PELAN
STRATEGIK KURIKULUM
PROGRAM
PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI
SMK
KAMPONG JAWA
2016 –
2020
PELAN STRATEGIK KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
NKRA
|
Peluasan
Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan
|
JADUAL 1
|
Sub-NKRA
|
Prasekolah / Literasi dan Numerasi /
Sekolah Berprestasi Tinggi / Tawaran Baru
|
JPS/SJK-PS/01
|
Bidang Keutamaan PPPM
|
Kualiti Sekolah
|
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
Bidang / Unit
|
PPKI /Kurikulum
|
TERAS
STRATEGIK
|
ISU-ISU
STRATEGIK
|
STRATEGI
|
PELAN TINDAKAN
|
KPI
|
SASARAN TOV
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
(Berdasarkan
4 teras strategik)
|
(Huraian
isu/masalah tentang BK atau fungsi organisasi)
|
(Berdasarkan
11 anjakan PPPM atau fungsi organisasi/SWOC)
|
(Berdasarkan
25à101inisiatif atau pelan tindakan di
JPN/PPD/Sekolah)
|
(Pernyataan
indikator yang boleh diukur)
|
|
|
|
|
|
1. Mengikut Pembelajaran Murid
|
1. Peratus murid
Bermasalah Pembelajaran yang menguasai 3M hanya 40%
2. Penguasaan murid BL
masih lemah dalam mentafsir gambar rajah timbul.
3. Pelaksanaan e-RPI
guru kurang telus.
4. Kurang penekanan
nilai keagamaan dalam kalangan murid.
5. Prestasi murid dalam
bidang akademik kurang memberangsangkan.
|
Meningkatkan kemahiran 3M melalui
kerjasama antara guru dan ibu bapa
Memberi pendedahan gambar
rajah timbul secara berterusan.
Melakasanakan e-RPI dengan
berkesan melalui perkongsian kemahiran dan pengalaman dalam kalangan guru.
Pengisian kerohanian dalam
kalangan murid.
Meningkatkan bilangan murid
PPKI yang lulus dalam peperiksaan.
|
Meningkatkan penguasaan
murid melalui program:
a. Minggu
Bahasa Melayu
b. English Week
c. Program
Nilam
Meningkatkan penggunaan
gambar rajah timbul melalui program:
a.
Program Celik gambar rajah Timbul
Pengisian e-RPI secara
telus.
Membimbing dan mendidik
murid melalui program seperti :
a. Bacaan Yaasin/Program Pendidikan Moral.
b. Tadaruss Al-Quran/Ihya Ramadan.
c. Kem Ibadah/ Pend.Moral
Penilaian murid melalui:
a. Ujian Diagnostik
b. Peperiksaan 2 kali setahun
c. Penyemakan buku.
|
Peratus murid yang menguasai
3M dalam semua mata pelajaran
Peratus murid yang boleh mentafsir gambar
rajah timbul.
Meningkatkan peratusan
pengisian e-RPI
Penurunan sekurang-kurangnya
0.2% dalam salahlaku murid
Peratus murid lulus.
|
40%
0
45%
2%
50%
|
43%
30%
50%
1.8%
55%
|
46%
35%
55%
1.6%
60%
|
49%
40%
60%
1.4%
65%
|
52%
45%
65%
1.2%
70%
|
2. Guru dan pemimpin sekolah
|
1. Pengurusan fail masih belum menepati SOP.
2. Memantapkan pengetahuan guru dalam bidang profesionalisme guru
Pendidikan Khas .
|
Memantapkan sistem pengurusan fail
Memantapkan profesionalisme dalam kalangan
Guru PPKI dan PPM
|
a. Pengurusan fail mengikut SOP
b. Memanfaatkan penggunaan ict bagi meningkatkan kualiti pengurusan fail.
1. Perlaksanaan peningkatan profesionalisme dalam kalangan guru dan PPM
seperti :
a. Kursus atau bengkel
b. Kursus refreshment bagi pembinaan RPI ,task analisis modul PdP.
c. Lawatan Penanda Aras
|
Peratus guru dan PPM yang
memahami pengurusan fail.
