Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Selasa, 17 Jun 2014

Tips belajar itu menyeronokkan .



Tip nak buat belajar itu menyeronokkan

1. Anggaplah buku dan nota sebagai teman karib yang faham isi hati kita,belajarlah berbicara dengannya.luahkanlah apa yang korang rasa,sedih ke,happy ke..

2. Bila buka buku senyumlah dulu kalau boleh biar sampai ke telinga...aura senyum tu buat kita lebih bersemangat nak belajar.

3. Buatlah perlumbaan sendiri antara kawan- kawan...siapa yang lebih dulu baca setiap topik...dalam kelas cuba-cubalah uji siap yang dapat jawab dialah hebat.

4. Cubalah setiap hari baca satu muka surat setiap mata pelajaran.daripada langsung korang tak baca...

5. Masa nak Study tu pilihlah tempat- tempat korang rasa buat korang tenang,kawasan bukit ke,tepi pantai ke,taman ke,bil stress lama mengadap buku bolehlah kita renung ciptaan Allah Yang Maha Besar..

6. Tanamkan dalam minda belajar tu satu pelaburan...kita belajar banyak ganjarannya tentulah lagi banyak kejayaan .lebih cemerlang lah korang dapat.

7. Fikirkan jugak rasa nak bangga kan kedua ibu bapa serta guru- guru atau paling pun untuk diri sendiri.

8. Senaraikan apa yang korang nak bila dewasa nanti kereta yang besar ,rumah yang 4 tingkat,baju yang mahal...semua tu bermula dengan kita harus belajar dan belajar.

9. Masa tulis nota tu gunalah pen warna warni..tulis nora dalam pelbagai bentuk.ikut minat korang...

10. Jauhkan sebarang bentuk teknologi,iPad ,laptop tv. Hp kerana benda- benda pembunuh senyap masa depan korang tanpa disedari

Itulah serba sedikit tip yang dapat diberikan...rasanya ada banyak teknik yang boleh korang praktikkan..ini sekadar sedikit dari Anak Pantai..hanya cikgu khas je.
Yang penting hitam putih masa depan sendiri yang menentukan...hidup ini usah dipersiakan...

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!