Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Sabtu, 8 November 2014

Aku dan Dia....penuh kenangan














hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi....tak lama lg dah...akan terpisahlah dengan budak bertiga..Allah sahaja yang tahu melepaskan anak-anak murid yang bersama sejak sekian lama.gurau senda rajuk dan marah semua itu akan jadi satu memori dan tak mungkin berulang kembali....maafkan cikgu andai ada salah silap dan terkurang dalam memberi didikan kepada kalian.

Resepi Sate Yang mudah

Cukuplah mlm ni penutupnya sate...masa untuk tutup dapur
Bahan Untuk dikisar halus
3 ulas bawang merah
2 buah keras
2 ulas bawang putih
3 cm minyak hidup /2 sudu serbuk kunyit
4cm halia
2 batang serai
4 cm lengkuas
Cara Menyediakannya
Campurkan gula madu,minyak masak dan garam ke dalam bahan kisar
perap daging 3 jam ke atas
cucuk dengan lidi dan bakar
renjis minyak dengan serai (Lidi direndam di dalam air selama 2 jam untuk mengelakkan lidi terbakar).
Resepi Kuah Kacang
Minyak untuk menumis
air secukupnya
1 keping asam keping atau 1 sudu besar air asam jawa
2-3 sudu besar gula melaka
garam
250ml santan pekat
500 gm kacang tanah di sangal ,dibuang kulit ditumbuk/dikisar
2 batang serai diketuk
15 biji bawang merah
20-30 tangkai cili kering
2cm lengkuas dikisar
2ulas bawang putih dikisar
2 biji buah keras dikisar

BERSEDEKAHLAH...

Tuan -tuan sudah biasa terbaca kisah tidak lama dulu tentang kubur yang digali semula di Johor. Media mengatakan mayat itu agamawan,tapi sebenarnya mayat itu dermawan. Saya salah seorang panelis utk kes gali kubur itu. Ketika saya smpai sana,hampir separuh sudah digali. Mayat itu tadi,dia dermawan kerana setiap hari,kanak;kanak yg lalu ke sekolah akan diberinya wang saku. Ketika mlm,diwajibkan mereka hadir ke rumah utk mkn mlm. Sesudah itu diajar mengaji mengikut peringkat. Mayatnya sudah hampir 26 tahun ditanam. Ketika digali,tanah sudah berbau wangi. Tanah menjadi lembut. Kain kafannya bersih dan hanya sedikit kotor akibat tanah. Kain kafannya bersih mcm guna clorox. Dan ini kisah yg ramai org awam tdk tahu,hanya yg ada ketika itu tahu. Ketika sesi pengecaman,dipanggil anak saudara atau cucunya utk pengecaman. Apabila kain dibuka,cucunya mengatakan ini bukan datuk saya. Bayangkan tuan2, cucu tdk cam datuknya. Kami katakan inilah datuk kamu. Tahu kenapa? Wajahnya tdk seperti ketika datuknya meninggal,tapi kelihatan muda 20 tahun dari itu.
Sengaja memetik sebahgian daripada olahan orang lain...tertarik dengan pernyataan di atas...
BERSEDEKAH LAH UNTUK PERSEDIAAN KITA DI ALAM SANA...

Resepi Pizza Mudah

Pizza lagi petang ni
Resepi.
Tepung gandum 4 cawan
Air suam 1 1/2 cawan
2 sudu teh yis
Secubit garam
Secubit gula
Minyak jagung atau minyak masak
Cara_ caranya
Buat telaga ditengah dan masukkan yis dan gula serta garam dan sedikit minyak.kemudian curahkan air dan uli sehingga menjadi doh.jika masi lembik adunan tu tambahkan lagi gandum sedikit hingga doh tidak lekat ke tangan.
Kalau nak cepatkan panaskan oven kemudian tutup dan masukkkan doh seketika dalam oven.pasti doh itu akan cepat kembang
Cara nak buat pizza
Panaskan oven 200c
Keluarkan doh dan uli sedikit dan bahagikan kecil- kecil.
Taburkan sedikit tepung atas papan canai .canai sedikit doh dan alihkan ke dalam loyang yang telah disapukan sedikit minyak
Pastikan sekelilingnya sedikit tebal.
Tekan doh yg ditengah dengan garfu supaya elak bahagian tengah naik.
Bahan topping
Parutan keju mozarela
Ikan tuna dalam tin
Nenas dalam tin dihiris nipis
Bawang holand dan làda banggala dihiris dadu
Sos tomato
Sos cili digaul bersama
Hotdog
Jejari ketam
Bakar 15 minit hingga 20 minit bergantung pada saiz pizza.


