Benarlah kata punjangga,pengalaman adalah guru terbaik yang tidak pernah ternilai biarpun segunung emas permata mendatang,pengalaman mematangkan dan mendewasakan untuk teguh berdiri dan lebih berhati-hati agar tidak jatuh sekali lagi.Hidup ini tidak bermakna tanpa cabaran bukan?

Blog ini tercatat segala rahsia hati.Catatan yang sarat dengan pengalaman,kasih sayang,suka duka kehidupan ,pengetahuan dan erti kehidupan seorang guru.

Cerita suka dukaku ku kongsikan ...


Terima Kasih Atas Kunjungan

Pengikut

Nak Royak Sikit

Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE darihttp://kenangansilam-ita.blogspot.com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih dari http://kenangansilam-ita.blogspot.com

Terima Kasih seharum kasturi...semoga berkunjung lagi..


Ilham dan ilmu itu milik Allah,seolah-olah dipinjamkan sahaja insan kerdil seperti saya. Saya bagaika bermimpi kerana dapat meninggalkan catatan ini kepada kalian yang membaca ...

Nie Lagi Citernya

Sesekali kita renung,hamparan dunia ,melalui bijaksana,mewahnya pemberian-Nya,hanya kita sering lupa,mengucap rasa syukur pada-Nya. Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Tak kira sepanjang atau sependek mana catatan ini pun, yang penting isi di dalamnya..dibaca, difahami dan diambil ikhtibar dan pengajaran daripadanya

Jumaat, 18 Disember 2009

Dari kaki tangga ke pintu menara (catatan 5)

Bermulalah perjuangan ku di universiti..tak sangka aku bergelar jua mahasiswi UKM..Majlis orientasi bermula..ada beberapa peristiwa lucu yang berlaku...sangat manis bila aku kenang hingga saat ni.Kebetulan kawan sebilikku belum sampai, aku berkenalan dengan orang yang bersebelahan dengan bilikku bernama Zuliani.Dia berasal dati Tanah Merah,kelantan.Kiranya dialah insan pertama yang menjadi kenalan dan sahabatku di UKM..Pada pukul 5 petang semua kami mesti berkumpul di dataran untuk mendengar taklimat..aku tak biasa dengan pintu bilik yang mempunyai tomboi..maklumlah rumahku yang tak layak dipanggil rumah manalah ada tomboi pintu..rupanya masalah yang sama juga dihadapai oleh kawanku Zu..aku tak tahu bagaimana nak kunci bilik.sebabnya bila aku keluar bilik, aku masukkan anak kunci untuk mengunci pintu tapi pintu itu terbuka balik.beberapa kali aku ulang..kesudahannya aku tinggalkan bilik tidak berkunci.
Malam pulak masalah lagi hinggakan anak kunciku dah belok hasil ujikaji ku dengan Zu.Akhirnya ku dapat jugak caranya,rupanya pintu itu bila nak keluar tekan saja tomboi tu dan tak payah masukkan kunci lagi..Aku dan Zu pergi berjumpa dengan Abang Fauzi untuk menukarkan kunci .Aku menipu dengan memberitahu kunci itu dah belok masa aku dapat petang tadi....

Pengalaman lucu yang kedua masa orientasi, aku yang tidak pernah tinggal di asrama manalah tahu akan ada aktiviti latihan kebakaran yang akan dilakukan bila-bila masa.Siang hari itu,aku dimaklumkan oleh ajk akan sentiasa bersedia apabila berlaku kecemasan seperti kebakaran.Rupanya dia telah memberi gambaran akan ada latihan kebakarana nanti.Malam itu kami tidur awal..tepat pukul 3 kedengaran suara orang menjerit " api-api cepat lari ke dataran " aku membuka tingkap lalu kkucari dimana asap tapi tak kujumpa.aku mengambil keputusan selamatkan dulu sijil-sijil dan wang ku..selepas itu kulihat lagi tapi masih belum nampak apa-apa, justeru aku mengambil semua barang-barang dan pakaianku. dua beg aku bawak ke dataran.Fuhh lega aku dapat selamatkan barangku daripada terbakar.Tapi aku fikir jugak kenapa rakan sebilikku buat selamba je bila aku caka ada kebakaran.Dia langsung tak kemas barang.Sudahnya aku yang tertipu.Hanya aku dan beberapa orang yang bawak barang ke dataran..Malunya...rupanya hanya latihan kebakaran,patutlah yang dah biasa tinggal di asrama buat relak je...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya

TERIMA KASIH TEMAN!!!!

Bekas Anak murid SIF

Bekas Anak murid SIF

Bersama saudara mara

Bersama saudara mara

11 Sept 1998

11 Sept 1998