Guru PPKI dan PPM dapat diberikan kursus
Lawatan ke program PPKI yang “establish”
|
70%
65%
80%
|
75%
70%
85%
|
80%
75%
90%
|
85%
80%
95%
|
90%
85%
100%
|
PELAN TAKTIKAL KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
NKRA
|
Peluasan
Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan
|
JADUAL 2
|
Sub-NKRA
|
Literasi dan Numerasi (LINUS)
|
JPS/SJK-PS/02
|
Bidang Keutamaan PPPM
|
Kurikulum dan Pentaksiran
|
KPI
Pengarah/PPD/Sek
|
Sekolah
|
Sekolah
|
SMK KAMPONG JAWA, KLANG
|
Bidang/Unit
|
PPKI /Kurikulum
|
Strategi
|
- Meningkatkan kemahiran 3M melalui
kerjasama antara guru dan ibu bapa
- Memberi pendedahan gambar rajah timbul
secara berterusan.
- Melaksanakan e-RPI dengan berkesan
melalui perkongsian kemahiran dan pengalaman dalam kalangan guru.
- Mencemerlangkan sahsiah murid
- Memantapkan sistem pengurusan fail
- Memantapkan profesionalisme dalam
kalangan guru dan PPM PPKI
- Mengurangkan bilangan murid PPKI yang
gagal dalam peperiksaan yang diadakan.
|
Pelan Tindakan
|
- Meningkatkan penguasaan kemahiran
berbahasa.
- Memastikan murid PPKI boleh menguasai
kemahiran asas seperti pengurusan diri, pengurusan kehidupan, Pendidikan
Asas Vokasional dan amalan berdikari.
- Meningkatkan penggunaan gambar rajah
timbul.
- Meningkatkan strategi pengajaran dan pembelajaran
murid inklusif.
- Meningkatkan kemahiran guru dalam
pelaksanaan e-RPI.
- Membimbing dan mendidik murid melalui
program seperti :
a) Bacaan Yasin/Program Pendidikan Moral
b) Tadarus Al-Quran/Ihya Ramadhan
c) Kem Ibadah/Pend.Moral
- Pengurusan fail mengikut SOP dan
memanfaatkan penggunaan ICT bagi meningkatkan kualiti pengurusan fail.
|
Bil
|
Program/Projek
|
Objektif
|
Tanggungjawab
|
Tarikh/Tempoh
|
Kos/Sumber
|
KPI
|
TOV
|
Sasaran
|
Pelan Kontigensi /
Pengurusan Risiko
|
1
|
Minggu Bahasa Melayu
|
1.Meningkatkan penguasaan kemahiran membaca, menulis dalam Bahasa Melayu
|
Guru Bahasa Melayu
|
Februari
|
RM 500/PCG
|
100% murid mengambil bahagian dalam program yang
dianjurkan.
|
85% murid mengambil bahagian
|
100% penglibatan murid
|
Peranan guru mata pelajaran
Bahasa Melayu
|
2
|
English Week
|
1.Meningkatkan penguasaan kemahiran membaca, menulis dalam Bahasa
Inggeris
|
Guru Bahasa Inggeris
|
Minggu kedua Mac 2017
|
RM 500/PCG
|
Peratus murid mengambil bahagian dalam aktiviti
yang dianjurkan
|
75% murid mengambil bahagian
|
100% penglibatan murid
|
Peranan
guru mata pelajaran Bahasa Inggeris
|
3
|
Minggu Matematik
|
1 Meningkatkan penguasaan asas kemahiran mengira
|
Guru Matematik
|
Julai 2017
|
RM 500/PCG
|
Peratus murid yang mengambil bahagian dalam aktiviti yang dianjurkan
|
65%
|
100% penglibatan murid
|
Peranan guru mata pelajaran
Matematik
|
4
|
Program Nilam
|
1.Meningkatkan kemahiran membaca
2. Meningkatkan kemahiran bercerita di kalangan murid.
|
Guru Pusat Sumber
Guru Bahasa Melayu / Bahasa Inggeris
|
Jan-Okt
|
RM 200/PCG
|
Peratus murid yang terlibat dalam program yang dijalankan
|
80%
|
100% penglibatan murid
|
Peranan guru pusat sumber dan guru
bahasa
|
5
|
Program Celik gambar rajah Timbul
|
1.Memberikan pengetahuan dan pemahaman gambarajah timbul.
