Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Sabtu, 15 Mac 2014

Berjaya buat lok Ching

Lok Ching
Bahan
500g ikan Selayang dikisar lumut
100g tepung ubi kayu
1biji bawang besar- dikisar
1sudu besar garam
1/3serbuk perasa

Cara memasak
Kisarkan isi ikan bersama bawang besar hingga lumat
Tuangkan dalam bekas gaul kan bersam tepung ubi garam dan serbuk perasa
Gaul kan hingga sebati dan bulat2kan menjadi bebola kecil
Panaskan minyak dan goreng sekejap
Cucuk pada lidi dan bakar.

Sos manis
4 ulas bawang putih
1sudu besar tepung ubi dibancuh dengan 2 cawan air
4sudu makan gula
1/2sudu garam

Sedikit serbuk perasa 
Sedikit pewarna merah

Cara memasak
Tuliskan bawang putih tanpa minyak hingga kekuningan
Masukkan air
Masukkan gula,garam,serbuk perasa dan pewarna merah.warna merah sedikit je


Try .cuba. Test ya...


Kek pisang kukus mudah dan simple..





Bahannya
Pisang 4 biji
2cawan tepung gandum
2 biji telur
1sudu serbuk soda
1sudu barking powder
2 cawan gula
3/4cawan minyak masak
Esen pisang.

Lecek pisang,masukkan gandum,serbuk soda,barking powder.kacau sebati kemudian masukkan telur,gula minyak masak.kacau lagi sampai betul sebati kalau nak mudah dan cepat pakai mixer atau blender..kukus atau bakar...jadilah seperti di atas.


Singang ikan Terengganu

Singang ikan Terengganu 
Bahan
Ikan tongkol
Lengkuas
Kunyit
Bawang putih
Bawang merah
Asam keping
Garam
Ajinomoto
Cili halus (letak je sebiji macam tu)
Kalau nak letak kacang bendi pun best juga..

Selamat mencuba

Sotong masam manis

Sotong masam manis
Bahannya:

Sotong
Minyak untuk menumis
Seulas bawang besar
3 ulas bawang putih
Sos masam manis
Sos plumbum
Kicap pekat
Garam 
Gula.
Amino moto kalau suka
Asam jawa..
Sos tomato..

Senang je buat ni kata orang nak seribu daya kan..kan...

Sira labu dan pisang kukus

Sira labu kukus

sira pisang kukus...
Senang betul buat ni masak air kukusan kukus lah serentak letak gula dan daun pandan je..tapi sedap di makan.




Masak ikan tenggiri berlada


Ini pun kesukaan Mr Budu

Bahan
Ikan tenggiri ( digoreng terlebih dahulu)
Lada kering ( ditumbuk dan ditumis)
Seulas bawang putih(ditumbuk dan ditumis
Sebelas bawang besar di tumbuk ( ditumbuk dan ditumis)
Sebelas bawang besar di mayang
Asam jawa
Minyak untuk menggoreng
Sedikit garam,gula apung
Lada besar yang di mayang..


Bubur Cha-Cha


Permintaan Mr Budu...Bubur Cha Cha...

Tiba- tiba Mr Budu buat permintaan nak makan bubur ChaCah petang ni.buatlah kita demi memenuhi selera insan yg tersayang...
Bahan
Tepung gandum
Air
Kapur
Sedikit garam
Perkarangan merah dan kuning
Ubi keledek
Gula apung
Gula 
Daun pandan..

Cara buat dia
Uli tepung dengan air garam dan air kapur
Panaskan air,buat kecil-kecil 
Rebus kan ubi keledek buat dadu
Masakan santan,gula garam ,gula apung  campurkan dengan ubi dan gandum yang telah di masak tadi

Siap untuk di makan....