RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDiDIKAN MORAL
Subject:
Mata Pelajaran:
PEND. MORAL
|
Tema: dIRI kELUARGA,PERSAHABATAN
Tajuk:AGAMA MEMBENTU KEPERIBADIAN DIRI
|
Kelas: KKSM TING 2
|
Tarikh: 7/1/2019
Hari: ISNIN
Masa: 1050-1150
| |||||||||||
Kod Standard Pembelajaran:
1.1.1
|
Nilai Murni:
-Kasih sayang
- Kesyukuran
|
Pautan Merentas Kurikulum:
- Kepercayaan kepada Tuhan
| ||||||||||||
Student Aspirations/ Aspirasi Murid
| ||||||||||||||
Knowledge
Pengetahuan
|
/
|
Thinking Skills
Kemahiran berfikir
|
/
|
Leadership
Skills
Kemahiran memimpin
|
/
|
Bilingual Proficiency
Kemahiran dwibahasa
|
Ethics & Spirituality
Etika dan kerohanian
|
/
|
National Identity
Identiti nasional
|
/
|
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir PdPc, murid dapat
1. Menyatakan kepentigan agama untuk diri.
|
Kriteria Kejayaan:
1. Murid mengetahui makna agama
2. Murid dapat membezakan agama.
3. Murid menunjukkan sahsiah diri yang positif.
| |
SoKey Concepts/ Key Vocabulary:
Konsep / Perbendahaaan Kata Utama:
Kepentingan beragama
|
Resources:
Sumber: VIDEO youtube, SMARTPHONE, SPEAKER BUKU RUJUKAN.EDARAN LATIHAN
|
Lesson Outline/ Rangka Pengajaran
|
Impact/ Reflection
Impak/ Refleksi
| ||||
Starter/ Set Induksi
• aktiviti untuk menarik minat murid (Set Induksi)
• memaklumkan kepada murid tentang objektif pembelajaran
• ingatan terhadap pembelajaran terdahulu
|
STARTER : Share and Turn
1. Guru mengucapkan salam dan membuat sedikit gurauan.
2. Guru bertanya khabar tentang murid.
3. Guru meminta murid membuka sampul surat
4. Murid diberitahu tentang objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan.
5.Guru menerangkan tajuk pada hari ini
6.Guru bertanya kepada murid sama ada faham atau tidak (show your view)
| ||||
Main Activities/ Aktiviti Utama
• kandungan pembelajaran
• contoh dan tunjuk cara
• peluang membuat latihan
• bimbingan dan maklum balas berterusan
• bagi pelbagai gaya pembelajaran
• cabaran bersesuaian untuk semua murid
• peluang untuk belajar secara kolaboratif
• bimbingan dan maklum balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL)
|
One -Two -Group
1. Guru terlebih dahulu membuat pembahagian kumpulan iaitu secara berpasangan (mengikut keupayaan murid berdasarkan penilaian sebelum ini)
2.Guru menerangkan amalan beribadat dan cara menghormatinya berdasarkan agama dan kepercayaan.
3. Menggunakan mini whiteboard tiap kumpulan diminta menulis pengalaman beribadat bersama keluarga.
(VAK AUDITORI -MENDENGAR ARAHAN)
4.Tiap kumpulan diminta seorang wakil untuk membentangkan.
|
-Peta ithink
Contoh soalan:
1Nyatakan agama atau kepercayaan anda
2.Mengapa harus kita percaya kepada tuhan..
3.Mengapa perlu mematuhi ajaran agama..
4.Apa maksud Agama membentuk keperibadian yang mulis
5.Apakah maksud sembahyang..
| |||
5. Murid menjalankan :aktiviti lakonan semula cara beribadat
(VAK :KINESTETIK:)
6. Murid yang lemah dibimbing murid untuk melakukan aktiviti jualan oleh murid aras sederhana .
(Pembezaan :content)
7.Kuiz-guru menanyakan secara rawak saoalan yang melibatkan agama membentuk keperibadian diri..
