Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya
Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Selasa, 13 Mei 2014

Contoh Rancangan Pengajaran Harian Sains Dan Alam Sosial PPKI



           
                                    
Mata Pelajaran
Sains Dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Rantaian Makanan


Objektif
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. .Murid boleh membuat rantaian makanan yang betul

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Tolenrasi,menghormati rakan dan guru

BBM

Carta, vcd lagu,papan putih

Aktiviti

1.Guru memberikan penerangan apa itu rantaian makanan
2.Guru bersama murid membina rantaian makanan bersama-sama.
3.Murid menyalin nota.
Refleksi














                                        
Mata Pelajaran
Sains Dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Rantaian Makanan



Objektif
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh membuat rantaian makanan yang betul
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Berkerjasama
BBM

Carta, papan putih

Aktiviti
1.Guru memberi penerangan apa itu rantaian makanan
2.Guru bersama murid membina rantaian makannan bersama-sama
3. Murid menyalin nota.
Refleksi














    
Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Rantaian Makanan Kompleks



Objektif
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh menyiapkan latihan yang diberikan.

Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Sabar
BBM

Carta, kertas soalan





Aktiviti
1.Guru memberi latihan
2.Murid menyiapkan latihan
3 .  Menilai pencapaian murid.
4.     Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5.    Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Rantaian Makanan Kompleks



Objektif
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid bolehmembuat rantaian makanan dengan betul.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Tekun berusaha
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru bersama murid membina rantaian makanan kompleks

2 Guru menyatakan kaitan antara rantaian makanan.
3 .  Menilai pencapaian murid.
4.     Guru memberikan token kepada murid yang memberikan mengikut arahan guru.
5.    Guru mengucapkan terima kasih kepada semua murid kerana memberikan kerjasama dan guru menyatakan gembira dapat mengajar mereka.
Refleksi








 



Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Rantaian Makanan Kompleks



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh membuat rantaian makanan dengan betul
.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.      Guru bersama murid membina rantaian makanan kompleks
2.      Guru menyatakan kaitan antara rantaian makanan
3.      Murid membuat latihan
Refleksi







                                                  









Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Rantaian Makanan Kompleks



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh membuat rantaian makanan dengan betul
.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
4.      Guru bersama murid membina rantaian makanan kompleks
5.      Guru menyatakan kaitan antara rantaian makanan
6.      Murid membuat latihan
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia,haiwan dan tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri anggota badan.
.
Kemahiran
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan berkenaan ciri-ciri anggota badan
2.Murid menyenaraikan haiwan yang mempunyai ciri-ciri tersebut.
3.Murid menyalin makanan.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia,haiwan dan tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri anggota badan.
.
Kemahiran
Mengenal pasti ciri fizikal haiwan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan berkenaan ciri-ciri anggota badan
2.Murid menyenaraikan haiwan yang mempunyai ciri-ciri tersebut.
3.Murid menyalin makanan.
Refleksi













Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia,haiwan dan tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri anggota badan.
.
Kemahiran
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi pengkelasan haiwan mengikut ciri-ciri anggota.
2.Murid mengkelaskan haiwan yang mempunyai ciri-ciri anggota tertentu.
3.Murid membuat latihan ringkas.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia,haiwan dan tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri anggota badan.
.
Kemahiran
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan pengkelasan haiwan mengikut ciri-ciri anggota badan.
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri anggota  tertentu.
3.Murid membuat latihan.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia,haiwan dan tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri anggota badan.
.
Kemahiran
Mengenal pasti cirri fizikal haiwan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan pengkelasan haiwan mengikut ciri-ciri anggota badan.
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut ciri-ciri anggota  tertentu.
3.Murid membuat latihan.
Refleksi













Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia,haiwan dan tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenalpasti cara pembiakan haiwan.
.
Kemahiran
Membezakan cara pembiakan haiwan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi jenis-jenis pembiakan haiwan
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut cara pembiakan.
3.Murid membuat latihan.
Refleksi
