2.Memberikan pendedahan mentafsir
gambarajah timbul
|
Guru Bermasalah Penglihatan.
PPM
|
Jan-Oktober
|
RM 1000/PCG
|
Bilangan murid yang menguasai rajah timbul
|
0% murid
Bermasalah Penglihatan (buta)
|
30% murid Bermasalah Penglihatan (buta)
|
Peranan guru BL
|
6.
|
Bacaan Yassin/Program Kerohanian
|
1.Mendidik keimanan dan sayangkan
al-Quran kepada murid-murid Islam.
2.Menanam nilai –nilai murni dan budi pekerti serta tingkah laku baik
kepada murid-murid bukan Islam.
|
Semua guru PPKI/ PPM yang beragama
Islam
Semua guru PPKI/ PPM yang bukan beragama
Islam
|
Jan-Oktober
|
Rm300/PCG
|
Peratus murid yang celik al-Quran
Peratus murid yang tahu mengamalkan nilai-nilai murni
|
75% penglibatan murid
70% murid dapat mengamalkan nilai-nilai murni.
|
100% penglibatan murid
100% penglibatan murid
|
Peranan guru mata pelajaran
Pendidikan Islam
Peranan guru mata pelajaran
Pendidikan Moral
|
7.
|
Ihya Ramadhan
|
1.Membudayakan penghayatan dalam ibadat berpuasa di bulan Ramadhan.
2.Menyuburkan budaya membaca Al-Quran di kalangan murid.
|
Ketua Panitia
Semua guru mata pelajaran Pendidikan Islam
|
Sepanjang bulan Ramadhan
|
RM 600/PCG
|
100% murid Islam terlibat dalam program
|
70% murid terlibat dalam program
yang dijalankan.
|
100% penglibatan murid
|
Peranan Guru Mata Pelajaran
Pendidikan Islam
|
8.
|
Penyemakan Buku Latihan
|
1.Semua hasil kerja murid disemak oleh guru.
2.Pihak pentadbir memantau semakan hasil kerja murid sekurang-kurangnya 2
kali setahun.
|
Semua guru subjek teras
-Guru
Penolong Kanan
-Penyelaras
-Ketua Panitia
|
2 kali setahun
2 kali setahun
|
Tiada berkaitan
Tidak berkaitan
|
Peratus buku disemak
|
98% buku disemak
|
100% penglibatan murid
|
Peranan Semua guru
|
9.
|
Kem Ibadat /Program Moral
|
1.Memberi pengisian jasmani dan rohani kepada murid
2.Memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan murid.
|
Semua guru PPKI dan PPM
|
Minggu Ke-4 Julai 2017
|
RM 350
|
Peratus murid mengambil bahagian dalam aktiviti yang dianjurkan
|
70%
|
100% penglibatan murid
|
Guru mata pelajaran Pendidikan Islam
& Pendidikan Moral
|
10.
|
Peperiksaan Dalaman
|
Mengukur tahap kognitif murid
|
Semua guru subjek /guru resos
AJK Peperiksaan Dalaman
Ketua Panitia
|
Mei
Oktober( BP)
Mac
Mei
Julai
Oktober (BL)
|
Tiada berkaitan
|
75% murid lulus dalam semua subjek yang dijalankan (BP).
40% murid lulus dalam semua subjek yang dijalankan (Inklusif)
|
65% murid lulus dalam peperiksaan
akhir tahun (BP)
30% murid lulus dalam peperiksaan
akhir tahun (Inklusif)
|
100% penglibatan murid
|
Peranan Setiausaha peperiksaan
dalaman
|
11.
|
Pencerapan
|
1.Membantu guru membina dan melaksanakan PdP yang efektif ,efisyen dan
pragmatik.
