Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Selasa, 22 Jun 2010

Wakaf dan Pondok Buruk

Memori lama ku buka lagi..langsir kenangan silam kuselak satu persatu...Sesungguhnya banyak memori yang sentiasa bermain dan segar diingatan..Mungkin sejarah dulu yang menjadikan aku kini seorang insan.
Pondok burukku antara khazanah yang masih ku sayang..kerana di sinilah pelbagai suka duka yang mengajar aku nilai sebuah kehidupan..Permulaan hidup dengan seribu keperitan dan di perjalanan hidup yang kutempuhi kini memberikan satu kebahagiaan..Nilai ketabahan menempuh onak dan ranjau terbayar kini..Walau aku tidak lagi menjadi penghuninya di situ tapi jauh di sudut hati aku masih menghargai setiap inci pondokku itu..Kerana setiap ruang dan sudut penuh dengan memori suka mahupun duka...

15 ulasan:

  1. Andaikata wakaf itu dirobohkan seperti rebahnya Penjara Pudu...Teringat lagikah kenangan manis dan kelat dulu?Mungkin penghuni/penceria wakaf itu telah tiada di kampung itu lagi kan...Andai dia orang berkumpul pasti riuh rendah suasana dikala itu.

    BalasPadam
  2. Saya tau sape yg awak maksudkan dalam catatan di atas...saya ada dgr gak gossip2 kampung dulu..Yg sorang tu tak tahu yg awak telah menyintai dan dicintai di masa itu...rasanya sampai skrg dia tak tahu kut...betapa sulit dan rahsianya perhubungan awak dgn dia masa tu..saya akaui memang awak berdua pandai menyimpan rahsia..saya sendiri pun tak tahu...dlm hati nak tawarkan diri gak tapi awak tak sukakan saya.Bila 2 lelaki berkenaan berjumpa(masih berkawan sehingga kini)tak pernah pun diorang berbicara pasal awak.Tapi yg sorang tu tahu rahsia yg sorang lagi.Mungkin dia nak jaga hati kawan baik dia kut.Itu cerita 20 tahun dulu..sekarang saya tak berapa tahu kisah mereka berdua...sejak awak pindah rumah saya rasa mereka jarang balik.mgkn tak mahu kenangan lama mengusik kembali kut..atau ada insan2 lain yg cemburu....maklumlah awak dan si dia bercerai talak tiada.Maaflah jika cerita ini menyentuh hati sesapa yg berkenaan.

    BalasPadam
  3. Tak tahulah andai kata wakaf tu dah takde...mungkin memori itu hanya terlekat di minda sahaja..Untuk melihatnya pastinya mustahil..
    Semua penghuni-penghuni wakaf tu dah takde..rasanya semua merantau kut..mungkin adalah sorng dua yang ada kat situ..Dulu waktu malam mmg sentiasa penghuni wakaf buat bising..sesekali gerampun ada tapi sesekali buat menambah seri kespian malam..hihi

    BalasPadam
  4. alahai..sekampung..Banyaknya awak tau pasal saya..Yang peribadipun tahu jugak ek..Apalah salahnya royak kat saya sapa awak ni.
    Pasal 2 orang tu,yelah semua orang melalui zaman remaja yang penuh menguji perasaan..saya nak buat macamana kalau orang suka kat saya..tapi pastilah yang seorang lagi terlebih dulu mencuri hati saya...hahaha..konon nak jujurlah masa tu..yang sorang lagi org kata sayang semuanya sudah terlambat...last2 keduanya bukan jodoh saya..lucu pulak bila ingat kan balik..tapi ini hanya sekadar memori..semuanya telah ada kehidupan masing-masing yang saya kira semuanya bahagia dengan pilihan masing2..Kalau sekampung jumpa insan tu..sampaikan salam kemaafan daripada saya.

