Terima Kasih Atas Kunjungan

Khamis, 21 Januari 2010

Bagaimana menjadi guru yang berkesan

 Menjadi guru yang berkesan mungkin kita rasakan amat sukar dilakukan .Sebenarnya tidaklah sesukar yang kita gambarkan sekiranya kita sentiasa menggunakan kreativiti dan sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengajaran dan pembelajaran.Adakala kita terpaksa ketepikan akademik dan tumpukan pada pembetukan sahsiahnya.Menguatkan motor halus dan motor kasar mereka.
 kita juga perlu bijak melakukan pengolahan semasa mengajar dan tidak bergantung pada rancangan yang telah ditetapkan.Kita harus mengubah rancangan tersebut mengikut mood murid pada hari itu.


Saya ada menebual beberapa orang murid PKBP untuk mencirikan guru yang baik bagi pandangan mata mereka

 Guru yang baik adalah:

boleh belajar
boleh tulis
boleh baca
boleh jumpa kawan
(Adik Riduan Azani -Bermasalah Emosi dan Tingkahlaku)

guru baik hati
(Adik Mohamad Rahmat-Autisme)

guru yang tegas
guru yang lembut
guru yang ada pegangan agama
(Adik Najmi dan Nazmi -Pasangan kembar)

guru yang boleh membantu dalam akademik,sosial dan kemahiran
guru yang boleh mendengar masalah murid
(Adik Zulhelmi-Perkembangan lambat)




guru yang mengajar dengan jelas
suka mengajar murid lemah dalam pelajaran
guru yang baik hati
peramah
(Adik Qamarul Izzat-Perkembangan lambat)

Sesungguhnya murid khas juga seperti murid perdana yang ada perasaan dan citarasa.

Perjuangan hampir berjaya

Lama jugak tidak  menitipkan apa-apa cerita kat  bloq ni...Sesungguhnya kesibukan menghalang diri ini untuk membaitkan beberapa bingkisan untuk dikongsi.Apa yang ingin kuluahkan,sesungguhnya perasaan ini begitu tenang ketika ini.Alhamdulillah perjuangan untuk menubuhkan Kadet  Pertahanan Awam Pendidikan telahpun tercapai. Tanggal 19 Jan 2010 telahpun bermula aktiviti pertunjukan Daripada JPA .Perdedahan pada murid Pendidikan Khas dan jugak untuk pelajar perdana....
Kepuasan ku yang kedua impianku bersama dengan beberapa kawan untuk mewujudkan pengajaran dan pembelajaran dalam bidang kemahiran untuk pelajar PKBP berjaya jua. Mesyuarat semalam idea diri ini diterima.Jadual waktu akan dirombak kembali...Mata pelajaran kemahiran hidup akan diperbanyakkan.
Aktiviti kemahiran itu seperti
  • Jahitan baju kurung  
  • Masakan
  • Perkebunan (sayur-sayuran,tanaman herba ,tanaman jangka panjang yang bersesuaian)
  • Pertukangan
  • mencuci kereta

Perlaksanaan pembahagian murid nanti adalah berdasarkan kebolehan dan kecenderungan murid dalam sesuatu kemahiran.Ini bermakna murid PKBP yang akan keluar telah mahir dalam  kemahiran apa yang mereka telah pelajari.InsyaAllah selepas ini akan ada murid yang tau membuat baju kurung yang cantik,yang tau menanam sayur untuk dijual dan yang boleh menjual bakul hasil anyaman sendiri .Begitu juga dengan membuat kek lapis yang sedap.


Tapi pastilah bukan mudah untuk orang terima idea kita kerana sesuatu perubahan yang ingin dilakukan akan pastilah menuntut banyak usaha dan tenaga...


ingatlah bukan perkara sukar menjadi aktif sekiranya kita ingin bekerja kuat.dan hidup tidak akan bermakna jika kita tidak mengenal erti kehidupan.janganlah kita mengaku kita sebagai seorang guru kepada pelajar khas sekiranya kita tidak pernah berusaha memikirkan dan berbuat sesuatu untuk  masa depan mereka walau hakikatnya kita mengajar mereka seperti melepaskan batuk di tangga.
Ramai yang ingin mengajar Pendidikan Khas tetapi ramai yang tidak menghayati apa yang harus dilakukan untuk masa depan mereka...