(BERMASALAH PEMBELAJARAN)
Sekolah Menengah Kebangsaan Kampong Jawa
MURID BERKEPERLUAN KHAS
TARIKH
: 4/ 1 – 25/11/2016
PROGRAM
TRANSISI KE KERJAYA
PROGRAM PENDIDIKANKHAS
INTEGRASI
(BERMASALAH PEMBELAJARAN)
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN
KAMPONG JAWA, KLANG
1.0 PENGENALAN
Pendidikan
khas merupakan salah satu saluran penting untuk membantu golongan Murid Berkeperluan
Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran (MBKMP) menghadapi cabaran dalam
pembelajaran sehinggalah memasuki alam pekerjaan (Nasri, Hamzah & Udin,
2010). Untuk mencapai matlamat menyediakan Murid Berkeperluan Khas ke arah
kerjaya, mereka yang berada di Program Pendidikan khas Integrasi Bermasalah
Pembelajaran (PPKI) sekolah memerlukan program transisi secara berterusan untuk
menyediakan mereka ke arah berdikari. Program transisi perlu terdiri daripada gabungan
aktiviti seperti aktiviti pengenalan kepada keperluan murid secara individu,
pengenalpastian pilihan dan minat murid, kemahiran menerima dan melaksanakan
arahan, pengalaman komuniti dan perkembangan perkerjaan untuk membantu mereka
mencapai objektif tersebut (Williams-Diehm & Lynch, 2007).
Program
transisi sekolah ke kerjaya bagi murid BPKMP dibentuk berasaskan dengan latihan
vokasional di sekolah menengah teknik dan vokasional dan dirancang dengan lebih
spesifik kerana mengambil kira keupayaan dan kebolehan individu berkeperluan
khas (Hamdan, 2003). Terdapat lima perkara yang menjadi kunci kejayaan dan
amalan transisi ke arah kerjaya murid berkeperluan khas (MBK) iaitu sekolah,
kesediaan pengalaman kerja, perkembangan kedewasaan dan kepimpinan, penglibatan
ibu bapa dan aktiviti berkaitan (Blackmon, 2007). Kajian Tang(2004) menunjukkan
MBK boleh memperolehi kemahiranpra vokasional melalui program transisi.
2.0 RASIONAL
Kertas
kerja ini dikemukakan untuk mendapatkan pertimbangan dan kebenaran daripada
Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Kampong Jawa bagi menjalankan Program
Transisi Ke Kerjaya di Program Pendidikan Khas Integrasi Sekolah Menengah
Kebangsaan Kampong Jawa. Program transisi ke kerjaya mempunyai matlamat yang
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Khas,
iaitu melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya merancang dan
menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang
individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif
3.0 OBJEKTIF PROGRAM TRANSISI KE KERJAYA
Menyediakan
satu program sebagai usaha yang berterusan untuk
1. Memenuhi
syarat sebagai sebahagian daripada subjek Kemahiran Hidup bagi menyediakan MBK
dengan alam pekerjaan.
2. Memperkembangkan
bakat dan potensi murid berkeperluan khas dalam bidang kemahiran kerjaya.
3. Membekalkan
kemahiran asas vokasional terutamanya kepada murid pendidikan khas yang
berpotensi untuk bekerja.
4. Menyemai
nilai keyakinan dan semangat kendiri yang tinggi dalam diri murid berkeperluan
khas.
5. Membina
individu yang patuh dengan disiplin dan arahan ke arah mendapatkan pekerjaan.
4.0 KUMPULAN
SASARAN
25
orang MBK dari PPKI(BP) SMKKJ yang berumur 16 tahun ke 19 tahun.
5.0 CADANGAN
PENGISIAN PROGRAM TRANSISI MURID BERKEPERLUAN KHAS PPKI SMKKJ TAHUN 2016
Fasa
1: Mengkaji, menetapkan jenis/
aktiviti yang sesuai untuk dijalankan sebagai pengisian Program Transisi MBK
PPKI SMKKJ.
