Terima Kasih Atas Kunjungan

Isnin, 7 September 2020

Rancangan Pengajaran Keusahawanan PPKI

 

 

Rancangan Pengajaran Harian

 

F

Subject: 

Mata Pelajaran:

KEUSAHAWANAN

Tema: TRANSISI KERJAYA

Tajuk: AKTIVITI MEMBUAT JAMBANGAN BUNGA

 

Kelas: KKBP Arif

Tarikh:  8/9/2020

Hari: Selasa

Masa: 08.30 pagi – 11.30 Pagi    

          

Kod Standard Pembelajaran:

2.1,    2.1.1

Nilai Murni:

-Homat-menghormati

-Sabar

-Berkeyakinan,kasih sayang

Pautan Merentas Kurikulum:

- Kemahiran Hidup

- Matematik

Student Aspirations/ Aspirasi Murid

Knowledge

Pengetahuan

 

/

Thinking Skills

Kemahiran berfikir

 

/

Leadership

Skills

Kemahiran memimpin

 

/

Bilingual Proficiency

Kemahiran dwibahasa

 

Ethics & Spirituality

Etika dan kerohanian

 

/

National Identity

Identiti nasional

 

/

 

Objektif Pembelajaran:

Pada akhir PdPc, murid dapat

1. membuat satu jambangan bunga dengan citarasa sendiri menggunakan pelbagai aksesori.

Kriteria Kejayaan:

1.Murid dapat menyebut sekurang-kurangnya 5 bahan-bahan untuk membuat jambangan bunga.

2.Murid dapat menghasilkan satu jambangan bunga  dengan cantik dan kemas.

4. Murid dapat mempamerkan hasil kerja masing-masing.

SoKey Concepts/ Key Vocabulary:

Konsep / Perbendahaaan Kata Utama: jambangan(tempat menaruh bunga), ,kertas pembalut(sesuatu kertas,kain dsb yang digunakan untuk membungkus),facebook(mukabuku),blog(catatan sesawang iaitu memberikan ulasan ,berita atau cerita ) ,media sosial(sejenis media yang digunakan terus secara talian dengan membolehkan para pengguna dengan mudahuntuk menyertai,berkongsi dan bercerita,

Resources:

Sumber:  video youtube, smartphone,laptop,Peralatan membuat jambangan bunga( kertas pembalut,bunga.coklat.gunting,reben,tali,pisau,gam panas,dll).

 

Lesson Outline/ Rangka Pengajaran

Impact/ Reflection

Impak/ Refleksi

Starter/ Set Induksi

 

        aktiviti untuk menarik minat murid (Set Induksi)

        memaklumkan kepada murid tentang objektif pembelajaran

        ingatan terhadap pembelajaran terdahulu

(5 minit)

STARTER : Idea Rush/Pop Corn

1.Guru mengucapkan salam dan bertanya khabar murid.

2.Guru bertanyakan murid hadiah apa yang selalu mereka terima daripada orang lain pada hari jadi mereka.

3. Guru menunjukkan contoh jambangan bunga  yang telah dihasilkan dengan mengaitkan pengalaman semasa murid.kerjaya dan masa depan.

4.guru mengaitkan media sosial yang menjadi sumber utama untuk membuat pendapatan melalui jualan online.

5. Murid diberitahu tentang objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan yang harus dicapai oleh murid.

6.Guru bertanya kepada murid sama ada faham atau tidak (show your view)

 

I see,I think ,I Wonder(Saya Lihat,saya fikir& saya bertanya)

a)senaraikan/apa yang mereka lihat(see)

b)fikirkan apa yang mereka lihat dan kaitkan dengan hidup seharian dan lain-lain (think)

c)bertanya soalan -soalan yang berkaitan.(wonder)

 

- murid menjawab pertanyaan guru

- guru menggunakan bahan maujud untuk mengaitkan dengan pdpc hari ini

 

Main Activities/ Aktiviti Utama

        kandungan pembelajaran

        contoh dan tunjuk cara

        peluang membuat latihan 

        bimbingan dan maklum balas berterusan

        bagi pelbagai gaya pembelajaran

        cabaran bersesuaian untuk semua murid

        peluang untuk belajar secara kolaboratif

        bimbingan dan maklum balas berterusan (Pentaksiran untuk Pembelajaran-AfL

(45minit)

1. Guru menerangkan aktiviti yang akan dijalankan.

2.Guru menerangkan dengan jelas cara membuat jambangan bunga.(tayangan video youtube.)