2.Menjana perkongsian pintar melalui perbincangan dan teguran semasa
penyediaan dan pencerapan proses PdP.
|
Penolong Kanan PPKI
Ketua Panitia Pendidikan Khas
Guru PPKI
|
2 kali setahun
(Mei/September)
2 kali setahun
(Mei/September
|
Tiada berkaitan
Tiada berkaitan
|
Peratus guru yang dicerap
Peratus guru yang dicerap
|
100% guru dicerap dalam tempoh yang
ditetapkan
100% guru dicerap dalam tempoh yang
ditetapkan
|
100% penglibatan guru
100% penglibatan guru
|
Peranan Penyelaras KP
Peranan Penyelaras KP
|
12.
|
Lawatan Penanda Aras
|
Memantapkan pengetahuan dan
kemahiran guru dan PPM dalam bidang profesionalisme guru Pendidikan Khas
|
Setiausaha Lawatan
AJK Lawatan
Guru
|
Mac – oktober
|
RM 2000
|
Bilangan yang mengikuti lawatan
penanda aras
|
90 % penglibatan.
|
100% penglibatan guru dan PPM
Ibu bapa
Pengurusan Sekolah
|
Peranan Setiausaha lawatan
|
13.
|
Minggu Pendidikan Khas
|
1. Mempromosikan serta mendedahkan PPKI kepada semua warga sekolah
2. Memberi peluang kepada
murid-murid PPKI menunjukkan kebolehan mereka dalam semua bidang.
3. Memantapkan keyakinan murid PPKI agar mereka dapat menyesuaikan diri untuk
berkomunikasi dan boleh bersosial .
|
Semua guru PPKI
Semua PPM
|
Bulan Ogos
|
RM 1000
|
50 % murid terlibat dalam minggu pendidikan khas
|
40% penglibatan murid
|
100% penglibatan murid
|
Peranan PK , GKMP dan ketua panitia
|
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Minggu Bahasa
|
Objektif
|
Meningkatkan penguasaan dan kemahiran
membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu
|
Tarikh/Tempoh
|
Februari 2017
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Guru Bahasa Melayu
|
Proses Kerja
|
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet
menggunakan PCG sekolah :RM500)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli
jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
English Week
|
Objektif
|
1. Meningkatkan penguasaan dan
kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Inggeris
|
Tarikh/Tempoh
|
Minggu kedua bulan Mac 2017
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Guru Bahasa Inggeris
|
Proses Kerja
|
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet
menggunakan PCG sekolah :RM500)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli
jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Minggu Matematik
|
Objektif
|
Meningkatkan kemahiran asas pengiraan
dalam kalangan murid.
|
Tarikh/Tempoh
|
Julai 2017
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Guru Matematik
|
Proses Kerja
|
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet
menggunakan PCG sekolah :RM500)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli
jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Program Nilam
|
Objektif
|
1.Meningkatkan kemahiran membaca.
2. Meningkatkan kemahiran bercerita dalam kalangan
murid.
|
Tarikh/Tempoh
|
Jan hingga Oktober 2017
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Guru Pusat Sumber
Guru Bahasa Melayu / Guru Bahasa
Inggeris
|
Proses Kerja
|
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet
menggunakan PCG sekolah :RM200)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli
jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM
PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Program Celik Gambar Rajah Timbul
|
Objektif
|
1. Memberikan pengetahuan dan pemahaman gambar rajah timbul.
2. Memberikan pendedahan mentafsir
gambar rajah timbul
|
Tarikh/Tempoh
|
Jan-Oktober 2017
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid (Bermasalah
Penglihatan-Buta)
|
Tanggungjawab
|
Guru –guru Bermasalah Penglihatan
PPM
|
Proses Kerja
|
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet
menggunakan PCG sekolah :RM1000)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli
jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
5.Mesyuarat Post mortem.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh siapa
dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah baik
dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM
PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Penulisan e-RPI
|
Objektif
|
Pengisian e-RPI secara telus
|
Tarikh/Tempoh
|
Januari-Mac
April-Julai
Ogos -Nov
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan guru
|
Tanggungjawab
|
Semua guru
|
Proses Kerja
|
1.Mesyuarat penubuhan Ahli
jawatankuasa.
