Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Rabu, 30 Mac 2011

Hari Ke-17(Baby Azib)

Hari yang ke-17 Muhammad Azib dilahirkan..Sudah boleh tersenyum apabila diagah...Nasib baik hari nie dia tak buat perangai macam semalam..cuma tengahari tadi je meragam tak nak tidur..

Andai kau tahu

Red Rose 
Petang semalam nada suaranya seakan ada yang tidak puas hati...sms tengahari kuterima dari dia..kenapa blokkan facebooknya..rupanya dia baru perasan facebooknya telah beberapa hari kublokkan..
kubalas mesejnya dengan selamba..Rupanya itu yang buat dia terkilan..hakikatnya aku lebih dahulu terkilan dengan apa yang berlaku ..dia mahu aku bukakan balik sekatan yang aku buat..Memanglah kalau ikut buat apalah aku nak sekatkan facebooknya tu..Langsung tak masuk akal.Bukan ada apa-apapun..Tapi tulah ..bila aku terasa je..mulalah buat tinadakan yang bukan-bukan..Tapi disatu pihak lagi saya ada sebab mengapa saya lakukan ini..Bukan saya tidak setuju dengan apa yang dirungutkan .Memang rungutannya betul jangan menghukum orang jika tanpa memberi apa-apa sebab.
Cuma cukuplah saya terasa hati dengan tindakannya..walaupun bagi orang lain itu satu perkara yang remeh tetapi tidak untuk saya...


Amy

  
Kakak Aimy kerja dia menyakat Azib..semalam habis sarung tangan tangan dan kaki Azib ditanggalkannya..bila aku sarung balik kejap lagi hilanglah dari tangan Azib dikerjakan Aimy.Kalau sebelum nie Adamlah yang suka kebas susu Aimy tapi sekarang ni Aimy pulak yang kebas susu Azib..
Bersalin kali nie sedikit mencabar...baru je nak rehat dan baringkan badan..adalah kedengaran suara Aimy memberi salam dan ketuk pintu.Lambat dibuka meraunglah dia. Bila buka pulak siaplah baby Azib  kena buli..Di sayang Azib dalam satu masa dia tekan kepala baby..Angkat tangan baby..nak cucuk mata Azib.. cubit tangan Azib.Mulalah aku tak duduk diam...membebel kat Aimy..tapi manalah budak tu nak faham sangat baru umur 2 tahun..Mulut Aimy pulak macam bertih jagung..Tapi satu yang prihatinnya Aimy bila lihat orang lain sakit..dialah yang terlebih dahulu mencari ubat untuk disapu..Begitu juga kalau dia sendiri yang sakit mesti mencari ubat dulu...seolah Aimy dan ubat tak dapat dipisahkan... 
Semalam happynya Aimy dapat hadiah baju dan kasut daripada seseorang..Dipakainya terus kasut tu walaupun longgar sebab saiznya besar sedikit..baju tak sempat dipakai sebab aku suruh Sa simpan ditempat yang tinggi kalau tidak dengan baju sekali ingin dpakainya..Sekarang aimy dah mula nak bergaya...Nak ikut mak dia k...(Oh tidak)bila di make up kan oleh Acik dan Sa memang suka sangat cuma aku tak mengalakkan ...Baju tidur dan harian dia ,Aimy sendiri yang pilih..kalau orang lain yang pilih siaplah dia mengamuk...
Sikap Aimy bila aku marah kat dia..pasti dia akan cuba pujuk aku dengan buat macam -macam atau dengan kata-kata yang akan buat aku tak jadi marah dengan Aimy...sikap suka memujuk dia tu sama je dengan sikap ayah dia ..

Hari ke-16-Azib mula buat perangai

Hari ke -16 baby Azib 

Eh,,,baby Azib dah mula menunjukkan taringnyalah.Selama 15 hari sebelum nie begitu susah nak mendengar Azib menangis..Kalau sekali menangis lintang pukang kakak dan abang lari mendapatkan Azib..begitu mahalnya suara Azib menyebabkan mereka tertunggu-tunggu bila Azib nak menangis. Begitu juga ayah Azib sengaja membiarkan Azib menangis baru diangkatnya..
Tapi semalam Azib dah berubah...Mungkin selepas tanggal tali pusat baru nak tunjuk belang dia kut.Tali pusat Azib tertanggal ketika usa Azib 13 hari.Terlewat jika dibandingkan daripada kakak dan abangnya.
Semalam azib tak mahu tidur..dari pukul 3.00 petang berjaga sampai pukul 6.00 lebih..tak tahu apa yang difikirkan.Kecik hati pada seseorang kut.Mungkin juga. Lagi satu dia dah pandai nak suruh orang dukung..bila dukung tidur dengan lena ...bila letak terus menangis..Minyak Yuyipun dah sapu bimbang Azib sakit perut..Tapi tulah gatal sangat mulut cakap depan Azib susah nak menangis..Nasib baik malam tadi Azib mash tidur dengan lenanya..

Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998