Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Jumaat, 31 Mei 2013

Menara - Antara Wajah Wajah Sayang

Azian Mazwan Sapuan - Erti Budi



Senja Yang Mendamaikan....

Rindu betul saat di waktu senja macam ni...
tenang dan damai melihat mentari semakin menghilang.
warna kemerahan dilangit
serta pecikkan cahaya mentari yang terkena air lautan
cukup untuk membuat hati terharu mengenang Rabbul Izati..Pencipta Yang Maha Agung..
Siapa yang mempunyai minat yang sama seperti diri ini pasti nya akan tahu dimana keindahan dan ketenangan yang dapat dirasai..Alhamdulillah diberikan minat pada keindahan alam semulajadi..tidak kira siang atau malam itu lah terapi yang paling berkesan
merenung kebesaranNya serta tidak lupa mengucapkan syukur atas nikmat yang dikurniakan..

-Anak Pantai-
tidak akan pernah sesekali berhenti menulis...
sehingga nafas ini terhenti.
apa yang dirasa itu yang dititipkan
inalah duniaku...
 

SMK Meru Kelang.....alahai..

rasa macam nak pergi SMK Meru kelang.lah pulak
Agak-agak pendidikan khas ada tak kat sana
mesti menarik perjalanan cerita kehidupan selepas ni

Resepi paling mudah

Sayur Cekur manis

Bahan-bahan:
daun cekur manis
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
sebiji keledek
secubit garam
secubit gula
ikan bilis atau ikan tamban /keropok keping.

Cara membuatnya:
tumiskan bawang putih dan merah yang dicincang halus hingga garing
masukkan air
masukkan keledek dan masak sehingga ubi empuk..
masukkan daun cekur bersama gula dan garam..kalau boleh nak rasa manis sikit..
Siap untuk dihidangkan...

Ikan kering berlada bersama petai..
ni yang paling senang jugak nak masak..
sangat sesuai makan nasi bersama dengan sayur cekur manis tadi..
ni kira masakan orang terengganulah ni..
time duit semakin mengecil bolehlah cuba..

bahan-bahan:
1 bijibawang besar
beberapa helai cili kering yang dikisar
minyak
garam
gula
air asam jawa
petai
ikan kering yang telah siap digoreng..

cara membuatnya:

panaskan minyak
tumiskan cili bersama bawang sehingga masak
masukkan air asam jawa
masukkan garam dan gula secukup rasa..
masukkan petai
masukkan ikan kering yang telah siap digoreng
tunggu seketikakemudian hidangkan..

 Sotong Rebus

Bahan-bahan:
sotong
serai dipukul dengan alu lesung.hahaha
bawang putih/bawang merah
halia
garam

Cara Membuatnya
Masukkan kesemua bahan tadi bersama air 
rebuskan sehingga sotong masak..
senang kan...
Kepala Sotong Masak Merah

Bahan-Bahan
Bawang merah
Bawang putih
garam 
gula
asam jawa
minyak untuk menumis
kepala sotong
daun limau purut
tomato
halia dipukul
serai dipukul
cili boh atau cili kering
kicap sedikit
kalau suka ajinomoto tu letaklah jugak

Cara Membuatnya

Tumiskan cili bersama bawang putih dan bawang besar atau bawang merah yang telah dikisar
Bila cili dah betul2 masak masukkan air asam jawa
masukkan kepala sotong,serai  dan semua bahan yang dinyatakan di atas.
Tomato tu letak last sekali lah ya..
kalaau ada nenaspun bolehlah jugak letak.lepas tu hiriskan lada besar masukkan seketika atas kuali lepas tu angkat.

 Telur dadar
basuhkan telur
masukkan garam dan ajinomoto
pukul telur hingga kembang 
panaskan minyak
goreng dalam api yang sederhana

Paling senanglah kan.
Tapi satu petua yang dapat dari bapa mertua
nak telur dadar yang cantik pastikan letak minyak lebih sedikit dan tunggu hingga kuali tu keluar asap baru letakkan telur
Hasilnya memang puas hati
telur dadar kembang dan gebu..
Kerabu Sotong Nenas

Bahan-bahan
Sotong yang telah direbus
nenas
cili kecil dihiris halus
bawang merah dihiris halus
garam kasar
 gula
kacang tanah ditumbuk kasar
limau nipis ambil airnya
serai di hiris halus
tomato
kacang panjang
timun batang
daun kunyit dihiris halus

Cara Membuatnya
Kesemua bahan tadi digaulkan sekali..

inilah resepi ciptaan sendiri tak copy dari mana-mana..
paling senang dan mudah je nak buat..
-Anak Pantai-