Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Isnin, 5 Mac 2012

Kemahiran Manipulatif-Buat Kad Hari Jadi untuk Kawan







Satu catatan daripada anak murd saya

Pagi tadi saya mengajar kelas PPKI 5.Sebenarnya kalau ikutkan jadual waktu mengajar saya,tidak terlibat dengan kelas ini.Namun kerana kekurangan guru ,saya menjadi salah seorang guru gantinya.
Apa yang buat saya teruja mengajar kelas ini adalah respon daripada murid-murid ini.Terharu saya kerana kesemua muridnya begitu menyenangi saya..Apa yang saya suruh lakukan pastinya akan dilakukan tanpa bantahan.Terkadang bukan waktu saya pun murid-murid ini akan memanggil saya untuk ajar dikelasnya.
Hari ini kelas Bahasa Melayu saya ajar secara terbuka.Lontarkan pandangan dan pendapat tentang tajuk yang saya berikan..Ada satu yang menarik perhatian saya.Catatan daripada seorang murid bernama Nadhirah.Tulus ikhlas dia menilai saya..

Prasangka merosakkan persahabatan


Friends Together Forever 
Kawan, sahabat dan teman..semuanya bila dinilai maknanya..hampir sama fungsinya..Dalam hidup ini kita memerlukan kawan,sahabat  atau teman yang boleh kita kongsikan suka duka perjalanan hidup kita.
Kita juga mengharapkan kita sendiri boleh menjadi kawan,sahabat atau teman pada kawan-kawan kita.Yang boleh orang rasa bahagia bila bersama kita.Kita boleh sama-sama menangis dan bergelak ketawa mengikut alunan situasi..Rasa kehilangan bila kita tiada..Itu akan terasa betapa diri kita amat bernilai untuk menjadi seorang sahabat...teman dan kawan.
Namun..adakalanya persahabatan walau sebaik manapun boleh terputus kerana ada sesuatu yang merosakkan jalinan persahabatan itu..Salah sangka, itu antara satu penyebab yang boleh menjadi duri dalam daging pada sebuah persahabatan...Andai itu sudah ada antara kita dan sahabat. hubungan persahabatan sudah tiada nilainya..langkah yang terbaik noktahkan sahaja persahabatan itu tanpa ada perkongsian cerita ,hati dan perasaan..
Apalah ertinya hubungan lagi jika sering kali ada wasangka yang sentiasa melukakan hati antara kita dan sahabat.Kita menjadi kudis yang sentiasa menyakitkan sahabat dan teman kita.
Walau seribu kali sayangpun kita pada sebuah persahabatan...kita terpaksa leraikan jua..Jangan nanti timbul dendam yang tak mungkin terlerai..
Pada kawan,sahabat atau teman...andaikata kini saya selalu buat kalian sedih,sakit hati atau terkilan dengan saya ni...buanglah saya dalam senarai sahabat ,teman atau kawan kalian.Kerana saya bukan kawan yang terbaik ..Walau apa pun...saya anggap kalian terbaik untuk saya ..Kerana kalian begitu berharga!!.

Gelagat Aimy teman Ayahnya main bowling.

 Muka dah nampak boring....
 Pura-pura tidur bila gambarnya diambil...
 Minta simpati..
Ceria balik...memang lakonan Aimy ni mantap...

Selamat Pengantin Baru Netty...