3. Guru meminta murid untuk menyebut bahan-bahan untuk mebuat jambangan bunga.

4.Guru membuat sedikit demo cara-cara untuk membuat jambangan bunga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Strategi Penyoalan

 

 

 

 

 

 

- Peer Assessment

(Penilaian Rakan Sebaya)

 

 

 

- Aktiviti Touch N Go

Contoh soalan:

Strategi Penyoalan

 

1.      Senaraikan 4 media sosial yang boleh digunakan untuk membuat jualan .

2.Berikan 5 bahan utama yang perlu ada untuk menyiapkan satu jambangan bunga .

 

5.Murid menjalankan aktiviti membuat:(VAK :KINESTETIK:)

6.Guru menggunakan strategi perbezaan antara murid

Iaitu menyesuaikan mengikut keupayaan murid

-Murid yang menguasai diberikan kebebasan sendiri untuk menghasilkan jambangan bunga tanpa bantuan atau menggunakan sumber lain.

-Murid yang lemah guru memberikan mereka melihat contoh jambangan bunga yang telah sedia ada dan juga memberikan mereka smartphone atau laptop untuk panduan mereka

7.Murid mula menghasilkan jambangan bunga.

8. Murid yang lemah diberi bimbingan untuk membuat jambangan bunga.

9.Semasa murid menjalankan aktiviti, guru menggunakan strategi penyoalan untuk mengetahui apa yang murid tahu, apa yang murid faham, dan apa yang murid boleh buat.

 

 

C/L: Pembentangan Hasil Sendiri

10.Setiap murid diminta membentangkan hasil mereka.Murid yang lain membuat penilaian pada hasil kerja kawan mereka (Lihat-Fikir-Komen)

(VAK AUDITORI -MENDENGAR ARAHAN)

11. Kuiz- Murid menjalankan aktiviti secara individu mengikut arahan guru.

(VAK AUDITORI -MENDENGAR ARAHAN)

 

 

 

Plenary/ Penutup

Refleksi:  kajian dan penilaian pembelajaran
Akan datang: kenal pasti langkah-langkah seterusnya
Aktiviti penutup

(10 minit)

 Assessment For Learning :

1. Murid menggunakan kriteria kejayaan untuk menyemak apa yang telah  mereka capai dan perkara yang perlu diperbaiki.

2. Penilaian murid kepada guru berkaitan pdpc.

3. Murid memberi maklum balas tentang pdpc guru pada hari ini.

4.Murid memberitahu murid lain tentang apa yang telah mereka capai dan cadangkan untuk penambahbaikan.

5.Guru memberikan pujian dan hadiah sebagai token kepada murid yang memberikan

6.Guru memberi ulasan terhadap kemampuan dan kreativiti murid.

7.Maklum balas guru memberitahu murid tentang apa yang telah mereka capai dan di mana mereka perlu perbaiki.

 

 

 

 

- Pentaksiran Kendiri

- Borang Maklum                                                Balas/Senarai semak

 

Murid dikehendaki menanda item-item dalam senarai semak untuk menunjukkan kefahaman murid dalam topik yang telah mereka pelajari.

 

- Maklum Balas Rakan Sebaya

 

 

 

 

 

 

 

- Maklum Balas Guru

 

 

 

 

 

Pentaksiran

 

 

 

 

 

 

 

Pembelajaran Abad ke 21

-Lembaran kerja

 

 

-Aras Pemikiran

 

 

-Berpusatkan Murid

 

-Mencipta

 

-Komunikasi/Pembentangan

 

 

-Menilai

 

 

-Kreatif

 

 

 

-Menganalisa

 

- Pemikiran Aras Tinggi

 

 

-Mengaplikasi

 

Students to follow-up

Tindakan susulan murid

Remedial / Pemulihan

 

Reinforcement

Pengukuhan

 

 

 

Enrichment

Pengayaan