Terima Kasih Atas Kunjungan

Isnin, 22 Februari 2010

Buah Jambu,mangga dan Kuini

Kali ini penulisan ku lain sikit..Sebenarnya ingin kuimbas kembali saat-saat waktu kemiskinan dulu.Walaupun apa yang kuceritakan ini membuka sedikit aib ku tapi tak mengapalah sebagai pengajaran bagi orang-orang yang susah seperti aku..Walau kita susah sekalipun sepatutnya janganlah diambil hak  orang tanpa kebenaran...Kalau tuan nya tak maafkan kita sampai ke mati kita bawa dosakan..
Kuakui masa tu keimanan amat tipis...dan atau faktor tidak cukup duit memaksa aku melakukannya...Ya Allah ...ampinilah dosaku...
Teringat masa dulu..jambu air ini cukup digemari oleh aku dan keluarga...Pagi-pagi biasanya aku ,dan kakak siap bawa besen kutip buah jambu Maksu Nab yang gugur..maka penuhlah buah jambu tu dalam besen.Aku jugak pernah kutip buah jambu yang gugur kat kubur .Tuannya aku tak ingat nama.Buah jambu nie bukan untuk jualpun tapi untuk kami makan..Masa tu tak sedar langsung berdosa ke tak...Depan rumah aku jugak ada pokok jambu air kepunyaan Maksu Nab jugak.aku suka kait buah tu...tapi Maksu Nab memang memberi kebenaran.
Buah mangga ini jugak sama dengan buah jambu..Dulu aku suka ambik buah jambu Awang Chen cina yang buat kerepok kat situ.Aku berani ambil sebab Tokki aku masa tu kerja dengannya.Siang hari siap kami adik beradik tanda mana satu yang kami nak.Bila malam pulak siaplah buah tu hilang kami ambil...(jangan tiru tingkah laku nie.....)
Buah kuini nie pulak aku selalu kutip buah nie di belakang rumah Mat Jin.Sambil kutip bunga tanjung aku cari sama buah kuini.Kadang-kadang tu berebut dengan mak Mat Jin lagi.Bukan berebut je siap kena marah lagi...Tahan jelah telinga....
Inilah kisahku dengan buah-buah di atas..kerana kesusahan aku terlupa dosa dan pahala...Itu hanya kisah masa lalu......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!