Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Selasa, 27 Ogos 2013

Petua Langsing....

Sejak dua menjak ni sangat rajin baca petua langsingkan badan..maklum kalau boleh nak kembali macam berat badan dulu 45kg-50kg..rasanya takde harapan kut nak turun..tapi apapun tak salahkan berusaha..
hihi..
bila dah baca dan belek majalah ni terjumpalah beberapa petua..
Sapa yang bermasalah sama dengan saya ni bolehlah baca dan amalkan.kut-kut berjaya..

 ummah1.jpg

Petua 1
Buang lemak dengan putik delima.
Ambil 3 hingga 5 biji putik dibersihkan dan ditumbuk hingga lumat.
Perah patinya dan minum pati perahan tanpa gula atau bahan lain.Amalkan setiap pagi dan malam selama sebulan...

(mana nak cari putik delima ni ek)

Petua 2
Campuran lobak merah dan timun langsingkan tubuh.
2 biji lobak merah/1 biji timun
Parut dan perah airnya
Parutan tersebut dicampurkan degan sebiji limau nipis.Bancuh bahan tadi dan minum 2 kali sehari..
Amalkan setiap hari hingga berat badan berkurangan..

(kalau yang ini senang..kat mana-mana berlambak dijual)

Petua 3
Buah Delima kempiskan perut
Jemur kulit delima hingga kering
Rebus kulit yang kering  bersama sedikit garam.
Minum air rebusan dengan kerap hingga berat badan berkurangan..

(kat Sarawak ni buah delima mahal le...)

Petua 4
Air daun betik tua turunkan berat badan
2 helai daun betik ..(cucilah dulu ya)
potong halus masukkan dalam mesin pengisar dicampurkan dengan  air asam jawa serta secubit garam .kisar dan minum airnya setiap hari selama seminggu..

(daun betik tua ...mana nak ambik ni)

Petua 5
Mengurangkan kadar kolestrol
Perah sedikit lemon campur dengan 1 sudu teh minyak zaitun.amalkan minum 2 /3 kali sehari
ia dapat mengurangkan pembentukan selulit.   

Petua 6    
 Tubuh ringan dan bertenaga
Minum air rebusan serai dan halia yang telah dititik bersama kayu manis dan lada hitam.
Amalkan setiap pagi tubuh akan jadi ringan..

Petua 7
Perut cantik
Ambil air limau nipisdan campur dengan kapur sirih.
sebatikan lalu disapu pada perut.nak ikat pakai bekungpun ok atau nak sapu pada berut sahaja.
amalkan setiap malam..

Petua 8
Buang lemak dengan air asam jawa
jadikan air asam jawa minuman seharian
jadikan dia makanan minuman tengahari dan malam
jika amalkan pasti tubuh akan langsing.

Petua 9
Menurunkan berat badan
Ambil 3 sudu serbuk teh cina dan rendam dalam air
tapis dan campurkan dengan perahan air asam limau nipis amalkan selalu dengan minum sebanyak 2 kali sehari sebelum sarapan dan sebelum tidur.

Petua 10
Ambil sarapan pagi .
Sarapan pagi menstabilkan hormon dan paras gula dalam darah 
Kadar metabolisma juga meningkat untuk membakar kalori.

Petua 11
Pilih piring leper dan rata
Ambil lauk pauk dulu sebelum nasi 
kalau boleh ambil sayur yang banyak dahulu untuk memenuhkan ruang piring.ini mengelakkan kita ambil nasi dengan kuantiti yang banyak..

Petua 12

 Ambil makanan yang berempah
 Sesetengah rempah seperti cili ,biji sawi didapati boleh membakar kalori.Penambahan lada hitam meningkatkan penghadaman dan meningkatkan pembakaran lemak..

Petua 13
Makan dengan perlahan.
kalau nak makan dengan perlahan tu dengarlah lagu dongdang sayang atau keroncong..pasti kitapun akan makan ikut retak lagu tu..
hihihi..
Kalau tengok petua-petua kat atas ni bukan susah pun nak buat kan...rajin atau malas je..satu lagi disiplin yang tinggi..
alahai bab ini yang berkira
kerana aku ni tidak berdisiplin
semangat tinggi daya usaha kurang..

Tepuk dada tanya selera

penatlah menulis...tapi saya happy..
kongsika citer walau hanya sebaris ayat.
-Anak Pantai-

  
 

   

Selamat Ulangtahun Kelahiran Mak..


Frustnya weh...bangun tidor tengok jam 1.30 pagi...terlepas nak col mak pukul 12.00 malam.semangat dah tidor awal ..frustnya.,..nak col masa ni kan nanti kejut mak tidur pulak...
Mak
Selamat ulangtahun kelahiran buat mak.Semoga mak tabah menjalani hari-hari tanpa saya..cehwah macamlah saya je anak mak kan..Doa saya mak panjang umur ,sentiasa dirahmati Allah selalu.
Terima kasih mak kerana mengajar saya erti ketabahan dalam kehidupan
Perjalanan hidup saya banyak mengambil contoh ketabahan dan pengorbanan mak selama ini.
Walaupun mak buta huruf  dan tiada pendidikan tapi saya bangga dapat mak 
Walaupun jarak antara kita terlalu jauh..mak sentiasa dekat di hati..
Tunggu saya balik ya mak..
Saya dah tak sabar nak jumpa mak...
Sayang mak..
 -Anak Pantai-

Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998