Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Rabu, 4 April 2012

Meraih perhatian Pengetua??Ada Caranya


Those who try to do something...

Kali ini jemari terasa ingin menulis bagaimana nak menarik perhatian pengetua pada kita..
Biarlah orang kata kita " kaki kipas" ke atau " Pembodek" ke yang penting
cara yang kita lakukan itu profesional.
Nak tau tak..
Jom nak bagitau..bolehlah praktiks kat sekolah nanti ya
1)Kerjakan tugas dengan maksimum
Buatlah betul-betul terbaik waktu kat sekolah.Ikut waktu dan buat ikut apa yang pengetua nak.Jangan tunjuk kita cikgu yang tidak mampu buat kerja .
2)Sesuaikan diri Cikgu dengan kepentingan pengetua.
Contohnya jika pengetua panggil untuk berjumpa,segerakanlah berjumpa .Tunjuk kita mengutamakan dia sebagai majikan kita.
3)Menjaga Penampilan
Ingat ya cikgu,penampilan sangat penting bukan sahaja pada Pengetua juga amat penting untuk kita berjumpa dengan anak-anak murid kita..
Benda ni paling senang nak buat.
4)Selalu Bersikap tenang
Sebagai cikgu kita selalu berdepan dengan pelbagai situasi,Karenah murid-murid,ibu bapa,rakan-rakan dan perkerjaan kita sebagai guru itu sendiri.Biasakan bersikap tenang dalam menangani apa sahaja permasalahan.Juga tunjukan kepercayaan diri kita.
5) Siapkan perancangan untuk segala situasi
Selalunya pengetua suka pada guru-guru yang suka memberikan idea atau alternatif penyelesaian.Ini membuktikan Cikgu sentiasa bertanggungjawab terhadap sekolah tersebut.

6)Cepat dalam berkerja.
Ini paling disukai oleh pengetua.Jadi kalau dah dapat kerja tu bertindaklah pantas..Jangan biarkan pengetua tunggu kerja kita dan memberikan masalah untuk orang lain.Biasanya pengetua memerhati kita dalam diam tanpa kita sedari.

7)Perluaskan Ilmu Pengetahuan Am..

Sebagai guru memang kita dituntut mencari ilmu pengetahuan dalam segala aspek.Yang penting jangan malu untuk bertanya.

8)Ringan Tangan menerima tugas tambahan

Ini memang payah sikit nak buat,Tapi yakinlah jika kita mulakan dengan keikhlasan apa pun yang kita buat pasti membahagiakan kita.Jangan cepat menolah atau membantah sekiranya tugas yang diberikan itu luar bidang kita.
Kita tidak tahu sebenarnya,pengetua sedang menguji kesediaan  cikgu menerima tanggungjawab yang baru.

9)Berbincang dengan Pengetua

Bila hadapi masalah yang berkaitan dengan kerja ,dengan pengetua sendiri sekalipun ,fikir dahulu kesan dan tindakannya.Pengetua lebih menghargai cikgu daripada kita meluahkan dibelakang.

10)Cerialah dan hindari wajah murung

Sebagai seorang cikgu,pasti nya kita dituntut untuk menunjukkan wajah yang ceria.Supaya kita disukaibukan sahaja pengetua kita,rakan setugas kita dan juga anak murid kita.Patutnya kita tunjukkan karektor tambahan kita yang periang.Kalau pandai lawak jenaka tu lagilah orang suka.

11)Kuasailah Seni Berbicara dengan baik
Kita manusia sama sahaja..kita suka orang puji kita dan kitapun selalu-selalulah memuji rakan-rakan atau sesiapa sahaja termasuk anak murid kita.
Untuk menjadi cikgu yang disukai cubalah menguasai seni berbicara.

12)Tidak terlalu berkira

Jangan terlalu berkira seandainya kita terpaksa mengeluarkan sedikit dari duit poket kita untuk murid-murid atau sekolah sendiri.InsyaAllah kita dapat balik balasan yang Allah berikan.

-Anak Pantai-


Kenal Guru Tengok Baju??...Biar Betul

 
 
Kata orang kalau nak kenal guru itu ,tengoklah bagaimana jenis dan bentuk pakaiannnya..
Betul ke...
 
Kalau nak kenal guru Sejarah..bajunya mesti corak tradisional kerana dia selalu mengkaji fakta-fakta lama.
 
Kalau nak kenal guru Matematik bajunya berkotak dan bersegi-segi
kerana hidupnya sentiasa mengira dan membahagi 

Kalau nak kenal guru sains bajunya pulak bercorak pelbagai variasi
kerana hari-hari asyik buat ujikaji
 
Kalau nak kenal guru Pendidikan seni bajunya mesti berwarna warni 
kerana dia pandai mengadun warna nampak berseri dan cantik sekali
 
 
Kalau nak kenal guru Bahasa bajunya bercorak halus dan berbunga-bunga kerana dia pandai bermain kata mencipta ayat sungguh puitis.

Kalau nak kenal guru agama lagi mudah sekali
Warnanya lembut hijau menjadi kesukaan hati

(Apa yang saya tulis kat atas adalah rekaan saya semata-mata..Tiada kena mengena pun dengan yang hidup atau yang mati..Saja suka-suka..Kalau tak betul tu jangan marah.Hanya gurauan semata)



Pantun Hari Guru

Pantun kat bawah ni tercipta gara-gara tidak boleh tidur..Terfikir lak..sebulan lagi nak sambut hari guru..Sesekali cipta pantun best jugak..Kalau ada yang nak tambah..sila-sila lah ya :)



Dipetang hari membeli sagu
Sagu di beli bersama Baulu 
Selamat Hari guru buat cikgu
Semoga cikgu riang selalu


Setinggi gunung seluas lautan
Dirimu ku sanjung penuh keikhlasan
Baktimu guru jadi ingatan
Mendidik kami tanpa balasan.

Kaulah pendidik perwira bangsa
Mendidik tanpa mengira masa
Segala budi dan curahan jasa
Tak akan dilupa terpahat sentiasa.


Lagu saya dulu nie

Suka sangat dengar lagu ni dulu
Tika tu diri di Menara Gading..
Chewah!!
Hingga keluar U,menara gading tetap tak jumpa.Hihi
Masa dengar lagu ni suatu ketika dulu
diri amatlah perasan.
Rasanya lagu tu seperti ditujukan buat saya..
Huhuhu..
Anggaplah itu buat sayakan.
Saya ni memang perasan lebihpun..
Tapi apa salahnya kan..

 


Payahnya nak tidur

 
Rasa mata nak tidur..tapi bila pejam lak tak tidur-tidur..
Apalah penyakit ni..Susah sangat nak tidur.
Penyakit mulalah datang.
Yang merasa kesannya diri sendiri.
Yang tanggungpun diri sendiri..
Dan yang pasti
akan menyusahkan orang lain..
Dahlah 2 hari dah cuti.
Nak cuti panjang ke aku ni
Kenapalah tak insaf-insaf lagi nie..
kesempatan ni nak ucapkan selamat malam pada teman-teman
Yang berjaga sama dengan penyakit saya ni
Yang kerja malam
Yang terpaksa buat kerja
Yang apa saja
yang sudi menjadi tetamu blog saya..
Selamat Malam..
Harap kita happy-happy sokmo!!


Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998