Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Sabtu, 21 Februari 2015

Aku .....

Sisi Anak Pantai
# aku rasa aku ni seorang yang paling mudah sangat kasihan kat orang lain. Pantang mendengar orang lain susah akan membawa ke dalam fikiran sendiri.mencari jalan bagaimana nak membantu. Kadang tu sanggup berhutang demi orang lain.walaupun orang lain tidak menghargainya...
# sangat suka dengan keindahan alam semulajadi.terlalu dekat dihati..terutamanya melihat pantai dan sawah padi yang menghijau...alam seolah teman sejati yang sentiasa mendengar rintihan jiwa aku ni..
# sangat suka menulis...menulis apa sahaja yang terlintas dihati...menulis bagaikan satu terapi yang menenangkan jiwa yang celaru.
# tidak boleh dipisahkan dengan lagu..tapi lagu yang sentimental .Paling tidak suka dengan lagu dangdut.hindustan dan dikir barat...buat terus sakit kepala.
# pantang tengok baby pasti tak sabar nak dukung..sentiasa pinjam baby orang...patutlah aku ni jadi cikgu..cikgu pulak tu cikgu khas yang setiap hari dicium oleh anak muridnya.
# seorang yang sangat mudah tersentuh hati..tapi cepat pulak sejuknya..tapi seorang yang pendendam dan amat payah untuk memaafkan.....
# sangat suka berpakaian cantik dan seboleh-bolehnya tidak suka mengikut stail orang..kalau boleh nak lain dari yang lain..tidak suka mengikut orang lain.
# seboleh-bolehnya tidak suka menyusahkan orang ..kalau boleh nak buat sendiri tanpa dibantu.
# sangat pantang dicabar... pasti akan sahut cabaran tu walaupun tahu kesannya pada diri sendiri.
# sangat peramah dan mudah bergaul dengan orang-orang tua terutamanya..pantang jumpa orang tua pasti nak sembang...
# suka sangat membaca.memasak dan kemas rumah...rela korbankan masa tidur asal rumah cantik.
# sangat mudah mengalirkan airmata..tapi biasanya akan mengalir bila duduk  sendiri..orang kata bibir tersenyum hati menangis.
# sentiasa menunggu waktu senja .dan fajar kerana suka sangat lihat langit waktu tu...terasa dekat dihati.
# terlalu menghargai pemberian orang...akan simpan selagi mampu di simpan.
# pantang orang tak hormat ibu bapa..kerana insan ini terlalu dekat dihati
#dari kecik cita-cita nak jadi cikgu..alhamdulillah Allah makburkan.
# kalau buat sesuatu kerja mesti bersungguh- sungguh.suka lihat orang puashati dengan kerja .
# pantang dengan orang menipu...sekali tertipu. .sampai bilapun kepercayaan itu tidak akan ada.
# kuat sangat cemburu...tidak boleh dielak sampai sekarang.
# suka sangat dengan bunga ros...sangat-sangat suka
# sangat tidak suka orang merokok baik lelaki mahupun perempuan.
# pernah hampir berhenti sekolah kerana kesempitan hidup.
# punya semangat yang tinggi untuk memajukan diri sendiri.
# pandai juga membaca watak orang...hihi.
# dari sekolah hingga masuk universiti sentiasa memakai baju orang..kemiskinan yang menghimpit kawan-kawan boleh dibilang dengan jari.
# sangat rapat dengan pelajar..payah nak marah anak-anak murid...
# zaman sekolah adalah zaman yang cukup pemalu tapi bertukar setelah berada di alam pekerjaan.
# mudah gelabah kalau jumpa dengan orang.mungkin darah gemuruh yang cukup tinggi.
# sangat suka dengan buah - buahan..semua jenis buah jadi kegemaran..tak jumpa buah rasa tak lengkap hidup.
# sangat suka menghargai perasaan orang..walaupun sering terasa orang tidak menghargai..
# tidak suka sediakan tempat tidur...tapi sangat suka kemas tempat tidur..
# suka termenung dan berangan- angan dari kecik hingga dah tua...berangan tak habis.
Inilah sebahagian sisi hidup anak pantai

Jodoh itu milik Kita

Di Hari Pertunangan ku

Ku abadikan di sini sebagai tatapan dan kenangan suatu ketika nanti

Kenangan kita suatu waktu dahulu

Sesungguhnya amat berharga persahabatan kita....bersyukur pada Allah kerana menemukan insan-insan sebagai sahabat

Laksanakan 7 Sunnah

Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)
55 mins ·
Perkongsian ilmu dari WhatsApp.

Sebagai peringatan untuk diri saya sendiri, juga sebagai buah tangan buat sahabat sekelian - mari kita laksanakan 7 Sunnah Hebat ini.

Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Sebarkanlah ilmu ini, dan anda tidak akan rugi sedikitpun, sebarkan, semoga ianya memberi manfaat pada semua.