Terima Kasih Atas Kunjungan

Sabtu, 25 Disember 2010

Rancangan Pengajaran Harian Perdagangan PPKI


SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan
1.Keperluan dan kehendak manuasia
a.Maksud keperluan
b.Maksud kehendak
c.Hieraki keperluan Maslow. 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud
a. keperluan
b. Kehendak
2.Membezakan keperluan dan kehendak

Aras 2
1.Menjelaskan keutamaan keperluan berbanding kehendak

Aras 1 melakar hierarki keperluan Maslow.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Menyedari semua orang ada kehendak dan keperluannya.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.    Para murid menyenaraikan contoh keperluan dan kehendak.
2.    Penerangan boleh menggunakan model Hierarki Keperluan Maslow.
3.    Menyenaraikan contoh pengeluaran bersifat barang dan perkhidmatan.
4.    Latihan

Refleksi





                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan(Pengeluaran)
a.Maksud pengeluaran
b.Jenis-jenis pengeluaran
c.Cabang-cabang pengeluaran 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud pengeluaran
2.Mengenal pasti cabang-cabang pengeluaran.

 Aras 2
1.Mentafsir bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menyenarai
Nilai
Menyedari bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran.
BBM

3.    Carta
4.    Lembaran kerja






Aktiviti
1. Menyenaraikan aktiviti perniagaan berkait dengan cabang-cabang pengeluaran.
2.Mengkaji beberapa kegiatan pengeluaran.
3.Aktiviti di dalam kumpulan
4. Latihan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran)
a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan
b.Usahawan dan peniaga
c. Peranan usahawan 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud factor-faktor pengeluaran.

 Aras 2
1.Menjelaskan peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Kajian kes: Profil usahawan tempatan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran)
a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan
b.Usahawan dan peniaga
c. Peranan usahawan 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud factor-faktor pengeluaran.

 Aras 2
1.Menjelaskan peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Kajian kes: Profil usahawan tempatan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Pengkhususan )
a.Maksud pengkhususan
b.Usahawan dan peniaga
c.Kesan pengkhususan dalam pengeluaran.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud pengkhususan.
2.Mengenalpasti bentuk-bentuk pengkhususan

 Aras 2
1.Menjelaskan kesan pengkhususan dalam pengeluaran.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Kajian kes:Pilih situasi sebenar yang melibatkan pengkhususan kerja dan perniagaan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Sistem Barter)
a.Maksud sistem barter
b.Kelemahan sistem barter
 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud sistem barter.
 Aras 2
1. Menghuraikan kelemahan sistem barter.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Simulasi system barter.

Refleksi











                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Unsur Perdagangan.(Perdagangan)
a.Maksud perdagangan
b.Maksud perniagaan
c.Bantuan perniagaan
 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perdagangan dan perniagaan.
2. Menerangkan jenis bantuan perniagaan.
3.Mengelaskan fungsi-fungsi bantuan perniagaan.
 Aras 2
1.Menghuraikan kepentingan bantuan perniagaan kepada perniagaan.

Aras 3
1.Membina carta aliran unsur-unsur perdagangan.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Kejayaan sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menyediakan carta aliran unsur-unsur perdagangan.
2.       Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3.       Latihan.


Refleksi







                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Unsur Perdagangan (Kaitan pengeluaran perdagangan dan perniagaan.) 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan dengan contoh hubungkait pengeluaran,perdagangan dan perniagaan.

Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Kejayaan sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menyediakan carta aliran unsur-unsur perdagangan.
2.       Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3.       Latihan.


Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan dalam negeri dan maksud perniaagaan dalam negeri)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perniagaan dalam negeri .
Kemahiran Berfikir
Melengkapkan carta aliran saluran agihan.
Nilai
Bersungguh-sungguh.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menerangkan maksud perniagaan dalam negeri.
2.       Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3.       Latihan.


Refleksi














                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Saluran Agihan-Jenis-jenis saluran agihan.)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan bentuk-bentuk saluran agihan.
Aras 2
1.Memilih saluran agihan yang sesuai dalam memasarkan barangan.
Kemahiran Berfikir
Kajian tentang pengendalian sebuah kedai runcit.
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menerangkan maksud saluran agihan.
2.       Menerangkan jenis-jenis saluran agihan.
3.       Membuat nota

Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan runcit)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti fungsi peruncit.

