Jalinan Persahabatan Kita

Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ahad, 18 Julai 2010

Bukan Kuminta

Telah seminggu tekakku sakit..Batuk tak henti..Bercakap je mulalah aku batuk..Tapi yang buat aku terkilan batukku ini menganggu pendengaran orang..Bila orang telefon aku ,dengarlah aku batuk.Sampai ada setengah tu siap sebut lagi bising dan menganggu pendengaran telinga je..Serba salah jadinya aku.Tak nak jawab nanti kata aku sengaja lah,sombonglah.Bila jawab kata aku lak yang tak boleh cakap..Dah tau aku batuk memanglah sedikit terganggu.Dah tau aku batuk kenapalah telefon kan..Last-last aku jugak yang terasa..Sabor jelah..

Nasi minyak Sarapan Pagi

Hajat hati tadi lepas buat gulai ayam,nak buat roti jala untuk anak-anak.Buka Almari rupanya tepung gandum takde.Terpaksalah tukar menu.Nasi minyak,gulai ayam,acar kobis dan telur separuh masak.Minuman pagi pulak teh kurang manis..
Gulai Ayam dan Nasi Minyakku
Acar Kobis dan Telur Separuh Masak..Nak buat acar timun,rupanya timunku dah habis..
Air Teh dan Lauk sarapan pagi minggu aku dan keluarga hari ini...

Dapur Berasap Kembali...

Sebenarnya lama jugak aku tak masak kat rumah .Bukannya malas tapi halangan masa yang menyebabkan aku tak sempat nak masak betul-betul kat suami dan anak-anak..Terkadang tu makan telur separuh masak je dengan kicap dan nugget.Suami aku pulak dan Alif anak ku yang kedua dah selalu sebut lama dah aku tak buat roti jala untuk mereka..Hari ini aku akan cuba tunaikan..Yelah aku kena praktikkan balik kemahiran yang sedia ada maklum bulan Ramadan akan menjengah lagi...
Sebenarnya inilah pertama kali aku buat gulai lemak kaki ayam,Biasanya gulai lemak kunyit kuah( orang Terengganu sebut) ikan je..Tapi yang syoknya anak aku cakap sedap...Biasanya kaki ayam tu aku goreng ,atau buat kari dan sesekali goreng tumis merah..Lain kali boleh le buat lagi. 
Semalam pulak aku buat Sup Tulang dengan Kerabu Jantung Pisang,Bila aku buat kerabu ni pasti aku ingat dekat mak..Makanan kegemaran dia.Buatlah apa sahaja kerabu pasti dia suka..Teringat waktu aku remaja dan masa duduk kat rumah dulu..Aku selalu buat kerabu untuk mak.Pelbagai kerabu aku buat seperti kerabu ikan bilis,kerabu sotong,kerabu perut,kerabu manga,kacang botol dan macam-macamlah..Mak selalunya tak sabar-sabar akan meratah kerabu..Hai terasa sedihlah pulak bila teringat suatu ketika dulu..Kini aku tak dapat buat kerabu untuk mak setiap hari...


Kerabu peria nie pertama kali aku buat..Itupun bila suami aku berkeinginan nak makan setelah dia makan kerabu peria kat ofisnya.Nasib baik aku dah tau asas-asas nak buat kerabu..Tapi dalam fikiran tu berbelah bahagi kerabu peria yang macam mana suami aku maksudkan..Aku cuba buat kerabu ini dulu..Kalau dia kata bukan terpaksalah aku buat lagi cara lain pulak..Alhamdulillah rupanya kerabu yang aku buat inilah yang dia nak makan..Berselera benar dia makan hari tu sampai habis kerabu tu diratahnya...

Kursus ICT dalam P&P

Hari tu kursus perkembangan staf lagi..tiap-tiap minggu ada kursus kat sekolah,Minggu sebelum ni Kursus Pengurusan Stress..Rupanya ramai cikgu yang stress ,sampai terkejut penceramah hari tu..Minggu ni lak kursus ICT dalam P&P..Dalam berkursus tu sempat lagi kita orang ambil gambar..Tapi bestnya minggu ni kursus tak stress sebab tu semua muka senyum je sampai ke telinga..
Tersenyum dan penuh bersemangat Cikgu Ana,Cikgu Zaimash dan Cikgu Nurul...
Kat atas tu atas guru-guru lelaki yang ada kat kelas Pendidikan Khas.Cikgu Badrul ,Ustaz Badrul dan Cikgu Hassan.