%



52%







45%







65%







1.2%















70%



2. Guru dan pemimpin sekolah
1. Pengurusan fail masih belum menepati SOP.






2. Memantapkan pengetahuan guru dalam bidang profesionalisme guru Pendidikan Khas .
Memantapkan sistem pengurusan fail







Memantapkan profesionalisme dalam kalangan Guru PPKI dan PPM
a.  Pengurusan fail mengikut SOP

b.  Memanfaatkan penggunaan ict bagi meningkatkan kualiti pengurusan fail.


1.  Perlaksanaan peningkatan profesionalisme dalam kalangan guru dan PPM seperti :
a.  Kursus atau bengkel
b.  Kursus refreshment bagi pembinaan RPI ,task analisis modul PdP.
c.  Lawatan  Penanda Aras

Peratus guru dan PPM yang memahami pengurusan fail.




Guru PPKI dan PPM dapat diberikan kursus






Lawatan ke program PPKI yang “establish”
70%








65%









80%




75%








70%









85%
80%








75%









90%
85%








80%









95%

90%








85%









100%








PELAN TAKTIKAL KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

NKRA
Peluasan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan
JADUAL 2
Sub-NKRA
Literasi dan Numerasi (LINUS)
JPS/SJK-PS/02
 Bidang Keutamaan PPPM
Kurikulum dan Pentaksiran
KPI Pengarah/PPD/Sek
Sekolah
Sekolah
SMK KAMPONG JAWA, KLANG
Bidang/Unit
PPKI  /Kurikulum
Strategi 
  1. Meningkatkan kemahiran 3M melalui kerjasama antara guru dan ibu bapa
  2. Memberi pendedahan gambar rajah timbul secara berterusan.
  3. Melaksanakan e-RPI dengan berkesan melalui perkongsian kemahiran dan pengalaman dalam kalangan guru.
  4. Mencemerlangkan sahsiah murid
  5. Memantapkan sistem pengurusan fail
  6. Memantapkan profesionalisme dalam kalangan guru dan PPM PPKI
  7. Mengurangkan bilangan murid PPKI yang gagal dalam peperiksaan yang diadakan.
Pelan Tindakan
  1. Meningkatkan penguasaan kemahiran berbahasa.
  2. Memastikan murid PPKI boleh menguasai kemahiran asas seperti pengurusan diri, pengurusan kehidupan, Pendidikan Asas Vokasional dan amalan berdikari.
  3. Meningkatkan penggunaan gambar rajah timbul.
  4. Meningkatkan  strategi pengajaran dan pembelajaran murid inklusif.
  5. Meningkatkan kemahiran guru dalam pelaksanaan e-RPI.
  6. Membimbing dan mendidik murid melalui program seperti :
a)   Bacaan Yasin/Program Pendidikan Moral
b)   Tadarus Al-Quran/Ihya Ramadhan
c)    Kem Ibadah/Pend.Moral
  1. Pengurusan fail mengikut SOP dan memanfaatkan penggunaan ICT bagi meningkatkan kualiti pengurusan fail.



Bil
Program/Projek
Objektif
Tanggungjawab
Tarikh/Tempoh
Kos/Sumber
KPI
TOV
Sasaran
Pelan Kontigensi / Pengurusan Risiko
1
Minggu Bahasa Melayu
1.Meningkatkan penguasaan kemahiran membaca, menulis dalam Bahasa Melayu


Guru Bahasa Melayu

Februari
RM 500/PCG
100% murid mengambil bahagian dalam program yang dianjurkan.
85% murid mengambil bahagian
100% penglibatan murid
Peranan guru mata pelajaran Bahasa Melayu
2
English Week
1.Meningkatkan penguasaan kemahiran membaca, menulis dalam Bahasa Inggeris
Guru Bahasa Inggeris


Minggu kedua Mac 2017
RM 500/PCG
Peratus murid mengambil bahagian dalam aktiviti yang dianjurkan
75% murid mengambil bahagian
100% penglibatan murid
Peranan guru mata pelajaran Bahasa Inggeris
3
Minggu Matematik
1 Meningkatkan penguasaan  asas kemahiran  mengira
Guru Matematik

Julai 2017
RM 500/PCG
Peratus murid yang mengambil bahagian dalam aktiviti yang dianjurkan
65%
100% penglibatan murid
Peranan guru mata pelajaran Matematik
4
Program Nilam
1.Meningkatkan kemahiran membaca

2. Meningkatkan kemahiran bercerita di kalangan murid.
Guru Pusat Sumber

Guru Bahasa Melayu / Bahasa Inggeris
Jan-Okt
RM 200/PCG
Peratus murid yang terlibat dalam program yang dijalankan
80%
100% penglibatan murid
Peranan guru pusat sumber dan guru bahasa
5
Program Celik gambar rajah Timbul







1.Memberikan pengetahuan dan pemahaman gambarajah timbul.

