Terima Kasih Atas Kunjungan

Sabtu, 25 Disember 2010

Rancangan Pengajaran Harian Perdagangan PPKI


SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan
1.Keperluan dan kehendak manuasia
a.Maksud keperluan
b.Maksud kehendak
c.Hieraki keperluan Maslow. 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud
a. keperluan
b. Kehendak
2.Membezakan keperluan dan kehendak

Aras 2
1.Menjelaskan keutamaan keperluan berbanding kehendak

Aras 1 melakar hierarki keperluan Maslow.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Menyedari semua orang ada kehendak dan keperluannya.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.    Para murid menyenaraikan contoh keperluan dan kehendak.
2.    Penerangan boleh menggunakan model Hierarki Keperluan Maslow.
3.    Menyenaraikan contoh pengeluaran bersifat barang dan perkhidmatan.
4.    Latihan

Refleksi





                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan(Pengeluaran)
a.Maksud pengeluaran
b.Jenis-jenis pengeluaran
c.Cabang-cabang pengeluaran 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud pengeluaran
2.Mengenal pasti cabang-cabang pengeluaran.

 Aras 2
1.Mentafsir bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menyenarai
Nilai
Menyedari bagaimana keperluan dan kehendak mewujudkan pengeluaran.
BBM

3.    Carta
4.    Lembaran kerja






Aktiviti
1. Menyenaraikan aktiviti perniagaan berkait dengan cabang-cabang pengeluaran.
2.Mengkaji beberapa kegiatan pengeluaran.
3.Aktiviti di dalam kumpulan
4. Latihan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran)
a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan
b.Usahawan dan peniaga
c. Peranan usahawan 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud factor-faktor pengeluaran.

 Aras 2
1.Menjelaskan peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Kajian kes: Profil usahawan tempatan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Faktor-faktor Pengeluaran)
a.Tanah ,buruh,modal dan usahawan
b.Usahawan dan peniaga
c. Peranan usahawan 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud factor-faktor pengeluaran.

 Aras 2
1.Menjelaskan peranan dan sumbangan usahawan kepada masyarakat dan negara.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Kajian kes: Profil usahawan tempatan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Pengkhususan )
a.Maksud pengkhususan
b.Usahawan dan peniaga
c.Kesan pengkhususan dalam pengeluaran.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud pengkhususan.
2.Mengenalpasti bentuk-bentuk pengkhususan

 Aras 2
1.Menjelaskan kesan pengkhususan dalam pengeluaran.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Kajian kes:Pilih situasi sebenar yang melibatkan pengkhususan kerja dan perniagaan.

Refleksi










                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Asas Kepada Perdagangan( Sistem Barter)
a.Maksud sistem barter
b.Kelemahan sistem barter
 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud sistem barter.
 Aras 2
1. Menghuraikan kelemahan sistem barter.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Sesuatu kejayaan akan diperolehi sekiranya bercita-cita dan bersungguh-sungguh dengan apa yang dilakukan.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti


Simulasi system barter.

Refleksi











                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Unsur Perdagangan.(Perdagangan)
a.Maksud perdagangan
b.Maksud perniagaan
c.Bantuan perniagaan
 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perdagangan dan perniagaan.
2. Menerangkan jenis bantuan perniagaan.
3.Mengelaskan fungsi-fungsi bantuan perniagaan.
 Aras 2
1.Menghuraikan kepentingan bantuan perniagaan kepada perniagaan.

Aras 3
1.Membina carta aliran unsur-unsur perdagangan.
Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Kejayaan sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menyediakan carta aliran unsur-unsur perdagangan.
2.       Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3.       Latihan.


Refleksi







                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Unsur Perdagangan (Kaitan pengeluaran perdagangan dan perniagaan.) 



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan dengan contoh hubungkait pengeluaran,perdagangan dan perniagaan.

Kemahiran Berfikir
Mengkaji dan menyenaraikan
Nilai
Kejayaan sesuatu bidang bergantung kepada bantuan-bantuan tertentu.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menyediakan carta aliran unsur-unsur perdagangan.
2.       Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3.       Latihan.


Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan dalam negeri dan maksud perniaagaan dalam negeri)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perniagaan dalam negeri .
Kemahiran Berfikir
Melengkapkan carta aliran saluran agihan.
Nilai
Bersungguh-sungguh.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menerangkan maksud perniagaan dalam negeri.
2.       Membuat penerangan ringkas berpandukan carta dan buku teks.
3.       Latihan.


