Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Khamis, 21 Mac 2013

Pisang Putar Oh Pisang Putar


Lama betul saya  tidak berkesempatan makan pisang nie.Sejak duduk di bumi Kenyalang ni selalunya pisang yang selalu saya dijumpa di kedai-kedai adalah pisang beragan.Saya temui balik pisang ni rupanya di rumah saya sendiri. Tak sangka pulak bila insan tersayang saya ambil buah pisang ni rupanya pisang yang kami tanam selamani adalah pisang putar.
Sebenarnya kenangan bersama pisang putar ni begitu banyak pada diri saya.
Teringat zaman kanak-kanak saya.zaman di alam kemiskinan,pisang nilah yang paling sedap bagi kami.apatahnya setiap petang biasanya mak akan memberikan kami duit 20 sen untuk kami membeli apa sahaja barang makanan.
Biasa nya saya dan kakak akan memilih membeli buah pisang ni.sebabnya tentulah harganya yang murah .selalunya saya beli buah ni di kedai Long Yang
yang llucunya kami akan embeli pisang yang buruk buahnya.tujuannya nak dapat kuantiti yang banyak..hihihi lucu pulak bila teringat.Long Yang pulak selalunya tahu kemahuan kami.biasanya bukan saja pisang putar dengan tebu yang tak habis dijualpun dia berikan pada kami.
Kini Long Yang sudah tiada lagi.Semoga arwah dicucuri rahmat hendaknya.
lagi satu kenangan dengan pisang putar ni saya saban hari ditugaskan oleh mak untuk buat adunan jemput pisang untuk kami menjual pada petang hari.pernah satu ketika saya terlupa nak buat adunan ni ,apa lagi membeellah mak berbakul-bakul pada saya. tapi saya begitu rindu dengan jemput pisang mak ni,saya pulak bila lama dah tinggalkan kerja ni buat saya dah lupa resepi yang sepatutnya.Apapun pisang putar akan terus mengamit emosi tiap kali saya merasa dan memandangnya.
-Anak Panta-