Terima Kasih Atas Kunjungan

Sabtu, 25 Disember 2010

Rancangan Pengajaran Harian Sejarah Ting 3 PPKI (1)


                                                     SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Memperkenalkan dan mengukuhkan prinsip dan konsep sejarah tempatan.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja







Aktiviti
1.    Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.    Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid.
3.       Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat.
4.       Membuat nota.

Refleksi













                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Memperkenalkan dan mengukuhkan prinsip dan konsep sejarah tempatan.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid.
3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat.
4.Membuat nota.

Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sejarah Kawasan Persekitaran tempat/tinggal 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berbangga dengan pentadbiran kesultanan Melayu Melaka yang tersusun dan teratur.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbandingan tempat kediaman/tempat tinggal murid.
3.Pemilihan aspek kajian adalah bergantung kepada keupayaan ,murid bahan dan sumber yang boleh didapati setempat.
4.Membuat nota.

Refleksi






 



                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh
  Jan 2011
Masa

Tajuk
Pendudukan Jepun Di Negara Kita.
a-Kebangkitan Jepun
b-Sebab perluasan kuasa Jepun
c-Kemaraan tentera Jepun menguasai Tanah Melayu. 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita.
2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun.
3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Rela berkorban nyawa demi mempertahankan tanah air.
Berhati-hati terhadap propaganda dari luar.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.
2.Guru bersama-sama dengan murid membincangkan factor kedatangan Jepun ke negara kita.
3.Merumuskan faktor kejayaan Jepun.
4.Latihan

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh
  Jan 2011
Masa

Tajuk
Pendudukan Jepun Di Negara Kita.
d-Dasar pemerintahan Jepun di Tanah Melayu
e- Reaksi Penduduk.





Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan faktor kedatangan Jepun ke Negara kita.
2.Merumuskan faktor kejayaan Jepun.
3.Menjelaskan dasar pemerintahan Jepun.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Bangsa kita berkebolehan jika diberi peluang .
Satu negara,satu bangsa ,satu cita-cita.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.
2.Guru bersama-sama dengan menghuraikan kesan pemerintahan tentera Jepun.
3.Menyenaraikan iktibar daripada pendudukan Jepun.
4.Latihan

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Pendudukan Jepun di Negara Kita. 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menjawab soalan yang dikemukakan oleh guru secara lisan dan bertulis (Objektif /bertulis) dengan betul.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berusaha bersungguh-sungguh.
BBM

1.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Latihan Objektif berkaitan dengan pendudukan Jepun di Negara kita.
2.Latihan berstruktur.
3.Perbincangan jawapan bersama murid-murid

Refleksi














                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan keadaan di Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun.
2.Menjelaskan tujuan penubuhan Malayan Union.
3. Menyenaraikan cirri-ciri utama perlembagaan Malayan Union.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berwaspada dalam setiap tindakan.
Kepimpinan berkesan.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membimbing murid melihat dan meneliti carta.l
2.Guru bersama-sama dengan murid membuat perbincangan keadaan Tanah Melayu selepas pengunduran tentera Jepun.
3.Guru menjelaskan juga tujuan Malayan Union.
4.Membuat nota.
5.Latihan

Refleksi











                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Sejarah
Kelas
PPKI 8
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
-Reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union.
-Tujuan penubuhan UMNO.
-Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
1.Menyatakan reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union.
2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO.
3.Menjelaskan sebab penubuhan Persekutuan Tanah Melayu.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Menghargai jasa dan perjuangan pemimpin negara.
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja







Aktiviti
1.Guru membincangkan bersama murid cara penentangan terhadap Malayan Union.
2.Menjelaskan tujuan penubuhan UMNO.
3.Nota ringkas
4.Latihan

Refleksi





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!