Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Selasa, 28 Mei 2013

Giler masak hari nie...


 masakan pertama ari ni...kerabu kacang botol udang barin..aku buat ni reka sendiri tau...no copy-copy paste aaa..aku buat dari hati...aku buat kerabu ni untuk membangkitkan selera mak yang pening dan kurang sihat..aku tahu kegemaran mak adalah sebarang jenis kerabu..so...for u mak saya masakan untuk mak..bila siap terus bawa masuk bilik dan bagi mak rasa..mak kata sedap...
itu dah cukup membahgiakan saya mak...

 Hari ini buat juga ikan masak kicap ..ala-ala aku punya staillah,..biasanya masakan  ni anak kita yang sulung Alya yang suka...
 masakan seterusnya gulai ikan kering terung bersama petai...hah..kau orang nak rasa k...kalau nak rasa pergilah masak sendiri hahahaha...lawak-lawak..
 ini pulak daging panggang dan kukus...
biasanya orang kukus baru panggang kan
yang aku buat pulak terbalik..
lantak..aku punya selera...
jangan nak komplen-komplen ekk.
 ni pulak tempe goreng kunyit serikin..sebab aku beli tempe ni dari serikin...goreng biasa je hari ni sebab bila siap goreng terus makan ala-ala makan kacang gitu....
terliur tak...alah pastilah ko orang tak terliur nya...
yang penting ada aku kisah.......

 ini pulak paling senang nak masak dan paling anak-anak suka..cara dia cuci panaskan air dan rebuslah telur tu hingga masak...senang kan....
kelas kau..
 in i pulak ikan rebus panggang..nampak semacam je kan..tapi jangan tengok luaran tau..kena rasa dulu baru tau camana.ibarat jangan pandang rupa untuk buat kita jatuh 
cinta tapi pandang dan lihatlah hati budi dan tingkahlakunya sekali..
kih-kih....

Ini pulak shushi terengganu,...aku saje je letak nama tu...rasa benda ni ala-ala solok ladalah.sebab bahan dia hampir sama je..ni juga salah satu yang mak aku suka makan..
hahhh..inilah kalu masuk dapur ...apatah sekarang ni tengok pulak master cheff kat tv sekarang ni..
berkobar-kobarlah semangat nak cipta resepi sendiri...
apapun masak mestilah lahir dari hati yang ikhlas..baru rasanya  sedap seikhlas  hati kita..
apapun masakan aku hari ni semua ada masam manis,pahit masin..ibarat kehidupan kitalah..
Alhamdulillah nikmat yang Allah bagi setiasa bertambah..
-Anak Pantai-
Gambar: .:: ♥|LIKE|SHARE|COMMENT|♥ ::. ツ The News Shoot ツ 

C h O c O l a T e L o V a T i C ♥♥ 


Rojak Terengganu,agar-agar santan masakan mak

Sejak dua bulan mak bersama...bertuah sangat rasa kerana dapat makan masakan dari air tangan mak.
Boleh dikatakan saban hari mak masak apasahaja yang kami minta...sebut je di mulut,pastikan mak akan cuba usahakan..
Semalam mak buat rojak dan agar-agar santan buat kami..
Rojak semestinya kegemaran diri ini kerana masa mak berniaga dulu,inilah salah satu jualan mak dulu .Buat rojak ni senang je...
bahan-bahan
(Kuah)
Air Asam jawa
cuka
kicap
cili boh 
belacan
gula
sedikit garam
ikan kering
ikan rebus
air
Semua bahan tadi dimasakkan sekali termasuk ikan kering dan ikan rebus yang telah ditumbuk tu ...masak dia mudah tapi sedapp!!
kuah ni kita makan dengan betik kekuningan tu,timun batang,nenas dan ubi sekuang..tambah pulak kalau ada kerepok keping terengganu..fuyoi...sedap menjilat jari..



Ni pulak agar-agar santan buat cucu-cucu mak...
Masakan mak yang terbaikbagi kami...
Dalam hati menghitung hari....mak akan balik kampung tinggalkan kami..
Kalau boleh biarlah waktu lambat beredar supaya mak masih lama dengan kami...
Nikmat yang tak terhingga bila mak ada di sisi...

Mandi Manda di Pasir Pandak 2




























































Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998