Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Rabu, 5 Oktober 2011

Untuk renungan diri sendiri...

I am me and I won't change for anyone 
  • Jadi diri sendiri jangan jadi orang lain..

  • sentiasa kuatkan iman dan tawakal serta tak lupa akan nikmatNya..insyaAllah hidup berkat di bawah payungannnya..
  • Hidup perlu ada wawasan dan tujuan
          • Buat baik sepanjang masa baru orang sayang kita.
          • Hidup mesti ceria walau di mana berada ,suka atau duka.
          • Tabah itu perlu...kala saat duka.Kerana kalau ketabahan takde..nescaya hidup entah kemana..mungkin lorong-lorong berliku..atau tergantung bertali..dan sewaktu dengannya.
          • Bukan senang nak senang tapi amat senang untuk susah.
          • Jangan bebankan orang walau orang suka bebankan kita
          • Senyum itu sedekah..so senyumlah sokmo walau sampai ke telinga.
          • Masa yang berlalu tak akan kembali..sebab itu orang cakap "masa itu emas" walau tak boleh gadai..maknanya nilai masa tu lebih mahal dari emas..
          • Kita tak tahu siapa kawan kita siapa musuh kita walau sebaik manapun dia..ada masa dia akan kutuk kita jugak.Pengajarannya hati-hati dalam persahabatan..tapi pastikan kita sentiasa cuba menjadi kawan yang akan dikenang bila kita telah tiada.
          • Jangan menilai orang mengikut kedudukannya..yang penting hati budi dan bagaimana dia menghargai kita.
          • Sentiasa cari kebaikan kawan dan sebolehnya sembunyikan keaibannya, barulah orang akan cari kebaikan kita dan melupakan keaiban kita.
          • Kalau kita suka dipuji bermakna orang lain sama macam kita suka dipuji jadi amalkan sikap menghargai apa yang orang lakukan.
          • Tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima,justeru jangan kedekut untuk memberi sedekah walau hanya sedikit.
          • Jangan cenburu dengan kesenangan orang lain kerana itu rezekinya sebaliknya teruskan berdoa semoga kita juga dimurahkan rezeki dan mendapatkan kesenangan sepertinya.
          • Maafkan segala perbuatan orang lain pada kita..
(Cukuplah dulu untuk renungan bersama..apa yang tertuliskan berdasarkan rasa hati saya..tiada rujukan mana-mana.Jadi yang baik jadikan panduan mana yang tak sesuai tu ketepikanlah..)

Rupanya Hari ini Hari Guru Sedunia

Happy Teachers Day
WADUHHHHH PENING MARAH DAN GERAM BILA MENDENGAR KHABAR RAMAI GURU PENDIDIKAN KHAS TIDAK MENGAJAR SERATUS PERATUS LEKA BER FB DALAM KELAS, MENGAJAR ALA KADAR, MENGAJAR IKUT SUKA HATI , DLL...... MOHON DAN SAYA MERAYU MANA JANJI ANDA CIKGU ...... MANA KEIKLASAN CIKGU ........ CUBA LIHAT MATA ANAK-ANAK ITU ...... ADA YG KATA JAGA JANGAN ADA YG CEDERA CUKUP ........ WADUH PEDIH MENDENGARNYA ......... MANA KEIKLASAN CIKGU...... SELAMAT HARU GURU SEDUNIA ....... KUATKAN TEKAD ANDA ....... ILMU ADA TAPI TAK BERAMAL TAK GUNA JUGA ...... MAAF DI PINTA.....
Entri di atas saya ambil kat wall kawan lama yang dah jadi pensyarah..
Rupanya hari ini HARI GURU SEDUNIALAH!!!!!
Pada semua rakan-rakan guru tak kira walau dimana sahaja berada Selamat Hari Guru..Semoga kita menjadi pendidik yang  di berkati Allah..Mana yang kurang kita perbetulkan..Kita guru juga insan biasa yang punya kelemahan.Harapan agar anak-anak murid yang diajar mendapat manfaat dan berjaya dalam hidup mereka tidak kiralah siapa dan bagaimana keadaan murid kita.

Jemari hanya menulis....

Wednesday Graphic #5 
Hari ini hari kedua cuti sempena Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).Ada kalangan guru dari Semenanjung yang tak melepaskan peluang untuk pulang ke kampung halaman.Yang pastinya aku pulak tetap seperti hari-hari persekolahan biasa.Sekolah umpama rumah kedua.Kalau sehari tak ke sana rasanya macam tak lengkap untuk satu hari..entahlah kalau guru lain seronok bercuti ,rasanya aku biasa je...seronok tu adalah jugak tidak terlalu memikirkan bebanan tugas tapi sebaliknya aku rasa suka berada di alam situasi di sekolah.Rasanya bersyukur jugak sebab Allah memberikan ketenangan tika bertugas di SMK Demak Baru ni.Cabaran,sakit hati, terkilan tu biasalah pasti ada di mana-mana tidak semuanya sempurna.Apa yang harus dilakukan pandai-pandailah mengawal keadaan agar tidak mendatangkan kesan pada diri sendiri..Maklum hidup di perantauan ,di tempat orang ni tidak semua akan suka pada kita.Terkadang di depan penuh kata-kata pujian di belakang berbakul umpat dan keji.Rambut sama hitam hati lain-lain.Yelah insan biasa mana ada yang terlalu baikpun.
Seminggu ini asyik terkena migrain saban hari. Rasanya kekuatan hanya pil penahan sakit.Bukan tidak tahu kesan kerana mengambil pil yang berlebihan tapi itu sahaja yang dapat mengawal keadaan.tapi yang peliknya bila sibuk bekerja kurang pulak sakitnya.terkadang rasa macam menipu kalau orang lain yang melihat.Apa tidaknya kerja ke sana ke mari dalam masa yang sama bagitau migrain pulak.Tapi itulah aku...cara diri ini ...


Selamat Menempuh PMR

Good Luck On Your Exam! 
Pada anak-anak murid tersayang yang mengambil Peperiksaan Menengah Rendah,(Cinthia,Ariana,Wani dan Qamarul) Cikgu doakan kalian dapat menjawab dengan cemerlang.
Semoga beroleh kejayaan sepertimana yang diimpikan.