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia,haiwan dan tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenalpasti cara pembiakan tumbuhan.
.
Kemahiran
Membezakan cara pembiakan tumbuhan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi jenis-jenis pembiakan tumbuhan
2.Murid mengkelaskan haiwan mengikut cara pembiakan.
3.Murid membuat latihan.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Mengetahui sifat fizikal tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenalpasti tumbuhan mengikut ciri fizikal..
.
Kemahiran
Mengetahui sifat fizikal  tumbuhan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru menerangkan pelbagai ciri fizikal tumbuhan.
2.Murid membuat sumbang saran jenis tumbuhan mengikut ciri fizikal .
3.Murid menyalin nota.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Mengetahui sifat fizikal tumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenalpasti tumbuhan mengikut ciri fizikal..
.
Kemahiran
Mengkelaskan tumbuhan mengikut cirri fizikal
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan pengkelasan tumbuhan mengikut ciri fizikal.
2.Murid membuat sumbang saran jenis tumbuhan mengikut ciri fizikal .
3.Murid mengkelaskan  tumbuhan mengikut ciri-ciri yang diberikan.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia dan haiwan bergerak



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenalpasti perbezaan setiap pergerakan manusia.
.
Kemahiran
Membuat perbandingan dan perbezaan setiap pergerakan manusia.
Kemahiran Berfikir
Membuat perbandingan dan perbezaan
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan jenis pergerakan yang boleh dilakukan manusia.
2.Murid membuat sumbang saran  .
3.Murid mencuba sendiri setiap pergerakan.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Cara Haiwan Lindungi diri daripada Musuh



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenalpasti cara haiwan melindungi diri daripada musuh.
.
Kemahiran
Mengenali cirri-ciri perlindungandiri haiwan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru menerangkan ciri perlindungan diri yang terdapat pada haiwan.
2.Murid membuat perbandingan ciri perlindungan diri tersebut.
3.Murid membuat senarai haiwan mengikut ciri perlindungan diri.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Cara tumbuhan lindungi diri daripada musuh



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenalpasti cara tumbuhan melindungi diri daripada musuh.
.
Kemahiran
Mengenali cirri-ciri perlindungan diri tumbuhan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih





Aktiviti
1.Guru menerangkan ciri perlindungan diri yang terdapat pada tumbuhan.
2.Murid membuat perbandingan ciri perlindungan diri tersebut.
3.Murid membuat senarai tumbuhan mengikut ciri perlindungan diri.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Ciri khas haiwan dan tumbuhan menyesuaikan diri.



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh memahami bagaimana haiwan menyesuiakan diri dengan iklim .
.
Kemahiran
Mengkelaskan haiwan mengikut cirri penyesuaian diri.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Hormat menghormati
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru menerangkan ciri penyesuaian haiwan mengikut iklim
2.Murid membuat perbandingan ciri penyesuaian berlainan iklim
3.Murid membuat senarai haiwan mengikut iklim.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Ciri khas haiwan dan tumbuhan untuk menyesuaikan diri.



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh memahami bagaimana tumbuhan menyesuaikan diri dengan iklim.
.
Kemahiran
Mengkelaskan tumbuhan mengikut cirri penyesuaian diri
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Kasih sayang
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru menerangkan ciri penyesuain tumbuhan mengikut iklim
2.Murid membuat perbandingan ciri penyesuaian berlainan iklim.
3.Murid membuat senarai tumbuhan mengikut ciri iklim
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Keperluan asas kehidupan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui keperluan asas yang diperlukan oleh benda hidup.
.
Kemahiran
Mengetahui fungsi air ,makanan,udara dan cahaya matahari dalam kehidupan
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Kasih sayang
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan keperluan asas yang diperlukan oleh benda hidup.
2.Murid membuat sumbang saran keperluaan asas ini.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
Refleksi












Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan Menjalani Respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui respirasi yang dijalankan oleh hidupan di bumi.
Kemahiran
Mengetahui fungsi respirasi bagi setiap kehidupan.
Kemahiran Berfikir
Membuat andaian dan menjana idea
Nilai
Kasih sayang
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan maksud dan fungsi respirasi
2.Murid membuat perbandingan respirasi yang dijalankan oleh lain kehidupan.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan Menjalani Respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui bagaimana respirasi dijalankan oleh kehidupan.
.
Kemahiran
Cara hidupan menjalankan respirasi
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Kasih sayang
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan respirasi yang dijalankan oleh kehidupan
2.Murid membuat sumbang saran berkaitan respirasi hidupan berlainani.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan Menjalani Respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui  respirasi dijalankan oleh hidupan di bumi.
.
Kemahiran
Mengetahui fungsi rsepirasi bagi setiap kehidupan.
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Kerjasama
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan maksud dan fungsi  respirasi .
2.Murid membuat perbandingan respirasi yang dijalankan oleh lain hidupan.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
Refleksi













Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan Menjalani Respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui  respirasi dijalankan oleh hidupan di bumi.
.
Kemahiran
Cara hidupan menjalani respirasi
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Kerjasama
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan respirasi yang dijalankan oleh kehidupan.
2.Murid membuat perbandingan respirasi yang dijalankan oleh lain hidupan.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan Menjalani Respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui  respirasi dijalankan.
Kemahiran
Mengetahui cara respirasi dijalankan
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Kerjasama
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan  cara bagaimana respirasi yang dijalankan oleh kehidupan.
2.Murid membuat carta alir cara respirasi dijalankan
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
Refleksi
















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan Menjalani Respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui  bagaimana kehidupan air bernafas.
Kemahiran
Mengetahui cara hidupan air bernafas
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Tabah
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru menerangkan cara hidupan air bernafas
2.Murid melukis  carta alir cara hidupan air bernafas.
3.Murid menyalin nota dalam buku nota
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Ulangkaji pelajaran



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengingat kembali pelajaran yang telah dipelajari.
Kemahiran
Mengulangkaji pelajaran yang telah dipelajari
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Berusaha bersungguh-sungguh
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan tentang aktiviti yang akan dilakukan.
2.Murid mengulang kaji pelajaran untuk peperiksaan yang akan dijalankan
3.Murid membuat ulangkaji hingga tamat waktu.
Refleksi













Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Manusia menjalankan respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui bagaimana manusia menjalankan respirasi
Kemahiran
Manusia menjalankan respirasi
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Berusaha bersungguh-sungguh
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan maksud dan fungsi respirasi
2.Guru menerangkan bagaimana manusia menjalankan respirasi.
3.Murid membuat ulangkaji hingga tamat waktu.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan menjalani respirasi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui bagaimana haiwan menjalankan respirasi
Kemahiran
Haiwan menjalankan respirasi
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Berusaha bersungguh-sungguh
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru menerangkan bagaimana ikan menjalankan respirasi.
2.Guru menerangkan bagaimana haiwan mamalia menjalankan respirasi
3.Murid membuat nota ringkas.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan makan makanan yang berbeza



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui tabiat pemakanan haiwan yang berbeza-beza .
Kemahiran
Jenis-jenis pemakanan haiwan
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Bersyukur
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi penerangan jenis-jenis tabiat pemakanan haiwan yang berbeza-beza 
2.Murid membuat sumbang saran jenis makanan yang di makan.
3.Murid membuat nota ringkas.
Refleksi













Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan makan makanan yang berbeza



