Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Isnin, 11 Jun 2012

Buah Sukun.Oh Buah Sukun


Tengok gambar buah sukun ni...pasti akan teringat pada satu pokok sukun di hadapan rumah.Pokok sukun ni terletak bersebelahan jalan,milik jiran yang aku panggil Kak Selamah.
Sekarang ni anak-anak tak pernah lagi merasa bagaimana rasa buah sukun ni.Berbeza zaman kehidupan aku dulu..Pantang je nampak buah sukun yang tua tu gugur,pasti berlari pergi ambil..Terkadang tu berebut dengan jiran cina sebelah rumah yang ku panggil Mek Yam..
Bila dapat buah tu, mak akan masakkan buah sukun ni sama ada goreng macam tu aje ataupun di celup tepung.Tapi yang aku suka bila disira buah sukun..Ya Allah sedapnya..Meleleh air liur bila teringat buah ni..
Ni adalah buah-buah yang orang-orang susah je tahu bagaimana rasa sedap dia..Yelah nak beli buah limau atau epal masa tu jauh panggang dari api...
Kenangan mengusik jiwa sungguh


4 ulasan:

  1. Buah ni mmg tiada nilai komersial...ia berbuah sepanjang musim..byk terdapat diperkampungan terutama kawasan tanah berpasir.Kalau ada sakit urat mintak maaf...jgn cuba dimakan..bisa sgt kata org tua2.Dulu mmg byk pokok ini dikg ku..tapi dek pembangunan atau membuat rumah terpaksa korban pokok ni.aku pn salah seorang penggemar buah ni...rendam dlm air garam sekejap utk buang getah dan bg rasa masin sikit...pah tu goreng nipis2...satu lagi bt sira...oooo mmg best sgt..skrg?? tiada lg...ita ada pengalaman yg sama dlm menikmatai buah2 pelik ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nampaknya kita menyukai buah yang sama kan...sekarang ni ada terjumpa buah ini dijual dipasar tapikalua beli hanya kite je yng makan...tak berbaloi nak masak..

      Padam
    2. cuba variasi kan jenis masakan...buat sampai org lain tak tau yg itu buah sukun...rasa sekali pasti tak lupa dan ingin sokmo..

      Padam
  2. molek gok tu...idea bagus nanti nak cuba

    BalasPadam

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!

Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998