2.Mengenal pasti murid-murid
3.Perlaksanaan
4.Mesyuarat Post mortem.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM
PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Program Lenturan Rohani /Program Kerohanian
|
Objektif
|
1.Mendidik keimanan dan sayangkan
al-Quran kepada murid-murid Islam.
2.Menanam nilai –nilai murni dan pekerti kepada murid-murid bukan Islam.
|
Tarikh/Tempoh
|
Januari-Oktober
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Semua guru PPKI/ PPM yang beragama
Islam
Semua guru PPKI/ PPM yang bukan beragama
Islam
|
Proses Kerja
|
1.Membuat kertas kerja (menggunakan
bajet PCG sekolah : Rm300)-untuk program murid Islam
2.Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbir sekolah
3.Mesyuarat penubuhan Ahli jawatankuasa.
4.Perlaksanaan
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM
PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Ihya Ramadhan
|
Objektif
|
1.Membudayakan penghayatan dalam ibadat berpuasa di bulan Ramdhan.
2.Menyuburkan budaya membaca Al-Quran di kalangan murid.
|
Tarikh/Tempoh
|
Sepanjang bulan Ramadhan
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid Islam
|
Tanggungjawab
|
Semua guru PPKI/ PPM yang beragama
Islam
Ketua Panitia Pendidikan Islam
|
Proses Kerja
|
1.Penyediaan kertas kerja (menggunakan
bajet PCG sekolah : Rm600)
2.Mendapatkan kelulusan daripada
pentadbiran sekolah
3.Mesyuarat penubuhan AJK program
4.Pelaksanaan program
5.Mesyuarat post-mortem
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Penyemakan buku
latihan
|
Objektif
|
Semua hasil kerja murid disemak oleh guru
Pihak pentadbir memantau semakan hasil kerja murid
sekurang-kurangnya 2 kali setahun
|
Tarikh/Tempoh
|
2 kali setahun
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Guru Panitia
Penolong kanan PPKI
|
Proses Kerja
|
1.Menyediakan jadual pemantauan.
2.Mengumpulkan buku latihan murid
3.Pengesahan pemantauan oleh petadbir
4.Mengadakan perbincangan dengan guru
mata pelajaran.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Kem Ibadat /Program Moral
|
Objektif
|
1.Memberi pengisian Jasmani dan Rohani kepada murid
2.Memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan murid.
|
Tarikh/Tempoh
|
Minggu ke-4 /Julai 2017
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Semua guru PPKI
PPM
|
Proses Kerja
|
1.Membuat kertas kerja (jumlah bajet
menggunakan PCG sekolah :RM 700)
2.Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbiran sekolah
3.Mesyuarat penubuhan AJK
4.Pelaksanaan
5.Mesyuarat post-mortem
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM PPKI
SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Peperiksaan Dalaman
|
Objektif
|
Mengukur tahap kognitif murid
|
Tarikh/Tempoh
|
Mei-Oktober (Bermasalah Pembelajaran )
Mac,Mei,Julai,Oktober ( Bermasalah Penglihatan)
|
Kumpulan Sasaran
|
100% penglibatan murid
|
Tanggungjawab
|
Semua guru Subjek /guru resos
Ketua Panitia (BP)
AJK Peperiksaan dalaman inklusif
|
Proses Kerja
|
Bermasalah Pembelajaran
1.Penggubalan kertas soalan
2.Penyemakan kertas soalan
3.Pengesahan kertas soalan
4.Pelaksanaan
5.Pemarkahan.