| |||||
Plenary/ Penutup
Refleksi: kajian dan penilaian pembelajaran
Akan datang: kenal pasti langkah-langkah seterusnya Aktiviti penutup |
C/L: Pembentangan Hasil Sendiri
1. Setiap kumpulan diminta membentangkan hasil mereka.Murid yang lain membuat penilaian pada hasil kerja kawan mereka (Lihat-Fikir-Komen)
2. Guru memberikan pujian dan hadiah sebagai token kepada murid yang dapat menjalankan aktiviti jualan dengan baik
3. Guru memberi ulasan terhadap kemampuan dan kreativiti murid.
4.Murid faham tentang agama dan kepercayaan yang dianuti oleh mereka..
|
Gallery Walk
| |||
Pentaksiran
Pembelajaran Abad ke 21
|
-Lembaran kerja
|
Aras Pemikiran
| |||
-Berpusatkan Murid
|
-Mencipta
| ||||
-Komunikasi/Pembentangan
|
- Menilai
| ||||
-Kreatif
|
-Menganalisa
| ||||
- Pemikiran Aras Tinggi
|
-Mengaplikasi
| ||||
Students to follow-up
Tindakan susulan murid
|
Remedial / Pemulihan
Murid yang lemah digandingkan dengan murid yang lebih pandai.
|
Reinforcement
Pengukuhan
-Kuiz di akhir PdPc.
-Murid yang lebih trampil membimbing rakan yang lemah.
|
Enrichment
Pengayaan
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDiDIKAN MORAL
Subject:
Mata Pelajaran:
PEND. MORAL
|
Tema: dIRI kELUARGA,PERSAHABATAN
Tajuk:AGAMA MEMBENTU KEPERIBADIAN DIRI
|
Kelas: KKSM TING 2
|
Tarikh: 10/1/2019
Hari: Khamis
Masa: 1050-1150
| |||||||||||
Kod Standard Pembelajaran:
1.1.1
|
Nilai Murni:
-Kasih sayang
- Kesyukuran
|
Pautan Merentas Kurikulum:
- Kepercayaan kepada Tuhan
| ||||||||||||
Student Aspirations/ Aspirasi Murid
| ||||||||||||||
Knowledge
Pengetahuan
|
/
|
Thinking Skills
Kemahiran berfikir
|
/
|
Leadership
Skills
Kemahiran memimpin
|
/
|
Bilingual Proficiency
Kemahiran dwibahasa
|
Ethics & Spirituality
Etika dan kerohanian
|
/
|
National Identity
Identiti nasional
|
/
|
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir PdPc, murid dapat
1. Menyatakan kepentigan agama untuk diri.
|
Kriteria Kejayaan:
1. Murid mengetahui makna agama
2. Murid dapat membezakan agama.
3. Murid menunjukkan sahsiah diri yang positif.
| |
SoKey Concepts/ Key Vocabulary:
Konsep / Perbendahaaan Kata Utama:
Kepentingan beragama
|
Resources:
Sumber: VIDEO youtube, SMARTPHONE, SPEAKER BUKU RUJUKAN.EDARAN LATIHAN
|
Lesson Outline/ Rangka Pengajaran
|
Impact/ Reflection
Impak/ Refleksi
| ||||
Starter/ Set Induksi
• aktiviti untuk menarik minat murid (Set Induksi)
• memaklumkan kepada murid tentang objektif pembelajaran
• ingatan terhadap pembelajaran terdahulu
|
STARTER : Share and Turn
1. Guru mengucapkan salam dan membuat sedikit gurauan.
2. Guru bertanya khabar tentang murid.
3. Guru meminta murid membuka sampul surat
4. Murid diberitahu tentang objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan.
5.Guru menerangkan tajuk pada hari ini
6.Guru bertanya kepada murid sama ada faham atau tidak (show your view)
| ||||
Main Activities/ Aktiviti Utama
• kandungan pembelajaran
• contoh dan tunjuk cara
• peluang membuat latihan
• bimbingan dan maklum balas berterusan
• bagi pelbagai gaya pembelajaran
• cabaran bersesuaian untuk semua murid
• peluang untuk belajar secara kolaboratif
• bimbingan dan maklum balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL)
|
One -Two -Group
1. Guru terlebih dahulu membuat pembahagian kumpulan iaitu secara berpasangan (mengikut keupayaan murid berdasarkan penilaian sebelum ini)
2.Guru menerangkan amalan beribadat dan cara menghormatinya berdasarkan agama dan kepercayaan.