pizza ayam

Pizza Tuna

Resepi Jeruk





Jeruk Mangga Rangup dan Sedap

Bahan-Bahan

3-4 sudu besar garam kasar
air secukupnya
1-2 cawan gula pasir
1 sudu besar kapur makan
8-10 biji mangga muda

Cara Buat

1. Kupas kulit mangga dan belah 4 @ 6 dan cuci bersih.

2. Rendamkan mangga tadi ke dalam bekas berisi air dan kapur masakan selama 15 minit. Kemudian toskan dan cuci.

3. Masukkan mangga tadi ke dalam bekas tambahkan air sehingga menutupi semua mangga dan tambahkan garam. Tutup bekas dan peram selama 2 hari.

4. Masak air gula di dalam periuk. Setelah 2 hari di peram toskan mangga tadi dan masukkan ke dalam bekas yang bersih. Masukkan air gula yang telah sejuk, tutup bekas dan biar selama 3-4 jam baru masuk ke dalam peti sejuk. Setelah 3 hari keluarkan dari peti sejuk dan boleh makan. Sedap, rangup. Boleh simpan selama 1-2 minggu di dalam peti sejuk tapi buang air gula tadi untuk mengelakkan mangga lembik.


Jeruk Betik Pedas

BAHAN2
2 biji betik mengkal (anggaran 1½ kg ) ~ pastikan masih keras isinya

1 cawan gula pasir (boleh kurangkan kalau taknak manis sangat)

1 cawan cuka (boleh lebihkan ikut selera sendiri)

1 cawan air MASAK

2 sudu kecil garam

12 biji asam boi warna merah

4 ~ 5 biji cili padi ~ belah 2

CARA2
1. Kupas betik, buang bijinya & dicuci bersih.

2. Potong betik saiz kesukaan anda. Anggaran 1 inci lebar setiap keping dan dihiris berlapis2 tetapi jangan putus!! (Hiris ala2 mcm jeruk betik terjual kat kedai tu ler )

3. Cuci lagi dan toskan betik tadi.

4. Masukkan isi betik dalam bekas yg sesuai utk menjeruk.

5. Campurkan gula, garam, cili padi, asam boi dan gaul rata.

6. Tuangkan cuka & air masak agak2 separas/setinggi setengah isi betik dlm bekas tadi. Tak perlu tenggelam betiknya kerana betik akan mengeluarkan airnya sendiri selepas sehari dijeruk.

7. Kacau2 sedikit dan tutup bekas dan bolehlah disimpan selama 2 malam sebelum boleh dimakan.

8. Untuk jeruk lebih bertahan lama.. boleh disimpan dlm peti ais selepas dijeruk 2 malam


Jeruk Kedondong Mudah .

Cara-cara

1. Kupas, basuh dan tuskan buah kedondong - 
2. Rendam dalam air garam semalaman. 
3. Bilas buah kedondong dan tuskan.
4. Masak air - masukkan gula pasir, gula kabung dan garam halus.
5. Kemudian sekali masukkan cili padi (Jika mahu).
6. Bila air gula dah sejuk, tuangkan ke dalam bekas buah kedondong. biasanya saya masak air gula ni 3 jam sebelum langkah ke 2 supaya bila kita dah siap toskan buah maka air gula dah cukup sejuk
7. Simpan dalam peti sejuk - seelok-eloknya biarkan 2 hari baru dinikmati. 


tq kepada https://www.facebook.com/koleksijerukmanggaasamboi?hc_location=timeline

Resepi Roti jala

Roti jala di hari JumaaT
Resepi
1 kilo gandum
1650ml air 
3 biji telur
Sedikit garam
Pewarna kuning atau serbuk kunyik
Blender semua hingga sebati
Panaskan kuali sapukan minyak dikuali menggunakan carik daun pandan.kalau nak roti jala berkilat selepas tebar dan roti jala nampak macam nak masak sapukan minyak di atas roti tadi..seketika terbalikkan roti
Angkat dan biarkan yang berminyak tadi diluar gulungan roti..baru nampak roti jala