    BalasPadam
  5. Masih jelas terbayang di ruangan mata setiap penghuni wakaf itu...sape yg suka duduk di bucu kiri dan kanan....sape yg suka duk tengah2 wakaf.Bila petang menjelang penuh wakaf itu dgn penghuninya...terutama warga emas.Ada jugak warga kg lain yg tumpang sembang/borak.bila malam pulak geng2 remaja yg memenuhinya sampai kul 2/3 pagi still ada org lagi.

    BalasPadam
  6. Penghuni setia wakaf tu adalah Ambak,Pok Ali,arwah Pok Da...Geng-geng Awang Jepun pun ada gok tapi segan nak sebut nama

    BalasPadam
  7. Segan ke takut?

    BalasPadam
  8. Sekampung lah tolong tulis kalau tahu sangat pasal saya ni

    BalasPadam
  9. Boleh sgt2 tapi jangan tak siar pulak.sia-sia saja saya tulis.

    BalasPadam
  10. Kalau teruk sangat tak leh siar le...

    BalasPadam
  11. Sebenarnya awak menyintai M kan...tapi dalam pada itu K yg cuba memikat hati awak dgn memberi pinjam buku2 latihan kan.Tapi bila M tahu hasrat K awak pulangkan semula pemberian dia kan.Apa yg K buat semua saya tahu tapi hubungan awak dgn M mmg saya krg tahu.sampai sekarang K tak tahu yang awak dan M adalah sepasang kekasih.Terlalu berahsianya awak.hanya org tertentu je yg tahu.Saya pernah terserempak awak dan M berdua di pantai tapi awak tak perasan pun.Kalu awak turun pantai pasti M pun tiada di wakaf waktu itu.Nak cari dia gi lah pantai pasti ada....sampai dkt2 maghrib pun awak belum balik lagi.Adakala M naik dari pantai ikut jalan yg jauh dari wakaf tu utk mengaburi mata kita orang.Itulah citer awak,M dan K secara ringkas.

    BalasPadam
  12. Ada yang betul dan ada jugak tak betullah sekampung.Masa K suka kat saya tu,saya takde apa-apa hubungan pun dengan M yang awak maksudkan tu..Hampir 2 tahun, seingat saya dan M tak bercakappun dan saya tak rasa saya teman paling istimewa dia.Yang K itu saya tolak sebab hati saya bukan mudah untuk menerima sesesorang walau saya tahu dia cukup baik di mata saya..Hingga kini saya rasa bersalah selagi saya tak dengaar dia dah maafkan saya..Seingat saya boleh dikira kalau saya dan m kat pantai..kalau saya pergi waktu senja tu biasa dengan kakak saya je..mungkin sekampung kebetulanlah tu ketika saya turun ke pantai m ada dan menegur saya..Cuma yang saya ingat akhir 1990 M penah datang jumpa saya kat pantai tapi kami tak berjanjipun,kebetulan masa saya ulangkaji pelajaran kat pantai tu..dia luahkan nak sambung balik hubungan saya dan dia yang terputus tu..dalam hati saya tertanya-tanya jugak bila masa saya dan dia bercinta sebab tak pernahpun dia luahkan kat saya sebelum ni dia suka saya dan tak pernahpun dia cakap hubungan saya dan dia putus pulak..Tak lucu k sekampung...selepas tu barulh hubungan saya dan dia bermula itupun tak lama

    BalasPadam
  13. Kenapa awak rasa yg awak bukan teman istimewa M pada waktu itu...padahal dia bagitau saya awak amat istimewa?Pelik tu...Kisah di pantai pada lewat2 90 tu saya ada sekali la..asalnya cabar mencabar je sesama kita...last2 M yg beranikan diri dan akhirnya dia dpt memiliki dan menawan hati awak.Ia berlaku di tepi rang beloh sotong usop kan....

    BalasPadam
  14. saya tak tahu pulak ada kes cabar mencabar..kalau saya tahu semuanya saya tak ambilpun.banyak k dia citer pasal saya..mmg saya tak rasapun saya istimewa bg dia sebab ramai sangat yag di anggap istimewa..tak payah peliklah sekampung..

    BalasPadam

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!

Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998