Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Isnin, 11 Jun 2012

Pisang untuk Kecantikan kulit...

 Pisang rupanya banyak khasiat untuk kecantikan kulit kita..
Nak tahu bacalah entri ni hingga habis ya..

  • Sebagai masker untuk menegangkan kulit
          caranya sebiki kuming telur,dua sudu teh almond dan sebiji pisang.Haluskan dan kacau rata hingga bentuk pasta.Pah tu sapukan pada muka dan biarkan dia selama 20 minit lebih kurang macam tulah..Selepas tu bersih dengan air suam...Huh..mudah je kan!!

  • Penyegar Kulit
          Campurkan setengah cawan yogurt tawar,satu sudu makan madu dan sebiji pisang.Lumatkan dan kacau sehingga rata .Buat masker kat muka dan leher dan biarkan dalam 10 minit.Bilas dengan air sejuk sudahlah..Gerenti muka jadi segar jee...hihihi

  • Pendingin Kulit Yang Kering
         Hok ni lagi senang..Lumatkan dan kacau sehingga rata  kemudian sapu kat muka dan biarkan dalam 15 minit.Bilas dengan air sejuk ...surelah lepas tu kulit rasa dingin je cam salji..huhuhu

  • Penghalus Kulit
         Hancurkan 2 biji pisang..kalu nak letak lebihpun apa salohnya...lagilah sapa yg ada kebun sendiri.Lepas tu campurkan tiga sudu makan  minyak bayi...jangan letak minyak tanoh atau orang terengganu kata minyak gah..Hangus muka kan..Sapukan pada tubuh sebagai scrub...Halus lah kulit lepah ni..

  • Untuk Rambut Kering
         Campurkan sebiji buah pisang yang telah dilumatkan dengan 3 titis minyak almond...Sapukanpada rambut sambil picit-picit.Biarkan selama lebih kurang setengah jam..Setelah itu baru guna syampu biasa.
Cubalah..jangan tak cuba ya..

7 ulasan:

  1. jgn lupa jeput pisang sdp sekali bila dimakan dipetang hari dibawah pokok ceri... Hari2 pn tak apa lagi...
    Pisang juga simbolik menawan hati...

    BalasPadam
  2. hahaha bawah pokok ceri ekkk...semestinya pisang bayak ngat kenangannya.hanya org tertentu je yang tau

    BalasPadam
  3. Tu la..ble ingat dn imbas bab pisang nie..tersengih dan tersenyum sendirian.kelakar la masa tu..pisang jadi mangsa demi utk menawan hati orang kan...skrg tak mkn pun pisang.pisang mas..pisang masam..pisang putar pun dibelinya...nasib baik dia tak gantung kat kubur masa tu...dulu2 selalu dpt pisang kt kubur.ada org bernazar gantung pisang jika dpt hajat tertentu...jika sye dpt tau dulu mmg licin sye sapu pisang tu...org tuia mrh ambik semua...dia srh tgggal utk org belakang...padahal tak jadi apa2 pun pada sye hgga kini..sihat jer.

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak jasa pisang ni kan...bukan sahaja enak di makan rupanya digunakan untuk memikat orang....hahaha..kenangan mengusik jiwa lah...

      Padam
    2. andai dapat ulang semula kisah dulu pasti golek suka...mcm bdk2.maklumlah masa tu tiada alat komunikasi macam skrg...nk tgk vc jer...rindu talipon je...tak tahan lg ajak jumpa terus.walau jauh mana sekalipun pasti dpt dipenuhi hajat dn harapan bila hati berbunga rindu..tp kini dh tak sama kan.hanya kenangan yang mengusik jiwa.

      Padam
  4. kalu dapat ulang masa agaknya mcmna ekk...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin tak sama seperti dulu dah...sebab kita telah mengetahui hati dan perasaan orang itu yang sayang kat orang itu...tiada lagi la adegan pikat memikat...cuba menawan hati..rasa mcm tak best la...kalau di undur masa tapi kecanggihan teknologi kita advance kan..biar tiada talipon tapi hati tetap rindu dan sayang...org dulu bila rindu dia buat macam mana ek?nak jumpa x boleh...nak cakap sembunyi2...nak tengok kena intai2 dari jauh...susah kan dulu tapi perasaan sayang sungguh kuat...rindu sentiasa ada...

      Padam

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!

Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998