Resepi Mee Goreng Simple

Mee goreng yang simple
Bahan-Bahan
Sebungkus mee kuning
2 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1 sudu cili boh
1 sudu garam
1 sudu gula
1 sudu kicap cair
1 sudu kicap pekap
1 sudu cuka makan
1 sudu sos tomato
1 sudu sos cili
sedikit isi ayam yang telah direbus
seikat sayur sawi
1 biji telur
Cara Membuatnya
Mee dicuci dan ditoskan
mayang bawang besar dan pukul bawang putih
Panaskan minyak dan goreng bawang dengan cili boh hinnga naik wangi
masukkan semua bahan-bahan di atas kecuali sayur dan telur
Masukkan air rebusan ayam dan biar seketika
Masukkan telur dan sayur
Masukkan mee dan goreng hingga asap naik ke atas kuali
tambahkan lagi dengan daun sup atau daun saderi serta perahan asam limau kalau suka.

Resepi Mee dan Bee Hoo Sup udang Yang Simple

Lepas makam mee goreng kita makan mee dan bee hoon sup udang pulok...lupakan nasi dulu
BAHAN-BAHANNYA 
6 ekor udang sederhana besar
kicap cair 
sos tiram
sedikit cuka
1 kiub pati ayam "MAGGI"
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang
1 liter air
1 bungkus sawi
1 cawan taugeh
1 biji tomato belah 8
beberapa potong ayam
1 pokok daun bawang potong kasar
1 camca teh lada hitam yang baru dikisar
1/4 camca teh minyak bijan
2 camca besar minyak masak
Garam secukup rasa
BAHAN-BAHAN LAIN 
500 g mee kuning, dan bee hoon cuci dan celur sekejap, toskan
Hirisan daun bawang
Hirisan daun sup
Bawang goreng
Cili jeruk atau sambal kicap
CARA MEMBUATNYA 
Udang dibersihkan, kerat hujung kepalanya, lumur dengan garam dan jus lemon, perap sekajap, cuci kembali dan toskan.
Dalam periuk, panaskan minyak masak + minyak bijan, tumis hirisan bawang merah, bawang putih dan hingga kekuningan. Tuang air dan masukkan kiub ayam maggi, biar mendidih.
Tambah udang, sawi ,taugeh dan lada hitam, kacau dan biar masak perlahan. Masukkan daun bawang, dan juga tomato. Tambah garam ,sedikit gula dan cuka secukup rasa, masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
Mee kuning dialih kedalam bekas yang sesuai. Tuang kuah tadi atas mee, hias dengan taburan daun bawang, daun sup dan bawang goreng. Hidangkan bersama cili jeruk atau pun sambal kicap.

Resepi Lepat Pisang warna Warni

Lepat pisang ..menghabiskan satu biji pisang tanduk yang ada dirumah
Resepi Lepat Pisang
Bahan-bahan:
2 cawan pisang yg telah dilenyek(pisang berangan atau yg sesuai utk buat lepat)
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan kelapa parut
4 sudu besar gula(boleh kurangkan atau lebih, bergantung pada citarasa)
3 sudu besar pati santan
Secubit garam
Daun pisang secukupnya(layurkan)
perwaran merah dan hijau..
Cara Membuatnya:
1. Daun pisang yg telah dilayur, sapu dgn kain bersih, potong segiempat sama dan ketepikan.
2. Pisang yg sudah dilenyek, dicampur dgn tepung, gula, kelapa parut, santan dan garam. Gaul rata.
3. Kalau adunana agak keras, tambahkan sedikit pati santan dan kalau lembut tambahkan tepung. adunannya mmg agak lembut sedikit. Kalau banyak tepung, nanti lepatnya keras dan kurang sedap.
4. Ambil 1 ke 2 sudu besar, letakkan atas daun pisang dan bungkus serta lipatkan kedua2 hujungnya. Susunkan ke dalam pengukus.
5. Panaskkan kukusan dan biarkan air mendidih. Kemudian baru kukuskan lepat selama 30 minit atau sehingga masak.