2.Memberikan pendedahan mentafsir
gambarajah timbul
Guru Bermasalah Penglihatan.

PPM
Jan-Oktober
RM 1000/PCG
Bilangan murid yang menguasai rajah timbul
0% murid Bermasalah Penglihatan (buta)
30% murid Bermasalah Penglihatan (buta)
Peranan guru BL
6.
Bacaan Yassin/Program Kerohanian
1.Mendidik  keimanan dan sayangkan al-Quran kepada murid-murid Islam.


2.Menanam nilai –nilai murni dan budi pekerti serta tingkah laku baik kepada murid-murid bukan Islam.
Semua guru PPKI/ PPM yang beragama  Islam



Semua guru PPKI/ PPM yang bukan beragama  Islam



Jan-Oktober
Rm300/PCG
Peratus  murid yang celik al-Quran



Peratus murid yang tahu mengamalkan nilai-nilai murni
75% penglibatan murid



70% murid dapat mengamalkan  nilai-nilai murni.
100% penglibatan murid



100% penglibatan murid


Peranan guru mata pelajaran Pendidikan Islam

Peranan guru mata pelajaran Pendidikan Moral
7.
Ihya Ramadhan
1.Membudayakan penghayatan dalam ibadat berpuasa di bulan Ramadhan.

2.Menyuburkan budaya membaca Al-Quran di kalangan murid.
Ketua Panitia

Semua guru mata pelajaran Pendidikan Islam
Sepanjang bulan Ramadhan
RM 600/PCG
100% murid Islam terlibat dalam program
70% murid terlibat dalam program yang dijalankan.
100% penglibatan murid

Peranan Guru Mata Pelajaran Pendidikan Islam
8.
Penyemakan Buku Latihan
1.Semua hasil kerja murid disemak oleh guru.

2.Pihak pentadbir memantau semakan hasil kerja murid sekurang-kurangnya 2 kali setahun.
Semua guru subjek teras


-Guru Penolong  Kanan
-Penyelaras
-Ketua Panitia
2 kali setahun



2 kali setahun
Tiada berkaitan


Tidak berkaitan
Peratus buku disemak



98% buku disemak
100% penglibatan murid

Peranan Semua guru
9.
Kem Ibadat /Program Moral
1.Memberi pengisian jasmani dan rohani kepada murid
2.Memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan murid.
Semua guru PPKI dan PPM
Minggu Ke-4 Julai 2017
RM 350
Peratus murid mengambil bahagian dalam aktiviti yang dianjurkan
70%
100% penglibatan murid

Guru mata pelajaran Pendidikan Islam & Pendidikan Moral 
10.
Peperiksaan Dalaman
Mengukur  tahap kognitif murid
Semua guru subjek /guru resos
AJK Peperiksaan Dalaman
Ketua Panitia
Mei
Oktober( BP)

Mac
Mei
Julai
Oktober (BL)
Tiada berkaitan
75% murid lulus dalam semua subjek yang dijalankan (BP).

40% murid lulus dalam semua subjek yang dijalankan (Inklusif)
65% murid lulus dalam peperiksaan akhir tahun (BP)

30% murid lulus dalam peperiksaan akhir tahun (Inklusif)
100% penglibatan murid





Peranan Setiausaha peperiksaan dalaman
11.
Pencerapan
1.Membantu guru membina dan melaksanakan PdP yang efektif ,efisyen dan pragmatik.

2.Menjana perkongsian pintar melalui perbincangan dan teguran semasa penyediaan dan pencerapan proses PdP.
Penolong Kanan PPKI

Ketua Panitia  Pendidikan Khas

Guru PPKI
2 kali setahun
(Mei/September)




2 kali setahun
(Mei/September
Tiada berkaitan




Tiada berkaitan
Peratus guru yang dicerap




Peratus guru yang dicerap

100% guru dicerap dalam tempoh yang ditetapkan

100% guru dicerap dalam tempoh yang ditetapkan
100% penglibatan guru



100% penglibatan guru

Peranan Penyelaras KP



Peranan Penyelaras KP
12.
Lawatan Penanda Aras
Memantapkan pengetahuan  dan kemahiran guru dan PPM dalam bidang profesionalisme guru Pendidikan Khas
Setiausaha Lawatan
AJK Lawatan
Guru
Mac – oktober

RM 2000
Bilangan  yang mengikuti lawatan penanda aras
90 % penglibatan.
100% penglibatan guru dan PPM

Ibu bapa

Pengurusan Sekolah
Peranan Setiausaha lawatan
13.
Minggu Pendidikan Khas
1. Mempromosikan serta mendedahkan PPKI kepada semua warga sekolah
2.  Memberi peluang kepada  murid-murid PPKI menunjukkan kebolehan mereka dalam semua bidang.
3.  Memantapkan keyakinan murid PPKI agar mereka dapat menyesuaikan diri untuk berkomunikasi dan boleh bersosial .
Semua guru PPKI
Semua PPM

