Terima Kasih Atas Kunjungan

Selasa, 5 Januari 2010

Nota sejarah Ting 1-Bab 2 (PKBP 8)

Gugusan Kepulauan Melayu Zaman Pra-Sejarah

1.Gugusan Kepulauan Melayu merujuk kepada kawasan-kawasan Semenanjung Malaysia ,Borneo,Sumatera,Pulau Jawa dan pulau-pulau yang berhampiran.

2.Gugusan Kepulauan Melayu Zaman Pra-sejarah melalui empat tahap perubahan iaitu
  • Zaman Paleolitik (Zaman Batu Awal)
  • Zaman Mesolitik (Zaman Batu Tengah)
  • Zaman Neolitik (Zaman Batu)
  • Zaman Logam (Zaman Gangsa -Besi)
Zaman Paleolitik
1. Penduduk terawal di Malaysia dipercayai terdiri daripada orang Paleolitik  atau Zaman Batu Awal.
2.Mereka menggunakan alat-alat yang diperbuat daripada batu untuk memburu binatang,mengetuk,melicin,menumbuk dan mempertahankan diri.

3.Gua Batu kapur dan tebing sungai menjadi tempat tinggal mereka
4.Mereka mengamalkan cara hidup sara diri.
5.Petempatan orang Paleolitik di Malaysia terdapat di
  • Kota Tampan, Perak
  • Gua Niah, Sarawak
  • Tingayu, Sabah
Zaman Mesolitik

1.Zaman Mesolitik atau Zaman Batu Tengah dipercayai bermula sejak 11 000 tahun dahulu.

2.Air laut yang membanjiri daratan di Pentas Sunda seperti Selat Melaka,Selat Sunda, Laut Jawa,dan lautan lain mula mempengaruhi cara hidup masyarakat di Gugusan Kepulauan Melayu.
3.Mereka tinggal di gua batu kapur dan tebing sungai .Mereka memburu binatang,memungut hasil  hutan ,menangkap ikan,dan bercucuk tanam.

4.Mereka mula membuat tembikar daripada tanah liat .Tembikar ini digunakan daripada tanah liat.Tembikar ini digunakan untuk memasak.

5.Mereka mula berhubung dan bertukar barangan dengan penduduk di kawasan lain.Ini terbukti dengan penemuan kulit siput di gua.

6.Petempatan utama orang Mesolitik terletak di
  • Gua Cah di Kelantan
  • Gua Kecil di Pahang
  • Gua Niah di Sarawak
  • Gua Gomantong di Sabah
  • Gua Kepah di Kedah
  • Jenderam Hilir di Selangor.
Zaman Neolitik

1.Zaman Neolitik atau Zaman Batu Baru bermula sejak 5000 tahun dahulu.

2.Kehidupan mereka lebih teratur dengan penggunaan batu yang lebih halus buatannya dan cantik berbanding dengan zaman Mesolitik.

3.Mereka telah mencipta kapak,beliung dan pisau untuk bercucuk tanam, menggali,mengupas ,memotong dan berburu.

4.Orang Neolitik menetap berdekatan dengan sungai .Mereka pandai membuat perahu.

5.Mereka menggunakan pewarnabatu kawi untuk menghias diri dan mengecat tembikar.

6.Orang Neolitik memulakan perdagangan di Kepulauan Melayu dengan memperdagangkan hasil-hasil laut,hasil-hasil hutan,manik dan tembikar.

7. Petempatan utama orangNeolitik terletak di
  • Gua Cha di Kelantan
  • Gua Kecil di Pahang
  • Gua Kepah di Kedah
  • Gua Gomantong dan Gua Madai di Sabah
  • Gua Tengkorak dan Gua Madai di Sabah
  • Jenderam Hilir di Selangor.
Sambungan nanti ya...

kepada murid-murid kelas pkbp 8 ni baca dulu ya ..nanti minggu depan cikgu nak ajar..cikgu sayang kamu semua.




 






 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!