Refleksi














                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Saluran Agihan-Jenis-jenis saluran agihan.)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan bentuk-bentuk saluran agihan.
Aras 2
1.Memilih saluran agihan yang sesuai dalam memasarkan barangan.
Kemahiran Berfikir
Kajian tentang pengendalian sebuah kedai runcit.
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menerangkan maksud saluran agihan.
2.       Menerangkan jenis-jenis saluran agihan.
3.       Membuat nota

Refleksi












                                                   SMK DEMAK BARU
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan runcit)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti fungsi peruncit.

Kemahiran Berfikir
Kajian tentang pengendalian sebuah kedai runcit.
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja






Aktiviti
1.       Menerangkan fungsi peruncit
2.       Menerangkan jenis-jenis perniagaan runcit.
3.       Membuat nota

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Bentuk-bentuk lain peruncitan )



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan.
Kemahiran Berfikir
Mentafsir
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Melayari internet untuk mendapatkan laman web syarikat perniagaan yang terlibat dalam E-dagang.
2.       Mengenalpasti bentuk-bentuk lain peruncitan.
3.       Membuat nota

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Perniagaan Borong)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti fungsi pemborong.
Kemahiran Berfikir
Mentafsir dan mengenalpasti
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Kajian untuk mengenalpasti barang-barang yang diperniagakan melalui pemborong.
2.       Membuat nota.
3.       Menyediakan carta aliran barang daripada pengeluar kepada pengguna.

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong)
-Pemborong berfungsi penuh.
-pemborong berfungsi terhad
-Ejen dan broker.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan jenis-jenis perniagaan borong.
2.Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan  dan mengenalpasti
Nilai
Prihatin
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menjana idea bagaimana pemborong mengawal aliran barang dalam sesuatu kawasan.
2.       Membuat nota.
3.       Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jenis-jenis perniagaan borong)
-Pemborong berfungsi penuh.
-pemborong berfungsi terhad
-Ejen dan broker.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menjelaskan melalui contoh jenis-jenis pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad.
2.Menghuraikan cirri-ciri pemborong berfungsi penuh dan berfungsi terhad.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Bersemangat
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menghuraikan aktiviti ejen dan broker.
2.       Membuat nota.
3.       Membandingkan perniagaan runcit dengan perniagaan borong.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Pengambilan fungsi pemborong)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti jenis-jenis perniagaan yang boleh mengambil alih fungsi pemborong.
2.Mengkritik peranan pemborong.


Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Bersemangat
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menyenaraikan jenis barang yang pengguna dan peruncit mendapat terus daripada pengeluar.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyenaraikan jenis-jenis dokumen .
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Pentingnya menggunakan dokumen.
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Mengisi dan melengkapkan dokumen-dokumen perniagaan dalam negeri.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi















RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.
-Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Jujur
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Melakar dokumen perniagaan dalam negeri.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Dokumen perniagaan dalam negeri.
-Dokumen yang terlibat sebelum,semasa dan selepas urusniaga.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Mengenalpasti penggunaan dokumen perniagaan dalam negeri.
Kemahiran Berfikir
Menjelaskan dan menghuraikan.
Nilai
Jujur
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menghasilkan folio dokumen perniagaan.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan tunai).



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan tunai.
2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai.
Aras 2
1.Menjelaskan contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan.
Kemahiran Berfikir
Simulasi
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Simulasi urusan jual beli bersesuaian dengan produk.
2.       Membuat nota.
3.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Kaedah jualan-jualan tunai/kekurangan jualan tunai).



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan tunai.
2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan tunai.
Aras 2
1.Menjelaskan contoh kaedah jualan tunai yang diamalkan.
Kemahiran Berfikir
Simulasi
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Buku skrap tentang produk dan kaedah jualan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Kredit)
-Maksud jualan kredit
-Jenis-jenis jualan kredit



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan kredit.
Aras 2
1.Mengira faedah sewa beli,harga tokokan,margin harga dan amaun bayaran ansuran.
2.Menjelaskan dengan contoh kaedah jualan kredit yang diamalkan.
3.Menghuraikan perbezaan kaedah sewa beli bayaran tertunda.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Buku skrap tentang produk dan kaedah jualan
2.       Merancang jualan
3.       Simulasi melayan pelanggan.