Bulan Ogos
RM 1000
50 % murid terlibat dalam minggu pendidikan khas
40% penglibatan murid
100% penglibatan murid

Peranan PK , GKMP dan ketua panitia

PELAN OPERASI SEKOLAH
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Minggu Bahasa
Objektif
Meningkatkan penguasaan dan kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu
Tarikh/Tempoh
Februari 2017
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Guru Bahasa Melayu
Proses Kerja
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet menggunakan PCG sekolah :RM500)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan




PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
English Week
Objektif
1. Meningkatkan penguasaan dan kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Inggeris
Tarikh/Tempoh
 Minggu kedua bulan Mac 2017
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Guru Bahasa Inggeris
Proses Kerja
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet menggunakan PCG sekolah :RM500)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan







PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Minggu Matematik
Objektif
Meningkatkan kemahiran asas pengiraan dalam kalangan murid.
Tarikh/Tempoh
Julai 2017
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Guru Matematik
Proses Kerja
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet menggunakan PCG sekolah :RM500)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan










PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Program Nilam
Objektif
1.Meningkatkan kemahiran membaca.
2. Meningkatkan kemahiran bercerita dalam kalangan murid.
Tarikh/Tempoh
Jan hingga Oktober 2017
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Guru Pusat Sumber
Guru Bahasa Melayu / Guru Bahasa Inggeris
Proses Kerja
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet menggunakan PCG sekolah :RM200)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan








PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Program Celik Gambar Rajah Timbul
Objektif
1.  Memberikan pengetahuan dan pemahaman gambar rajah timbul.

2. Memberikan pendedahan mentafsir gambar rajah timbul

Tarikh/Tempoh
Jan-Oktober 2017
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid (Bermasalah Penglihatan-Buta)
Tanggungjawab
Guru –guru Bermasalah Penglihatan
PPM
Proses Kerja
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet menggunakan PCG sekolah :RM1000)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan















PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Penulisan e-RPI
Objektif
Pengisian e-RPI secara telus
Tarikh/Tempoh
Januari-Mac
April-Julai
Ogos -Nov
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan guru
Tanggungjawab
Semua guru
Proses Kerja
1.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
2.Mengenal pasti murid-murid
3.Perlaksanaan
4.Mesyuarat Post mortem.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan












PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Program Lenturan Rohani /Program Kerohanian
Objektif
1.Mendidik  keimanan dan sayangkan al-Quran kepada murid-murid Islam.
2.Menanam nilai –nilai murni dan pekerti kepada murid-murid bukan Islam.
Tarikh/Tempoh
Januari-Oktober
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Semua guru PPKI/ PPM yang beragama  Islam

Semua guru PPKI/ PPM yang bukan beragama  Islam


Proses Kerja
1.Membuat kertas kerja (menggunakan bajet PCG sekolah : Rm300)-untuk program murid Islam
2.Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
4.Perlaksanaan

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan

















PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Ihya Ramadhan
Objektif
1.Membudayakan penghayatan dalam ibadat berpuasa di bulan Ramdhan.
2.Menyuburkan budaya membaca Al-Quran di kalangan murid.
Tarikh/Tempoh
Sepanjang bulan Ramadhan
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid Islam
Tanggungjawab
Semua guru PPKI/ PPM yang beragama  Islam

Ketua Panitia Pendidikan Islam


Proses Kerja
1.Penyediaan kertas kerja (menggunakan bajet PCG sekolah : Rm600)
2.Mendapatkan kelulusan daripada pentadbiran sekolah
3.Mesyuarat penubuhan AJK program
4.Pelaksanaan program
5.Mesyuarat post-mortem

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan









PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Penyemakan buku  latihan
Objektif
Semua hasil kerja murid disemak oleh guru
Pihak pentadbir memantau semakan hasil kerja murid sekurang-kurangnya 2 kali setahun
Tarikh/Tempoh
2 kali setahun
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Guru Panitia
Penolong kanan PPKI
Proses Kerja
1.Menyediakan jadual pemantauan.
2.Mengumpulkan buku latihan murid
3.Pengesahan pemantauan oleh petadbir
4.Mengadakan perbincangan dengan guru mata pelajaran.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan












PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Kem Ibadat /Program Moral
Objektif
1.Memberi pengisian Jasmani dan Rohani kepada murid
2.Memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan murid.
Tarikh/Tempoh
Minggu ke-4 /Julai 2017
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Semua guru PPKI
PPM
Proses Kerja
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet menggunakan PCG sekolah :RM 700)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbiran sekolah
3.Mesyuarat penubuhan AJK
4.Pelaksanaan
5.Mesyuarat post-mortem