Cadangan
penghasilan dan penjualan bahan-bahan berikut di waktu rehat PPKI dan aliran
perdana pada setiap hari/ hari Selasa
dan Khamis.
a) Menjual
ais krim
b) Menjual
barang-barang keperluan murid
c) Menghasil
dan menjual makanan (bun, pizza)
d) Penghasilan
dan penjualan cendawan tiram kepada guru-guru dan
Fasa 2: Pendedahan kepada kemahiran-kemahiran
yang perlu untuk bekerja.
Fasa
3: On the Job training
Fasa
4: Penilaian dan penambah baikan
program
MINGGU
|
TAJUK
PEMBELAJARAN/
KEMAHIRAN
|
CATATAN
|
|
Minggu 1
4/1 -8/1
|
|||
Minggu 2
11/1 -15/1
|
·
Pengenalan kepada
projek keusahawanan PPKI
|
||
Minggu 3
18/1 -22/1
|
·
Kenalpasti kumpulan
sasaran
|
||
Minggu 4
25/1 -29/1
|
·
Kenalpasti maklumat
tentang barang yang sesuai dijual – membuat perbandingan
|
PROJEK JUALAN DIJALANKAN
|
|
Minggu 5
1/2 -5/2
|
·
Kenalpasti maklumat
tentang barang yang sesuai dijual – membuat perbandingan
|
||
Minggu 6
6/2
-12/2
|
CUTI TAHUN
BARU CINA
|
||
Minggu 7
15/2 -19/2
|
·
Kenalpasti sumber
bekalan - menyenaraikan
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 8
22/2 -26/2
|
·
Kenalpasti sumber
bekalan - membanding
|
||
Minggu 9
29/2 -4/3
|
·
Membuat rancangan
jualan - modal
|
||
Minggu 10
7/3 -11/3
|
·
Membuat rancangan
jualan - kualiti
|
||
12/3 -20/3
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
|
|||
Minggu 11
21/3 - 25/3
|
·
Membuat
rancangan jualan – cara menjual
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 12
28/3 – 1/4
|
·
Membuat
rancangan jualan – cara menjual
|
||
Minggu 13
4/4– 8/4
|
·
Cara menyediakan
barang jualan – pengasingan barang
|
||
Minggu 14
11/4– 15/4
|
·
Cara menyediakan
barang jualan – pecah pukal
|
||
Minggu 15
18/4– 22/4
|
MINGGU PENDIIDKAN KHAS
2016
|
||
Minggu 16
25/4- 29/4
|
·
Cara menyediakan
barang jualan – pembungkusan
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 17
2/5- 6/5
|
·
Kemahiran membaca
label pembalut
|
||
Minggu 18
9/5- 13/5
|
·
Kemahiran membaca
label pembalut
|
||
Minggu 19
16/5 – 20/5
|
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN PPKI 2016
16/5 –
24/5
|
||
Minggu 20
23/5- 27/5
|
·
Cara-cara
mempromosikan barang - pembungkusan
|
PROJEK JUALAN DIJALANKAN
|
|
28/5 -12/6
CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2016
|
|||
Minggu 20
23/5- 27/5
|
·
Cara-cara
mempromosikan barang - poster
|
PROJEK JUALAN
DIJALANKAN
|
|
Minggu 21
13/6- 17/6
|
·
Cara-cara
mempromosikan barang – jualan murah
|
||
Minggu 22
20/6- 24/6
|
·
Menguruskan jualan
– melayan pelanggan
|
||
Minggu 23
27/6- 1/7
|
·
Menguruskan jualan
– melayan pelanggan
|
||
Minggu 24
4/7- 8/7
|
CUTI HARI
RAYA AIDIL FITRI
|
||
Minggu
25
11/7-
15/7
|
·
Etika jualan
|
PROJEK
JUALAN DIJALANKAN
|
|
Minggu
26
18/7-
22/7
|
·
Etika jualan
|
||
Minggu
27
25/7-
29/7
|
·
Merekodkan barang jualan
|
||
Minggu
28
1/8-
5/8
|
·
Merekodkan barang jualan
|
||
Minggu
29
8/8-
12/8
|
·