Refleksi










RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Kelebihan dan kekurangan jualan kredit)



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.    Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan jualan kredit.
2.    Menghuraikan perbezaan kaedah jualan kredit.
3.    Membuat keputusan yang rasional semasa memilih kaedah jualan prabayar.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.    Carta
2.    Lembaran kerja
3.    Internet






Aktiviti
1.       Menyenaraikan kelebihan dan kekurangan jualan kredit.
2.       Menghuraikan perbezaan kaedah jualan kredit.
3.       Membuat nota.
4.       Latihan

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Prabayar)
-Maksud jualan prabayar
-Kelebihan dan kekurangan jualan prabayar.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan prabayar.
2.Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan prabayar.
3.Menjelaskan contoh kaedah jualan prabayar
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet






Aktiviti
1.       Menyatakan maksud jualan prabayar
2.       Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan prabayar.
3.       Penerangan kaedah jualan prabayar.
4.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Dalam Negeri (Jualan Konsainan)
-Maksud jualan konsainan
-Kelebihan dan kekurangan jualan konsainan.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud jualan konsainan.
2.Menjelaskan dengan contoh kaedah jualan konsainan.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Sabar
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet






Aktiviti
1.       Menyatakan maksud jualan konsainan.
2.       Menyenaraikan kelebihan dan kelemahan kaedah jualan dengan jenis jualan lain.
3.       Simulasi urusan jual beli bersesuaian dengan produk.
4.       Membuat latihan.

Refleksi












RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Maksud perniagaan antarabangsa.
-Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menyatakan maksud perniagaan antarabangsa.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Bertanggungjawab
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Menyatakan maksud perniagaan antarabangsa.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Maksud perniagaan antarabangsa.
-Sebab-sebab wujud perniagaan antarabangsa.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menghuraikan perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru membuat perbandingan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan Negara.



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menghuraikan kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan negara.

Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru menjelaskan kepentingan perniagaan antarabangsa kepada pengguna,pengeluar dan Negara.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi













RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Perniagaan import,eksport dan entreport



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi














RANCANGAN MENGAJAR HARIAN 2011
Mata Pelajaran
Perdagangan
Kelas
PPKI 7
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Perniagaan Antarabangsa
-Prosedur import dan eksport



Hasil Pembelajaran
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
Aras 1
1.Menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
Kemahiran Berfikir
Menghurai dan menjelaskan.
Nilai
Prihatin
BBM

1.Carta
2.Lembaran kerja
3.Internet





Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud perniagaan import,eksport dan entreport.
2.       Membuat nota
3.       Membuat latihan.
4.       Aktiviti dalam kumpulan

Refleksi









































Jumaat, 24 Disember 2010

Aimy Demam Aku Diuji...

free3-1.gifAlahai kesian anakku yang kecik Aimy...dari malam tadi badannya kepanasan..Dari malam jugaklah aku berjaga tak tidur takut apa-apa berlaku..Hari nie masih demam semakin tinggi panasnya..Nasib baik jugaklah klinik buka walaupun hari nie hari cuti..Dahlah hari semakin hampir nak balik Sarawak..Harap biarlah Aimy cepat sembuh..Begitu juga tak sangka-sangka dugaan buatku berlaku hari ini,Walaupun sebenarnya setiap hari kualami tapi tidaksekerap hari ini...Ketika memandu aku dah rasa lain macam,bila bercakap pun dah rasa oksigen tak sampai..Tapi aku tahan ingat ianya akan hilang dengan sendiri tapi rupanya tak..Sampai je di Pasar Maras..aku dah mula sesak nafas..Rehat kan dulu dalam kereta fikiran dah terfikir macam-macam perkara...Aduh panik..Bila ku tarik nafas dalam-dalam ,aku kembali rasa selesa sedikit..Keluar dari kereta berjalan hanya beberapa langkah rasa sesak nafas balik..Boleh dikatakan hampir lima kali benda yang sama berlaku...Lantas kupecut kereta laju-laju agar sampai cepat ke klinik.Doktor pulak susah nak bagi jawapan aku sakit apa..Tengoklah selepas nie kalau kerap sangat berlaku lagi terpaksalah buat pemeriksaan kat hospital barulah dapat jawapan yang sebenarnya..Doaku agar aku sekeluarga biarlah diberikan kesihatan yang baik untuk kembali ke bumi Borneo yang sedang menanti.....
free3-1.gif

Senyum Sokmo

Memang benarlah senyuman itu penawar bagi setiap kedukaan..Kadangkala senyuman menyembunyikan apa yang kita rasa dan hadapi ketika itu..
Seperti mana antara lirik lagu "di bibir aku mengukir senyuman...di hatiku tersimpan kepedihan..."
Sentiasalah membuatkan  senyuman kita menceriakan insan lain...
Senyum sokmo..
 

