Terima Kasih Atas Kunjungan

Ahad, 4 November 2012

Teks Ucapan Majlis Motivasi dan Kecemerlangan

 
Teks Ucapan Majlis Motivasi dan Kecemerlangan
PPKI SMK Demak Baru
3 Nov 2012(Sabtu)
Pen View Hotel

Assalamualaikum W.B.T.Selamat Sejahtera.Salam pertemuan,salam 1 Malaysia.
Terima kasih kepada Pengerusi Majlis.
Yang saya muliakan  Pn Hajah Juita Binti Hj Senawi
Pegawai Pendidikan Daerah ,Kuching
Yang Berusaha Cikgu Hajah Fatimah Abdul Hamid
Pengetua SMK Demak Baru.
Yang dihormati, penolong-penolong kanan,
Ketua-ketua bidang,
Guru-guru dan staf sokongan,
Tuan-Tuan dan Puan-Puan
Serta para pelajar PPKI yang dikasihi  sekalian,
Alhamdulillah ,syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah kurnianya dapat kita bertemu di majlis yang indah ini.
Terlebih dahulu saya ingin mengambil kesempatan ini untuk merakamkan penghargaan terima kasih kepada Pn Hajah Juita Hj Senawi ,yang juga mantan pengetua SMK Demak Baru kerana kesudian beliau untuk hadir dan seterusnya merasmikan  Majlis kita pada hari ini. Ibarat kata adat ,”sirih pulang ke gagang,pinang pulang ke tampuk” Pastinya beliau bukanlah asing bagi kita khususnya di PPKI ,SMK Demak Baru. Sepanjang beliau menjadi pengetua di SMK Demak Baru,Sikap keprihatinan beliau kepada pelajar-pelajar PPKI tidak dapat dinafikan lagi.
 Selamat datang dan terima kasih juga kepada Cikgu Hajah Fatimah ,pengetua SMK Demak Baru yang julung kali bersama kita di Majlis Motivasi ini. Sesungguhnya kita amat bertuah dan sentiasa bertuah kerana mendapat pentadbir yang sememangnya sebati dalam dunia Pendidikan Khas .
 Di kesempatan ini, saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Ahli jawatankuasa Majlis Motivasi yang telah berusaha dengan gigih untuk menganjur dan menjayakan majlis ini.
Terima kasih juga kepada tuan-tuan dan,puan-puan, ibu bapa dan penjaga   yang hadir untuk bersama-sama memeriahkan dan menceriakan lagi Majlis pada hari ini.Begitu juga terima Tuhan saja yang mampu membalas budi
Hadirin yang dihormati sekalian,
Sememangnya Majlis Motivasi dan kecemerlangan yang kita adakan saban tahun ini,adalah sebagai tanda penghargaan kita kepada pelajar-pelajar PPKI yang mengharumkan nama SMK Demak Baru, sama ada di bidang akademik mahupun ko kurikulum.Di samping itu juga,memberi ruang untuk bertemu mesra dengan ibu bapa dan penjaga agar  jalinan kemesraan  antara guru dan ibu bapa sentiasa ada.

PPKI SMK Demak Baru, semakin melangkah ke hadapan. Guru-guru  di PPKI ini sentiasa komited untuk memastikan  pelajar-pelajar PPKI ini terus cemerlang di mata masyarakat .Kejayaan demi kejayaan  sama ada di bidang kurikulum mahupun di bidang Ko kurikulum  menjadikan PPKI SMK Demak Baru ini sentiasa menerima kunjungan daripada dalam negeri,luar negeri dan antarabangsa. Kunjungan terakhir yang kami terima dari PPKI SMK Manir,Terengganu. Hinggakan boleh saya katakan di sini,kita langsung tiada ruang untuk kita sendiri membuat lawatan.
Antara kejayaan di bidang kurikulum ialah:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Kejayaan dibidang ko kurikulum pula
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.

