Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Ahad, 5 Mei 2013

Makanan saya suatu ketika dulu....Menyayat hati..

Photo: Jambu air. 
Hari nie tertiba rasa begitu sedar diri..
ye saya perlu sedarkan diri saya ni..
selama ni saya dah begitu banyak berlagak...Hakikatnya bukan saya yang punya pun.
Seharusnya saya mesti selalu menulis menyedarkan diri saya...
ingatlah dulu
apa makanan saya 

JAMBU AIR
 
Buah jamub air ni...saya selalu cari buah ni..itupun bukan beli pergi kutip jambu air orang punya..Kadang-kadang je saya beli 20 sen ke paling banyakpun seringgit.
 
UBI KAYU
 
Ubi kayu pula makanan paling banyak dimakan berbanding nasi..macam-macam mak ubah menu dari ubi kayu ni.Paling saya suka masa tu ubi kayu cicah nyiur.dalam nyiur tu pulak saya letak gula banyak-banyak.saya ni suka makan benda yang manis-manis..sebab saya nak seimbangkan hidup saya yang banyak pahit ...hihihi jadi seimbangkan kan...

SAGU

Sagu pulak tidak dilupakan
Mak akan masak sagu ganti ubi kalau takde bila masak gaul dengan nyiur jugak...buat bulat-bulat bagi kami. selera makan..kalau tak nak telanpun taknak.

TEPUNG GANDUM

Banyak jasa tepung ni...mak selalu buat lempeng,lempeng nyiurlah yang paling sedap.kadang-kadang tu kalau ada rezeki lebih mak buatlah lempeng telur...saya pulak bila makan,mulalah cari-cari kawasan lempeng yang ada telur...
kadang-kandang mak buat jemput bawang dan jemput pisang...apa yang saya perasan jemput tuwalaupun jemput bawang mesti ada rasa manis-manis jugak..
kadang-kadang mak buat tepung kapur..walaupun nampak simple je tapi sedap...
takpelah kan janji boleh dimakna.

BUBUR NASI

biasanya inilah makanan kami..bubur nasi,ikan kering dengan kicap...masa tu dah berebut dengan adik beradik ..kalau makan bubur nasi dengan ikan kering bakar fulamak..best giler.
makam pulak tu atas labur sambil tengok orang lalu lalanng..yang utama makan ketika tu amat pelahan takut cepat habis...
huhu sedih bila teringat..

jauh nak  merasa ayam KFC.MD dan sealirannya.Nak makan ayam mak akan beli kaki ayam
kini...
masa mengubah diri saya..
Keadaan juga mengubah hidup dan gaya saya
teruknya saya 
terlupa sejarah diri...
berlagak ...entah apa-apalah..
Anak-anak tak merasa pun kesusahan..
hakikatnya gaji guru besarlah mana.
tapi gaya hidup mengalahkan mak datin...
saya ni mungkin tiada perasan agaknya
ambil rezeki orang lain untuk kesenangan sendiri..
bukan telinga tak lali mendengar rungutan tapi mungkin saya letak perasaan saya ke tepi..
hakikatnya saya cukup sedar tapi pura-pura tak sedar..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!

Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998