3. Menggunakan mini whiteboard tiap kumpulan diminta menulis pengalaman beribadat bersama keluarga.
(VAK AUDITORI -MENDENGAR ARAHAN)
4.Tiap kumpulan diminta seorang wakil untuk membentangkan.
|
-Peta ithink
Contoh soalan:
1Nyatakan agama atau kepercayaan anda
2.Mengapa harus kita percaya kepada tuhan..
3.Mengapa perlu mematuhi ajaran agama..
4.Apa maksud Agama membentuk keperibadian yang mulis
5.Apakah maksud sembahyang..
| |||
7. Murid menjalankan :aktiviti lakonan semula cara beribadat
(VAK :KINESTETIK:)
8. Murid yang lemah dibimbing murid untuk melakukan aktiviti jualan oleh murid aras sederhana .
(Pembezaan :content)
7.Kuiz-guru menanyakan secara rawak saoalan yang melibatkan agama membentuk keperibadian diri..
| |||||
Plenary/ Penutup
Refleksi: kajian dan penilaian pembelajaran
Akan datang: kenal pasti langkah-langkah seterusnya Aktiviti penutup |
C/L: Pembentangan Hasil Sendiri
4. Setiap kumpulan diminta membentangkan hasil mereka.Murid yang lain membuat penilaian pada hasil kerja kawan mereka (Lihat-Fikir-Komen)
5. Guru memberikan pujian dan hadiah sebagai token kepada murid yang dapat menjalankan aktiviti jualan dengan baik
6. Guru memberi ulasan terhadap kemampuan dan kreativiti murid.
4.Murid faham tentang agama dan kepercayaan yang dianuti oleh mereka..
|
Gallery Walk
| |||
Pentaksiran
Pembelajaran Abad ke 21
|
-Lembaran kerja
|
Aras Pemikiran
| |||
-Berpusatkan Murid
|
-Mencipta
| ||||
-Komunikasi/Pembentangan
|
- Menilai
| ||||
-Kreatif
|
-Menganalisa
| ||||
- Pemikiran Aras Tinggi
|
-Mengaplikasi
| ||||
Students to follow-up
Tindakan susulan murid
|
Remedial / Pemulihan
Murid yang lemah digandingkan dengan murid yang lebih pandai.
|
Reinforcement
Pengukuhan
-Kuiz di akhir PdPc.
-Murid yang lebih trampil membimbing rakan yang lemah.
|
Enrichment
Pengayaan
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN MORAL
Subject:
Mata Pelajaran:
PEND. MORAL
|
Tema: DIRI kELUARGA,PERSAHABATAN
Tajuk:AGAMA MEMBENTUK KECEMERLANGAN DIRI
|
Kelas: KKSM TING 2
|
Tarikh: 14/1/2019
Hari: ISNIN
Masa: 1050-1150
| |||||||||||
Kod Standard Pembelajaran:
1.1.1
|
Nilai Murni:
-Kasih sayang
- Kesyukuran
|
Pautan Merentas Kurikulum:
- Kepercayaan kepada Tuhan
| ||||||||||||
Student Aspirations/ Aspirasi Murid
| ||||||||||||||
Knowledge
Pengetahuan
|
/
|
Thinking Skills
Kemahiran berfikir
|
/
|
Leadership
Skills
Kemahiran memimpin
|
/
|
Bilingual Proficiency
Kemahiran dwibahasa
|
Ethics & Spirituality
Etika dan kerohanian
|
/
|
National Identity
Identiti nasional
|
/
|
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir PdPc, murid dapat
1. 2 orang murid boleh menyenaraikan sahsiah diri yang positif berdasarkan agama.