Hari ini 24 Dec 2010-Antara suka terselit sendu

Hari ini 24 Dec 2010..Sebenarnya entah kenapa aku sedikit keliru dengan tarikh ini...Adakah aku gembira kerana hari ini aku berjumpa kembali dengan suami tercinta setelah terpisah hampir tiga minggu..Aduh..sememangnya siapa tidak gembira untuk berjumpa kembali dengan insan tersayang..Namun jauh disudut hati kenapa aku begitu sendu...Mungkin ada yang tidak mengerti...pelik ke dia nie..Hakikatnya inilah yang kurasa..Pejam pelik rupanya percutian aku di kampung halaman bersama mak,ayah serta keluarga semakin hampir penamatnya untuk 2010 nie..Aduhai pantasnya perjalanan masa.Seakan semalam baru sahaja aku menjejakkan kaki di tanah semenanjung nie..Hari ini suamiku kembali untuk mengambil kami kembali ke Kuching.Belum puas kukecapi angin musim tengkujuh ..belum puas mataku menatapi besarnya pukulan ombak menghempas pantas..Belum sempat jua kutitipkan kata-kata di persisir pantai seperti mana pulangku yang dulu, belum puas jua kuberbicara dengan mak,ayah dan keluarga...Apatah lagi saban hari diri ini menjamu seleran dengan air tangan mak...Selepas ini semua itu tiada lagi buat sementara waktu...Tiada lagi usik tawa adik=adik dan kakak pada anak-anakku,tiada lagi jua lauk pauk kegemaranku akan terhidang seperti sebelum ini...tiada lagi dapat kutatap keindahan pantai dengan ombak dan pasir yang memutih...Tiada lagi keriuhan sebenarnya antara aku dan keluarga...Tiada lagi kenangan terindah untuk aku ciptakan bersama insan yang kusayangi...Berat kaki melangkah berat lagi hati yang menanggung...Tapi pasti aku terpaksa pergi jua demi tugasdan keluarga..Namun ,pastinya kepulanganku ke Bumi Kenyalang ini membawa sarat dengan kenangan yang telah tercipta antara aku dan mereka...Kenangan itu akan abadi terpahat di hati..Pada teman ,sesungguhnya aku bahagia bertemu kalian..Apa yang kita rancangkan menjadi kenyataan walaupun pertemuan itu hanya sesingkat cuma ,yang pasti pertemuan itu semakin merapatkan kita untuk terus menjalinkan satu persahabatan..Apa yang kuharapkan persahabatan itu akan kekal abadi..Doaku..walau dimana sahaja kita berada yakinlah persahabatan ini akan sentiasa mekar dan akan terjalin rapi..Terima Kasih teman kerana menemani hari-hariku...
Pada semua..jika berdoalah kita agar kita masih diberi kesempatan untuk bersua kembali pada JUn 2011 .Pada keluarga kepulangan kami nanti pastinya akan bertambah bilangannya...
Pertemuan itu amat indah tapi perpisahan amat memeritkan...namum perpisahan tidak akan terjadi tanpa dimulakan dengan pertemuan...

Tahniah Buat Maxwell Ak Aping

 
Semalam keputusan PMR telahpun diumumkan..Nasib SMK Demak Baru untuk peperiksaan PMR kali ini belum lagi diketahui ..Naik kah peratus kali ini atau sebalikknya..Tapi keputusan untuk pelajar khas iaitu Maxwell telahpun diketahui melalui kiriman pesanan ringkas Cikgu Zaimash..Fuhh lega Maxwell tidak menghampakan ...Walaupun tidak berjaya memperolehi A dalam subjek Sejarah ,hanya sekadar mendapat B...tapi itu sudah cukup melegakan aku...Teringat sebelum exam hari tu aku janji dengan kalau A dia dapat dalam subjek sejarahku, aku akan membawanya naik kapal terbang ke Kuala Lumpur bersama denganku...Tapi kerana Maxwell memperolehi B...pastinya difikiran sekarang nie hadiah apa yang bakal kuberikan padanya..Tunggulah ya..pasti akan ada hadiah buatmu ...Apapun tahniah Maxwell kerana membuktikan dirimu mampu walaupun kamu dianggap murid istimewa..Terima Kasih jua kerana tidak menghampakan kami...
Jika diimbas ketika dirimu memasuki alam sekolah menengah di aliran perdana,Maxweel nie antara murid yang menghadapi kesukaran membaca...Ianya menjadi masalah pada guru-guru di aliran perdana untuk mengajar..Lantas perbincangan diambil antara guru dengan penyelaras dan juga pentadbir..Setelah ujian dijalankan Maxwell bersama Naamah terpaksa ditempatkan di kelas pendidikan khas...Tapi rupanya disinilah sinar kebahgiaan buat kalian...Semakin hari Maxweel semakin lancar membaca,..begitu juga Naamah..Ini membanggakan cikgu-cikgu Pendidikan khas...dan hari ini Maxwell berjaya membuktikan pada guru di aliran perdana bahawa Maxwell mampu dengan syarat adanya kemahuan dan azam untuk terus berjaya..