Tuan-tuan dan puan-puan ,hadirin sekalian,
Aktiviti MPV atau kemahiran seperti Aktiviti cuci kereta, masakan dan jahitan,Kebun, Fertigasi,Keusahawanan dan manik  telah   menunjukkan prestasi yang amat membanggakan sepanjang tempoh 2 tahun dilaksanakan.Aktiviti ini diadakan setiap hari Jumaat bermula 7.30 pagi hingga 11.30 pagi.
 Menyedari hakikat ini,  PPKI SMK Demak Baru sentiasa mengambil langkah   proaktif dalam melatih dan mendidik anak-anak pelajar agar mendapat kemahiran. Melalui usahasama dengan kraftangan Malaysia beberapa orang pelajar PPKI kita telah boleh membuat kraftangan hasil daripada manik. Kemahiran pelajar kita ini telah mengundang kehadiran  guru-guru pelatih dari IPG Batu Lintang memohon pelajar kita untuk mengajar mereka.Aktviti ini dibawah pimpinan Cikgu Lina Bin Mili.
Perkhidmatan mencuci kereta yang dibimbing oleh Ustaz Badrul Hisyam bin Majid dan juga Cikgu Badrul Hisyam Ameran ,semakin hari mendapat sambutan yang begitu memberangsangkan  daripada  warga SMK Demak Baru dan adakala dari PPD serta pelawat  yang datang ke SMK Demak Baru ini.Kita sedang memikirkan bagaimana untuk menyediakan satu tempat yang khusus yang dilengkapi dengan segala kemudahan bagi aktiviti ini.Pastinya  memerlukan kos perbelanjaan yang banyak untuk ke arah.Dan kita akan memikirkan bagaimana cara untuk merealisasikannya.Apatah lagi Jabatan Pelajaran Negeri telahpun berpindah berhampiran SMK Demak Baru.Sambutan akan lebih baik sekepas ini.
Fertigasi  di bawah pimpinan Cikgu Mohamad Safwan Alias juga menyerlah.Pelbagai jenis sayuran seperti cili,tomato begitu menjadi.Hasilnya sentiasa dinanti oleh warga SMK Demak Baru.Pada tahun hadapan kita bercadang untuk membesarkan lagi fertigasi ini iaitu di hadapan kelas PPKI.
Aktiviti perkebunan dibawah pimpinan Cikgu Ruhana Bujang dan Pn Chong Fui Fong, dibantu oleh beberapa orang PPM tidak kurang hebatnya,Hasilnya juga mendapat sambutan warga Demak Baru.Untuk pengetahuan,aktiviti kebun ini adalah diusahakan oleh pelajar-pelajar Down Sydrom,terencat akal ,Austime ,pelajar-pelajar yang mempunyai pelbagai masalah yang lain yang menyukarkan mereka untuk terlibat dengan aktiviti yang lain.
Aktiviti masakan dan jahitan ,dibawah bimbingan Cikgu Dayang Hasyimah dan Cikgu Zaimash serta PPM Nilip tidak dapat disangkal lagi.Pelbagai jenis kek,biskut ,kuih muih begitu juga jahitan sarung bantal,sarung bakul sampah mendapat sambutan yang begitu menggalakkan.Kami tiada masalah untuk menempah makanan setiap kali menerima kunjungan pelawat.Sebahagian pelajar PPKI ini telah begitu mahir dan cekap menyediakan  makanan dan minuman.


Aktiviti Keusahawanan juga cukup menyerlah di bawah bimbingan Cikgu Norzita Mohamed.Aktiviti jualan mendapat sambutan dari pada pelajar aliran perdana dan PPKI.Sehinggakan kami memutuskan masa jualan waktu rehat untuk pelajar PPKI dan Waktu pulang untuk pelajar aliran perdana.Kini keusahawanan lebih tertumpu dibidang kemahiran Felt .Contohnya cenderamata yang disediakan pada hari ini adalah dari kraftangan ini.Hasil itu dibuat oleh guru dan pelajar PPKI yang mahir menguasai jahitan.Sambutan yang diterima dari pelbagai pihak bukan sahaja di SMK Demak Baru ,malah dari pelbagai sekolah rendah ,menengah ,institusi pengajian tinggi pada kraftangan felt ini.
Alhamdulillah semenjak pelbagai kemahiran yang diwujudkan di PPKI ini,sememangnya banyak membantu program PPKI berjalan lancar khususnya dari segi kewangan.Termasuk majlis pada hari ini.
.Kerjasama seumpama ini akan dapat membantu PPKI SMK Demak Baru ini terus cemerlang.
Tuan-tuan dan puan-puan,
Beberapa program juga telah dirancang iaitu
Dari segi kurikulum,antaranya:
1.Pelajar PPKI yang mampu menguasai akademik akan ditempatkan di tingkatan 1,yang akan terlibat sepenuhnya dalam  PLBS.
2.
Saya percaya di bawah kepimpinan pengetua yang baru ini Cikgu Hajah Fatimah,Kita akan lebih cemerlang lagi.
Hadirin dan hadirat sekalian,
Pada hari ini ,kita telah juga mengedarkan surat makluman tarikh pendaftaran dan jumlah yuran yang akan tuan-tuan dan puan-puan harus membayarnya.Buatlah semakan dengan teliti dan simpanlah sedikit elaun anak-anak pada yang kurang berkemampuan agar tidak menimbulkan masalah untuk membayarnya.

 Hadirin dan hadirat sekalian.

Sebagai mengakhiri ucapan saya pada pagi ini, saya ingin mengucapkan tahniah dan syabas kepada pendorong para pelajar khususnya kepada para ibubapa kerana telah memberikan sokongan padu kepada anak-anak mereka untuk belajar dengan tekun dan seterusnya mencapai kejayaan yang dinantikan. Semoga dengan kejayaan ini akan dapat meningkatkan motivasi dan keyakinan diri.

Syabas dan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat yang telah memungkinkan para pelajar  ini menerima sijil dan hadiah pada  pada hari ini. Semoga sumbangan kita mendapat keredhaan Allah Subhanahuataala. 
Saya menyusun jari memohon maaf sekiranya terdapat salah dan  silap.
Sekian, saya sudahi dengan  Wabillahi taufik walhidayah wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Terima kasih.

2 ulasan:

  1. x de teks majlis motivasi kecemerlangan murid pmr dan spm ke??..saya sgt memerlukannya..

    BalasPadam

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!