Inklusif
1.Mendapatkan set soalan daripada guru
subjek
2.Pelaksanaan
3.Menghantar skrip jawapan kepada guru
subjek untuk ditanda
4. Pemarkahan.
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM
PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Lawatan Penanda Aras
|
Objektif
|
Memantapkan pengetahuan guru
dalam bidang profesionalisme guru Pendidikan Khas
|
Tarikh/Tempoh
|
Mac/Oktober
|
Kumpulan Sasaran
|
Guru
PPM
Ibu Bapa
Pihak Pengurusan
Murid
|
Tanggungjawab
|
Setiausaha lawatan penanda aras
Ajk lawatan penanda aras
|
Proses Kerja
|
1. Mengenalpasti dan mendapat persetujuan tempat lawatan penanda aras
2. Mesyuarat penubuhan jawatankuasa
lawatan / kerja kerja (menggunakan bajet PCG : Rm2000)
3. Perlaksanaan
4. Postemortem lawatan
5. Dokumentasi lawatan
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan
datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
PELAN OPERASI KURIKULUM
PPKI SMK KAMPONG JAWA
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 3
|
Bidang/Unit
|
PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/03
|
Program/Projek
|
Minggu
pendidikan Khas
|
Objektif
|
1. Mempromosikan serta mendedahkan PPKI kepada semua warga sekolah.
2. Memberi peluang kepada murid-murid PPKI menunjukkan kebolehan dan
bakat murid dalam pelbagai bidang
pembelajaran.
3. Memantapkan keyakinan murid dan
berkendiri positif dan belajar bersosial .
|
Tarikh/Tempoh
|
Ogos
|
Kumpulan Sasaran
|
Guru
PPM
Ibu Bapa
Murid
|
Tanggungjawab
|
Setiausaha Minggu pendidikan khas
Ajk minggu pendidikan khas
|
Proses Kerja
|
1. Membuat kertas kerja (menggunakan
bajet PCG : Rm1000)
2. Mendapat kelulusan daripada pihak
pentadbir sekolah.
3. Mesyuarat jawatankuasa Minggu
Pendidikan Khas
4. Pelaksanaan
4. Postemortem
5. Dokumentasi
|
Kekangan
|
(Tulis
masalah semasa atau selepas program dilaksanakan semasa pemantauan atau
sepanjang program)
|
Pemantauan
|
(Oleh
siapa dan bagaimana pemantauan dilakukan serta ulasan setiap bulan)
|
Penilaian
|
(Selepas
program dilaksanakan. Bergantung kepada pencapaian objektifnya)
|
Penambah-baikan
|
Berdasarkan
hasil penilaian/pemerhatian, nyatakan penambahbaikan setiap tiga bulan
(mengikut keadaan) untuk meningkatkan keberkesanan program (semasa dan akan datang).
|
|
Program ini berimpak tinggi
dan perlu diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu ditambah
baik dan diteruskan pada tahun akan datang
|
|
Program ini perlu dimansuhkan
dan di ganti kepada program lain
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
Catatan :
Lampirkan gambar aktivti
sebagai bukti pelaksanaan
REKOD PELAKSANAAN DAN PENILAIAN
PROGRAM SEKOLAH
TAHUN 2017
Sekolah
|
SMK Kampong Jawa
|
JADUAL 4
|
Bidang/Unit
|
Kurikulum / PPKI SMK Kampong Jawa
|
JPS/SJK-PS/04
|
Bil
|
Program/Projek
|
Tempoh Pelaksanaan
|
Tarikh Pemantauan
|
Penilaian Keberkesanan Program
|
Cadangan Penambahbaikan
|
Catatan
|
1
|
Minggu Bahasa Melayu
|
Februari
|
|
|
|
|
2
|
Minggu Bahasa Inggeris
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nama Penilai:
Tandatangan Penilai:
Tarikh:
PENILAIAN & MAKLUM BALAS PRESTASI PELAKSANAAN STRATEGI
TAHUN 2017 ~ 2020
MISI
|
Melestarikan Sistem Pendidikan yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi
Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara
|
VISI
|
Pendidikan Berkualiti
Insan Terdidik Negara Sejahtera
|
JADUAL 5
|
JPS/SJK-PS/05
|
Sekolah
|
|
Bidang/Unit
|
Induk Sekolah / Kurikulum / Hal Ehwal
Murid / Kokurikulum / Pentadbiran & Perkhidmatan / Kewangan
|
|
|
|
|
|
|
Pelan
Tindakan
|
KPI
|
Sasaran Prestasi
|
Prestasi Sebenar
(Pertengahan & Akhir Tahun)
|
TOV
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
Catatan
|
Jun
|
Dis
|
Jun
|
Dis
|
Jun
|
Dis
|
Jun
|
Dis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ulasan :
Laporan disediakan oleh : Tanda
tangan :