Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Sabtu, 29 Mac 2014

Pantun celaru..

Cahaya di langit nampak berbalam
Tanda senja mengundang diri
Bila stress ku cari kalam
Luah kan yang tersirat penuh duri

Malam Minggu pergi ke SIBU
Pergi membeli Jambu batu
Resah hati teringat kan ibu
Apa kan daya Jarak beribu batu.

Budak- Budak bermain galah
Hati- hati jangan patah
Buat Aktiviti Semua salah
Entah apa yang betul tah....hahahahaa terlebih sudah panting aku ni..








Pengat keledek dan Nugget Ayam/daging




Pengat ubi
Petang ni rajin tangan dalam stres ni buat lah pengat ubi keledek...tak tahulah sedap ke tak buat je ...benda mudah sangat nak buat kan...
Bahan dia ubi keledek di potong dadu dan diletakkan sedikit garam kemudian di rebus sampai empuk.
Masak kan gula,atau gula Melaka dan daun pandan
Santan dan kacau hingga mendidih...

Petang- petang best makan benda ni..
Lepas buat pengat sambung dengan buat nugget ayam dan daging lak...









Jumaat, 28 Mac 2014

Jemput Pisang Putor

Petang ni buat jemput pisang putor..duduk Kuching ni payoh sangat nak jumpa pisang ni .hari ni rezeki terjumpa kat gerai...dapat gok imbas Balik masa dulu selalu Tolong mok wat jemput pisang untuk di jual...kenangan mengusik jiwa lah Kiranya...

Jemput pisang putor
Pisang
Tepung gandum
Gula
Soda bikabonat
Letak Anggaran je bahan dia...



Laksam Kelantan


Laksam

Bahan
3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
41/2 cawan air suam
Sedikit garam
Kacau rata dan panas kan pengukus dan gunakan tudung periuk atau piling yang sesuai untuk mengukus.

Kuah
Bawang merah
Serai
Lada hitam  
(Semua bahan di atas di tumbuk atau di blender)
Ikan selayang yg di rebus dan di tumbuk
Gula 
Garam
Asam keping.
Masak hingga mendidih 

Ulam
Timun batang
Kacang panjang
Daun kesum
Taugeh...




Khamis, 27 Mac 2014

T shirt Pemberian Pengetua

Tshirt ni pemberian Cikgu Hajah fatimah !pengetua SMK Demak Baru pada saya ...alhamdulillah sesungguhnya saya amat bersyukur kerana selama diri ini berkhidmat dalam profession pendidikan majoritinya memang begitu baik dengan diri ini....terima kasih atas pemberian ini

Mee goreng dan Bubur Nasi MD

Sarapan pagi ini untuk anak- anak cukuplah mee goreng dan bulur nasi ala-ala MD.bubur nasi tu sebenarnya nasi semalam yang masih Ada..sayang lalu terciptalah bubur nasi...
Mee goreng

Mee kuning
Bawang Putih
Bawang besar
(Dimayang halus) 
Ayam yg di rebus dan di ambil airnya sekali
Sawi
Sos tiram
Kuib ayam
Kicap cair
Kicap kekat
SOS bijan
Minyak
Cili boh
Cuka
Gula
Tulah resepi ya...

Bubur Nasi MD



Beras
Kiub ayam
Garam
Kobis masin
Lobar merah
Daun saderi
Bubur mushroom 
Ayam...masak hingga beras hancur...

Hanya Menulis


Dalam hidup ini kita tidak tahupun bila hidup ini Akan berakhirkan..Entah bila Namun mati itu pasti..hidup Hanya sementara yang kekal akhirat sana.takut bila mengenang kan kematian ,Macamana malam pertama Kita di dalam Balik yang gelap gelita tanpa ditemani insan- insan tersayang seperti yang Kita miliki kini...
Banyak dosa yang dilakukan ,banyak khilaf diri ini selama ini pada Allah...moga diampuni segala dosa ku ini...

Kunjungan Bekas Anak Murid

Terima kasih Fuad dan Kristy Umi walaupun telah lama meninggakan PPKI SMK Demak baru..kalian masih tidak lupa untuk sentiasa menjenguk Cikgu...sentiasa menjadi memori terindah dalam hidup cikgu




Rabu, 26 Mac 2014

Kutip batu untuk Kelab Keusahawanan

Jutaan terima kasih dari Cikgu untuk kalian berdua kerana membantu menjayakan projek Cikgu ...Budi kalian Akan sentiasa tersemat di hati Cikgu..
Terima kasih Haider dan Fazilah





Kailan ikan masin



Kalian
Bawang Putih
SOS tiram
SOS bijan
Sedikit gula..
Minyak..tumis bawang Putih hingga garing,masuk kan Semua bahan biar se ketika..
Siap untuk di makan dengan telur dadar..

Bawal Masam Manis


Bawal Masam manis

Ikan bawal di goreng dgn Kenyir dan garam dan toskan...
Bawang Putih
Bawang besar
SOS Masam manis
Kicap cair
SOS bijan
SOS plum
Garam dan sedikit gula
Halia...
Bawang Putih dan halia diketuk
Bawang besar di makang halus
Panas kan bawang Putih dengan sedikit minyak hingga kekuningan
Masuk kan sedikit air dan campurkan Semua bahan

Siap untuk di hidang

Sekitar Persiapan Catur MSSM peringkat Kebangsaan di Stadium Perpaduan, Kuching ,Sarawak...