Merekodkan pendapatan dan perbelanjaan
|
||
Minggu
30
15/8-
19/8
|
·
Merekodkan pendapatan dan perbelanjaan
|
||
Minggu
31
22/8-
26/8
|
·
Mengira untung atau rugi
|
||
Minggu
32
29/8-
2/9
|
·
Mengira untung atau rugi
|
PROJEK
JUALAN DIJALANKAN
|
|
Minggu
33
5/9-
9/9
|
·
Mengira untung atau rugi
|
||
10/9- 18/9 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
|
|||
Minggu 34
19/9- 23/9
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
PROJEK JUALAN DIJALANKAN
|
|
Minggu 35
26/9- 30/9
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
||
Minggu 36
3/10 – 7/10
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
||
Minggu 37
10/10-14/10
|
·
Menyediakan akaun ringkas
|
||
Minggu 38
17/10- 21/10
|
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN PPKI
|
||
Minggu 39
24/10- 28/10
|
|||
28/10 -1/11 CUTI HARI DEEPAVALI
|
|||
Minggu 40
31/10- 4/11
|
·
Penilaian
|
PROJEK JUALAN DIJALANKAN
|
|
Minggu 41
7/11- 11/11
|
·
Penilaian
|
||
Minggu
42
14/11-
18/11
|
·
Rancangan tahun hadapan
|
||
Minggu
43
21/11-
25/11
|
·
Rancangan tahun hadapan
|
||
26/11/2016-1/1/2017
CUTI AKHIR TAHUN 2016
|
6.0 STRATEGI
PELAKSANAAN
5.1 Pembentangan Kertas Kerja
5.2 Pembentukan Jawatan kuasa kerja
5.3 Permohonan Kebenaran Pengetua
5.4 Pengagihan tugas
5.5 Tindakan
5.6 Pelaksanaan
5.7 Penilaian dan penambah baikan program
7.0 IMPLIKASI KEWANGAN
BIL
|
PERKARA
|
KUANTITI
|
AMAUN
|
Pendapatan
|
|||
1
|
Loan daripada guru-guru pendidikan khas
|
RM 1000
|
|
2
|
Sumbangan
|
RM 300
|
|
Jumlah Pendapatan
|
RM 1300.00
|
||
Perbelanjaan
|
|||
1
|
Modal untuk membeli barang jualan:
|
||
a. Ais krim
|
RM 26 x 15 =
|
RM
390.00
|
|
b. Makanan
|
RM 150.00
|
||
c. Bahan mentah
|
RM 210.00
|
||
d. Bungkah Cendawan Tiram
|
RM 500.00
|
||
e. Keperluan lain
|
RM 50.00
|
||
Jumlah Perbelanjaan
|
RM 1300.00
|
8.0 JAWATANKUASA
PELAKSANA
Penaung : Tuan Haji Mohammed Nashan B Singgan
(Pengetua)
Penasihat : Puan Normala binti Misman ( Penolong
Kanan Pendidikan
Khas)
Pengerusi :
Setiausaha :
Bendehari :
AJK :
9.0 PENUTUP
Program
Transisi ke Kerjaya Murid Pendidikan Khas ini amat diperlukan untuk memberi
pendedahan dan pengetahuan kepada murid PPKI mencungkil dan mengasah minat
mereka dalam bidang kerjaya. Dengan latihan kemahiran pekerjaan yang
disediakan, kami berharap murid-murid PPKI akan meningkatkan pengetahuan demi
kemajuan kerjaya mereka dan akan memperoleh kerjaya apabila tamat persekolahan
nanti.
Disediakan
oleh,
_________________
Pn Norzita Mohamed
Guru
Program Pendidikan Khas
Integrasi
Sekolah Menengah
Kebangsaan Kampung Jawa
Disokong / Tidak
Disokong oleh,
_______________________________
Puan Normala binti
Misman
Penolong Kanan
Pendidikan Khas
Program Pendidikan Khas
Integrasi
Sekolah Menengah
Kebangsaan Kampung Jawa
Dilulus / Tidak Lulus
oleh,
_______________________________
Tuan Haji Mohammed
Nashan B Singgan
Pengetua
Sekolah Menengah
Kebangsaan Kampung Jawa.