LEJAR
Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.
Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niaga
Lajur butir – mencatat nama akaun
Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)
Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
LATIHAN 1 (Kumpulan Cekal)
1-Modal sebanyak RM 500.00 diterima pada 8 Ogos 2018
2-Membeli aiskrim untuk projek jualan RM 250.00 14 Ogos 2018
3-Jualan barang niaga RM 200.00 pada 15 Ogos 2018
4-Membeli bahan-bahan ABC RM 60.00 20 Ogos 2018
5-Membeli Ais batu RM4.00 25 Ogos 2018
6-Membayar sewa tapak RM 10.00 kepada Koperasi Sekolah pada 30 Ogos 2018
Pernyataan di atas menunjukkan urusniaga pada bulan Ogos.
1-Buatkan akuan tunai
2-Carikan untung atau rugi .
Rekodkan urus niaga tersebut dalam akaun tunai.
Simpan kira
l Simpan kira merupakan peringkat awal dalam proses perakaunan
l Simpan kira ialah merekod urus niaga dengan teratur dan tepat
l Ia merupakan satu aspek kecil dalam proses perakaunan.
l Kerja simpan kira ialah satu proses yang mekanikal dan rutin
Akaun Tunai
l Digunakan untuk merekod semua urus niaga yang melibatkan penerimaan dan pembayaran tunai oleh peniaga
l Bahagian debit akaun tunai merekodkan semua penerimaan wang tunai.
l Bahagian kredit merekodkan pembayaran wang tunai oleh perniagaan.
LATIHAN 2
1 Mei 2018 - baki tunai di tangan RM 1000.00
6 Mei 2018 -Membeli barang secara tunai RM 220
13 Mei 2018 - Jualan sebanyak RM 300.00 diterima
14 Mei 2018- Membeli gas RM 30.00 untuk aktiviti jualan.
16 Mei 2018 - Membayar upah RM 20.00
16 Mei 2018 -Membeli barang Aiskrim 180.00
17 Mei 2018 -Jualan sebanyak RM250.00