|
Kriteria Kejayaan:
1. Murid menunjukkan amalan agama yang membentuk keperibadian diri dengan bimbingan.
2. Murid dapat mengaplikasikan sahsiah mengikut amalan yang positif dalam pelbagai situasi.
3. Murid menunjukkan sahsiah diri yang positif.
| |
SoKey Concepts/ Key Vocabulary:
Konsep / Perbendahaaan Kata Utama:
Kepentingan beragama
|
Resources:
Sumber: VIDEO youtube, SMARTPHONE, SPEAKER BUKU RUJUKAN.EDARAN LATIHAN
|
Lesson Outline/ Rangka Pengajaran
|
Impact/ Reflection
Impak/ Refleksi
| ||||
Starter/ Set Induksi
• aktiviti untuk menarik minat murid (Set Induksi)
• memaklumkan kepada murid tentang objektif pembelajaran
• ingatan terhadap pembelajaran terdahulu
|
STARTER : Share and Turn
1. Guru mengucapkan salam dan membuat sedikit gurauan.
2. Guru bertanya khabar tentang murid.
3. Guru meminta murid membuka sampul surat
4. Murid diberitahu tentang objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan.
5.Guru menerangkan tajuk pada hari ini
6.Guru bertanya kepada murid sama ada faham atau tidak (show your view)
| ||||
Main Activities/ Aktiviti Utama
• kandungan pembelajaran
• contoh dan tunjuk cara
• peluang membuat latihan
• bimbingan dan maklum balas berterusan
• bagi pelbagai gaya pembelajaran
• cabaran bersesuaian untuk semua murid
• peluang untuk belajar secara kolaboratif
• bimbingan dan maklum balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL)
|
One -Two -Group
1. Guru terlebih dahulu membuat pembahagian kumpulan iaitu secara berpasangan (mengikut keupayaan murid berdasarkan penilaian sebelum ini)
2.Guru menerangkan agama membentuk keperibadian diri dan kecemerlangan diri.
3. Menggunakan mini whiteboard tiap kumpulan diminta menyenaraikan sahsiah diri yang positif berdasarkan agama.
(VAK AUDITORI -MENDENGAR ARAHAN)
4.Tiap kumpulan diminta seorang wakil untuk membentangkan.
|
-Peta ithink
Contoh soalan:
1.Senaraikan sahsiah diri yang positf berdasarkan gambar.
2.Mengapa harus kita percaya kepada tuhan..
3.Mengapa perlu mematuhi ajaran agama..
4.Apa maksud Agama membentuk keperibadian yang mulia
5.Apakah maksud saya berpegang teguh kepada ajaran agama.
| |||
9. Murid menjalankan :aktiviti lakonan semula cara beribadat
(VAK :KINESTETIK:)
10. Murid yang lemah dibimbing murid untuk melakukan aktiviti jualan oleh murid aras sederhana .
(Pembezaan :content)
7.Kuiz-guru menanyakan secara rawak saoalan yang melibatkan agama membentuk keperibadian diri..
| |||||
Plenary/ Penutup
Refleksi: kajian dan penilaian pembelajaran
Akan datang: kenal pasti langkah-langkah seterusnya Aktiviti penutup |
C/L: Pembentangan Hasil Sendiri
7. Setiap kumpulan diminta membentangkan hasil mereka.Murid yang lain membuat penilaian pada hasil kerja kawan mereka (Lihat-Fikir-Komen)
8. Guru memberikan pujian dan hadiah sebagai token kepada murid yang dapat menjalankan aktiviti jualan dengan baik
9. Guru memberi ulasan terhadap kemampuan dan kreativiti murid.
4.Murid faham tentang agama dan kepercayaan yang dianuti oleh mereka..
|
Gallery Walk
| |||
Pentaksiran
Pembelajaran Abad ke 21
|
-Lembaran kerja
|
Aras Pemikiran
| |||
-Berpusatkan Murid
|
-Mencipta
| ||||
-Komunikasi/Pembentangan
|
- Menilai
| ||||
-Kreatif
|
-Menganalisa
| ||||
- Pemikiran Aras Tinggi
|
-Mengaplikasi
| ||||
Students to follow-up
Tindakan susulan murid
|
Remedial / Pemulihan
Murid yang lemah digandingkan dengan murid yang lebih pandai.
|
Reinforcement
Pengukuhan
-Kuiz di akhir PdPc.
-Murid yang lebih trampil membimbing rakan yang lemah.
|
Enrichment
Pengayaan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Titipkanlah Kata Hulurkanlah idea
Kongsi cerita membawa bahagia
persahabatan terjalin kemesraan berputik
walaupun hanya sekadar alam maya
TERIMA KASIH TEMAN!!!!