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan













PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI  SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Peperiksaan Dalaman
Objektif
Mengukur tahap kognitif murid
Tarikh/Tempoh
Mei-Oktober (Bermasalah Pembelajaran ) Mac,Mei,Julai,Oktober ( Bermasalah Penglihatan)
Kumpulan Sasaran
100% penglibatan murid
Tanggungjawab
Semua guru Subjek /guru resos
Ketua Panitia (BP)
AJK Peperiksaan dalaman inklusif
Proses Kerja
Bermasalah Pembelajaran
1.Penggubalan kertas soalan
2.Penyemakan kertas soalan
3.Pengesahan kertas soalan
4.Pelaksanaan
5.Pemarkahan.


Inklusif
1.Mendapatkan set soalan daripada guru subjek
2.Pelaksanaan
3.Menghantar skrip jawapan kepada guru subjek untuk ditanda
4. Pemarkahan.

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan




PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Lawatan Penanda Aras
Objektif
 Memantapkan pengetahuan guru dalam bidang profesionalisme guru Pendidikan Khas
Tarikh/Tempoh
Mac/Oktober
Kumpulan Sasaran
Guru
PPM
Ibu Bapa
Pihak Pengurusan
Murid
Tanggungjawab
Setiausaha lawatan penanda aras
Ajk lawatan penanda aras
Proses Kerja
1. Mengenalpasti dan  mendapat persetujuan tempat  lawatan penanda aras
2. Mesyuarat penubuhan jawatankuasa lawatan / kerja kerja (menggunakan bajet PCG : Rm2000)
3. Perlaksanaan
4. Postemortem  lawatan
5. Dokumentasi lawatan

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan









PELAN OPERASI KURIKULUM  PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL 3
Bidang/Unit
PPKI SMK Kampong Jawa
JPS/SJK-PS/03
Program/Projek
Minggu  pendidikan Khas
Objektif
1.    Mempromosikan serta mendedahkan PPKI kepada semua warga sekolah.
2.    Memberi peluang kepada murid-murid PPKI menunjukkan kebolehan dan bakat  murid dalam pelbagai bidang pembelajaran.
3.    Memantapkan keyakinan murid  dan berkendiri positif dan belajar bersosial .
Tarikh/Tempoh
Ogos
Kumpulan Sasaran
Guru
PPM
Ibu Bapa
Murid
Tanggungjawab
Setiausaha Minggu pendidikan khas
Ajk minggu pendidikan khas
Proses Kerja
1. Membuat kertas kerja (menggunakan bajet PCG : Rm1000)
2. Mendapat kelulusan daripada pihak pentadbir sekolah.
3. Mesyuarat jawatankuasa Minggu Pendidikan Khas
4. Pelaksanaan
4. Postemortem 
5. Dokumentasi

Kekangan
(Tulis masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau sepanjang program)

Pemantauan
(Oleh siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)


Penilaian
(Selepas program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)

Penambah-baikan
Berdasarkan hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan (mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).



Program ini berimpak tinggi dan perlu diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu ditambah baik dan diteruskan pada tahun akan datang

Program ini perlu dimansuhkan dan di ganti kepada program lain

Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



Catatan :
Lampirkan gambar aktivti sebagai bukti pelaksanaan








REKOD PELAKSANAAN DAN PENILAIAN PROGRAM SEKOLAH
TAHUN 2017

Sekolah
SMK Kampong Jawa
JADUAL  4
Bidang/Unit
Kurikulum / PPKI SMK Kampong  Jawa
JPS/SJK-PS/04

Bil
Program/Projek
Tempoh Pelaksanaan
Tarikh Pemantauan
Penilaian Keberkesanan Program
Cadangan Penambahbaikan
Catatan
1
Minggu Bahasa Melayu
Februari





2
Minggu Bahasa Inggeris





3






4
























































Nama Penilai:                                              Tandatangan Penilai:                                               Tarikh:



PENILAIAN & MAKLUM BALAS PRESTASI PELAKSANAAN STRATEGI
TAHUN 2017 ~ 2020

MISI
Melestarikan Sistem Pendidikan yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara
VISI
Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera
JADUAL 5 
JPS/SJK-PS/05
Sekolah

Bidang/Unit
Induk Sekolah / Kurikulum / Hal Ehwal Murid / Kokurikulum / Pentadbiran & Perkhidmatan / Kewangan

Pelan
Tindakan
KPI
Sasaran Prestasi
Prestasi Sebenar (Pertengahan & Akhir Tahun)
TOV
2017
2018
2019
2020
2017
2018
2019
2020
Catatan
Jun
Dis
Jun
Dis
Jun
Dis
Jun
Dis

































































































Ulasan :


Laporan disediakan oleh :                                                                                        Tanda tangan :