Kemahiran Berfikir
Kajian tentang pengendalian sebuah kedai runcit.
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menerangkan fungsi peruncit
2.       Menerangkan jenis-jenis perniagaan runcit.
3.       Membuat nota

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Bentuk-bentuk lain peruncitan )



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan.
Kemahiran Berfikir
Mentafsir
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Melayari internet untuk mendapatkan laman web syarikat perniagaan yang terlibat dalam E-dagang.
2.       Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan.
3.       Membuat nota

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan Borong)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti fungsi pemborong.
Kemahiran Berfikir
Mentafsir dan mengenalpasti
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Kajian untuk mengenalpasti barang-barang yang diperniagakan melalui pemborong.
2.       Membuat nota.
3.       Menyediakan carta aliran barang daripada pengeluar kepada pengguna.

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong)
-Pemborong berfungsi penuh.
-pemborong berfungsi terhad
-Ejen dan broker.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.
2.Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan  dan mengenalpasti
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menjana idea bagaimana pemborong mengawal aliran barang dalam sesuatu kawasan.
2.       Membuat nota.
3.       Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong)
-Pemborong berfungsi penuh.
-pemborong berfungsi terhad
-Ejen dan broker.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan melalui contoh jenis-jenis pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad.
2.Menghuraikan cirri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Bersemangat
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menghuraikan aktiviti ejen dan broker.
2.       Membuat nota.
3.       Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Pengambilan fungsi pemborong)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti jenis-jenis perniagaan yang boleh mengambil alih fungsi pemborong.
2.Mengkritik peranan pemborong.


Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Bersemangat
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menyenaraikan jenis barang yang pengguna dan peruncit mendapat terus daripada pengeluar.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyenaraikan jenis-jenis dokumen .
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Pentingnya menggunakan dokumen.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Mengisi dan melengkapkan dokumen-dokumen perniagaan dalam negeri.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.
-Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Jujur
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Melakar dokumen perniagaan dalam negeri.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.
-Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Jujur
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menghasilkan folio dokumen perniagaan.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan tunai).



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan tunai.
2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai.
Aras 2
1.Menjelaskan contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan.
Kemahiran Berfikir
Simulasi
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Simulasi urusan jual beli bersesuaian dengan produk.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan tunai).



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan tunai.
2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai.
Aras 2
1.Menjelaskan contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan.
Kemahiran Berfikir
Simulasi
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Buku skrap tentang produk dan kaedah jualan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Kredit)
-Maksud jualan kredit
-Jenis-jenis jualan kredit



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan kredit.
Aras 2
1.Mengira faedah sewa beli,harga tokokan,margin harga dan amaun bayaran ansuran.
2.Menjelaskan dengan contoh kaedah jualan kredit yang diamalkan.
3.Menghuraikan perbezaan kaedah sewa beli bayaran tertunda.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Buku skrap tentang produk dan kaedah jualan
2.       Merancang jualan
3.       Simulasi melayan pelanggan.

Refleksi










RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Kelebihan dan kekurangan jualan kredit)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.    Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan jualan kredit.
2.    Menghuraikan perbezaan kaedah jualan kredit.
3.    Membuat keputusan yang rasional semasa memilih kaedah jualan prabayar.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menyenaraikan kelebihan dan kekurangan jualan kredit.
2.       Menghuraikan perbezaan kaedah jualan kredit.
3.       Membuat nota.
4.       Latihan

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Prabayar)
-Maksud jualan prabayar
-Kelebihan dan kekurangan jualan prabayar.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan prabayar.
2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan prabayar.
3.Menjelaskan contoh kaedah jualan prabayar
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet






Aktiviti
1.       Menyatakan maksud jualan prabayar
2.       Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan prabayar.
3.       Penerangan kaedah jualan prabayar.
4.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Konsainan)
-Maksud jualan konsainan
-Kelebihan dan kekurangan jualan konsainan.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan konsainan.
2.Menjelaskan dengan contoh kaedah jualan konsainan.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet






Aktiviti
1.       Menyatakan maksud jualan konsainan.
2.       Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan dengan jenis jualan lain.
3.       Simulasi urusan jual beli bersesuaian dengan produk.
4.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Maksud perniagaan antarabangsa.
-Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud perniagaan antarabangsa.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Bertanggungjawab
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Menyatakan maksud perniagaan antarabangsa.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Maksud perniagaan antarabangsa.
-Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menghuraikan perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru membuat perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan Negara.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menghuraikan kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan negara.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru menjelaskan kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan Negara.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Perniagaan import,eksport dan entreport



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi














RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Prosedur import dan eksport



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi









































1 ulasan:

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!