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui tabiat pemakanan haiwan yang berbeza-beza .
Kemahiran
Jenis-jenis pemakanan haiwan
Kemahiran Berfikir
Membanding beza
Nilai
Bersyukur
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi  penerangan ciri-ciri fizikal. 
2.Guru memberi penerangan ciri-ciri habitat pemakanan haiwan tersebut.
3.Murid membuat sumbang saran berkaitan ciri-ciri haiwan tersebut.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan mengalami pertumbuhan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui cara pertumbuhan haiwan
Kemahiran
Pertumbuhan haiwan
Kemahiran Berfikir
Membanding beza, sumbang saran
Nilai
Menghormati rakan dan guru
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi  penerangan tentang pertumbuhan haiwan. 
2.Guru memberi penerangan ciri-ciri pertumbuhan yang berbeza
3.Murid membuat sumbang saran berkaitan ciri-ciri haiwan tersebut.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Hidupan berkumuh dan penyahtinjaan



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui cara  haiwan berkumuh dan penyahtinjaan
Kemahiran
Mengenalpasti jenis perkumuhan haiwan
Kemahiran Berfikir
Membanding beza, sumbang saran
Nilai
Prihatin
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi  penerangan tentang perkumuhan dan penyahtinjaan . 
2.Guru memberi penerangan jenis-jenis perkumuhan
3.Murid membuat sumbang saran berkaitan perkumuhani haiwan tersebut.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Panjang



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengetahui cara bagaimana mengukur panjang.
Kemahiran
Pelbagai cara mengukur panjang
Kemahiran Berfikir
Membanding beza, sumbang saran
Nilai
Sabar
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi  penerangan tentang pengukuran yang boleh dilakukan .. 
2.Guru memberi penerangan alatan yang boleh digunakan untuk mengukur.
3.Murid cuba untuk mengukur menggunakan pelbagai jenis alatan.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Luas



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengira keluasan yang diberikan.
Kemahiran
Mengukur keluasan objek
Kemahiran Berfikir
Sumbang saran
Nilai
Menghormati guru
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi  penerangan bagaimana mengira luas objek. 
2.Guru meminta murid menyelesaikan pengiraan luas objek.
3.Murid memberi latihan mengira luas.
Refleksi













Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Isipadu



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengira isipadu  yang diberikan.
Kemahiran
Mengukur isipadu objek
Kemahiran Berfikir
Sumbang saran
Nilai
Tolong -menolong
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi  penerangan bagaimana mengira isipadu objek. 
2.Guru meminta murid menyelesaikan pengiraan isipadu objek di papan putih
3.Murid memberi latihan mengira isipadu.
Refleksi














Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Sumber yang terdapat di bumi



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh memahami kepentingan sumber bumi kepada manusia .
Kemahiran
Kepentigan sumber
Kemahiran Berfikir
Sumbang saran
Nilai
Tolong -menolong
BBM

Carta, papan putih,buku rujukan





Aktiviti
1.Guru memberi  penerangan kepentingan sumber bumi kepada manusia. 
2.Murid membuat sumbang saran kepentingan sumber.
3.Murid menyalin nota.
Refleksi















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Jisim



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid boleh mengenali peralatan yang boleh mengukur jisim.
Kemahiran
Peralatan mengukur jisim
Kemahiran Berfikir
Sumbang saran
Nilai
Menghormati rakan dan guru
BBM

1.Pelbagai penimbang
2.Objek yang ditimbang





Aktiviti
1.Guru menunjukkan bagaimana untuk mendapatkan jisim objek. 
2.Guru menunjukkan cara bagaimana menggunakan penimbang dengan betul.
3.Murid mengukur jisim berlainan objek.
Refleksi
















Mata Pelajaran
Sains dan Alam Sosial
Kelas
PPKI 5/6
Hari

Tarikh

Masa

Tajuk
Ulangkaji pelajaran



Objektif


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran,
murid dapat :
  1. Murid membuat ulangkaji pelajaran yang lepas
Kemahiran
Mengulangkaji pelajaran untuk peperiksaan
Kemahiran Berfikir
Sumbang saran
Nilai
Menghormati rakan dan guru
BBM

1.Buku latihan
2.Buku rujukan





Aktiviti
1.Guru menerangkan akativiti yang dijalankan
2.Murid mengulangkaji pelajaran yang lepas.
3.Murid bertanya kepada guru tajuk yang tidak difahami.
Refleksi






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!